گوشی‌های Z Flip 4 و Z Fold 4 که در مرداد ماه رونمایی شدند، بیشتر از مدل‌های قبلی توانستند رضایت مخاطبان را جلب کنند؛ و حالا، نسل جدید این گوشی‌ها در راهند. زد فلیپ 4 به‌عنوان پرفروش‌ترین گوشی تاشو قرار است جای خود را به گوشی Z Flip 5 بدهد. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5 بپردازیم و به آپگرید‌های این گوشی نسبت به نسل قبلی اشاره کنیم.

سامسونگ با تولید گوشی‌های تاشو، موج جدیدی را در بازار به‌ راه انداخت. بسیاری از شرکت‌ها از جمله هواوی، اوپو، ویوو و شیائومی نیز شانس خود را برای ورود به این بازار امتحان کرده‌اند. حتی گزارش‌هایی درباره گوشی‌های تاشوی گوگل و اپل نیز به‌گوش می‌رسند.

در این میان، بازار اخبار و شایعات درباره نسل جدید تاشوهای سامسونگ بسیار داغ است. اطلاعات فاش شده درباره مشخصات Galaxy Z Flip 5 از عرضه یک گوشی جذاب خبر می‌دهند. تقریبا با اطمینان می‌توان گفت شاهد تغییر و بهبود در مشخصات Galaxy Z Flip 5 خواهیم بود؛ اما طراحی ظاهری آن، تغییر زیادی نخواهد داشت و به احتمال زیاد، گلکسی Z Flip 5 با همان ظاهر نسل قبلی عرضه می‌شود.

در این مقاله، با معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5  متوجه می‌شویم که تا این لحظه، اطلاعات زیادی درباره مشخصات و امکانات محصول جدید غول تکنولوژی کره‌‌ای منتشر شده که آنها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.


معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5 و تفاوت‌های آن با  Z Flip 4

پیش از معرفی نسل جدید یک گوشی هوشمند، اولین سوالی که برای کاربران مطرح می‌شود این است که محصول جدید چه تفاوت‌هایی با نسل قبلی خود دارد؟

همیشه با معرفی سری جدید اسمارت‌فون‌ها شاهد پیشرفت‌هایی هستیم، با این‌حال، گاهی‌اوقات این پیشرفت‌ها محدود هستند و همین موضوع باعث می‌شود کاربران تمایلی به خرید محصول جدید نداشته باشند. به همین جهت می‌توان گفت که مقایسه گوشی‌های هوشمند جدید با نسل قبلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید:  معرفی و بررسی گوشی شیائومی 13 Pro + مشخصات و قیمت

صفحه‌نمایش Dynamic AMOLED 2X گلکسی زد فلیپ 4 با ابعاد 6.7 اینچ، از وضوح 2640×1080 پیکسل پشتیبانی می‌کند و طبق ادعای منابع خبری، مشخصات Galaxy Z Flip 5 در بخش نمایشگر، مشابه نسل قبلی خواهد بود.

زد فلیپ 4 در سخت‌افزار خود از تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 بهره می‌برد و باوجود عملکرد قابل قبول آن، کمپانی سامسونگ قصد دارد که در این بخش، محصول جدید خود را ارتقا دهد. با جستجو در گزارش‌های پیرامون معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5 متوجه شدیم که سامسونگ در این گوشی از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده خواهد کرد.

علاوه‌براین، نسخه پایه گلگسی زد فلیپ 4 با حافظه داخلی 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت از نوع LPDDR5 عرضه می‌شود. باتوجه به این‌که زد فلیپ 4 از درگاه کارت‌حافظه پشتیبانی نمی‌کرد، بعید به‌نظر می‌رسد که نسل جدید این گوشی‌ تاشو، قابلیت پشتیبانی از کارت‌ حافظه را داشته باشند.

Galaxy Z Flip 5 2

یکی دیگر از تغییرات قابل توجهی که طی معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5 با آن روبه‌رو می‌شویم، پشتیبانی از سیستم عامل اندروید 13 است. همان‌طور که می‌دانید، زد فلیپ 4 با سیستم عامل اندروید 12 منتشر شد و بدیهی است که نسل بعدی به نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید مجهز شود.

بیشتر بخوانید: اخرین مدل گوشی ایفون + معرفی کامل

اگرچه تاکنون اخبار زیادی درباره مشخصات Galaxy Z Flip 5 منتشر شده، اما همچنان تمام امکانات و قابلیت‌های این محصول فاش نشده است. برای مثال، ظرفیت باتری، سیستم تصویربرداری، ابعاد و متریال مورد استفاده برای ساخت بدنه Z Flip 5 هنوز نامشخص است.

از سوی دیگر، گلکسی Z Flip 4 در سیستم تصویربرداری خود از دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، سنسور فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی بهره می‌برد. این محصول به باتری 3700 میلی‌آمپر ساعتی مجهز است. ابعاد بدنه این گوشی هوشمند معادل 165.2×71.9×6.9 میلی‌متر است که این مقدار در حالت تا شده به 84.9×71.9×17.1 میلی‌متر تغییر می‌کند.

ناگفته‌نماند که وزن این دستگاه 187 گرم است و گواهی IPX8 را دارد. اگرچه چنین امکاناتی برای گلکسی زد فلیپ 4 قابل قبول است، اما انتظار می‌رود که بهبود مشخصات Galaxy Z Flip 5 تنها به تراشه و سیستم عامل جدید ختم نشود.

معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5 از نظر طراحی و ساختار

جستجو در اخبار پیرامون معرفی و بررسی Galaxy Z Flip 5 نشان می‌دهد که سامسونگ برای این گوشی هم مثل نسل قبلی، تنوع رنگی متنوعی را در نظر گرفته و کاربران می‌توانند رنگ قسمت‌ بالا و پایین پنل پشتی و قاب اصلی گوشی را از میان رنگ‌های متفاوت انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: تحلیل و بررسی مشخصات S23 Ultra

باید گفت که چنین قابلیتی جهت شخصی‌سازی گوشی با استقبال گسترده کاربران همراه خواهد بود و حتی این امکان وجود دارد که طیف رنگ‎‌های گلکسی  Z Flip 5بسیار بیش‌تر از چیزی باشد که انتظارش را داریم. گوشی Z Flip 5 از نظر طراحی ظاهری شباهت زیادی به نسل قبلی خود خواهد داشت؛ البته باتوجه به خاص بودن طراحی این سری از محصولات سامسونگ، استفاده از الگوی طراحی سال گذشته چندان دور از انتظار نبود.

اکنون خالی از لطف نیست به این موضوع اشاره کنیم که یکی از منابع خبری معتبر (راس یانگ) ادعا کرده گوشی گلکسی زد فلیپ 5 با نمایشگر ثانویه 3 اینچی عرضه می‌شود. سال گذشته از صفحه‌نمایش کاور 1.9 اینچی برای گلکسی زد فلیپ 4 استفاده شد و اکنون نمایشگر 3 اینچی، می‌تواند پیشرفت بزرگی برای اسمارت‌فون تاشوی سامسونگ باشد.

Galaxy Z Flip 5 3

این نمایشگر کوچک در سری زد فلیپ سامسونگ وظیفه نمایش ساعت، اعلان‌ها، ویجت‌ها و سایر موارد مشابه را بر عهده دارد و به صورت کلی، کاربران با استفاده از آن می‎‌توانند از اطلاعات مهم آگاه شوند. این ویژگی باعث می‌شود تعداد دفعات باز و بسته کردن گوشی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. اگرچه متریال مورد استفاده جهت ساخت بدنه این گوشی هنوز مشخص نیست، اما بعید به‌نظر می‌رسد که توسعه دهندگان آن از چیزی به‌غیر از آلومینیوم و شیشه استفاده کنند.

زد فلیپ 5 هم مثل نسل قبلی خود از گواهی IPX8 پشتیبانی می‌کند. به همین جهت در برابر آب مقاوم است. اما نمی‌توان گوشی Z Flip 5 را به‌عنوان یک اسمارت‌فون ضدآب معرفی کرد. در بهترین حالت، این گوشی قادر است به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری دوام بیاورد.

بیشتر بخوانید: مقایسه A31 با A32 از جنبه‌های مختلف

معرفی و بررسی گوشیGalaxy Z Flip 5  از نظر نمایشگر

در حال‌حاضر شایعه خاصی درباره نمایشگر گوشی Z Flip 5 منتشر نشده است. این احتمال وجود دارد که مشخصات Galaxy Z Flip 5 از نظر نمایشگر نیز شباهت زیادی به نسل قبلی خود داشته باشد. در این صورت، به نمایشگرDynamic AMOLED 2X  با کیفیت FHD+ مجهز می‌شود که از تراکم پیکسلی 426 ppi و نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند.

در قسمت میانی نمایشگر گوشی‌های تاشو یک چین‌خوردگی وجود دارد که کاملا طبیعی است. هرچند عادت کردن به این چین خوردگی در نمایشگر کار سختی نیست، اما ازبین بردن یا کاهش دادن آن می‌تواند رضایت کاربران گوشی Z Flip 5 را هنگام تماشای فیلم، اجرای بازی یا مشاهده شبکه‌های اجتماعی به شکل قابل توجهی جلب کند. گفته می‌شود که سامسونگ قصد دارد عمق این چین‌خوردگی را در گوشی جدید خود کاهش دهد.

Galaxy Z Flip 5 4

 معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5 از نظر دوربین

یکی از مواردی که انتظار داریم بهبود آن را در رویداد معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5 مشاهده کنیم، سیستم تصویربرداری است. اگر به‌خاطر داشته باشید، گلکسی Z Flip 4 و گلکسی  Z Flip 3، با ترکیب سنسور واید 12 مگاپیکسلی و فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی عرضه شدند.

باتوجه به دوربین‌‌های قدرتمندی که در اسمارت‌فون‌های جدید وجود دارند، استفاده از سنسور 12 مگاپیکسلی برای یک اسمارت‌فون در سال 2023، تصمیم هوشمندانه‌ای نخواهد بود. علاوه‌براین، در نظر داشته باشید که سامسونگ به‌تازگی از گلکسی S23 اولترا رونمایی کرده که به دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی مجهز شده است.

بیشتر بخوانید: مقایسه Poco X3 با A71؛ ارزش خرید کدام یک بیشتر است؟

باتوجه به اهمیت بالای تنظیمات دوربین، اگر زد فلیپ 5 از سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی برخوردار شود، کاربران گوشی‌های هوشمند سامسونگ احتمالا ترجیح می‌دهند که سایر محصولات این کمپانی یا برندهای دیگر را خریداری کنند؛ چراکه طراحی متفاوت به تنهایی نمی‌تواند کاربران را به خرید گوشی‌های تاشوی سامسونگ تشویق کند و لازم است که کاربران به نسبت هزینه‌ای که جهت خرید گوشی هوشمند پرداخت می‌کنند، از خدمات و امکانات مناسبی برخوردار شوند.

البته باید گفت که سنسور 12 مگاپیکسلی Z Flip 4 قادر است تصاویر خوبی را ثبت کند و نمی‌توان گفت که عملکرد آن در این بخش ناامید کننده است. به هرحال باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا زد فلیپ 5 می‌تواند در بخش دوربین با سنسورهای سایر گوشی‌های هوشمند 2023 رقابت کند یا خیر.

در این‌جا خالی از لطف نیست که به برخی از شایعات قدیمی درباره زد فلیپ اشاره کنیم. در صورتی که این شایعات صحت داشته باشند، با دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با سنسور ISOCELL GN3 و پیکسل‌های 1.0 میکرومتری سروکار داریم.

Galaxy Z Flip 5 5

اگر این گوشی تاشو به دوربین 50 مگاپیکسلی مجهز شود، این احتمال وجود دارد که از فناوری ترکیب پیکسلی پشتیبانی کند و در نهایت عکس‌های 12 مگاپیکسلی را ثبت می‌کند. علاه‌براین، برخی شایعات از اضافه شدن سنسور تله‌فوتو با زوم 2 یا 3 برابر خبر می‌دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 ؛ زمان رونمایی، قیمت و مشخصات

اگرچه کمپانی سامسونگ هنوز هیچ واکنشی به این شایعات نشان نداده است و هنوز با اطمینان نمی‌توان درباره مشخصات سیستم تصویربرداری این گوشی هوشمند صحبت کرد، اما بهبود مشخصات Galaxy Z Flip 5  در این زمینه چندان دور از انتظار نیست.

معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5 از نظر عملکرد

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که گلکسی زد فلیپ 5 به اسنپدراگون 8 نسل 2 مجهز می‌شود. البته، این احتمال وجود دارد که تا زمان رونمایی گوشی‌های تاشوی سامسونگ، نسخه‌ی پلاس تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 معرفی شود. در این صورت، تراشه جدیدتر در گلکسی زد فلیپ 5 قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت گوشی سامسونگ سری S و سری A

همچنین، انتظار داریم که این گوشی هوشمند تاشو به حداقل 8 گیگابایت رم LPDDR5 و فضای ذخیره‌سازی از نوع UFS3.1 مجهز باشد. در بخش نرم‌افزار نیز می‌توانیم انتظار داشته باشیم که گوشی Z Flip 5 از جدیدترین نسخه One UI بر پایه اندروید 13 پشتیبانی کند.

Galaxy Z Flip 5 6

گلکسی زد فلیپ 4 در سه نسخه، با رم 8 و حافظه 128، 256 و 512 گیگابایت به بازار آمد و به‌نظر نمی‌رسد که در زمان معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5  از این نظر با نسخه جدیدی مواجه شویم.

باتوجه به این‌که نسل جدید گوشی‌های هوشمند سامسونگ و سایر برندها به حداقل حافظه داخلی 128 گیگابایت مجهز هستند، انتظار داریم که این اسمارت‌فون تاشو با حداقل فضای ذخیره‌سازی 128 گیگابایت عرضه شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت گوشی های سری M و A سامسونگ

یک نسخه 256 گیگابایتی هم عرضه می‌شود که احتمالا 100 دلار گران‌تر از نسخه 128 گیگابایتی است. اگر شایعات صحت داشته باشند، نسخه سوم این گوشی از حافظه داخلی 512 گیگابایتی بهره می‌برد و خبری از گوشی Z Flip 5 با فضای ذخیره‌سازی 1 ترابایتی نخواهد بود، چراکه با ساختار ظریف این محصول سازگار نیست.

معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5 از نظر باتری

طرفداران گوشی‌های هوشمند سری Z Flip انتظار دارند که زد فلیپ 5 از طراحی نسبتا کوچک، مانند Z Flip 4 برخوردار باشد و از طرف دیگر، تمایل دارند که گنجایش باتری آن نسبت به نسل قبلی افزایش پیدا کند.

متاسفانه باید گفت که در صورت ثابت ماندن ابعاد این اسمارت‌فون، افزایش گنجایش باتری کمی دور از انتظار است. البته این احتمال وجود دارد که به‌خاطر بهبودهای نرم‌افزاری، عمر و شارژدهی باتری کمی بیشتر شود. زد فلیپ 5 احتمالا مثل نسل قبلی خود، از توان شارژ 25 وات پشتیبانی خواهد کرد.

زد فلیپ 4 از باتری 3700 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که گنجایش آن در مقایسه با زد فلیپ 3، 300 میلی‌آمپر ساعت افزایش پیدا کرده بود. با این‌حال، امید داشتن به بهبود باتری زد فلیپ 5 کمی غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: مقایسه a52 با a71؛ کدام یک را بخریم؟

باتری Z Flip 4 موفق شد در تست‌های انجام شده، عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد و به همین جهت می‌توان گفت که کاربران هنگام استفاده از گوشی، از نظر شارژدهی با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد.

Galaxy Z Flip 5 7

تاریخ رونمایی و قیمت گوشی Z Flip 5

کمپانی سامسونگ طی سال‌های گذشته یک برنامه مشخص را برای معرفی و عرضه گوشی‌های هوشمند خود در پیش گرفته است و انتظار داریم که امسال نیز مانند سال‌های گذشته عمل کند. زمان‌بندی غول تکنولوژی کره‌ای به این صورت است که اسمارت‌فون‌های تاشو در ماه اوت (مرداد تا اوایل شهریور) معرفی می‌شوند و به احتمال زیاد، در سال 2023 نیز همین روند تکرار می‌شود.

باتوجه مشخصات Galaxy Z Flip 5  باید گفت که این گوشی اصلا ارزان نخواهد بود. برای پیش‌بینی قیمت گوشی Z Flip 5 بهتر است نگاهی به قیمت نسل قبلی آن داشته باشیم. نسخه 128 گیگابایتی گلکسی زد فلیپ 4 در سال 2022 با قیمت پایه 999 دلار در بازارهای جهانی عرضه شد.

بیشتر بخوانید: مقایسه A72 با S20 FE؛ در نهایت کدامیک برنده است؟

نسخه 256 گیگابایتی این گوشی هوشمند با قیمت 1059 دلار و نسخه 512 گیگابایتی با قیمت 1179 دلار به فروش رسید. با توجه به بهبود سخت‌افزار و امکانات، انتظار نداریم که قیمت گوشی Z Flip 5 از نسل قبلی خود کم‌تر باشد.


سخن آخر

گلکسی زد فلیپ 5 یکی از بهترین و محبوب‌ترین گوشی‌های تاشوی بازار است؛ اما بی‌عیب و نقص نیست. سامسونگ تا قبل از رونمایی گوشی‌های تاشوی رقیب‌های سرسختی مثل گوگل و آیفون فرصت دارد تا جایگاه خود را در بازار تثبیت کند.

امیدواریم که این کمپانی با ویژگی‌هایی مثل چین‌خوردگی کمتر، سرعت شارژ بالاتر، دوربین بهتر و نمایشگر کاور بزرگ‌تر در گلکسی زد فلیپ 5 بتواند بسیاری از مشکلات نسل قبلی را برطرف کند و به این ترتیب، پاسخگوی نیازهای کاربران باشد. سامسونگ همچنین می‌تواند با بهینه‌سازی نرم‌افزارهای مخصوص گوشی‌های تاشو و کاهش قیمت، توجه مخاطبان بیشتری را جلب کند.

گلکسی Z Flip 5 در چه تاریخی رونمایی می‌شود؟

سامسونگ هنوز تاریخ معرفی گلکسی Z Flip 5 را اعلام نکرده است؛ اما براساس زمان رونمایی گوشی‌های نسل قبلی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که گلکسی Z Flip 5 در ماه اوت 2023 (مرداد تا اوایل شهریور 1402) رسما رونمایی می‌شود.

قیمت گوشی Z Flip 5 چقدر است؟

اطلاعات دقیقی درباره قیمت گلکسی زد فلیپ 5 در دست نیست؛ با این‌حال انتظار نداریم که قیمتی کمتر از گلکسی زد فلیپ 4 داشته باشد. این گوشی در حال حاضر با قیمت پایه 999 دلار و حداکثر قیمت 1179 دلار به‌فروش می‌‌رسد. بنابراین، قیمت Galaxy Z Flip 5 کمی گران‌تر یا در بهترین حالت، برابر با نسل قبلی خواهد بود.

گلکسی Z Flip 5 به کدام تراشه مجهز می‌شود؟

در حال حاضر، اسنپدراگون 8 نسل 2 قدرتمندترین تراشه اندرویدی بازار است که به گزارش منابع مختلف، در گوشی گلکسی زد فلیپ 5 قرار می‌گیرد. البته ممکن است کوالکام در بهار یا اوایل تابستان 2023، نسخه جدید این تراشه را معرفی کند که در این صورت، سامسونگ از تراشه جدیدتر استفاده خواهد کرد.

شما میتوانید برای خرید و خواندن مقاله های بیشتر به فروشگاه مقداد آی تی و مجله مقداد آی تی مراجعه کنید.