• حسین رازانی
    نویسنده: حسین رازانی

پلی استیشن VR  مقرون به صرفه و با کیفیت است. ممکن است تجربه استفاده از آن به اندازه تجربه بازی های VR در Oculus Rift یا HTC Vive واضح و فوق العاده نباشند. اما، برای سیستمی که از PS4 به جای دستگاه بازی گران قیمت PC استفاده می کند، راضی کننده به نظر می‌رسد. به علاوه، کاهش قیمت اخیر باعث جذابیت بیشتر آن شده است.

نکات مثبت

  • مقرون به صرفه
  • نزدیک عملکرد با کیفیت رایانه
  • انتخاب خوب بازی‌ها

در برابر

  • با لوازم جانبی مورد نیاز همراه نیست
  • عملکرد ضعیف در بخش نور
  • ردیابی کنترل کننده حرکت نه چندان دقیق

 

پلی استیشن VR در سال 2016 راه اندازی شد و حالا این پرفروش ترین هدست VR گران قیمت بازار است.

اگر از قبل PS4 دارید. خرید این محصول بسیار وسوسه انگیز است! چرا باید از یک هدست با عملکرد بالا، با امکان ردیابی و اتصال به PC مانند Oculus یا HTC استفاده کنید، در حالی که می‌توانید چیزی را به کنسول زیر تلویزیون خود وصل کنید؟

از آگوست 2018، سونی اعلام کرد که بیش از سه میلیون سیستم PSVR را فروخته است. در حالی که 21.9 میلیون بازی و برنامه VR به همراه هدست فروخته شده است.

ما اطمینان داریم که به مرور زمان سونی به افزایش مدل های VR (و احتمالاً حتی AR) به پیشنهادات خود در طی سال های آینده ادامه خواهد داد و شایعات حاکی از آن است که Playstation VR 2 دور از دسترس نیست.

این موضوع در میان طرفداران سونی وجود دارد که PSVR 2 به نسخه PlayStation 5 متصل خواهد شد. زیرا این هدست می تواند از سخت افزار ارتقا یافته کنسول جدید استفاده کند. در مورد خود هدست، این امکان وجود دارد که بتواند یک نمایشگر با وضوح فوق العاده بالا داشته باشد و دارای 1،001 پیکسل در اینچ باشد.

PlayStation VR

 

 

نکات مثبت

علیرغم قطعی های گاه به گاه کنترلرها، واقعاً از اینکه سونی کنترلرهای حرکتی PlayStation Move استفاده کرده واقعاً استقبال می کنیم و احساس می شود که یک تناسب طبیعی برای VR دارند.

خود هدست PlayStation VR نیز بسیار زیبا و راحت است. نمای بیرونی سفید و سیاه به نظر چیزی خارج از Ready Player One یا Star Trek است و می توان آن را بدون احسای درد گردن کاملاً شناخته شده ای که هنگام استفاده از سایر سخت افزارهای VR احساس کردم، ساعت ها پوشید.

این طور که پیداست بازی های PSVR به طرز شگفت انگیزی سرگرم کننده هستند. Batman: Arkham VR ویترین تصاویر خارق العاده ای برای به رخ کشیدن سخت افزار است، در حالی که Wayward Sky تجربه ای احساسی را ارائه می دهد.

PlayStation VR

 

داخل هدست PlayStation VR

در داخل این هدست یک صفحه نمایش 5.7 اینچی OLED با وضوح 1920 در  RGB در 1080 قرار دارد. PlayStation VR یک میدان دید 100 درجه، سرعت تازه سازی 120 هرتز و تأخیر کمتر از 18 میلی ثانیه را ارائه می دهد. به این معنی که دقت بیشتری نسبت به نسخه های قبلی این هدست دارد که دارای تأخیر بالاتر و سرعت تازه سازی کمتری هستند.

در طرح کنترل PSVR از ترکیبی از حرکات سر ایجاد شده با HMD، به همراه کنترل کننده های PlayStation Move و کنترلر DualShock 4 استفاده شده است که ممکن است با آنها آشنا نباشید. اولین بار کنترلرهای Move وقتی معرفی شدند که در کنار چند عنوان Wii-like در پلی استیشن 3 معرفی شد. در حالی که فقط PSVR هدف واقعی استفاده برای آن بازی‌ها بود.

دسته ها روی PS3 کمی نیمه پخته بود. یا حداقل انگار که فقط برای دستیابی به یک بازی کنترل شده توسط حرکت وجود داشت.  سایر بازی ها با طرح های کنترل پیچیده تر مانند بازی به نام RIGS از کنترل کننده بی سیم DualShock 4 استفاده می کنند که به همراه PS4 ارسال می شود.

PlayStation VR

نکات منفی

پلی استیشن VR یک تجربه اتصال به اینترنت است که شما را تشویق می کند تا به جای ایستادن، بنشینید. در حالی که HTC Vive حداکثر مساحت ردیابی 15 در 15 فوت را ساپورت می‌کند. سونی شما را به یک فضای 6 فوت در 10 فوت محدود می کند.

اگر دوربین سونی بتواند خود را با اینکه کنترل کننده‌ها دقیقا در کجا هستند. عجیب و دور غیر قابل انجام نیست. با این حال، به نظر می‌رسد که دوربین به طور مداوم گیم پد های درخشان را از دست می دهد حتی زمانی که در فضای بازی هستید.

شکاف کوچک بین ردیابی کنترل کننده حرکت و شکاف کوچک در امتداد لبه پایین ماسک صورت که باعث ورود نور به هدست می شود، احساس غوطه ور شدن در بازی ها را دشوار می کند و این می تواند یک مشکل باشد.

نظر نهایی

برای یک دقیقه ، جزئیات دقیق را فراموش کرده و روی تصویر بزرگتر تمرکز کنید. طی سه سال سونی PlayStation VR را از طبقه همکف از لحاظ کیفیت توسعه و به یک محصول پیشرو در صنعت منتقل کرد.

PlayStation VR یک پلتفرم کاملاً جدید است. ابتکاری ، هوشمند و  با کاربرد آسان. همچنین مقرون به صرفه است و در حال حاضر دارای کاتالوگ در حال رشد عناوین ضروری است. ممکن است PSVR هنوز بسته کاملی نباشد و از برخی جهات نتواند در حد HTC Vive عمل کند. اما، با پرداخت 100 دلار کمتر از Oculus Rift محصول قابل قبولی است.

پیشنهاد ما:

قیمت و طراحی ایکس‌باکس سری S تأیید شد

خرید کنسول‌های سونی در مقداد آی تی