اخبار مختلفی درباره مشخصات گوشی Z Fold 5 منتشر شده که نشان می‌دهند سامسونگ یک گوشی فوق‌العاده را روانه بازار خواهد کرد. اگر به تکنولوژی‌ گوشی‌های تاشو علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 را از دست ندهید.

سامسونگ سهم بزرگی از بازار گوشی‌های تاشو را در اختیار دارد و علیرغم اینکه شرکت‌هایی مثل هواوی، شیائومی، اوپو و ویوو، گوشی‌های تاشوی خوبی را عرضه کرده‌اند، با این‌حال سامسونگ همچنان رقیب سرسختی ندارد. البته، مدتی‌است اخباری درباره گوشی تاشوی گوگل و اپل به‌گوش می‌رسد که شاید بتوانند رقابت را برای تاشوهای سامسونگ سخت کنند.

در حال ‌حاضر، گلکسی Z Fold 4 بهترین گوشی تاشوی بازار است و اگر سامسونگ بخواهد عنوان «بهترین» را حفظ کند، باید تغییراتی را در استراتژی و مشخصات گوشی Z Fold 5 در نظر بگیرد.

در این مقاله، شایعات و اخباری که تابه‌حال درباره قیمت و مشخصات Z Fold 5 منتشر شده را جمع‌آوری کردیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.


معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5

گلکسی Z Fold 4 بهترین گوشی تاشوی بازار است؛ اما کم‌وکاستی‌هایی هم دارد و از برخی جهات، به نسل‌های قبلی سری Z Fold شبیه است. این احتمال وجود دارد که سامسونگ در نسل بعدی تاشوهای خود، استراتژی متفاوتی را پیش بگیرد.

شایعاتی که تاکنون منتشر شده، به‌نوعی این موضوع را تایید می‌کنند؛‌ با این‌حال، طراحی و تولید گوشی‌های تاشو با چالش‌هایی همراه است و به نظر می‌رسد که در حال حاضر، راه‌حلی برای آنها وجود ندارد.

Z Fold 5 2

سامسونگ در چند سال اخیر، آپگرید مهم و شاخصی را در گوشی‌های Z Fold خود قرار نداده و امیدواریم که اوضاع برای مشخصات گوشی Z Fold 5 متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید:  معرفی و بررسی گوشی شیائومی 13 Pro + مشخصات و قیمت

چراکه رقابت در این بازار، هر روز بیشتر می‌شود. شایعاتی درباره گوشی‌ تاشوی iPhone Flip و گوگل Pixel Fold به گوش می‌رسند و سامسونگ از همین حالا باید تلاش کند تا جایگاه خود را از دست ندهد. معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 مشخص می‌کند که این غول تکنولوژی کره‌ای، برای تصاحب هرچه‌بیشتر بازار  چه برنامه‌ای دارد.

بررسی Z Fold 5 از نظر طراحی و نمایشگر

در بخش اول معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 به سراغ طراحی و ساختار این گوشی می‌رویم که به احتمال زیاد، شباهت زیادی به نسل قبلی خود خواهد داشت. منظور از شباهت، طراحی تاشوی کتابی است که یک نمایشگر بیرونی باریک دارد و نمایشگر داخلی آن در حالت باز شده، مربعی شکل است.

سامسونگ در طراحی گلکسی Z Fold 4، نمایشگرهای بیرونی و داخلی را عریض‌تر و کوتاه‌تر از گلکسی Z Fold 3 طراحی کرده بود که کار کردن با گوشی را برای کاربر آسان‌تر می‌کرد. امیدواریم که گلکسی Z Fold 5 نیز بر همین اساس طراحی شود.

Z Fold 5 3

یکی از ویژگی‌های قابل توجه گوشی‌های سری Z Fold این است که ضخامت و وزن نسبتا بالایی دارند؛ این موضوع به‌دلیل نمایشگر تاشوی بزرگ داخلی است. اما جستجو در اخبار پیرامون معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 نشان می‌دهد که این گوشی به‌لطف متریال جدید، وزن کمتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخرین مدل گوشی ایفون + معرفی کامل

البته، وزن این گوشی از سنگین‌ترین اسمارت‌فون‌های معمولی هم بیشتر خواهد بود؛ با این‌حال، با وزنی سبک‌تر از سایر مدل‌های زد فولد روانه بازار می‌شود.

از سوی دیگر، برخی شایعات مدعی هستند که گلکسی زد فولد 5، سنگین‌تر و ضخیم‌تر از گلکسی زد فولد 4 ساخته می‌شود. به‌ این دلیل که فضای مناسب برای قلم S pen وجود داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت که این افزایش سایز و وزن، ارزشش را خواهد داشت.

Z Fold 5 4

بر اساس گزارشی که تقریبا یک ماه قبل منتشر شده، ارتفاع گلکسی زد فولد 5 بیشتر از زد فولد 4 است و احتمالا به 158.5 میلی‌متر می‌رسد. عرض گوشی در حالت بسته 67.5 میلی‌متر و ضخامت آن 14.5 میلی‌متر می‌شود. عرض و ضخامت در حالت باز نیز به 128.5 و 6.5 میلی‌متر می‌رسند. با این اوصاف، وزن این گوشی 275 گرم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی گوشی Galaxy Z Flip 5 ؛ زمان رونمایی، قیمت و مشخصات

بد نیست بدانید که ابعاد گلکسی Z Fold 4 در حالت بسته، 15.8-14.2×67.1×155.1 میلی‌متر و در حالت باز، 6.3×130.1×155.1 میلی‌متر است و وزن آن به 263 گرم می‌رسد.

Z Fold 5 5

اخباری درباره نمایشگر گلکسی Z Fold 5 منتشر شده که از وجود صفحه نمایش بیرونی 6.2 اینچ و نمایشگر 7.6 اینچ داخلی خبر می‌دهند. هر دو نمایشگر از نوع Dynamic AMOLED 2X هستند و مثل مدل‌های قبلی زد فولد، از نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند. البته با توجه به گزارش قبلی درباره افزایش ابعاد گوشی، می‌توان انتظار داشت که نمایشگر نیز بزرگ‌تر از زد فولد 4 باشد.

بیشتر بخوانید: تحلیل و بررسی مشخصات S23 Ultra

سامسونگ مدعی شده که تاخوردگی وسط نمایشگر داخلی، کمی بزرگ‌تر از زد فولد 4 است، اما عمق کمتری خواهد داشت. به این ترتیب، تاخوردگی وسط نمایشگر، کمتر به چشم می‌آید.

برخی شایعات پیرامون معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 هم مدعی هستند که نمایشگر داخلی این گوشی ممکن است هیچ تاخوردگی نداشته باشد. این ویژگی به‌لطف ساختار جدید نمایشگر waterdrop (قطره‌ای) امکان‌پذیر می‌شود. در ساختار جدید، بخشی از نمایشگر داخلی به‌سمت داخل بدنه گوشی تا می‌شود و به این ترتیب، چین‌خوردگی وسط نمایشگر از بین می‌رود.

Z Fold 5 6

سامسونگ این مکانیسم را با عنوان لولای Dumbbell (دمبل) معرفی کرده است. پتنت حق اختراع این طراحی در سال 2016 ثبت شده بود. طراحی لولای دمبل، باعث افزایش مقاومت بدنه گلکسی زد فولد 5 می‌شود. به این ترتیب، عمر دستگاه و تعداد دفعاتی که کاربر می‌تواند گوشی را تا کند، بیشتر خواهد شد.

نکته دیگری که در معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 از نظر طراحی باید به آن اشاره کنیم، جایگاه نصب قلم  S Penاست. قلم استایلوس در داخل بدنه گلکسی Z Fold 4 قرار نمی‌گیرد و کاربر باید کیس نگهدارنده آن را به‌صورت مجزا خریداری کند. این موضوع باعث می‌شود که ضخامت گوشی بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه A31 با A32 از جنبه‌های مختلف

اگر سامسونگ بتواند قلم استایلوس را در بدنه Z Fold 5 قرار دهد، می‌تواند رضایت کاربران بیشتری را جلب کند؛ هرچند که ضخامت بدنه گوشی افزایش پیدا می‌کند.

در پایان بخش بررسی طراحی گلکسی زد فولد 5 بد نیست به رنگ‌بندی احتمالی این گوشی اشاره کنیم. گفته می‌شود که این گوشی در رنگ‌های مشکی و طلایی به بازار می‌آید؛ هرچند که این خبر هنوز توسط هیچ منبع رسمی تایید نشده است. گلکسی زد فولد 4 در رنگ‌های مشکی، بژ، سبز و قرمز تیره عرضه شد و این احتمال وجود دارد که همین طیف رنگ‌ها در گلکسی زد فولد 5 نیز تکرار شود.

معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 از نظر دوربین

پیش از اینکه به معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 از نظر دوربین بپردازیم، بد نیست نیم‌نگاهی داشته باشیم به مشخصات دوربین گلکسی Z Fold 4. این گوشی هوشمند از دوربین خوبی برخوردار است و سامسونگ در طراحی آن، از همان لنزهای گلکسی S22 و S22 پلاس استفاده کرده است.

Z Fold 5 7

زد فولد 4 به دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی، دوربین 10 مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم 3x و دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی مجهز شده است. یک دوربین 4 مگاپیکسلی نیز زیر نمایشگر داخلی گوشی قرار دارد. با این‌حال، انتظار داشتیم که سامسونگ از دوربین‌های بهتری در این گوشی استفاده می‌کرد؛ مخصوصا با توجه به اینکه قیمت گلکسی Z Fold 4، بیشتر از گلکسی S22 اولتراست که یکی از بهترین تنظیمات دوربین را دارد.

بیشتر بخوانید: مقایسه Poco X3 با A71؛ ارزش خرید کدام یک بیشتر است؟

خوشبختانه، سامسونگ می‌داند که باید دوربین‌های بهتری را در سری Z Fold قرار دهد و این موضوع را در نشست مطبوعاتی و جلسه‌ای که با تامین‌کنندگان قطعات داشته، تایید کرده است.

براساس گزارشی که چند‌وقت پیش منتشر شد، Galaxy Z Fold 5 به دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی مجهز می‌شود. این درواقع همان دوربینی است که در گلکسی اس 22 اولترا قرار دارد. علاوه‌براین، گفته می‌شود که سامسونگ در تنظیمات دوربین Z Fold 5 از دوربین 64 مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم اپتیکال 2x و لنز 12 مگاپیکسلی اولتراواید استفاده خواهد کرد.

سامسونگ قصد داشت گلکسی Z Fold 4 را به دوربین‌های بهتری مجهز کند؛ اما وزن بالای گوشی، محدودیت‌هایی را به‌وجود آورد. این احتمال وجود دارد که گلکسی Z Fold 5 به دوربین 108 مگاپیکسلی یا دوربین 10 مگاپیکسلی با زوم 10x مجهز شود. اما بعید است که شاهد دوربین 200 مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا در زد فولد 5 باشیم.

Z Fold 5 8

شاید بهتر باشد که سامسونگ، دوربین سلفی زیر نمایشگر داخلی را هم حذف کند. این دوربین در گلکسی زد فول 4 عملکرد خوبی نداشت و تنها برای تماس ویدیویی به کار می‌آمد. حذف این دوربین به کمتر شدن قیمت گلکسی زد فولد 5 نیز کمک می‌کند. البته، تاکنون هیچ خبری درباره حذف دوربین سلفی نمایشگر داخلی منتشر نشده و می‌توان پیش‌بینی کرد که در گلکسی زد فولد جدید هم شاهد آن خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: تفاوت گوشی سامسونگ سری S و سری A

معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 از نظر عملکرد

گلکسی زد فولد 5 به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 مجهز می‌شود. البته، این احتمال وجود دارد که نسخه جدیدی از این تراشه رونمایی شود و سامسونگ تصمیم بگیرد که تراشه جدید و قوی‌تر را در پرچمدار تاشوی خود قرار دهد.

کوالکام در تابستان 2022 تصمیم گرفت نسخه پلاس تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 را رونمایی کند و این تراشه، در بسیاری از گوشی‌های رده‌بالا و پرچمدار، ازجمله گلکسی زد فولد 4 قرار گرفت. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که گلکسی زد فولد 5 به اسنپدراگون 8 پلاس نسل 2 مجهز شود.

از دیگر مشخصات Z Fold 5 می‌توان به نسخه‌های رم 12 با حافظه 256، رم 12 با حافظه 512 و رم 12 با حافظه 1 ترابایتی اشاره کرد. گلکسی زد فولد 4 نیز در همین نسخه‌های رم و حافظه روانه بازار شد و پیش‌بینی می‌شود که در زد فولد 5 نیز همین نسخه‌ها تکرار شوند.

درباره نرم‌افزار و رابط کاربری باید گفت که براساس ویژگی‌های نمایشگر داخلی زد فولد 5 بهینه‌سازی می‌شوند. رابط کاربری گلکسی زد فولد 4 هم یک نوار‌ابزار مخصوص داشت. سامسونگ همچنین اعلام کرده که امیدوار است نرم‌افزارهای جدیدی را متناسب با نمایشگر داخلی در این گوشی قرار دهد.

Z Fold 5 9

بسیاری از نرم‌افزارها متناسب با اسمارت‌فون‌های معمولی و مستطیلی طراحی شدند و این موضوع می‌تواند چالش‌هایی را در استفاده از گوشی‌های زد فولد ایجاد کند. برای مثال، بازی‌ها در نمایشگر داخلی سری زد فولد، تمام صفحه را نمی‌پوشانند و به این ترتیب، نمی‌توان از مزیت نمایشگر بزرگ بهره‌مند شد.

بیشتر بخوانید: معرفی گوشی هواوی P60 Pro ؛ زمان رونمایی، قیمت و مشخصات

معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 از نظر باتری و سرعت شارژ

باتری و شارژدهی هم در معرفی و بررسی گوشی Z Fold 5 اهمیت زیادی دارد؛ چراکه نقش مهمی را در انتخاب و خرید بازی می‌کند. انتظار می‌رود که سامسونگ در مشخصات Z Fold 5 از باتری و سرعت شارژ بهتر استفاده کند.

البته، بعید است که گلکسی زد فولد 5 بتواند از لحاظ شارژدهی، عملکردی بهتر از سایر گوشی‌های هوشمند داشته باشد؛ چراکه فضای داخلی کمتری برای باتری وجود دارد و علاوه‌براین، دو نمایشگر بیرونی و داخلی دارد که شارژ بیشتری مصرف می‌کنند.

با این‌حال، اگر باتری گلکسی زد فولد 5 بتواند بیشتر از 8 ساعت و 20 دقیقه دوام بیاورد، یعنی عملکردی بهتر از گلکسی Z Fold 4 خواهد داشت.

گلکسی Z Fold 4 که به باتری 4400 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده، در حال حاضر، سریع‌ترین گوشی تاشوی سامسونگ از لحاظ سرعت شارژ است. باتری این گوشی به‌لطف تکنولوژی شارژ سریع 25 وات، در مدت زمان 30 دقیقه، تا 50 درصد شارژ می‌شود. زد فولد 4 همچنین از شارژ وایرلس 15 وات و شارژ معکوس 4.5 وات پشتیبانی می‌کند.

Z Fold 5 10

همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از گوشی‌های هوشمند بازار، سرعت شارژ بالاتری دارند. بنابراین، انتظار داریم که سرعت شارژ باتری گلکسی زد فولد 5 نسبت به نسل قبلی، افزایش یابد؛ هرچند که گوشی‌های سری S برای دریافت این تکنولوژی در اولویت هستند و متاسفانه، همچنان از سرعت شارژ بالاتر خبری نیست.

بیشتر بخوانید: مقایسه a52 با a71؛ کدام یک را بخریم؟

زمان رونمایی گلکسی Z Fold 5

در حال حاضر، هیچ تاریخ رسمی برای رونمایی گلکسی Z Fold 5 مشخص نشده است. اما با توجه به زمان رونمایی و عرضه مدل‌های قبلی گلکسی Z Fold می‌توان زمان احتمالی رونمایی را پیش‌بینی کرد. نسل‌های قبلی گلکسی زد فولد در تاریخ‌های زیر رونمایی شدند:

  • گلکسی Z Fold: سپتامبر 2019
  • گلکسی Z Fold 2: سپتامبر 2020
  • گلکسی Z Fold 3: اوت 2021
  • گلکسیZ Fold 4 : اوت 2022

با توجه به اینکه دو گوشی گلکسی زد فولد 3 و زد فولد 4 در ماه اوت (مرداد تا اوایل شهریور) معرفی شدند، می‌توان گفت که زمان رونمایی گلکسی زد فولد 5 نیز در اوت 2023 خواهد بود.

Z Fold 5 11

قیمت گلکسی زد فولد 5

گوشی‌های تاشو از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برخوردارند و نمی‌توان انتظار داشت که ارزان‌قیمت باشند؛ مخصوصا وقتی پای سامسونگ در میان باشد. برای پیش‌بینی قیمت گلکسی زد فولد 5 بهتر است به قیمت نسل‌های قبلی زد فولد مراجعه کنیم که در ادامه می‌خوانید:

قیمت گلکسی زد فولد 4:

  • نسخه 256 گیگابایتی: حدود 1799 دلار
  • نسخه 512 گیگابایتی: 2009 دلار
  • نسخه 1 ترابایتی: 2249 دلار

قیمت گلکسی زد فولد 3:

  • نسخه 256 گیگابایتی: 1799 دلار
  • نسخه 512 گیگابایت: 1899 دلار

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت نسخه پایه تغییری نکرده و نسخه‌های بالاتر، گران‌تر شده‌اند. با توجه به تورم جهانی و افزایش قیمت‌ها، می‌توان گفت که قیمت گلکسی زد فولد 5 هم نسبت به نسل‌های قبلی، کمی بیشتر خواهد شد یا در بهترین حالت، تغییری نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: مقایسه A72 با S20 FE؛ در نهایت کدامیک برنده است؟

اگر سامسونگ می‌خواهد توجه کاربران بیشتری را به گوشی‌های تاشوی خود جلب کند، باید قیمت این گوشی‌ها را کاهش دهد یا اینکه حداقل، قیمت آنها را نسل‌های قبلی افزایش ندهد.


سخن آخر

سامسونگ با معرفی گلکسی زد فولد 4 یک گام بزرگ در راستای تکامل گوشی‌های تاشوی خود برداشت. این گوشی با طراحی آپدیت شده، دوربین‌های مشابه گلکسی S22 و تراشه قدرتمند توانست به یکی از بهترین گوشی‌های تاشوی بازار تبدیل شود.  با این‌حال، این گوشی کم‌وکاستی‌هایی دارد که انتظار داریم سامسونگ در نسل بعدی تاشوی خود به آنها رسیدگی کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که امیدواریم در گلکسی زد فولد 5 بهینه‌سازی شود، نرم‌افزارهایی است که با طراحی و ساختار گوشی‌های تاشو سازگار باشند. استفاده از یک گوشی بزرگ که‌ به‌راحتی قابل حمل باشد، یک مزیت محسوب می‌شود؛ اما سامسونگ باید بتواند با ویژگی‌ها و قابلیت‌های کاربردی بیشتر، توجه کاربران بیشتری را به گوشی‌های تاشو جلب کند.

به نظر می‌رسد که اضافه کردن ویژگی‌های نرم‌افزاری مخصوص گوشی‌های تاشو می‌تواند مخاطبان بیشتری را متقاعد کند. باید تا تابستان سال آینده منتظر بمانیم تا ببینیم کدام‌یک از پیش‌بینی‌ها محقق می‌شوند.

گلکسی زد فولد 5 در چه تاریخی رونمایی می‌شود؟

تاریخ رونمایی و عرضه رسمی گلکسی Z Fold 5 مشخص نیست؛ اما با توجه به عرضه نسل‌های قبلی در ماه‌های اوت و سپتامبر (مرداد و شهریور) پیش‌بینی می‌شود که نسل بعدی گوشی‌های تاشوی سامسونگ در تابستان 1402 رونمایی و عرضه شوند.

قیمت گلکسی Z Fold 5 چقدر خواهد بود؟

قیمت گلکسی زد فولد 5 هنوز اعلام نشده است؛ با این‌حال می‌توان گفت که قیمتی مشابه گلکسی زد فولد 4 یا کمی گران‌تر از آن داشته باشد. گلکسی زد فولد 4 در بازارهای جهانی با قیمت پایه 1799 دلار به فروش می‌رسد. قیمت این گوشی در بازار ایران، حدود 41.000.000 تا 69.000.000 تومان است.

گلکسی زد فولد 5 در چه رنگ‌هایی عرضه می‌شود؟

گلکسی زد فولد 3 در رنگ‌های مشکی، سیلور و سبز به بازار آمد و گلکسی زد فولد 4 نیز در تنوع رنگی سبز، مشکی، بژ و قرمز تیره عرضه شد. طیف رنگی سبز و مشکی در این دو نسل تکرار شده و به‌نظر می‌رسد در گلکسی زد فولد 5 نیز شاهد این رنگ‌بندی خواهیم بود. البته، برخی گزارش‌ها از رنگ بندی مشکی و طلایی خبر می‌دهند.

شما میتوانید برای خرید و خواندن مقاله های بیشتر به فروشگاه مقداد آی تی و مجله مقداد آی تی مراجعه کنید.