• رها فهیمی
    نویسنده: رها فهیمی

اگر به عکاسی منظره علاقه دارید، یقینا به دنبال بهترین دوربینی خواهید بود که برای این کار تولید شده است. تعداد زیادی از دوربین‌های مخصوص این کار در بازار وجود دارد و ما در این مطلب سعی کرده‌ایم که نمونه‌های خوبی را به شما معرفی کنیم. این محصولات می‌توانند نیازهای هر عکاس منظره را مرتفع کرده و خروجی بسیار مناسبی را از طبیعت و منظره‌ای که از آن عکس‌برداری می‌کنند، دریافت کنند.

اکثر دوربین‌های دیجیتال می‌توانند برای عکاسی از منظره عالی عمل کنند. برخی از آن‌ها از نظر معیارهایی مانند قدرت مگاپیکسل، محدوده دینامیکی، ویژگی‌های دوربین و همچنین لنز، عملکرد بهتری از گزینه‌های دیگر دارند.

عکاسان منظره اغلب خواهان دوربین‌هایی هستند که حداکثر قدرت مگاپیکسلی را برای‌شان فراهم کند تا بتوانند بیشترین جزئیات را از تصاویر خود دریافت کنند. عمر باتری هم در چنین دوربین‌هایی اهمیت دارد، چرا که عکاسی از منظره نیازمند خارج از مناطق شهری است و یقینا کمتر به شارژ دسترسی خواهیم داشت.

مقاومت این دوربین‌ها هم در شرایط سخت آب و هوایی باید بالا باشد تا بتوانیم سوژه‌های بهتری را برای عکس‌برداری خود پیدا کرده و نگران آسیب رسیدن و نفوذ آب به داخل آن نباشیم. اغلب اوقات، عملکرد ایزو بالا، نرخ فریم مناسب، بافرهای بهتر، سیستم فوکوس خودکار سریع و المان‌های مشابه دیگر، کاربرد چندانی برای عکاسان منظره ندارند.

بیشتر بخوانید: آموزش جامع نحوه عکاسی در شب + آموزش حالت Night Mode

بهترین دوربین عکاسی منظره

در عین حال، ویژگی‌های دیگری مانند تثبیت کننده تصویر، می‌تواند بسیار مفید باشد. این امکان ویژه هنگامی اهمیت دارد که دوربین قادر به استفاده از حرکات سنسور برای ردیابی ستاره‌ها یا ایجاد تصاویری با وضوح بالاتر باشد. توانایی ضبط دامنه پویاتر هم هنگام عکاسی با ایزوهای بالاتر و همچنین توانایی فوکوس آسان در شرایط کم نور نیز می‌توانند بسیار حیاتی باشند. بنابراین، اگر اهل عکاسی از ستاره‌ها هستید، هنگام انتخاب دوربین یا یک سیستم خاص، باید به معیارهای جداگانه هم توجه ویژه داشته باشید.

در نهایت، ذکر این نکته هم ضروری است که یک دوربین خوب برای عکاسی از منظره، باید مجهز به لنزهای با کارایی بالا هم باشد. یک عکاس منظره می‌تواند لنزهای خوبی را براساس نیاز و بودجه خود از بازار تهیه کرده و کیفیت کار عکاسی خود را بالا ببرد. البته، بسیاری از عکاسان به استفاده از دوربین‌های DSLR اصرار می‌ورزند؛ چرا که همواره سطح کیفیتی بالای خودشان را در عکاسی منظره نشان داده‌اند. برخی از کاربران هم استفاده از دوربین بدون آینه را مناسب‌تر می‌بینند. یقینا هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و بسته به نیازی که دارید، می‌توانید با ارزیابی بهتر هرکدام، یک گزینه مناسب را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین لنز ماکرو + معرفی مدل‌های برتر در بازه‌های قیمتی مختلف

بهترین دوربین عکاسی منظره

به‌خاطر داشته باشید که اندازه سنسور سیستم کلی دوربین، وزن آن و همچنین هزینه‌ای که برایش می‌گذارید، تجربه کلی شما را شکل خواهد داد. دوربین‌های دیجیتالی که برای عکاسی از منظره کاربرد دارند، معمولا بزرگ، سنگین و گران‌قیمت هستند. اغلب عکاسان مشتاق و حرفه‌ای، برای رفع نیازهای خود از دوربین‌های DSLR فول فریم و بدون آینه استفاده می‌کنند. با این وجود، حتی دوربین‌های فول فریم هم می‌تواند برای بسیاری از علاقه‌مندان، سنگین و گران‌قیمت باشد. بهترین انتخاب برای چنین کاربرانی، استفاده از دوربین‌های APS-C و سیستم‌هایی با سنسورهای کوچک است.

بیشتر بخوانید: لیست کاملی از بهترین سیستم ها برای تدوین فیلم و میکس


خرید بهترین دوربین عکاسی منظره

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را برخی از انتخاب‌های خوب برای عکاسی از منظره آشنا کنیم. از اوایل سال ۲۰۲۱، تعداد زیادی از دوربین‌های بدون آینه، از تولید کنندگان مختلف روانه بازار شد. سونی، پاناسونیک، نیکون، کانن، فوجی فیلم و دیگر برندهای معتبر، دوربین‌هایی را با سنسورهای تصویری همراه با وضوح بالا، محدوده دینامیکی وسیع و ویژگی‌های فنی فوق‌العادهروانه بازار کرده و توانستند که قدرت انتخاب کاربران را بالا ببرند. ما چند دوربین را در ادامه معرفی خواهیم کرد که قادر به ارائه تصاویر استثنایی هنگام عکس‌برداری از منظره هستند.

  • Fujifilm GFX 100

بهترین دوربین عکاسی منظره

دوربین عکاسی GFX 100 انتخاب شگفت‌انگیزی برای عکس‌برداری از منظره است که به‌عنوان یکی از معدود دوربین‌های قطع متوسط، می‌تواند انتخاب خوبی برای عکس‌برداری از منظره باشد. این محصول به‌دلیل زیادی می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. اول از همه، سنسور ۱۰۲ مگاپیکسلی همراه با وضوح بسیار بالای آن است که تصاویری با جزئیات خیره‌کننده و محدوده دینامیکی عالی را تولید می‌کند. ثانیا، طیف گسترده‌ای لنزهای فوق‌العاده خوب و مناسب برای عکاسی از منظره هم در اختیار شما بوده و حتی می‌توانید از لوازم جانبی مفیدی که فوجی فیلم در اختیار شما می‌گذارد، استفاده کنید.

این دوربین برای عکس‌برداری با دست هم مناسب است و با سیستم تثبیت کننده تصویر خود، لرزش را گرفته و کیفیت خوبی را در خروجی نهایی صبت می‌کند. فوجی فیلم ابزارهای زیادی را در دوربین GFX 100 خود جای داده است و به‌طور خاص، می‌تواند امکان استفاده آسان از فوکوس، براکت گذاری، هیستوگرام و دیگران موارد مهم را برای عکاسان منظره فراهم کند. این دوربین نوردهی مطلوبی هم در حین عکس‌برداری دارد و اوج فوکوس را به بهترین شکل ممکن در تصاویر شما فراهم می‌کند. اگر به‌دنبال گزینه سبک‌تر و ارزان‌تر هستید، ما GFX 50S را از همین برند به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این محصول هم یک دوربین عالی بوده و با هزینه پایینی می‌توانید به سراغش بروید. وضوح تصویر کمی پایین‌تر خواهد بود، اما یک ابزار عالی و بادوام همراه با ارگونومی و کیفیت ساخت عالی است که می‌تواند تصاویر بسیار زیبایی را برای شما تولید کند.

مشاهده محصولات: دوربین عکاسی فوجی فیلم

  • Nikon D850

بهترین دوربین عکاسی منظره

اخیرا دوربین‌های بدون آینه توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده‌اند و بسیاری از کاربران، آ‌ن‌ها را حتی به دوربین‌های DSLR هم ترجیح می‌دهند. این دوربین‌ها هنوز هم نمی‌توانند در مواردی مانند عمر باتری و محافظ لنز به پای دوربین‌های DSLR‌ برسند. این فاکتورها، به‌طور خاص برای عکس‌برداری از منظره بسیار مهم هستند. هیچ یک از تولید کنندگان دوربین به جز نیکون، هنوز موفق به تولید لنزهای شیب‌دار نشده است و باید از یک آداپتور مخصوص یا سیستم‌های دستی استفاده کنید تا بتوانید صفحه فوکوس خود را کمی کج کنید. نیکون طیف وسیعی از لنزهای شیب‌دار را ارائه می‌کند که البته قیمت بالایی دارند. بسیاری از لنزهای موجود در این برند، گزینه‌های خوبی را برای عکس برداران منظره محسوب می‌شوند و اگر از پس هزینه‌ آن‌ها برمی‌آیید، بهتر است که از آن‌ها استفاده کنید.

دوربین نیکون D850، کامل‌ترین دوربین DSLR بازار است. این محصول دارای سنسور فوق‌العاده ۴۵ مگاپیکسلی است و ایزو آن را می‌توانید تا حد ISO 64 پایین بیاورید. عملکرد محدوده دینامیکی این دوربین در رده‌های بالا قرار می‌گیرد و ارگونومی ساده دوربین‌های نیکون و استفاده آسان از سیستم منو هم برای آن اثبات شده است. این محصول محدوده خوبی از لنزهای خلاقانه را در اختیار شما قرار داده و با داشتن ویژگی‌های پیشرفته، می‌تواند برای عکس‌برداری از مناظر عالی باشد. این دوربین عمر باتری شگفت انگیزی در کنار مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی خاص را فراهم می‌کند و یکی از بهترین دوربین‌های DSLR فول فریم در بازار است.

بیشتر بخوانید: تنظیمات دوربین گوشی شیائومی به شکل ساده

بسته به اینکه چه میزان قصد دارید با دوربین خود در طبیعت قدم زده و عکس‌برداری کنید، یک دوربین DSLR یا بدون آینه می‌تواند برای شما مناسب باشد. دوربین‌هایی با وزن سبک‌تر، امکان آزادی حرکت بیشتری را فراهم کرده و زمان بیشتری در طبیعت پرسه خواهید زد. Nikon D850 از همه نظر خودش را اثبات کرده است و محصولی همه کاره است که در سطح دوربین‌های نیکون Z7 II، کانن EOS R5 و سونی A7R IV قرار می‌گیرد. هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و تصمیم‌گیری در مورد انتخاب، کاملا بسته به نیاز و سلیقه خریدار خواهد داشت.

یکی دیگر از دوربین‌های DSLR که به شما خرید آن را توصیه می‌کنیم، D810 است. این دوربین قدیمی امکانات فوق‌العاده خوبی برای عکاسی از مناظر دارد. قیمت و وزن آن سبک‌تر از D850 است و می‌تواند جایگزین مناسب‌تری هم باشد.

  • Canon EOS R5

بهترین دوربین عکاسی منظره

در گذشته دوربین‌های کانن چندان برای عکس‌برداری از منظره مناسب نبودند، اما شرایط فرق کرده است و یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه برای عکاسی از منظره، می‌تواند EOS R5 باشد. سری EOS R مشکلات زیادی در عین داشتن برخی از ویژگی‌های خوبش به‌همراه داشت و کانن تصمیم گرفت که با عرضه این دوربین، این مشکلات را کاملا برطرف کرده و نیاز اکثر عکاسان منظره را از بابت دوربین بدون آینه مرتفع کند. این محصول دارای یک سنسور ۴۵ مگاپیکسلی همراه با فیلتر نوری پایین‌گذر با وضوح بالا بوده و کیفیت تصویر عالی را همراه با دامنه دینامیکی سریع به‌همراه خواهد داشت. همین موارد کافی است تا با یکی از دوربین‌های عالی برای عکاسی از منظره روبرو باشیم.

دوربین EOS R5 علاوه بر ارگونومی عالی و درک بهتری که از سیستم منو به شما داده است، از آلیاژ منیزیم سخت، آب بندی عالی هوا و دو اسلات کارت حافظه استفاده می‌کند. با وجود سنسور وضوح بالای آن، دوربین EOS R5 قادر است که از شاتر مکانیکی خود تا ۱۲ فریم بر ثانیه بهره برده و در صورت استفاده از شاتر الکترونیکی، عکس‌برداری با ۲۰ فریم بر ثانیه را فراهم کند. همانند سری Z دوربین نیکون، این محصول از هم از لنزهای RF پشتیبانی می‌کند و قدرت انتخاب بالایی برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

کانن بیشتر روی زوم حرفه‌ای و لنزهای اصلی خود تمرکز داشته است و کسانی که علاقه‌مند به فیلم‌برداری هستند، می‌توانند از EOS R5 به‌عنوان یک گزینه عالی در بازار استفاده کرده و فیلم‌برداری 8K را نیز تجربه کنند. محصول دیگری به‌نام EOS R6 هم وجود دارد که مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و به‌عنوان یک گزینه عالی برای عکاسی منظره یاد می‌شود. سنسور ۲۰.۱ مگاپیکسلی آن وضوح کمتری نسبت به EOS R5 دارد، اما بسیاری از ویژگی‌های آن، شباهت زیادی به R5 دارد. این محصول از نظر ارگونومی، کیفیت ساخت و برخی از المان‌های دیگر، همان کیفیت EOS R5 را برای شما دارد و سرعت عکاسی پی در پی آن هم بسیار عالی است.

همه این موارد، سبب می‌شود که EOS R6 تبدیل به یک گزینه عالی برای عکاسی منظره باشد. اگر قصد چاپ تصاویر خود را در اندازه بزرگ‌تر دارید، EOS R6 جایگزین بسیار خوبی برای EOS R5 است و هزینه‌های شما را نیز تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

دیگر برندها: دوربین عکاسی سونی

بهترین دوربین عکاسی منظره

دوربین عکاسی دیجیتال D5300 که برند نیکون آن را روانه بازار کرده است، با داشتن صفحه نمایش ۳.۲ اینچی قابل چرخش و همچنین استفاده از سیستم وای فای و جی پی اس داخلی، می‌تواند گزینه مناسبی برای عکس برداری مناظر باشد. این دوربین فیلم‌برداری Full HD همراه با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را برای‌تان فراهم کرده و ابعاد کوچک و وزن پایین‌تری هم نسبت به گزینه‌های قبلی دارد. همین فاکتورها کافی است تا بتوانید از آن به‌عنوان یک گزینه عالی برای حمل در طبیعت استفاده کرده و بی‌وقفه عکس‌برداری کنید. سنسور جدید ۲۴ مگاپیکسلی آن قدرت و کیفیت لازم را دارد، اما فاقد فیلتر پایین‌گذر است.

دوربین D5300 نیکون از تایم لپس داخلی هم استفاده می‌کند و جنس بدنه آن از پلاستیک با کیفیت تشکل یافته است که البته در تمامی دوربین‌های نیکون هم مشاهده می‌شود. این محصول ضد آب نیست، بنابراین کاملا باید مراقب آن در شرایط آب و هوایی بد باشید. باتری آن از لیتیوم یون بوده و ماندگاری خوبی در هنگام عکس‌برداری طولانی مدت در طبیعت خواهد داشت. اگر قصد فیلم‌برداری با این دوربین را داشته باشید، باز هم نیکون امکانات خوبی برای‌تان در نظر گرفته است. رزولوشن فیلم‌برداری Full HD همراه با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه برای‌تان فراهم شده و سیستم ضبط صدای استریو هم در آن وجود دارد. لنز این دوربین از فاصله کانونی ۱۸-۵۵ میلی‌متری برخوردار بوده و از دریچه دیافراگم f/3.5-5.6 برخوردار است.

دوربین D5300 نیکون از لرزشگیر اپتیکال استفاده می‌کند و دارای زوم ۳ برابری است. امکان فوکوس دستی و اتوماتیک در آن فراهم شده است و اگر قصد تصویربرداری نزدیک از گل و گیاهان دارید، حالت ماکرو آن می‌تواند برای شما مناسب باشد. زوم اپتیکال آن در حالت فیلم‌برداری هم می‌تواند برای شما کاربردی باشد. صفحه نمایش این دوربین دارای حالت چشمی بوده و قابلیت Live View را نیز فراهم کرده است. اپتیکال آن توانایی پوشش ۹۵ درصدی میدان دید را هم دارد و می‌توانید نهایت لذت را از عکس‌برداری طبیعت ببرید. وزن این دوربین ۴۸۰ گرم است و با ابعاد ۱۲۵ در ۹۸ در ۷۶ میلی‌متر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مشاهده محصولات: دوربین عکاسی نیکون

بهترین دوربین عکاسی منظره

کانن محصولات خوبی در بازار دارد و بیشتر برای مقاصد همه کاره کاربرد داشته و می‌توانید از توانایی‌های خاص دوربین‌های کانن، برای عکس‌برداری حرفه‌ای استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین سوژه‌هایی که هر عکاسی به آن فکر می‌کند، در طبیعت یافت می‌شوند. عکاسی منظره اهمیت بسیاری در شاخه عکس‌برداری دارد و در همین راستا، شما می‌توانید از امکانات دوربین کانن EOS 800D استفاده کنید. حسگر CMOS آن کیفیت بالایی داشته و دقت موثر ۲۶ مگاپیکسلی را فراهم می‌کند. تکنولوژی بی‌سیم آن از نوع بلوتوث، NFC و وای فای در اختیار شما قرار می‌گیرد. صفحه نمایش آن ۳ اینچی بوده و از نوع لمسی خواهد بود.

این محصول از عالی‌ترین سطح تنظیمات دستی استفاده می‌کند و می‌توانید به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های موجود در صنعت عکس‌برداری دست پیدا کنید. این دوربین از باتری لیتیوم یون همراه با ماندگاری بالا برای عکس‌برداری طولانی‌مدت در طبیعت هم پشتیبانی می‌کند. کارت‌های حافظه متعدد در این دوربین پشتیبانی می‌شود و می‌توانید بدون وقفه و با کیفیت بالا، تصاویر طبیعت را در آن‌ها ذخیره‌سازی کنید. علاقه مندان فیلم‌برداری هم می‌توانند از سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای دوربین استفاده کرده و فیلم‌های Full HD را ذخیره‌سازی کنند. فیلم‌برداری از طبیعت همواره جذاب و لذت بخش بوده است و کانن چنین امکاناتی را در اختیار شما می‌گذارد. ضبط صدای استریو هم کمک می‌کند که نوای دلنشین طبیعت با جزئیات بالا ضبط شود.

لنز دوربین کانن EOS 800D از فاصله کانونی ۱۸-۵۵ میلی‌متری برخوردار است و مجهز به لرزشگیر اپتیکال است. فوکوس دستی و اتوماتیک در آن فراهم شده است، اما به‌دلیل نداشتن حالت ماکرو، چندان نمی‌توانید امیدی به ثبت تصاویر نزدیک از سوژه‌های خود داشته باشید. زوم اپتیکال آن برای حالت فیلم‌برداری هم فعال شده است و دست بازتری برای خلاقیت خواهید داشت. این محصول از رزولوشن تصاویر ۶۰۰۰ در ۴۰۰۰ پشتیبانی می‌کند و می‌تواند عکس‌های خام خود را با سایز و کیفیت بالا دریافت کرده و آن‌ها را ادیت کنید. پردازشگر تصویر Digic 7 هم کمک می‌کند که آن‌ها در فرمت مناسب و حالت بهینه ذخیره‌سازی شوند.

مشاهده محصولات: دوربین عکاسی کانن

دوربین‌های ارزان قیمت برای عکاسی از منظره

بهترین دوربین عکاسی منظره

اگر آمادگی پرداخت هزینه بالا برای دوربین فول فریم یا DSLR را ندارید، می‌توانید به سراغ نمونه‌های ارزان قیمت بازار بروید که سنسورهای کوچکی داشته و وضوح پایین‌تری را ارائه می‌دهند. عکاسان منظره این کار را بیشتر برای سرگرمی انجام می‌شوند و شاید همین دوربین‌های سطح پایین‌تر هم بتواند همان تجربه خوب و جذاب را برای‌شان ارائه دهد. در ادامه چند گزینه خوب بازار را معرفی می‌کنیم.

Fujifilm X-T3 / X-T4 – این دو دوربین کیفیت تصویر فوق‌العاده بالایی را ارائه می‌دهند و تنها افت کیفیت جزئی را در آن‌ها شاهد خواهیم بود که با توجه به قیمت دوربین‌ها، قابل گذشت خواهد بود.

Nikon D7500-DSLR –  دوربین نیکون D7500 هم با سنسور APS-C روانه بازار شده و طیف وسیعی از ویژگی‌های دینامیکی و مجموعه کاملی از لنزهای مخصوص Nikkor را برای‌تان به‌همراه خواهد داشت.

Nikon D5600 – یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که بودجه پایینی دارند و حتی با لنزهای خود کیت دوربین هم می‌توانند تصاویر شگفت انگیزی را ثبت کنند دوربین نیکون D5600 است.

Canon EOS 80Dدوربین دیجیتال کانن Eos 80D یک دوربین قوی با سنسور ۲۴ مگاپیکسلی است که می‌تواند امکانات خوبی را برای عکاسان منظره فراهم کرده و نتایج خیره کننده‌ای را برای‌شان داشته باشد.

دیگر برندها: دوربین عکاسی پاناسونیک

سخن آخر

اکثر دوربین‌های بازار شرایط لازم برای عکس‌برداری از منظره را دارند و اتفاقا یکی از زمینه‌های ساده در زمینه عکاسی است. فضای باز با نور مناسب، بهترین شرایط را برای دوربین ایجاد می‌کند و به‌همین دلیل، می‌توانید بدون محدودیت خاصی اقدام به عکس‌برداری کنید و دوربین‌های متوسط رو به پایین هم می‌توانند کیفیت خوبی از تصاویر را در اختیار شما قرار دهند.

برای دنبال کردن مقاله‌های بیشتر می‌توانید از مجله مقداد آی تی دیدن فرمایید و محصولات جدید و متنوعی هم در بخش فروشگاه سایت ارائه می‌شوند.