• رها فهیمی
    نویسنده: رها فهیمی

ما در این مقاله به بررسی بازی Resident Evil Village می پردازیم. به محض اینکه وارد دنیای بازی و آن روستای شوم می‌شویم، اولین چیزی یاد و خاطره‌اش برای‌مان زنده می‌شود، اثری نیست جز Resident Evil 4 و تمام خاطرات خوب آن.

افراد محلی و خشمگین لیکان بلافاصله شما را محاصره می‌کنند و بازیکن تنها باید به دنبال سلاح‌های خود گشته و از آن‌ها برای دفاع از خود استفاده کند. شاتگان و تفنگ ساچمه‌ای که در دست دارید، کافی نیستند و باید از قفسه‌های کتاب هم برای مسدود کردن درهای وجودی استفاده کنید و اجازه ندهید که انبوهی از دشمنان، وارد چنین دنیایی شوند. این‌ها تنها ابتدای راه هستند و شما را چند ثانیه از مرگ نجات می‌دهند.

همین افتتاحیه عالی از بازی Resident Evil Village کافی است که طرفداران واقعی، بازگشت خارق العاده همان رزیدنت اویل همیشگی را جشن بگیرند و برای چندین ساعت در دنیای آن غرق شوند. افتتاحیه بازی خارق‌العاده ظاهر شده و یادآور افتتاحیه‌ای است که قبلا، شینجی میکامی برای طرفداران فراهم کرده بود.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های آنلاین اندروید، لیست پر دانلودترین های جهان

همین روند سبب می‌شود که دید اول شخص بازی، سخت‌تر از همیشه دیده شده و بازیکن واقعا احساس ترس و درماندگی داشته باشد. Resident Evil Village به خودی خود زمینه چندان جدیدی ایجاد نمی‌کند، اما با موفقیت تمام، بهترین المان‌های رزیدنت اویل ۴ را به همراه دارد.

معرفی بازی Resident Evil Village

این بازی توانسته است که حالت ترس مدرن رزیدنت اویل ۷ را هم به صورت تلفیقی به همراه داشته و تجربه آن را برای‌مان جذاب‌تر کند. داستان بازی ادامه‌ای جذاب و هایپ کننده برای مبارزات ایتن وینترز است و با علاقه تمام، می‌توانید آن را در بازی تجربه کنید.

بررسی بازی Resident Evil Village

دانلود Resident Evil Village


ایتن وینترز (Ethan Winters) بیچاره و پیر، بازهم بازگشته است تا از شرایط سخت و گرگ‌های وحشی عبور کرده و همسرش میا را نجات دهد. داستان بازی نسخه قبل، به گرفتار شدن همسر ایتن وینترز خلاصه شده بود و دیدیم که میا به جهنمی بزرگ کشیده شده و به دنیای عقب بازگشت. حال در اولین لحظات رزیدنت اویل ۸، قرار است که یک ترور ترانسیلوانیایی وحشتناک را در دهکده مشاهده کرده و سپس دنباله داستان را پیگیری کنیم.

این بار دختر نوزاد این زن و شوهر، پس از مرگ ظاهری میا به دست یک مرد شیطانی افتاده و ایتن سفر خود را برای پیدا کردن وی شروع می‌کند. گویا این نوزاد به دنیای وحشتناک دیوانگان انتقال پیدا کرده است و شما را به سمت نبرد با لیدی دیمیترسکو خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های ماشینی اندروید؛ ۳۸ بازی ریسینگ بیادماندنی!

این لیدی قد بلند که در تریلرهای بازی هم مدام نمایش داده شده بود، خون آشامی است که سریع حرکت می‌کند و به اندازه کافی، دارای شخصیتی قوی و جذاب است و می‌تواند ایفای نقش آنتاگونیست سری را برعهده بگیرد. شخصیت دیگری که در این بازی می‌بینیم، دونا بنوینتو نام دارد. او عروسک سازی است که در حال پیاده روی در روستا بوده و مدام با شما صحبت می‌کند. سالواتوره مورو هم مردی است که قدرت‌های بسیار زیادی دارد و شما را در خلال مراحل به دردسر خواهد انداخت.

بررسی بازی Resident Evil Village

در نهایت باید به کایل هایزنبرگ در بازی Resident Evil Village اشاره کنیم که مردی دیوانه و برادر لیدی دیمیترسکو بوده و با قدرت مغناطیسی خود، خط مونتاژ بسیار عجیب و غریبی از ربات‌ها را در کارخانه فرانکشتاین به راه انداخته است. شما به این کارخانه رفته و برخی از بدترین و ترسناک‌ترین لحظات بازی را تجربه می‌کنید.

هر چهار شخصیتی که در بازی حضور دارند، به مادر میراندا خدمت کرده و گزارش کارهای خود را به وی ارسال می‌کنند. مادر میراندا به عنوان باس اصلی بازی، در نهایت در برابر ایتن وینترز قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های آفلاین اندروید؛ معرفی 9 بازی پرطرفدار

باید به این نکته هم اشاره کنیم که هیچکدام از شخصیت‌های منفی بازی Resident Evil Village، نمی‌توانند ترس شخصیت‌هایی که در رزیدنت اویل ۷ حضور داشته‌اند را القا کنند. نوع ترسی که در بازی قبلی این مجموعه بود، سر تا پای بازیکن را سرخ کرده بودند و خانواده بیکر به خوبی می‌توانستند انتظارات طرفداران را از یک رزیدنت اویل واقعی برآورده سازند.

اما بازی Resident Evil Village به اندازه معقولی از المان‌های ترس استفاده کرده و بخش‌های اکشن و رقابتی بازی را بیشتر مورد توجه قرار داده است. بسیاری از صحنه‌های ترسناک بازی Resident Evil Village، سرگرم کننده هستند و می‌توانیم آن را به طنز کارتونی و شرور بتمن هم شبیه بدانیم.

بررسی بازی Resident Evil Village

هرکدام از لحظه‌های سینماتیک بازی، به صورت متمایز طراحی شده‌اند و باید از آن‌ها جان سالم به در ببرید. وارد هر ساختمان منحصربه‌فردی که می‌شوید، چالش‌های بزرگی برای‌تان رخ خواهد داد و تا فرار از آن‌ها، باید موجودات شیطانی زیادی را نابود سازید.

از بناهای جذاب و مجلل قلعه لیدی دیمیترسکو گرفته تا کارخانه مکانیکی و عجیب و غریب هایزنبرگ، همگی طراحی بصری عالی و هیجان انگیزی دارند. تغییراتی که از نظر خلقی در بازی می‌بینیم، به طور محسوسی مربوط به دنیاهای مختلف رزیدنت اویل بوده و هر کدام هم خاصیت خاص خودشان را دارند. شما باید با شناخت آن‌ها پیش رفته و به مصاف هیولاهای داخلش بروید.

بازی Resident Evil Village رویکرد محرمانه‌تری پیدا کرده است و جنگ روانی، بیشترین تاثیر را در بخش ترسناک بازی ایفا می‌کند. حتی نبردهای اکشن بازی هم بوی ترس می‌دهد و این طور نیست که تجربه‌ای مانند صحنه‌های اکشن بازی‌های شوتر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4؛ جشنواره‌ای از هیجان و سرعت

این نبردها هم بوی رزیدنت اویل می‌دهد و اصلا نباید نگران ماهیت آن‌ها باشید. شما می‌توانید با کاوش در تاریک‌ترین گوشه‌های روستای اصلی و کشف دلیل اصلی به وجود آمدن موجودات عجیب و غریب و افسانه‌ای آن، به رمز و رازهای جذابی دست پیدا خواهید کرد. بازی را می‌توانید در حدود ۱۰ ساعت به اتمام رسانده و به مرحله پایانی برسید.


گرگ‌های خیابان Maul

گذشته از لیکان‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم و گفتیم که می‌توانند به اشکال مختلفی درآیند، باید به شبح‌های زامبی، گارگول‌های پرنده، گرگینه‌های خشمگین و افراد دیگر در روستا هم اشاره کنیم که همه آن‌ها برای شما کمین کرده‌اند و هر لحظه می‌توانند حمله‌ور شوند.

حمله آن‌ها پاسخی برای تهاجم شما به دنیای آن‌ها است و می‌توانیم به عنوان نقص بزرگ و به جا مانده‌ای از رزیدنت اویل ۷ یاد کنیم که سبب عدم تنوع در تعداد دشمنان هم شده بود. تعداد انگشت شماری از هیولاهای بازی که Mold نامیده می‌شوند، تنوع دشمنان نسخه هشتم بازی را بیشتر کرده‌اند، اما آن‌ها هم به سرعت از ذهن بازیکن محو می‌شوند و چندان تاثیرگذار نیستند.

بررسی بازی Resident Evil Village

بازی Resident Evil Village دهکده‌ای را به شما معرفی می‌کند که به طور قابل توجهی وسیع‌تر از جهان نسخه قبلی است. این طراحی با جزئیات در رزیدنت اویل، تاکنون سابقه نداشته است و شاید بتوانیم آخرین یادآوری خود را به آهنگ‌های دیسکو ربط دهیم که در YMCA دیده بودیم.

فهرست گسترده‌ای از موجودات خون‌خوار را در بازی می‌بینیم که تنها برای جذاب‌تر کردن مبارزات بازی کاربرد دارند و می‌توانند آن را به تکامل برسانند. برخی از تصمیمات سازندگان، عمق خوبی به بازی بخشیده است و تصمیم‌ گیری‌های جدید و هوشمندانه آن‌ها، سبب شده است که سیستم کرفت بازی تقویت شده و بازیکن بتوانند مدام سلاح‌های خود را ارتقا دهند.

چنین روندی سبب می‌شود که بازیکن همواره در یک دوراهی قرار داشته باشد. او دیگر نمی‌داند که می‌خواهد از ذخایر و المان‌های به دست آمده خود برای ساخت گلوله استفاده کند یا اینکه زره‌ها و مواد منفجره جدیدی خریداری کند. هر بازیکن می‌تواند تصمیم مشخصی در چنین مواقعی داشته باشد و همین هم، واقعا زیبا جلوه می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین مادربردهای گیمینگ از برندهای اینتل و AMD

شما می‌توانید مجسمه‌ها و دیگر المان‌های به دست آمده خود را فروخته و از پول آن‌ها، برای خرید اقلام دیگر استفاده کنید. این خرید و فروش، بخش مهمی از تجربه شما را در بازی شکل خواهد داد.مسلما، باید بگوییم که تنوع شکل گرفته در بازی Resident Evil Village، همیشه هم خوب نیستند. دشمنان بازی در خیلی از مواقع باهوش نیستند و همین موضوع می‌تواند اذیت کننده باشد.

جهش یافته‌هایی که به صورت ژنتیکی تغییر یافته‌اند، در کارخانه هایزنبرگ تمرینات تیراندازی سختی را برای شما فراهم می‌کنند، اما وقتی که از نظر سلاح نسبت به آن‌ها برتری داشته باشید، دیگر چالش چندان خاصی برای‌تان نخواهند بود. شما می‌توانید همواره یک برتری نسبت به آن‌ها داشته باشید و مانند خشم بزرگی که در روستا به آن گرفتار می‌شوید، شما را اذیت نمی‌کنند.

بررسی بازی Resident Evil Village

می‌توانید از تیز ترین ابزارهای خود در کارخانه استفاده کرده و سریع‌تر این مراحل را طی کنید. هوشمند دشمنان شما در روستا بیشتر است و حتی تنوع بالاتری هم نسبت به اماکن دیگر بازی دارند. البته در تجربه اول خود، ممکن است که تعداد کمی از دشمنان روبروی شما ظاهر شوند، اما کم کم که دستان راه افتاد، می‌توانید چالش اصلی را تجربه کنید.

استقبال اولیه‌ای که در روستا از شما می‌شود، تنها آغاز ماجرا است و در طی بازگشت دوباره خود به روستا، با کمال خوشحالی می‌توانید وارد درگیری‌های عجیب و غریب و هیجان انگیز آن شوید. درگیری‌هایی که یک هرج و مرج تمام عیار خواهند بود و باید یک قتل عام اساسی در منطقه به راه بیندازید. صحنه‌های اکشن در چنین حالتی برای یک بازی ترسناک دور از انتظار هستند و با در نظر نگرفتن کندی این مبارزات، یاد سری Call of Duty خواهید افتاد.

بیشتر بخوانید: سنگین ترین بازی های اندروید؛ آثاری که باید تجربه کنید

یقینا این تغییر بزرگی نسبت به نسخه بسیار آسیب پذیر ایتن وینترز در Resident Evil 7 و مخصوصا در نیمه اول آن است. در واقع، یک اشاره سریع به آموزش‌های نظامی در ابتدا خواهیم داشت و می‌توانید حس حضور در نبردهای بیشتری را در این نسخه داشته باشید.

شما می‌توانید روی نرده‌ها و حتی پنجره‌های بازی هم با موانع بزرگی روبرو شده و دقیقا مانند تجربه‌ای که با لئون در رزیدنت اویل ۴ داشتیم، حتی تیرهای شعله‌ور هم می‌توانند توسط کمانداران لیکان به سمت شما پرتاب شوند. تنها راه شما در چنین مخصمه‌هایی، شلیک تمام عیار است و باید از ویژگی‌های زیست محیطی هم در بازی استفاده کنید.

بررسی بازی Resident Evil Village

بازی Resident Evil Village بیش از حد ممکن به نبردهای کشن خود متکی شده است و در واقع از زیر پرداختن به المان‌های ترس شانه خالی می‌کند. تله‌های ماشینی در مقر هایزنبرگ بیشتر دیده شده و می‌توانید دشمنان خود را در این تله‌ها گرفتار کنید. می‌توانید از زیپ‌ لاین‌ها در برخی از اتاق‌های بازی استفاده کرده و ساکنین شیطانی را به دام بیندازید. استفاده از لانه‌های مخصوص لیکان‌ها در روستا، بخش مهمی از چالش‌های بازی را برای شما برطرف خواهند ساخت.


ترس آمیخته با لحظات اکشن

شخصیتی که طرفداران این سری به شدت آن را دوست خواهند داشت، دوک (Duke) نام دارد. او یک تاجر چاق و چله است که می‌تواند به راحتی خودش را به مکان‌های مختلف رسانده و در خدمت شما باشد. او را در اطراف نقشه پیدا می‌کنید و حتی جاهای صعب العبوری مانند Transylvanian 7-11 هم نمی‌تواند دوک را از حرکت بازدارد.

او تاجری است که امکان خرید سلاح‌های جدید، به روزرسانی‌های مختلف آن‌ها و همچنین مقادیری دارو و مهمات دیگر را برای شما ممکن می‌کند. آن‌چیزی که همانند رزیدنت اویل ۴ در این بازی شاهد هستیم، قیمت بالایی است که دوک برای سلاح‌ها و ارتقاها در نظر گرفته است و سبب می‌شود که بازیکن اهمیت بیشتری به پیدا کردن جام‌ها و مجسمه‌های ارزشمند در جای جای بازی بدهد.

شما در بازی Resident Evil Village مجبور خواهید بود که اینچ به اینچ مناظر خیره کننده دهکده را گشته و برای کسب پول بیشتر، تجربه بیشتری از بازی را داشته باشید. ما به همین خاطر، از کپکام متشکر هستیم که چالش‌های بازی را به شیوه‌ای درست، دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ گیمینگ؛ بررسی تخصصی ۱۳ مدل بدون محدودیت بودجه!

هرچه قدر که شی مورد نظر شما، براق‌تر باشد، می‌توانید از آن برای خرید گلوله‌های بیشتر استفاده کنید. نگه داشتن مجسمه‌هایی که از کشتن ارواح به دست می‌آورید، به شما کمک می‌کند که آن‌ها را تلفیق کرده و با قیمت بالاتری به دوک بفروشید. کاوش در مسیر، نبردهای اکشن و کشتن حیواناتی مانند ماهی و خوک، می‌تواند به شما گوشت داده و امکان تبدیل کردن آن‌ها به غذایی برای ایتن و افزایش سلامتی وی را فراهم کند.

این غذاها شما را از نظر سلامتی تامین کرده و می‌توانند قدرت دفاعی ایتن را افزایش دهند. شما به همین خاطر باید به دنبال ردیابی حیوانات عجیب و غریب بوده و سرنخ‌های زیادی را از آن‌ها جستجو کنید. می‌توانید حیاط‌هایی را در روستا پیدا کرده و با چاقوی خود، مرغ و جوجه‌ها را برای کسب گوشت بیشتر سلاخی کنید. در تجربه دیگری، شما تعداد بیشماری از گفتگوهای داستانی ارزشمند را خواهید داشت که تصویر واضح‌تری از روابط بین ساکنین روستا به شما خواهند داد.

حتی در برخی از موارد، مسیر اصلی داستان را گم کرده و به شخصیت‌هایی برخواهید خورد که نبردهای ناخواسته را برای شما فراهم می‌آورند. شما در این حالت مجبور می‌شوید که به دل آن‌ها حمله‌ور شوید. کپکام صرفا برای وارد کردن اعداد رومی به مجموعه رزیدنت اویل، نام نسخه هشتم را Village نام‌گذاری نکرده است و اهداف بلند پروازانه‌تری داشته است.

بررسی بازی Resident Evil Village

کاوش در دهکده بخش مهمی از بازی است و این المان‌ها به بازیکن کمک می‌کند که تشخیص درستی بین آن‌ها و نسخه‌های قبلی داشته باشد. شما مرتبا به سراغ شیاطینی خواهید رفت که در همان ابتدا با آن‌ها آشنا شده و می‌توانید از کلیدها و ابزارهای موجود در این راه استفاده کنید.

مسیرها و اسرار جدیدی در بازی وجود دارند که سفرهای بدون بازگشتی را برای شما ایجاد کرده و می‌توانید به مرکز اصلی روستا بروید. این سفر نظم بیشتری نسبت به نسخه‌های گذشته دارد و کاملا در جریان هدف خود قرار می‌گیرید.


لیدی دیمیترسکو؛ بانوی قد بلند قاتل

از همان ابتدا می‌دانستیم که سفر ما به دنیای Resident Evil Village، قرار است که به لیدی دیمیترسکو ختم شود و گمان نمی‌کردیم که یک اشتباه جزئی در این راه وجود داشته باشد. اشتباه ما این بود که فکر می‌کنیم که این بانوی قاتل، قرار است باس اصلی ماجرا باشد. اما این طور نبود و مادر میراندا تنها از لیدی دیمیترسکو به عنوان پدیده‌ای جدید در بازی استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: بررسی و معرفی ۱۰ مانیتور ارزان گیمینگ برای تمام بودجه ها

جدی‌ترین مباحثی که پیرامون لیدی در اینترنت به راه انداخته شده بود، مربوط به ظاهر قد بلند او بود. اما در این وجه بازیکنان ناامید شده و حتی قد وی نیز چندان برای بازیکنان ترسناک محسوب نمی‌شود. مواجهه با لیدی حتی از استالکرها هم ساده‌تر است و خیلی زود به نبردی بدون چالش تبدیل می‌شود. این موضوع از آن‌جایی غیرقابل قبول است که کپکام مانور زیادی روی وی در تریلرها و معرفی‌های بازی داده بود.

بازی Resident Evil Village اصلا نمی‌داند که هدفش از حضور لیدی دیمیترسکو چیست و به همین دلیل، هیچگاه نمی‌تواند شخصیت ترسناکی از وی را به مخاطبین خود نشان دهد. او سه دختر دارد که نقطه ضعف همه‌شان هم یکسان است. مبارزات شما با آن‌ها به دلیل همین یکسانی، به یک شکل انجام می‌شود و تنوع خاصی را شاهد نخواهیم بود.

این دخترها هم چندان نمی‌توانند چالش بزرگی محسوب شده و حتی ترس واقعی را به مخاطب خود القا کنند. بسیاری از نبردهایی که با باس‌ها صورت می‌گیرد، معمولا کوتاه مدت بوده و از یک مفهوم استراتژیک یکسان تبعیت می‌کنند. البته وقتی که به اوج داستان بازی نزدیک شوید، این مفهوم بهتر منتقل شده و تماشایی‌تر می‌شوند. تعداد کمی از باس‌ها می‌توانند در یک چرخه دایره‌ای شکل قرار گرفته و در بیت مخصوص به خودشان بدرخشند.

بررسی بازی Resident Evil Village

اینطور نیست که باس‌های بازی Resident Evil Village را کاملا زیر سوال ببریم. در واقع هنوز هم پرده‌های انتهایی بازی چالش خاص خودشان را دارند و می‌توانند المان ترس را به شما منتقل کنند. هنوز هم استفاده از شاتگان برای نبرد با دشمنان، از زیباترین لحظات بازی هستند و می‌توانند یکسری نبردهای حماسی را برای شما داشته باشند. می‌توانید مهمات خود را ذخیره کرده و به اندازه کافی از آن‌ها در نبردهای اصلی استفاده کنید. المان‌های معمایی چندان زیادی در بازی وجود ندارد و تعداد آن‌ها در برابر نبردهای اکشن، واقعا پایین است.

هنگام رویارویی با معماهای بازی Village، هنوز هم تفکر به کارتان می‌آید و همان روندی را شاهد هستیم که در Resident Evil 7 تجربه کرده بودیم. راه حل‌ معماهای عمده بازی ساده هستند و در برخی از موارد هم، نیاز خواهید داشت که از یادداشت‌های آموزشی استفاده کرده و آن‌ها را حل کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب بازی فورتنایت روی کامپیوتر

این یادداشت به نوعی خراب کننده این تجربه معمایی هستند و توسعه دهندگان هم رغبت چندانی برای چالش برانگیزتر کردن این بخش از خود نشان نداده‌اند. در واقع سکانس‌های اکشن برای سازندگان اهمیت بیشتری داشته‌اند و سعی کرده‌اند که بازیکن تقریبا هیچ چالش معمایی آن‌چنانی را در بازی خود تجربه نکنند.

سازندگان از طریق روش‌های دیگری در بازی Resident Evil Village، سعی می‌کنند که سرعت شما را کم کم کرده و با علاقه‌مند کردن شما به خرید و ارتقا سلاح‌های بیشتر، سعی کنند که گشت و گذار در محیط وسیع بازی را برای‌تان لذت بخش کنند.


ایتن بیچاره و بدشانس

ایتن، پسر خسته کننده‌ای است که درباره اتفاقات روی داده گیج و منگ شده است و هیچ چیز جالبی هم برای گفتن در بازی ندارد. چنین چیزی او را تبدیل به قهرمانی می‌کند که کمی توجه طرفداران مجموعه را از رویش برمی‌دارد. عادی بودن فوق العاده او، سبب می‌شود که اتفاقات عجیب و غریب روستا، بیش از پیش غیر عادی بودن‌شان را به ما نشان دهند.

خانواده بیکر که در بازی قبلی حضور داشتند، مردمانی نسبتا مستبد و بی‌روح بودند، اما در اینجا، کپکام به طور جدی روی بخش آنتاگونیست شخصیت‌ها کار کرده است و ایتن؛ که در جهت پیدا کردن دخترش رز است، در برابر گروهی از شخصیت‌های منفی متفاوت قرار می‌گیرد که حتی گاهی اوقات سعی دارند او را با اهداف خودشان همراه کنند.

بررسی بازی Resident Evil Village

از یک خون آشام بلند قد گرفته تا مردی که شبیه به ماهی بوده و پرش‌های عجیب و غریبی در طول مبارزاتش انجام می‌دهد. عروسکی چینی بعدها در برابر شما ظاهر شده و قتل‌های عجیب و غریب دیگری را با شخصیت ایتن وینترز تجربه خواهید کرد.

چیزی که ما در مورد Village دوست داشتیم، این است که هرگز به یک ژانر صرف بسنده نمی‌کند و سعی می‌کند که لانه‌های خباثت را در به‌صورت کاملا متفاوتی برای بازیکن به نمایش گذارد. از تلاش برای زنده ماندن گرفته تا نبردهای اکشن در برابر انبوهی از دشمنان که ترس روانشناختی را مانند نسخه گذشته برای‌تان تداعی خواهد کرد.


عمارتی به ظاهر مجلل، اما ترسناک

بازی مدام از طریق روش‌های هوشمندانه و شگفت انگیز، ضربان قلب شما را بالا خواهد برد و کاری می‌کند که به راحتی در موقعیتی که قرار گرفته‌اید، حس امن بودن نداشته باشید. کپکام این روش‌های ابداعی را به خوبی در Resident Evil Village پیاده سازی کرده است و کل مدت زمان بازی هم این روند را حفظ می‌کند.

هر بخش از بازی تفاوت‌های خاصی دارد و Village را می‌توانیم گلچینی از بازی‌های قبلی این مجموعه بدانیم که اوقات ناسازگار بسیاری را ایجاد کرده و تمام قطعات آن به صورت فشرده به همدیگر متصل شده‌اند. معمولا شما این تصور را خواهید داشت که کپکام در ابتدا ایده‌های بازی‌های دیگر مجموعه را برداشته و از آن‌ها استفاده کرده است.

این ایده‌ها به خوبی به همدیگر متصل شده و تبدیل به نقطه ضعفی برای بازی نشده‌اند. همین روند کافی است که تنوع در رویکرد کپکام، از Resident Evil Village یک بازی خوب به ما تحویل دهد که ارزش تجربه کردن دوباره را هم دارد. شما هرگز نمی‌دانید که سازنده در هر بخش بازی چه تصمیمی دارد و چگونه قرار است که اتفاقات عجیب و غریب را به همدیگر ربط دهد.

این موضوع نه تنها ایده جالبی برای سری رزیدنت اویل محسوب می‌شود، بلکه می‌توان گفت که ترسناک‌ترین لحظات صنعت بازی را به شما خواهد داد. یکی از بهترین نمونه‌های آن را می‌توانیم به عمارت دونا بنوینتو نسبت دهیم. جایی که عروسک‌ساز ماجرا در آن حضور داشته و وضعیت‌ها مختلفی را برای بازیکن ایجاد می‌کند.

بررسی بازی Resident Evil Village

شما در این عمارت مجبور خواهید شد که لحظات درخشانی را تجربه کرده و یک وحشت عجیب و غریب را در بازی تجربه کنید. ترسناک‌ترین لحظات سری رزیدنت اویل در این عمارت اتفاق افتاده و هیچگاه آن را فراموش نخواهید کرد. در بخش دیگری، لیدی دیمیترسکو، خون آشام بلندقد وارد شده و هزارتوی پر زرق و برقی را برای ما به نمایش گذارد که از راهروهای ترسناک تشکیل شده است. عمارت وی طلاکاری شده است، اما این زرق و برق باعث نمی‌شود که بازیکن حس ترس کمتری داشته باشد.

لیدی با دقت تمام شمع‌ها را زینت داده است و یک محیط جوی کاملا محترمانه را شاهد هستیم که به زودی به خرابه‌ای بزرگ تبدیل خواهد شد. بازی به طرز هیجان انگیزی روی اعصاب شما خواهد رفت و همان‌طور که لیدی دیمیترسکو در حال تعقیب شما است، شما باید به دنبال اشیایی باشید که بتوانید قفل دروازه اصلی را باز کرده و برخی از گیج کننده‌ترین نقشه‌های ذهنی را برای خود ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2021؛ معرفی و دانلود فیلم های پرفروش سال

قلعه دیمیترسکو را می‌توانیم بهترین ویترین از تصاویر جذاب رزیدنت اویل بدانیم. البته کل بازی زیبا است و محیط‌ها با جزئیات بسیار جذاب و حیرت انگیز نورپردازی شده‌اند. لایه ملموسی از بافت آجری در شی دیده می‌شود و می‌توانید این سیستم را با وضوح بالایی در سری مشاهده کنید.


طراحی عالی گرافیکی و جزئیات بالای روستا

بازی Resident Evil Village در نور و بازتاب بسیار عالی عمل کرده است و مدل‌های هر شخصیت هم تماشایی کار شده‌اند. انیمیشن‌های بازی گویا بوده و بازیگرانی که در مجموعه کار کرده‌اند، به خوبی وظیفه خودشان را ایفا می‌کنند. صداپیشگان انگلیسی هم شخصیت‌های غریبه بازی را به خوبی به مخاطب القا کرده و همیشه دوست خواهید داشت که آن‌ها را دنبال کنید.

قلعه و عمارت عروسک‌ساز، از بیاد ماندنی‌ترین مجموعه‌های رزیدنت اویل است، اما کاش آن‌ها بازیکن را تحت فشار بیشتری از لحاظ ترس قرار می‌دادند تا بتوانیم تمایل بیشتری به مقاومت در برابر ایده‌هایی داشته باشیم که کپکام در بال و پر دادن به آن موفق ظاهر نمی‌شود. ایده‌ها خشک و بی روح هستند و به نظر نمی‌توانند از پتانسیل بالای خود استفاده کنند.

بررسی بازی Resident Evil Village

در بازی Resident Evil Village، همه چیز حس تازه و غیر قابل پیش بینی دارد و فضای جوی محیط‌ها، این حس را به بازیکن القا می‌کند که قرار است یک ترس تمام عیار را تجربه کند. اما کپکام در این زمینه کم گذاشته و تنها به یک ترس عادی اکتفا می‌کند.

گاهی اوقات هم سکانس‌هایی را شاهد هستیم که بازیکن واقعا بعد از اتمام آن گیج می‌زند و از خود می‌پرسد که «همین؟!». گاهی اوقات هم شما این درخواست را بازی خواهید داشت که به زودی از این عمارت خارج نشده و اجازه دهد که هرچه بیشتر از ترس شیاطین آن بهره مند شود.


لیکان‌ها؛ موجوداتی ضعیف اما چابک و ترسناک

در جایی دیگر، وحشت لحظه‌ای هم داریم، اما به اندازه رزیدنت اویل ۷ ظاهر نمی‌شود. نسخه قبلی مجموعه از دشمنان منظم‌تری برخوردار بود، اما Village از مجموعه شخصیت‌های وحشتناکی استفاده کرده است که لیکان‌ها نام دارند و لجن‌زاری از ترس را برای شما تداعی می‌کنند. این موجودات وحشی اشکال مختلفی دارند و برای مبارزه با آن‌ها باید مرتبا تاکتیک‌های مبارزه خود را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: اکانت‌های ظرفیتی پلی‌استیشن ۴؛ به کدام ظرفیت اعتماد کنیم؟

لیکان‌ها چندان قدرتمند نیستند، اما بسیار چابک بوده و مدام از جلوی چشمان شما عبور می‌کنند. آن‌ها می‌توانند ناگهان به روی شما پریده و اشیایی را به سمت شما پرتاب کنند. همین موضوع باعث نبردهایی می‌شود که شما را سردرگم کرده و بسیار سریع روی می‌دهند.

ما متوجه شدیم که لیکان‌ها بیش از حد کارتونی طراحی شده‌اند و مانند گرگینه در بازی حضور دارند. آن‌ها واقعا ترسناک نیستند، اما تکرارهایی بعدا از آن‌ها می‌بینید، بسیار ترسناک‌تر از نسخه اولیه دیده خواهند شد. در نیمه آخر بازی هم که باز هم وارد روستا می‌شویم، موجودات کاملا به هم ریخته‌ای را می‌بینیم که وحشت بیومکانیکی را برای بازیکن فراهم می‌کنند.

آن‌ها از زره موقتی استفاده می‌کنند که به دورشان پیچانده شده است و کشتن‌شان را سخت‌تر می‌کند. این بخش از بازی، شباهت بیشتری به رزیدنت اویل ۷ دارد و نمونه‌های مشابه آن را در بدن شخصیت‌های Clive Barker هم دیده بودیم.

بررسی بازی Resident Evil Village

قسمت اعظمی از روستا یادآور فضاهای تنگ و باریکی است که به میادین نبرد بزرگ‌تر ختم می‌شود. در این بخش‌ها می‌توانید از بشکه‌های انفجاری استفاده کرده یا اینکه از کمد و المان‌های مشابه برای مسدود کردن راه لیکان‌ها بهره ببرید. این بخش از بازی دیوانه کننده ظاهر می‌شوند و به نوعی مجبور نخواهید بود که با همه آن‌ها مبارزه کنید.

بهتر است که زیاد شلیک نکرده و تیرهای خود را برای مواقع ضروری نگه داری کنید. Village یک شوتر اول شخص مناسب و معقول به نظر می‌رسد، اما کپکام زمانی عالی عمل می‌کند که روی جو و تنش ناشی از محیط تمرکز می‌کند و در این شرایط، Resident Evil Village تبدیل به بازی بهتری می‌شود.

با این حال، به نظر می‌رسد که توسعه دهندگان بازی تقریبا علاقه خود را به معماها از دست داده‌اند و تعداد کمی از آن‌ها را در بازی می‌بینیم. معماها بسیار آسان بوده و راه حل‌هایی دارند که همیشه در لحظه اول به ذهن گیمر می‌رسد. بدین ترتیب افرادی که همیشه از معماهای پیچیده و سخت رزیدنت اویل استقبال می‌کرده‌اند، از نبود آن‌ها در Resident Evil Village احساس ناامیدی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید بهترین موس گیمینگ + بررسی 11 مدل موس مخصوص بازی

بازی وقفه‌های کمی به همین دلیل خواهد داشت و بیشتر وقت شما در جریان اکتشاف محیطی و نبردها خواهد گذشت. به هر حال Village می‌توانست بازیکنان را به چالش‌های بیشتری کشانده و وفقه‌های بیشتری را در بازی ایجاد کند. همین روند می‌توانست تجربه ده یازده ساعتی را تا حد زیادی بیشتر کند.


دوک؛ شخصیتی دوست داشتنی و تنها رفیق ایتن در روستا

ایتن متحدین بسیار کمی در روستا دارد و همان مدت زمانی هم که با آن‌ها به گفتگو می‌پردازد، باعث مرگ وحشتناک آن‌ها می‌شود. دوک یکی از دوستان جذاب شما در بازی است که بسیار کنجکاو عمل می‌کند. او همیشه یک قدم از شما جلوتر است و حتی در بخش‌هایی از داستان، شما را راهنمایی می‌کند.

کافی است در گوشه‌ای از بازی بچرخید تا او را پیدا کنید. او بی سر و صدا به سیگار کشیدن مشغول است و مشتاقانه منتظر این است که خدمتی را به شما عرضه کند. او نقشه‌ها و وسایل به درد بخور زیادی دارد، اما در نظر داشته باشید که او یک تاجر است و همواره باید چیزی برای عرضه داشته باشید.

بررسی بازی Resident Evil Village

دوک دفاع و سرعت حرکت شما را بهبود خواهد داد و می‌توانید از طریق شکار حیوانات وحشی و کسب گوشت آن‌ها، میزان سلامتی خود را هم بالا ببرید. همین‌ها به عنوان ماموریت‌های فرعی و اختیاری بازی محسوب می‌شوند که با گذر از آن‌ها، می‌توانید سلاح‌ها و تیرهای بیشتری برای خود کسب کنید.

داستان اصلی مسیر کاملا مشخصی دارد و در صورت عدم علاقه مندی، می‌توانید با همان مهمات همیشگی به بازی ادامه دهید. دویدن به سمت دوک، همان حس آسوده خاطری را به شما القا خواهد کرد که در بازی‌های قدیمی رزیدنت اویل هم شاهد آن بودیم. دوک اتاق امنی برای شما است و این فرصتی را برای نفس کشیدن و دور شدن از ترس برای شما فراهم می‌کند.

برای سیو کردن در بازی Resident Evil Village، می‌توانید به سمت ماشین تحریری بروید که معمولا در کنار دوک قرار دارد. بله، بازهم شاهد بازگشت ماشین تحریر هستیم و حس نوستالژیک خوبی خواهد بود که طرفداران مجموعه آن را درک خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ سیستم گیمینگ ارزان ؛ انتخاب کاربران از سر تا سر جهان

برای استفاده از آن، نیازی به روبان و جوهر ندارید و روند سیو ساده‌تر شده است. مدیریت اینونتوری، یکی از وظیفه‌های اصلی شما است و محدودیتی که حتی در حالت استاندارد بازی برای شما ایجاد می‌شود، چالشی خواهد بود که با مخفیانه عمل کردن و عدم مبارزه در برابر دشمنان، می‌توانید از آن موفق بیرون بیایید. در اینونتوری ممکن است که چالش بزرگ بودن سلاح برای‌تان پیش بیاید. در این حالت یا باید آن را بفروشید، یا اینکه اینونتوری خود را با سکه بزرگ‌تر کنید که دوک این کار را برای شما انجام خواهد داد.

المان‌های مهمی مانند کلیدهای درب و اشیایی که به آن‌ها نیاز دارید را در همین اینونتوری نگهداری خواهید کرد. اقلام مورد نیاز معماها، فضایی از اینونتوری شما را اشغال نمی‌کنند و در جای دیگری ذخیره می‌شوند. در واقع کپکام از این روش ساده برای ساده کردن چالش‌های بازی استفاده کرده است.

مجسمه‌هایی که از کشتن شیاطین کسب می‌کنید هم فضایی را اشغال نمی‌کنند و می‌توانید آن‌ها را در منوی جداگانه‌ای ذخیره سازی کنید. بنابراین، شما به تعداد نامحدودی می‌توانید از آن‌ها حمل کنید. رزیدنت اویل در گذشته چالشی‌تر بوده است و شما مجبور بودید که برای حمل کردن یک کلید برای باز کردن درب، یکی از سلاح‌های خود را دور بیندازید.

بررسی بازی Resident Evil Village

این فدا کردن سلاح به معنای سپری کردن زمان بیشتر برای بازی و عقب‌گرد به محیط‌هایی بود که باید صرف پیدا کردن جعبه آیتم‌ها می‌کردید. این روندها دیگر در بازی وجود دارند و باز هم سرعت کلی بازی افزایش پیدا کرده است. در مقایسه با Village، رزیدنت اویل ۷ ساختار بسیار جالب‌تری داشت.

هم اکنون میدان بزرگ و بازی در مرکز روستا وجود دارد که به عنوان یک توپ عمل کرده و شما قطعه‌های پیدا شده از رز را در آن قرار می‌دهید. این منطقه هم ایمن بوده و ماموریت‌های بازی در نهایت به آن ختم می‌شوند. در اینجا به راحتی می‌توانید با دوک دیدار کرده و همچنین به ورودی شیاطین هم دسترسی داشته باشید.

این روستا دارای چند منطقه اختیاری هم است که به صورت مخفیانه می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. این بخش‌ها جزئیات بیشتری از داستان را برای شما تعریف می‌کنند و حاوی گنجینه‌های کمیاب هستند.رزیدنت اویل ۷ افسانه‌های قدیمی از مجموعه را به همراه آورده بود، اما Village بیشتر دست به افشاگری زده و عقاید بازی‌های دیگر مجموعه را به صورت ترکیبی به آن اضافه کرده است.

بیشتر بخوانید: بررسی و معرفی 10 مانیتور ارزان گیمینگ برای تمام بودجه ها

اگر از طرفداران این داستان‌ها هستید و احساس می‌کنید که اطلاعات کمی از بازی‌های گذشته دارید و دوست ندارید که برای‌تان اسپویل شوند، شاید بهتر است که ابتدا به سراغ تجربه آن‌ها بروید. نکته مهم در این‌جا، آن است که اگرچه Village دنباله‌ای اصلی برای نسخه‌های دیگر مجموعه نیست، اما شما را با اخبار و اطلاعات زیادی از آن بازی‌ها بمباران خواهد کرد و شاید خیلی‌ها آن را دوست نداشته باشند. این اسپویل‌ها بزرگ و تاثیرگذار هستند اجازه می‌دهند که بازیکنان جدید هم همراهی بهتری با ایتن وینترز داشته باشند.


رزیدنت اویل، سخت و چالش برانگیز تر از همیشه

شایان ذکر است که ما در ابتدا بازی را در حالت Standard تجربه کردیم تا بتوانیم بخش داستانی آن را تحلیل کنیم. در چنین حالتی چالش‌ها کمتر از نسخه هفتم بازی دیده می‌شوند، اما وقتی که بازی را در حالت Hardcore تجربه کنید، سرعت حرکت دشمنان بیشتر شده و کمبود مهمات به وفور در بازی رخ خواهد داد.

شما در چنین شرایطی باید به صورت هوشمندانه از خطرات زیست محیطی هم دوری کرده و برای نابود کردن دشمنان خود از بشکه‌های انفجاری استفاده کنید. احساس ناامیدی در این حالت از بازی بارزتر شده و حس ترس بیشتری هم برای شما خواهد داشت.

بررسی بازی Resident Evil Village

به همین دلیل، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر از طرفداران دو آتیشه بازی هستید، از همان ابتدا بازی را در حالت هاردکور تجربه کرده و ببینید که سطح پیشروی شما در چه حدی است. این فقط یک تست هیجان انگیز است و در صورتی که موفق به ادامه دادن بازی نشوید، می‌توانید در هر لحظه بازی را به حالت استاندارد بازگردانید.


سریع و خشن

پس از اینکه داستان بازی در روستا به پایان می‌رسد، امتیازاتی که از طریق تکمیل ماموریت‌ها در بخش کمپین به دست آورده‌اید، برای خرید سلاح‌هایی با تعداد تیر بی‌نهایت کاربرد خواهند داشت و می‌توانید هنگام تجربه دوباره بازی از آن‌ها استفاده کنید. حتی کانسپت آرت‌های بازی را هم می‌توانید خریداری کرده و تجربه خوبی را در بازی داشته باشید.

بعد از بخش کمپین، می‌توانید بازی را در حالت Mercenaries هم تجربه کنید از زمان رزیدنت اویل ۳ به مجموعه اضافه شده است و آن را دوست خواهید داشت. این بخش با چند تغییر در گیم‌پلی بازگشته است و می‌توانید برخی از تجربه‌های شوتر ترسناک در سبک بقا را داشته باشید.

در این بخش، می‌توانید در برابر امواج حمله گرگ‌ها جان سالم به در برده و در تلاش برای روبرویی با نبردهای اکشن بازی باشید. این بخش تمام تلاش خود را کرده است که تجربه‌ای هم راستا با DOOM را در اختیار شما قرار دهد. بخش Mercenaries شامل چند بخش بوده و در طی چهار مرحله خاص، بار دیگر شما را به روستا باز خواهد گرداند.

زنده ماندن در بازی تنها هدفی نیست که باید به دنبالش باشید، بلکه باید راهی را پیدا کنید که به اهداف بازی در این بخش دست یافته و بتوانید ترکیبی عالی برای کشتن دشمنان خود و دستیابی به ماموریت‌ها پیدا کنید. این بخش کاملا چالش برانگیز بوده و از اهمیت بسیار بالایی هم برخوردار است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید بهترین موس گیمینگ + بررسی 11 مدل موس مخصوص بازی

این بار قرار است که لایه‌ای اضافی از استراتژی‌ها را به صورت گوی‌های مخصوص تجربه کرده و از طریق آن‌ها توانایی خود را در بازی Resident Evil Village بالا ببرید. در این بخش می‌توانید سرعت بیشتری را تجربه کرده دشمنان خود را منفجر کنید. دیدن اجساد دشمنان در حالی که زیر باران گلوله‌های شما نابود می‌شوند، مطمئنا برای طرفداران اکشن بسیار جذاب خواهد بود.

در این بخش می‌توانید توانایی‌های خود را ترکیب کرده و با تست، بهترین نمونه آن‌ها را برای نبردهای خود انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید تنظیماتی مطابق با سبک خود انتخاب کرده و سلاح‌هایی را به کار ببرید که راحت‌تر با آن‌ها کار می‌کنید.

بخش آزار دهنده این موضوع، آن‌جایی است که مجبور خواهید بود که میانبر سلاح‌های خود را مدام تغییر داده و هر بار آن‌ها را بچرخانید. واقعیت این است که هر مرحله نیاز به سلاح خاصی خواهد داشت و این شما هستید که می‌توانید کمی انعطاف پذیر عمل کرده و تجربه بهتری در این زمینه داشته باشید.

می‌توانید پاداش چند ساعت بازی و به پایان رسیدن مراحل بازی را در بخش Mercemaries دریافت کرده و به صورت اعتیادآوری در این بخش غرق شوید. این بخش ارزش چندین ساعت وقت گذاشتن را دارد و از آن جمله تجربه‌هایی است که مدت‌ها آن را به یاد خواهید داشت.


سخن آخر

پرسه زدن در مسیرهای خاکی روستا در بازی Resident Evil Village، همیشه حس قدم زدن در یک دیزنی لند را برای شما خواهد داشت که آشفتگی و حس خفگی دارد. هر خانه دارای وحشت خاصی است و به همان اندازه هم می‌تواند شما را وارد هیجان کند.

بازی با خشونت خود شما را عصبانی خواهد کرد و لذت قدم زدن در زیرزمین‌هایی که تدریجا به آن‌ها دست پیدا می‌کنید، همان طراوت همیشگی سری رزیدنت اویل را به همراه دارد. مبارزات در بخش باس‌ها کمی ناامید کننده ظاهر می‌شوند، اما تنوع زیاد دشمنان باعث می‌شود که بتوانید در حالت Hardcore، آن تنشی که انتظار دارید را به دست آورید.

بررسی بازی Resident Evil Village

واقعیت این است که کپکام با عرضه Resident Evil Village، عقبگردی به نسخه چهارم رزیدنت اویل داشته است و تلاش کرده است که از ترس ناشی از کندی حرکت در نسخه هفتم کمی دور شود و حالت اکشن بازی را بیشتر کند. همین موضوع برای کسانی که علاقه مند به تجربه ترس روانشناختی بودند، کمی ناامید کننده بوده و طرفداران اصلی مجموعه را تقریبا آزرده خاطر کرده است.

ساعات عالی تجربه رزیدنت اویل ۷، بیشتر به خاطر سبک اکشن، بقا و ترسی بود که مدام بازیکن را اذیت می‌کرد و چنین تجربه‌ای را نمی‌توانیم در بازی Resident Evil Village داشته باشیم. این اثر تنها چنگک‌های سهمگین لیدی دیمیترسکو را به ما نشان می‌دهد که حتی انتظار بیشتری از وی داشتیم.

برای نصب بازی Resident Evil Village نیاز به چه سیستمی هست؟

برای اجرای بازی Resident Evil Village شما نیاز به ویندوز 7، 8.1 یا 10 نسخه 64 بیت، حداقل 8 گیگابایت رم، پردازنده AMD Ryzen 3 1200 یا Intel Core i5-7500 و کارت گرافیک AMD Radeon RX 560 یا NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti دارید.

تمم پلتفرم هایی که بازی Resident Evil Village در آن ها قابل پخش است؟

کامپیوتر، کنسول های PS4 و XBOX One و همچنین کنسول های تازه نفس PS5 و XBox Series X/S

آیا بازی Resident Evil Village کرک شده است ؟

بله. بازی Resident Evil Village که از قفل امنیتی دنوو بهره میبرد و توسط گروه EMPRESS کرک شده است.

برای مطالعه بررسی‌های بیشتر و مطالب مفیدی که برای‌تان تدارک دیده‌ایم، می‌توانید به صفحه اصلی مجله مراجعه کنید. برای اطلاع از محصولات متنوع هم می‌توانید از صفحه فروشگاه مقداد آی تی بازدید کنید.