• حسین رازانی
    نویسنده: حسین رازانی

نظر اولیه


کارت گرافیک جدید انویدیا جی فورس RTX 3090 قوی ترین کارت گرافیک انویدیا است. و عملکرد خیره کننده‌ای در بازی‌های 8K، به همراه عملکرد رندر سه بعدی و رمزگذاری ارائه می‌دهد. با این حال ، شما باید هزینه بالایی را برای این سطح از قدرت بپردازید. و احتمالاً ارزش سرمایه گذاری برای اکثریت قریب به اتفاق مردم را ندارد.

نکات مثبت

  • بهترین عملکرد GPU در بازار
  • عملکرد خنک کننده عالی
  • فوق العاده برای متخصصان خلاق
  • آن را تنظیم کنید و بازی 4K را فراموش کنید

نکات منفی

  • فوق العاده گران قیمت
  • بزرگ از لحاظ اندازه
2 10

انویدیا جی فورس RTX 3090 همزمان به عنوان جایگزینی برای Nvidia Titan RTX و RTX 2080 Ti عرضه شده است. یک پردازنده گرافیکی عظیم پشت هیت سینک عظیم الجثه آن است. هم در کارهای بارگیری رندر سه بعدی و هم در بازی، با پشتیبانی 24 گیگابایت حافظه GDDR6X.

با مشخصات از این قبیل، این یک کارت گرافیک بیشتر از افرادی که به دنبال GPU برای بهترین بازی‌های رایانه‌ای هستند. بیشتر مورد توجه افرادی قرار می گیرد که در زمینه انیمیشن سه بعدی فعالیت دارند.

در حالی که انویدیا به طور قطع RTX 3090 را به عنوان یک کارت برای حرفه‌ای‌های خلاق تحت فشار قرار می دهد – که در واقع بهترین کار است – همچنین به دلیل توانایی مدیریت بازی های 8K با سرعت 60 فریم بر ثانیه به بازار عرضه می شود که در نهایت نتایج متفاوتی دارد.

بنابراین مانند نسل‌های پیشین انویدیا، Nvidia GeForce RTX 3090 یک کارت گرافیک درجه یک است که کاملاً همه رقبای موجود در بازار را از بین می‌برد. اما قیمت بالا و عملکرد کمی بهتر نسبت به RTX 3080 به این معنی است که ما فقط می‌توانیم آن را به علاقه‌مندان به سخت افزارهایی که می‌خواهند بهترین کارت گرافیک را به هر قیمتی داشته باشند، یا برای هنرمندان دیجیتال که برای رندر سریعتر به کارت گرافیک نیاز دارند.

 

قیمت و تاریخ عرضه


انویدیا جی فورس RTX 3090 همین حالا با قیمت 1499 دلار در دسترس است. با این حال، این اولین باری است که انویدیا در را برای سازنده های کارت گرافیکی شخص ثالث مانند MSI ، Asus و Zotac در سطح Titan باز می کند. با این وجود باید انتظار داشت که بعضی از نسخه های RTX 3090 به طور قابل توجهی گران‌تر باشند.

تشخیص افزایش قیمت یا کاهش قیمت نسبت به نسل قبلی بسیار دشوار است. در مقایسه با Titan RTX، این یک کاهش چشمگیر قیمت است. از این نظر که هزینه کارت برای مشخصات مشابه در نسل قبل حدود 2499 دلار بود. با این حال، RTX 2080 Ti که هنوز از برخی جهات جانشین مستقیمی ندارد، با قیمت 1199 دلار (1099 پوند، 1899 دلار استرالیا) روانه بازار شد.

بنابراین RTX 3090 به نوعی حد وسط است. نام GeForce نشان می‌دهد که این کارت گرافیک برای گیمرها در نظر گرفته شده است. اما مشخصات و قیمت گذاری نشان می‌دهد که این کارت بیشتر برای تولیدکنندگانی که به رندر خام نیاز دارند، کاربرد دارد.

 

عملکرد رمزگذاری و رندر

جایی که RTX 3090 واقعاً می‌درخشد، در رندر و رمزگذاری سه بعدی است. و این امر برای متخصصان خلاق که بدون سرمایه گذاری‎های گران برای کارت‌های Quadro یا Tesla به این سطح از عملکرد نیاز دارند، بسیار جذاب است.

لازم به ذکر است که رمزگذار NVENC در اینجا همان رمزنگاری RTX 2080 Ti است. به این معنی که عملکرد نسل به نسل تغییر چندانی نمی‌کند. با این حال، اکنون این رمزگذاری در Adobe Premiere پشتیبانی می‌شود. اکنون تقریباً کل روند تولید ویدئو توسط GPU تسریع شده است. که این امر یک پردازنده گرافیکی اختصاصی را برای ویرایشگران ویدیو بسیار سودمند می‌کند.

با این حال، اگرچه در عملکرد رمزگذاری مستقیم بین GPU های RTX تفاوتی وجود ندارد – زیرا همه آنها از همان تراشه استفاده می کنند – اما اثرات پردازشی بسته به GPU مورد استفاده شما بهبود می‌یابد. با داشتن RTX 3090 در رایانه ویرایشگر ویدئو، در هنگام ویرایش هیچ مشکلی برای پخش ویدئو در زمان واقعی ندارید.

 

پیشنهاد ما:

اما جایی که RTX 3090 واقعاً می درخشد ، در رندر سه بعدی از طریق برنامه هایی مانند Blender و Autodesk Maya است. در حقیقت، در بازی ها RTX 3090 حدود 50٪ سریعتر از RTX 2080 Ti است. 3090 تقریباً دو برابر سریعتر از پرچمدار Turing در Blender است. در معیار آزمون زمان 229 ثانیه را ثبت می‌کند که برای RTX 2080 Ti این زمان 438 ثانیه است. این 91٪ پیشرفت را نشان می‌دهد، که به دلیل عملکرد قوی VRAM و FP32 است، که در اینجا ارائه می‌شود.

انویدیا با قیمت گذاری این کارت گرافیک در قیمت 1499 دلار به جای قرار دادن آن در رنج قیمتی که Titan RTX در آن عرضه شد. ممکن است در دموکراتیزه کردن عملکرد رندر سه بعدی که این محصول انجام خواهد داد، قدم‌هایی برداشته است. این محصول به افراد اجازه می‌دهد بدون نیاز به سرمایه‌گذاری در سخت افزارهای بسیار گران قیمت، انیمیشن سه بعدی را امتحان کنند. شاید نسل بعدی، کارت xx80 بتواند این نوع عملکرد رندر را ارائه دهد تا ایجاد محتوا در سه بعدی را برای همه آسان‌تر کند. با این حال این آروز اکنون بیش از هر زمان دیگری در دسترس است و این خود یک پیروزی است.

 

5 6

کارت گرافیک انویدیا جی فورس RTX 3090 را بخرید اگر:


می‌خواهید یک پیشگام در اجرای بازی‌های 8K باشید

Nvidia GeForce RTX 3090 اولین کارت گرافیک است که عملکرد بازی با کیفیت 8K را ارائه می‌دهد.

یک حرفه‌ای خلاق هستید

اگر بخش بزرگی از گردش کار روزانه شما شامل رندر سه بعدی، عملکرد و محاسبه عظیم و مقدار زیادی VRAM باشد، این رویا تحقق خواهد یافت.

نمی خواهید نگران عملکرد بازی 4K باشید

با Nvidia GeForce RTX 3090، سرانجام به نقطه ای رسیدیم که می‌توانید هر بازی را با کیفیت 4K به حداکثر تنظیمات اجرا کنید.

آن را خریداری نکنید اگر:

بله، Nvidia GeForce RTX 3090 سریعترین کارت گرافیک در جهان است. اما بسیار گران قیمت است. این محصول بیش از RTX 3080 ارزش افزایش قیمت را ندارد. بنابراین فقط افرادی که بهترین‌ها را می‌خواهند بدون توجه به قیمت دلیل منطقی برای خرید آن دارند.

با رزولوشن زیر 4K بازی می‌کنید
RTX 3090 یک کارت گرافیک بسیار قدرتمند است. اما تا زمانی که با آن بازی‌های 4K انجام ندهید به سادگی دلیل این مقدار پولی که پرداخت کرده اید را، متوجه نخواهید شد.

به بهترین‌ها احتیاج ندارید
اگر نمی خواهید دو برابر RTX 3080 برای 15٪ عملکرد بهتر بازی هزینه کنید. احتمالاً باید به دنبال کارت ارزان‌تر باشید.