• رها فهیمی
    نویسنده: رها فهیمی

هر دستگاه و قطعه‌ای عمری دارد و قرار نیست که برای همیشه کار کند. این موضوع در مورد باتری گوشی‌های هوشمند هم صدق می‌کند. باتری‌ها در واقع نیروگاه‌های کوچک لیتیوم، یونی هستند که گوشی‌های آیفون یا اندروید شما را سرپا نگه می‌دارند. بنابراین، باتری یک کالای مصرفی بوده و طول عمر آن‌ها هم محدود است. هر چه‌قدر که از این دستگاه‌ها بیشتر در گوشی خود استفاده کنید، باتری بیشتر خراب شده و در نهایت نیاز به تعویض پیدا خواهید کرد. باتری‌های گوشی‌های هوشمند معمولا قرار نیست که کلا خراب شوند، اما عملکردشان به‌قدری پایین می‌آید که باید آن‌ها را تعویض کنید.

نکات قابل توجهی در طول زمان و پیشرفت تکنولوژی به‌دست آمده است که بیشتر مربوط به عملکرد گوشی هوشمند شما است. ممکن است خودتان هم متوجه شده باشید که دستگاه شما، شارژ را سریع‌تر خالی کرده و حتی عملکرد روان رابط کاربری آن هم دچار تاثیرات منفی می‌شود. برنامه‌های مختلف، دیرتر اجرا شده و یک کندی محسوس هم در گوشی دیده می‌شود. برنامه‌ها به زمان بیشتری برای اجرا نیاز پیدا می‌کنند و حتی اجرای دستورات هم با خلل روبرو می‌شود. ممکن است که باتری دیگر توانایی شارژ شدن تا مرز ۱۰۰ درصد را نداشته باشد. در شرایط عادی، ممکن است که گوشی به‌طرز غیرمنتظره‌ای خاموش شده یا اصلا تا زمانی که آن را به شارژر وصل نکنید، کار نکند.

تعویض باتری گوشی

نشانه‌های دیگری هم وجود دارند که خبر از خرابی باتری می‌دهند و می‌توانیم به گرم شدن گوشی هنگام شارژ، تغییر انداره شکل باتری و موارد دیگر اشاره کنیم. در چنین شرایطی، یا باید به سراغ تعمیر باتری بروید، یا به فکر خرید باتری جدید باشید. خرابی باتری می‌تواند نشانه خطرناکی برای آسیب رساندن به گوشی هم باشد و بهتر است که برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر، هرچه سریع‌تر باتری را از گوشی خود خارج کرده و به فکر تعویض آن باشید. سیستم‌عامل اندروید و iOS می‌توانند نکاتی را در قالب هشدارهای مختلف در صفحه نمایش داده و هشدار خراب بودن باتری را به شما اعلام کنند. در این صورت باید فرصت را از دست نداده و باید تصمیم‌گیری لازم را برای تعویض یا تعمیر باتری اتخاذ کنید.

متاسفانه، تغییر باتری گوشی‌های هوشمند، به سادگی تعویض چراغ قوه یا ریموت یک دستگاه نیست. تعویض باتری گوشی‌های هوشمند می‌تواند پرهزینه و حتی زمان‌بر باشد. اپل در سیستم‌عامل‌های جدید خود، مجموعه‌ای از ابزارها را ارائه می‌دهد تا کاربر بتواند سلامت باتری را چک کرده و از اطلاعات آن برای تخمین زمان صحیح تعویض باتری استفاده کند. در گوشی‌های اندرویدی، سیستم‌عامل نقش کم اهمیت‌تری دارد، اما این بدان معنی نیست که شما از وضعیت باتری خود نمی‌توانید مطلع شوید. در ادامه قصد داریم که بیشتر به این موضوع پرداخته و نحوه تشخیص سلامت باتری را در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی شیائومی؛ رقابتی هیجان انگیزی از سری می، ردمی نوت و پوکو !

تشخیص سلامت باتری در گوشی‌های آیفون

تعویض باتری گوشی

در اواخر سال ۲۰۱۷، اپل اعلام کرد که عمدا و به‌صورت کاملا مخفیانه، برخی از گوشی‌های قدیمی خود را برای تثبیت عملکرد ناشی از کهنه شدن باتری‌شان، کاملا از پشتیبانی خود خارج کرده است. در گوشی‌های آیفون ۶ و مدل‌های جدیدتر و سیستم‌عامل iOS 11.3 به بالاتر، شما می‌توانید به بخش Setting > Battery > Battery Health رفته و توصیه‌های لازم را برای نیاز یا عدم نیاز به تعویض باتری مشاهده کنید. شما حتی می‌توانید ویژگی‌ مدیریت عملکرد گوشی خود را غیرفعال کرده و تست سلامت باتری را به‌صورت دستی انجام دهید.

در صورت خراب شدن باتری، شما دیگر نمی‌توانید هشدارهای لازم را دریافت کرده و ممکن است که شاهد خاموش شدن غیر منتظره گوشی خود باشید. وقتی که به بخش Battery Health می‌روید، می‌توانید به‌راحتی آمار مربوطه را مشاهده کرده و حداکثر ظرفیتی که از باتری شما باقی مانده است را مشاهده کنید. این ظرفیت از ۱۰۰ درصد شروع شده و مربوط به زمانی است که گوشی را تازه خریداری کرده‌اید. این اندازه‌گیری رفته رفته دقیق‌تر شده و می‌توانید با دانستن روش‌هایی، عمر باتری خود را بیشتر حفظ کنید.

تعویض باتری گوشی

محدوده‌ای از این درصد باتری در حد نرمال قرار دارد. به‌شکل دقیق‌تر، معمولا بعد از ۵۰۰ بار شارژ باتری، عمر آن به ۸۰ درصد می‌رسد و اپل همیشه توصیه می‌کند که اگر ظرفیت باتری به پایین‌تر از ۸۰ درصد رسید، نسبت به تعویض باتری گوشی خود اقدام کنید. شما می‌توانید با ویژگی عملکردی باتری، حداکثر کنترل را روی باتری آیفون خود داشته باشید و از خاموش شدن ناگهانی گوشی خود جلوگیری کنید. فعال بودن این قابلیت به‌نفع شما بوده و می‌توانید از آسیب رسیدن به بخش‌های دیگر گوشی جلوگیری کنید. این قابلیت در گوشی‌های آیفون ۶، آیفون ۶ پلاس، آیفون 6s، آیفون 6s Plus، آیفون SE، آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس تقریبا غیرضروری بوده و در مدل‌های دیگر بهتر است که از آن استفاده کنید.

این ویژگی تنها پس از خاموش شدن غیر منتظره دستگاهی که حداکثر قدرت باتری آن کاهش یافته است فعال می‌شود و اگر آن را خاموش کرده‌ باشید، دیگر نمی‌توانید آن را دوباره فعال کنید. در صورتی که بازهم گوشی شما به‌طور ناگهانی خاموش شد، این ویژگی بار دیگر قابلیت فعال شدن خواهد داشت. این ویژگی در آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس، آیفون ایکس، آیفون ایکس اس مکس، آیفون ایکس اس، و آیفون ایکس آر فراهم شده است و همراه با سیستم‌عامل iOS 13.1 می‌توانید از آن استفاده کنید.

ویژگی Battery Health آیفون می‌تواند چند راهکار برای شما داشته باشد تا بتوانید تصور بهتری از وضعیت فعلی باتری خود داشته باشید. متن پیام‌ها کامش مشخص بوده و اطلاعات لازم به شما داده می‌شود تا بتوانید در مورد تعویض یا عدم تعویض باتری گوشی خود تصمیم‌گیری کنید.

تعویض باتری گوشی

تعویض باتری گوشی آیفون به‌هیچ عنوان ارزان نخواهد بود. اگر برای آیفون‌های قدیمی خود ۴۹ دلار نیاز داشتید، حال برای آیفون ایکس و مدل‌های جدیدتر، باید ۶۹ دلار هزینه بپردازید که با یک تبدیل ساده به ریال، نزدیک به ۲ میلیون تومان برای‌تان خرج برمی‌دارد. این در حالی است که بتوانید مستقیما باتری خود را از اپل خریداری کنید و می‌دانیم که در ایران، این کار با چالش‌های بسیار زیادی روبرو است، اما با توجه به اینکه این موضوع بحث اصلی ما نیست، از پرداختن به آن اجتناب می‌کنیم.

در صورتی که تعویض باتری را از طریق اپل انجام ندهید، باید از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مجاز استفاده کنید تا این کار را برای شما انجام دهید. اگر هم خودتان تخصص کافی را در این زمینه دارید، صرفا می‌توانید یک باتری اصل را سفارش داده و جایگزین کردن باتری را خودتان انجام دهید. این موضوع هم مبلغی بین ۱۵ الی ۵۵ دلار برای شما هزینه خواهد داشت.

کالیبراسیون دوباره سلامت باتری در iOS 14.5

تعویض باتری گوشی

قابلیت‌های جدید برای کاربران گوشی‌های آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو، آیفون ۱۱ پرو مکس و مدل‌های جدیدتر در سیستم‌عامل iOS 14.5 فراهم شده است که از طریق آن می‌توانید سیستم گزارش سلامت باتری و میزان حداکثری ظرفیت باتری را مجددا کالیبره کنید. این سیستم توسط الگوریتم‌ها و سیستم‌های اندازه‌گیری خاصی در اختیار شما قرار گرفته است و می‌توانید عملکرد اوج باتری را که ممکن است گاهی اوقات محاسبات اشتباهی از سلامت باتری داشته باشند، مجددا کالیبره کنید. اشکال زیادی شامل تخلیه باتری یا کاهش عملکرد آن می‌تواند برای برخی از کاربران روی دهد، اما بهتر است که ابتدا با کالیبره کردن مجدد، اطلاعات دقیق‌تری از این بخش دریافت کنید.

به‌هر حال، سیستم گزارش وضعیت سلامت باتری را می‌توانید با مراجعه به بخش Setting > Battery > Battery Health، مجددا کالیبره کنید.

کالیبره کردن مجدد حداکثر ظرفیت و حداکثر ظرفیت باتری در طی چرخه‌های شارژ معمولی، می‌تواند طی چندین هفته به‌طور منظم انجام شود که طی آن، حداکثر درصد ظرفیت نمایش داده شده تغییری پیدا نمی‌کند. اگر ممکن است که قابلیت عملکردی آن به‌روزرسانی شود. اگر پیغام خراب بودن باتری را تاکنون دریافت می‌کردید، با این کالیبره کردن مجدد و همچنین به‌روزرسانی به iOS 14.5، دیگر چنین پیامی را مشاهده نمی‌کنید.

هنگام کامل شدن کالیبراسیون، حداکثر درصد ظرفیت و عملکرد اوج باتری به‌روزرسانی شده و پیام کالیبراسیون مجدد پاک می‌شود. اگر کالیبراسیون مجدد همچنان برای شما خبر از خرابی باتری می‌دهد، پیام سرویس باتری دوباره ظاهر خواهد شد. اگر هم کالیبراسیون مجدد با موفقیت انجام نشود، ارائه دهنده خدمات اپل موظف است که باتری گوشی شما را به‌صورت رایگان تعویض کند. بازهم در این زمینه‌ پیام‌هایی نمایش داده می‌شود که کاملا واضح بوده و نشان از خرابی وضعیت باتری خواهد بود.

تشخیص خراب بودن باتری اندروید

تعویض باتری گوشی

گوشی‌های هوشمند اندرویدی دارای سیستم‌های کنترلی هستند که نحوه صرفه‌جویی در مصرف باتری و اطلاعات مهم پیرامون نحوه کنترل برنامه‌هایی که از باتری استفاده می‌کنند را ارائه می‌دهند. آن‌ها منابع داخلی کمتری برای تجزیه و تحلیل و نجات مستقیم سلامت باتری دارند و به‌همین دلیل، یقینا امکانات گوشی آیفون را در زمینه مدیریت سلامت باتری نخواهید داشت. گوشی‌های قدیمی‌تر و سیستم‌عامل اندروید، به شما این امکان را می‌دهد که با باز کردن شماره گیر گوشی و وارد کردن «*#*#4636#*#*» بتوانید به اطلاعات باتری، وضعیت آن و دیگر اطلاعات پیشرفته دست پیدا کنید. با این حال، ما چندان نتوانستیم در گوشی‌هایی مانند گلکسی S6 EDGE و با اندروید ۶.۰، یا حتی LG V40 ThiQ با سیستم‌عامل اندروید ۹ و ۱۰ به این اطلاعات دسترسی داشته باشیم.

با این حال، شما با استفاده از اندروید ۹ و ۱۰، می‌توانید به بخش Setting > Battery‌ رفته و سطح باتری فعلی خود را مشاهده کنید. حالت‌های مختلفی در صرفه جویی وجود دارد که در این بخش می‌توانید آن‌ها را روی گوشی خود اعمال کنید. می‌توانید از برخی از برنامه‌های خوب در گوگل‌پلی هم استفاده کرده و مدیریت بهتری روی مصرف باتری گوشی خود داشته باشید. در ادامه به چند مورد مهم از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی هواوی؛ از انتظارات تلخ تا واقعیت‌های شیرین!

AccuBattery

این برنامه برای اندازه‌گیری میزان مصرف واقعی باتری کاربرد داشته و از داده‌های حاصل از کنترل کننده شارژ باتری به‌دست می‌آید و طراحی خوبی هم روی آن صورت گرفته است. اندروید میزان مصرف باتری گوشی را بسته به تولید کننده آن محاسبه می‌کند، اما این برنامه، مستقیما با ظرفیت باتری شما ارتباط دارد. این برنامه از آلارم گوشی برای افزایش طول عمر باتری استفاده می‌کند و میزان کاهش عمر باتری را با هر بار شارژ تعیین می‌کند. سرعت تخلیه و مصرف باتری در هر برنامه محاسبه شده و مدت زمان لازم برای شارژ شدن باتری نیز کاملا دقیق محاسبه می‌شود. همین اطلاعات به شما کمک می‌کند که دید کامل و وسیعی نسبت به باتری خود داشته باشید.

Dfndr Battery

تعویض باتری گوشی

این برنامه یک نمای کلی از وضعیت باتری به شما داده و می‌توانید از طریق داده‌هایی که شامل درصد توان، دما و ظرفیت باتری است، باتری گوشی خود را در یک وضعیت پایدار نگه دارید. این برنامه قابلیت این را دارد که دمای باتری را پایین نگه داشته و با حذف برنامه‌هایی که زیاد از باتری استفاده می‌کنند، وضعیت باتری را برای باتری ایجاد کند. شما می‌توانید یک پروفایل شخصی برای باتری خود انتخاب کرده و تنظیمات را به‌طور خاص با توجه به نحوه استفاده از باتری خود تعیین کرده و آن را سفارشی سازی کنید.

Battery Tools & Widget for Android

با این برنامه هم می‌توانید مدیریت بهتری روی باتری خود داشته باشید. این برنامه مدیریت برنامه‌هایی که از باتری استفاده می‌کنند را به شما داده و می توانید عملکرد باتری را به حداکثر برسانید. وقتی که گوشی خود را به شارژر وصل می‌کنید، این برنامه می‌تواند زمان تخمینی باقی مانده تا اتمام شارژ را ارائه داده و دما، سلامت، ولتاژ و نمودارهای مشخصات قدرت باتری را نیز نمایش دهد. ویژگی‌هایی شامل صرفه جویی قابل تنظیم، بهینه سازی و موارد دیگر نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

اگر گوشی شما زیاد گرم می‌شود یا باتری شروع به متورم شدن کرده است، باید تمامی عملکردهای گوشی را متوقف کرده و گوشی خود را سریعا به یک تعمیرکار بسپارید. این کارها برای گوشی‌های اندروید الزامی است، چرا که با توجه به اتفاقی که برای گوشی‌های نوت ۷ رخ داده بود، ممکن است که مشکلات خطرناک‌تری گریبان‌گیر شما باشد. در این گوشی‌ها باتری بیش از حد گرم شده و منفجر می‌شدند.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی سامسونگ؛ مناسب‌ترین گوشی از این برند برای شما کدام است؟

سخن نهایی

تعویض باتری گوشی

اگر باتری جدیدی برای گوشی هوشمند خود خریداری کرده‌اید و در حالت عادی از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که حداقل تا دو الی سه سال آینده می‌توانید از عملکرد مطلوب باتری خود استفاده کنید. شما می‌توانید کارهای زیادی برای حفظ ماندگاری باتری گوشی خود انجام دهید و از جمله آن، می‌توانیم به دور نگه داشتن گوشی از درجه حرارت شدید، شارژ حساب شده و موارد دیگر اشاره کنیم.

فراموش نکنید که اگر دو الی سه سال از باتری استفاده کردید، بهتر است که بدون چون و چرایی آن را تعویض کنید. مسئله تنها آسیب دیدن باتری نیست و در صورت سهل انگاری در این موضوع، ممکن است که شاهد آسیب رسیدن به گوشی چند ده میلیون تومانی خود باشید. مشکلات باتری در سال‌های گذشته رایج بوده است و اکثرا ضمانت نامه‌ای هم برای هزینه‌های گران قیمت آن ارائه نمی‌شود که شما با آن بتوانید باتری خود را تعویض کنید. بنابراین، هر دو الی سه سال یکبار بهتر است که باتری گوشی خود را تعویض کنید.

برای دنبال کردن مقاله‌های بیشتر می‌توانید از مجله مقداد آی تی دیدن فرمایید و محصولات جدید و متنوعی هم در بخش فروشگاه سایت ارائه می‌شوند.