• حسین رازانی
    نویسنده: حسین رازانی

نظر اولیه


تقریباً سه سال پس از عرضه پلی استیشن 4 پرو هنوز برای تازه واردها و کسانی که به دنبال کنسول خوب می‌گردند یکی از بهترین انتخاب‌هاست. و فروش این تازه وارد به دنیای پلی استیشن، برای دارندگان PlayStation VR و دارندگان تلویزیون‌های 4K HDR یک انتخاب بسیار مناسب است. اگرچه از این موضوع نباید گذشت که ممکن است هزینه اضافی برای خرید مدل PRO برای خیلی‌ها فایده‌ای نداشته باشد.

نکات مثبت

  • اولین کنسول 4K HDR سونی
  • هارد دیسک 1 ترابایتی
  • بازی های Pro Mode عالی


نکات منفی

  • پخش کننده Blu-ray 4K وجود ندارد
  • پشتیبانی از حالت Pro متفاوت است
1 7

پلی استیشت 4 پرو همچنان یکی از برترین کنسول‌های جهان است، حتی اگر قرار است توسط PS5 جایگزین شود. چهار سال از زمان عرضه PlayStation 4 Pro می‌گذرد، اما ما آن را یکی از بهترین گزینه‌هایی می دانیم که شما می‎توانید تا زمان ورود نسل بعدی کنسول‌ها خریداری کند. مخصوصاً اگر از پرداخت هزینه‌های کیفیت 4K HDR و کیفیت عالی آن راضی باشید.

قطعا پلی‌استیشن 5 همه این‌ها را تغییر خواهد داد. مشخصات PS5 به طور قابل توجهی از PS4 Pro پیشی می گیرد، در حالی که برخی از بازی های اولیه پلی استیشن 5 مانند Spider-Man: Miles Morales در PS4 و PS4 Pro نیز عرضه خواهند شد، که احتمالاً در سال‌های آینده تغییر خواهد کرد.

با در نظر گرفتن اینکه این بهترین کنسول حال حاضر سونی است. سوال این است، آیا این بهترین کنسول بازی است؟ البته این پاسخ بیشتر ذهنی است. Xbox One X مایکروسافت رقابت جدی را به عنوان کنسول برتر کنونی برای خرید در مقابل PS4 Pro دارد. علاوه بر این، سخت افزار بیشتری در درون قلب ایکس باکس بسته می‌شود.

 

طراحی

  • کمی بزرگتر از پلی استیشن 4 استاندارد
  • 3.1 پورت USB اضافی در عقب
  • Wi-Fi و بلوتوث به روز شده


ما نمی‌خواهیم بگوییم که طراحی PS4 Pro کپی کاملی از نسخه اصلی PS4 است. اما شباهت های زیادی وجود دارد. اولین موضوع، تصمیم برای حفظ کنسول به صورت موازی صاف است.

هنگامی که سونی برای اولین بار از PS4 Pro رونمایی کرد، شوخی هایی وجود داشت که احساس می‌شد دو پلی‌استیشن 4 روی هم قرار گرفته‌اند. اما زمانی که سیستم را از جعبه بیرون می کشید و با دقت به آن نگاه می‎کنید، بهتر می‌توانید نتیجه‌گیری کنید.

در مقایسه با بسته اصلی پلی‌استیشن 4، نسخه PRO فضای بیشتری را اشغال می‌کند. کمی حجیم تر و کمی بلندتر از PS4 اصلی است و نسبتاً سنگین تر هم هست. (البته اگه کنسول خودتون رو زیاد جابه‎جا نکنید، بعید به نظر می‌رسه موضوع مهمی باشه).

این سیستم در پوسته‌ مشکی مات محصور شده، همان چیزی که در PS4 Slim در سپتامبر 2016 به کار رفته است. با این حال، این بار گوشه‌های نرم و منحنی را در امتداد لبه‌ها پیدا نخواهید کرد. PlayStation 4 Pro در لبه ها طراحی تیزی دارد.

2 8

 

کنترلرها

  • تغییرات جزئی ایجاد شده است
  • در حالت سیمی یا بی سیم قابل استفاده است
  • نوار نور به جلوی کنترلر اضافه شده است


سیستم جدیدی به کنترلر PS4 جدید احتیاج دارد. دسته‌های بازی که با PS4 Pro جدید عرضه می شود همان سبکی است که با تمام سیستم‌های PlayStation 4 Slim روانه بازار می‌شود.

اساساً این یک تکرار بسیار کوچک در کنترلر DualShock 4 است که احتمالاً سال‌ها از آن استفاده کرده اید. اکنون یک نوار نورانی روی صفحه لمسی تعبیه شده. این ویژگی خوبی است که دیگر نیاز نیست برای پیدا کردن کنترلر خود سر در گم شوید. اما مهمتر اینکه جو استیک تغییر شکل داده‌اند و کمی سبک‌تر به نظر می‌رسد.

بعلاوه، دسته‌ها می توانند هنگامی که از طریق کابل USB به سیستم متصل است، به طور یکپارچه بین بلوتوث و حالت سیمی جابجا شوند. اگرچه به نظر نمی رسد که حرکت بزرگی باشد، اما برای یک بازیکن حرفه‌ای می‌تواند تفاوت بین برد و باخت باشد.

3 8

عملکرد

  • فرآیند انتقال داده ساده
  • مزایای محدود برای دارندگان تلویزیون با کیفیت 1080p
  • در تلویزیون 4K عالی به نظر می رسد
  • بهبودهای اساسی برای VR


هنگامی که PS4 Pro جدید خود را متصل کردید، وقت آن است که آن را روشن کرده و راه اندازی کنید و خوشبختانه راه اندازی PS4 Pro بسیار سریع است. شما می توانید بدون پیچیدگی خاصی از طریق منوها گشت بزنید و اصول اولیه مانند اینکه در کدام منطقه زمانی هستید، شناسه و رمز عبور شبکه Wi-Fi خود و زبان مورد نظر خود را وارد کنید.

انتقال داده‌ها از مدل قبلی PS4 نسبتاً ساده است: هر دو سیستم را به یک شبکه Wi-Fi متصل کنید ، آنها را از طریق کابل اترنت به یکدیگر متصل کنید. ما حدود 158 گیگابایت داده در حافظه PS4 قدیمی خود داشتیم و انتقال آن به PS4 Pro حدود یک ساعت طول کشید.

4 7

نظر نهایی


بیاید یک نگاه کلی داشته باشیم: پلی استیشن 4 پرو واقعا یک کنسول عالی است. این محصول قابلیت بسیار زیاد را دارد و با این وجود بقیه ترکیب شما نیز باید با قابلیت‌های آن مطابقت داشته باشد.

شما اگر آخرین مدل از ماشین مورد علاقه ی خود را داشته باشید می‌توانید با آن به اوج سرعت برسید. (داشتن یک تلوزیون سازگار با 4K). اما اگر طبق قانون محدود هستید که در یک سرعت خاص بمانید (داشتن تلوزیونی با حداکثر توانایی ساپورت تصاویر 1080p)، پس این همه سرعت به چه درد می خورد؟

اگر شما یک تلویزیون 4K HDR دارید، یا اگر شما نیز به دنبال خرید PlayStation VR هستید؛ پس پلی استیشن 4 پرو با قیمت 399 دلار برای شما مناسب است.

از طرف دیگر، اگر هنوز نمی خواهید به سمت تلوزیون 4K یا سیستم VR بروید، شاید بهتر باشد فعلاً PS4 Pro را کنار بگذارید و منتظر نسل بعدی باشید.

 

پیشنهاد ما:

قیمت و طراحی ایکس‌باکس سری S تأیید شد

خرید کنسول‌های سونی در مقداد آی تی