• رها فهیمی
    نویسنده: رها فهیمی

مودم ADSL پل ارتباطی بین شما و دنیای شگفت‌انگیز اینترنت است. در کنار اینترنت پرسرعت تلفن همراه و سیستم‌های پیشرفته‌ای که برای اتصال به اینترنت وجود دارد، از مودم ADSL می‌توان به‌عنوان یک راهکار عالی و خانگی برای اتصال به اینترنت یاد کرد. بنابراین، خرید یک مودم مناسب، می‌تواند نقش مهمی در اتصال با کیفیت به اینترنت داشته باشد و حتما باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. نکته آزار دهنده، این است که مدل‌های مختلفی از مودم ADSL در بازار وجود دارد و گاهی اوقات، فاصله بین زیاد کیفیت آن‌ها، سبب می‌شود که تاثیر منفی از کیفیت اتصال به اینترنت خود شاهد باشید.

هیچ دو مودم ADSL با همدیگر برابر نیستند. برخی از آن‌ها خیلی خوب بوده و برخی نیز به‌معنای واقعی کلمه افتضاح هستند. بنابراین، اگر به چنین بازاری آشنا نباشید، ممکن است که محصول نامناسبی خریداری کرده و نتوانید تمایزی بین اتصال با کیفیت و بی‌کیفیت اینترنت را متوجه شوید. ما در این مطلب سعی داریم که شما را با جمعی از بهترین مودم‌های ADSL آشنا کرده و گزینه‌های مناسب را برای خرید به شما معرفی کنیم. علاوه بر این، از ویژگی‌های خوب آن‌ها صحبت کرده و سعی می‌کنیم که یک معرفی خوب و به‌دردبخور برای شما داشته باشیم. اگر مودم قبلیتان خراب شده یا اولین‌بار است که به‌سراغ خرید مودم ADSL رفته‌اید، این مطلب را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: جامع ترین راهنمای خرید از بهترین سوییچ های شبکه با معرفی ۱۰ مدل برتر

۱. TP-Link ADSL2+ TD8816

بهترین ADSL

این مودم را می‌توانیم بهترین محصول برند، مودم TP-Link بدانیم که فناوری ADSL2+ را در اختیار شما قرار می‌دهد. این بدان معنی است که حداکثر سرعت دانلود ۲۴ مگابیت بر ثانیه‌ای، با این مودم قابل دریافت خواهد بود. و برای دانلود و آپلود فایل‌های حجیم هم مناسب است. این مودم سرعت داده بسیار خوبی را برای شما فراهم کرده و کیفیت آن در سال‌های متمادی نیز حفظ خواهد شد. سه فایروال در این مودم به کار رفته است و نیازی به نگرانی از بابت حملات سایبری و اتصال کاربران غیرمجاز نخواهید داشت. اتصال شما با امنیت کامل انجام شده و می‌توانید از آن لذت ببرید.

با وجود قدرتی که این مودم دارد، نصب آن هم کاملا ساده است. کافی است که دستورالعمل را به‌صورت گام به گام دنبال کرده و به سرعت اتصال اینترنتی خود را برقرار کنید. این مودم دارای یک روتر یکپارچه بوده و می‌توانید استفاده‌های دیگری به‌جز اتصال اینترنتی هم از آن داشته باشید. این محصول همان چیزی است که در بازار مودم ADSL به آن نیاز دارید و تا چندین سال از آن راضی خواهید بود.

۲. Netgear D6200

بهترین ADSL

مودم D6200 را می‌توانید با ویژگی‌های اختصاصی برند سازنده دریافت کرده و صاحب یکی از بهترین مودم‌های ای دی اس ال باشید. حداکثر قابلیت‌های اتصال وای فای در اختیار شما قرار گرفته و با دستگاه‌های متنوعی می‌توانید به آن وصل شوید. اگر دوست دارید که در کل فضای بزرگ خانه خود، به اتصال اینترنت دسترسی داشته باشید، این محصول یک انتخاب خوب برای شما خواهد بود. با این محصول از وب‌گردی در تخت‌خواب خود لذت خواهید برد و در آشپزخانه و حال هم می‌توانید بهترین سیگنال وای فای را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم ADSL و VDSL

علاوه بر این، سیگنال‌های همزمان با دو پهنای باند هم خواهید داشت که اتصال سریع وای فای را بدون توجه به حجم داده‌هایی که بقیه استفاده می‌کنند، در اختیارتان می‌گذارند. از نظر سرعت، با توجه به اینکه مودم Netgear D6200 از فناوری 802.11ac استفاده می‌کند، می‌توانید انتظار سرعت انتقال داده وای فای تا ۸۶۷ مگابیت بر ثانیه را نیز داشته باشید. این میزان تقریبا ۹ برابر سریع‌تر از چیزی است که برای تجربه یک بازی مانند Modern Warfare به آن نیاز دارید.

با مودم ADSL2+ می‌توانید سریع‌ترین اتصال اینترنتی نامتقارن را داشته باشید و به‌لطف اتصال گیگابیتی WAN آن، حتی پتانسیل ارتقا به پهنای باند فیبر نوری را هم در آینده خواهید داشت. مودم Netgear D6200 دارای پروتکل‌های امنیتی بی عیب و نقصی بوده و می‌توانید از سیستم رمزگذاری WPA و WPA2 هم استفاده کنید. بنابراین هیچ کاربر غیرمجازی نمی‌تواند به داده‌های اینترنت شما دسترسی داشته باشد.

۳. MW-300D ADSL2

بهترین ADSL

مودم MW-300D ADSL2 یک محصول عالی است که با وزن ۴۵۰ گرمی و ابعاد ۱۱۴ در ۹۴ در ۲۶ میلی‌متر تولید شده و نرخ انتقال داده بی‌سیم ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را در اختیار شما می‌گذارد. این محصول دو آنته بوده و استانداردهای مدرن وایرلس را نیز در ساختار خود دارد. امنیت آن توسط WPA و WPA2 فراهم شده است و می‌توانید از دو پورت LAN برای اتصال سیمی دستگاه‌های مختلف هم استفاده کنید. پورت WAN و RJ-11 آن هم یک عدد بوده و صرفا برای مصارف خانگی ساده می‌توانید از آن استفاده کنید. از ویژگی‌های نرم‌افزاری این محصول می‌توانیم به DDNS و DHCP هم اشاره کنیم که کاربران حرفه‌ای‌تر می‌توانند از آن استفاده کنند.

این محصول دارای نشانگر LED بوده و همه امکانات روتر، سوئیچ و موارد دیگر را می‌توانید داشته باشید. این مودم برای پخش آنلاین HD مناسب بوده و برای دریافت فایل‌های حجیم بازی‌ها نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: جامع ترین راهنما خرید کارت حافظه مناسب دوربین و گوشی

۴. NETGEAR NIGHTHAWK C7000

بهترین ADSL

این مودم دو بانده محصول خوبی است و به بهبود زندگی آنلاین شما کمک می‌کند. سرعت این مودم بسیار چشم‌گیر بوده و حتی گزینه‌های دیگر به‌سختی می‌توانند در این حد و اندازه ظاهر شوند. این مودم در باندهای ۲.۶ و ۵ گیگاهرتز، قادر است تا حداکثر سرعت انتقال داده را در حد ۱۹۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. این میزان برای هرگونه فعالیت آنلاین، اعم از بازی، تولید محتوا، استریم یا هر مورد دیگری به‌اندازه کافی سریع است.

این مودم از طراحی سبک همراه با ابزارهای جانبی پایین استفاده می‌کند تا بتواند سادگی را در کنار قدرت بالا داشته باشد. اطلاعات عملکردی آن عالی بوده و می‌توانید از نور در صفحه نمایش آن برای تحلیل وضعیت اتصال اینترنت خود هم استفاده کنید. این محصول طراحی مدرن و زیبایی دارد و برای هر محیطی از جمله خانه و محل کار مناسب خواهد بود.

مودم C7000 از سه آنتن داخلی استفاده کرده و به شما اطمینان می‌دهد که سیگنال وای فای در گستره بزرگی قابل دریافت باشد. می‌توانید با خیال راحت در یک خانه بزرگ از آن استفاده کرده و حتی قدرت سیگنال بالایی را هم از آن دریافت کنید. در کنار تمام این ویژگی‌ها، دو مشکل می‌توانیم برای این مودم هم نام ببریم. اول اینکه دستیابی به بیشینه سرعت انتقال داده در حالت اتصال سیمی، طبق ادعای سازنده اتفاق نیفتاده و سرعت همواره پایین‌تر بوده است. مورد دوم هم در مورد اتصال MU-MIMO است که با این رده قیمت، انتظار داشتیم که جزو امکانات این مودم باشد.

۵. CenturyLink ZyXEL PK5001z

بهترین ADSL

مودم CenturyLink ZyXEL PK5001z ویژگی‌های چندان اضافی به شما ارائه نخواهد داد، اما اصول اولیه را کاملا رعایت کرده است و با مودم‌های گران‌قیمت بازار، از این نظر کاملا قابل رقابت است. این مودم از هر دو شیوه اتصال VDSL2 و ADSL2+ پشتیبانی می‌کند و دیگر نیازی به سازگاری دستگاه‌های دیگر با این مودم نخواهید داشت.

مودم دارای روتر بی‌سیم یکپارچه N-300 بوده و یک اتصال عالی و با کیفیت برای اینترنت فراهم می‌کند. شما با آن نیازی هم به روتر جداگانه نخواهید داشت. شما می‌توانید انتظار سرعت اتصال بی‌سیم تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای را داشته باشید و به‌عنوان یک دستگاه ۲ در ۱، پوششی عالی از اینترنت داشته باشید.

در کل، می‌توان گفت که با یک مودم استاندارد روبرو هستیم که نصب و راه‌اندازی آن فوق‌العاده ساده است و بدون هیچ گونه مشکلی می‌تواند نیازهای اساسی شما را در اتصال به اینترنت ADSL فراهم کند. کاربران می‌توانند در صورت نبود روش‌های دیگر برای اتصال به اینترنت، از آن استفاده کرده و از سرعت آن هم راضی باشند. رابط آن کاربر پسندانه بوده و با استفاده از فایروال دوگانه و سیستم رمزنگاری WPA/WPA2/WEP، یقینا مشکلی از نظر امنیت هم نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: آموزش و راهنمای نصب رم کامپیوتر + فضای مورد نیاز شما چقدر است؟

۶. Zoltrix ZW888n ADSL2 Modem Router

بهترین ADSL

مودم زولتریکس ZW888n نرخ سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای را در حالت بی‌سیم برایتان فراهم می‌کند و یکی از با کیفیت‌ترین محصولاتی است که می‌توانید به سراغش بروید. تعداد آنتن آن ۲ عدد بوده و قدرت آن نیز به 5 dbi می‌رسد. محدوده فرکانسی آن هم در حد ۲.۴ گیگاهرتز بوده و می‌توانید از استاندارد بی‌سیم مدرنی برای آن استفاده کنید. این مودم از چهار پورت LAN استفاده می‌کند و یک پورت USB هم برای اتصال 3g در اختیار شما خواهد بود. نشانگر LED آن برای نمایش اطلاعات مختلف در دستگاه کاربرد دارد و می‌توانید وضعیت اتصال اینترنتی، وضعیت DSL و وضعیت پورت‌های مختلف را در آن داشته باشید.

از مزایا و معایب این محصول می‌توانیم به قابلیت IPTV و هچمنین پهنای باند گسترده آن اشاره کنیم که بر هر نوع اینترنتی تقریبا مناسب خواهد بود. قابلیت امنیتی این مودم هم عالی بوده و در حالت اتصال بی‌سیم، می‌توانیم اطمینان داشته باشید که کاربران غیرمجاز نمی‌توانند به آن متصل شوند. قابلیت‌های رمزگذاری پیشرفته WPA، WPA2 و WEP نیز برای آن فراهم شده است.

۷. NETGEAR N600

بهترین ADSL

تا مدت‌ها، مودم N600 کمپانی Netgear یکی از سریع‌ترین مودم‌هایی بود که می‌توانستید خریداری کنید. حال بعد از گذشت زمان، کیفیت این دستگاه هنوز هم آن را در جمع بهترین‌ها قرار می‌دهد و می‌توانیم به‌عنوان یک خرید مناسب به آن نگاه کنید. این محصول دارای توان ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای در حالت بی‌سیم بوده و توان عملیاتی مناسبی را حتی در این رده قیمت هم برای شما تامین می‌کند. بدین ترتیب می‌توانید برای بازی‌های آنلاین، کارهای تولید محتوا و موارد مشابه از آن استفاده کنید.

این محصول دارای اترنت گیگابایت بوده و بنابراین، اگر سرعت اتصال بی‌سیم همیشه برای شما چالش بوده است، می‌توانید به‌سادگی از کیفیت پایدار و اتصال فوق‌ سریع این محصول استفاده کنید. نصب و راه‌اندازی این مودم هم بسیار ساده بوده و می‌توانید از فناوری نه‌چندان پیشرفته‌ای که دارد، برای یک اتصال پایدار و خوب استفاده کنید. مودم سبک طراحی جالبی هم دارد و می‌توانید از محفظه مشکی براق و صفحه نمایش آبی آن هم بهترین استفاده را ببرید. حتی می‌توانید آن را در هر دو حالت افقی و عمودی روی میز قرار دهید.

مدل‌های مختلف مودم

مودم‌های مختلفی در بازار داریم و می‌دانیم که همه آن‌ها در زیر مجموعه DSL‌ قرار می‌گیرند. هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و می‌توانند برای کاری مناسب باشند. هرکدام دارای جوانب مثبت و منفی خودشان بوده و براساس نیاز خود می‌توانید به سراغ یکی از آن‌ها بروید. در ادامه می‌توانید با این مدل‌ها همراه شوید.

VDSL

VDSL مناسب خطوط تلفن فیبر نوری با سیم مسی است و می‌توانید از این دستگاه در بالاترین حد کیفیت ممکن استفاده کنید. سرعت دانلود و آپلود در این مودم‌ها بسیار بالا است و حتی برای استفاده سازمانی هم می‌تواند بسیار خوب باشد.

از سوی دیگر، از آن‌جایی که VDSL یک فناوری نسبتا جدید است، دسترسی کمی برای آن وجود دارد و این موضوع در ایران هم بسیار بدتر است. مناطق مسکونی روستایی،‌ بدترین وضعیت را از این نظر دارند. دلیل این امر هم آن است که فاصله فیزیکی از ارائه دهنده سرویس بسیار زیاد بوده و می‌تواند عملکرد را به کل مختل کند. به‌دلیل اتصال سریعی که در این شبکه وجود دارد، VDSL‌ بسیار گران‌تر از سایر اشکال مودم‌های DSL است.

بیشتر بخوانید: جامع ترین راهنما خرید کارت حافظه مناسب دوربین و گوشی

SDSL

مودم‌های SDSL سرعت دانلود و آپلود یکسانی را ارائه می‌دهند و از نظر پهنای باند نیز عملکرد بسیار یکسانی دارند. شما می‌توانید تقارن کامل را در این مودم‌ها دریافت کرده و هیچ تفاوتی در آپلود و دانلود هم نخواهید داشت.

ADSL

مودم ADSL سرعت دانلود و آپلود نامناسبی نسبت به دیگر نوع مودم‌های DSL دارد و همان‌طور که در نمونه‌های معرفی شده در این مقاله دیدیم، ممکن است که تفاوت بسیار زیادی هم از نظر کیفیت اتصال با همدیگر داشته باشند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم که شما را برخی از بهترین مودم‌های ADSL و البته دیگر انواع آن آشنا شویم. هرکدام از این مودم‌ها می‌توانند سرعت اینترنت شما را تقویت کرده و اتصال پایدارتری را در هر دو حالت LAN و وای فای برای‌تان فراهم کنند. مودم نقش تاثیرگذاری در دریافت پتانسیل کامل سرویس‌های اینترنتی دارد و اگر می‌خواهید که در طول سال، اتصال اینترنت بدون قطع و وصلی و با کیفیت بالایی را داشته باشید، همواره بهتر است که هنگام خرید مودم، ارزیابی بهتری داشته باشید.

شما نیز می‌توانید نظرات خود را در این رابطه با ما درمیان گذارید. فکر می‌کنید که کدام محصول می‌تواند لقب بهترین مودم ADSL بازار را کسب کند؟ در بخش کامنت‌ها با ما همراه شوید.

برای دنبال کردن مقاله‌های بیشتر می‌توانید از مجله مقداد آی تی دیدن فرمایید و محصولات جدید و متنوعی هم در بخش فروشگاه سایت ارائه می‌شوند.