• مهدی محمدی
    نویسنده: مهدی محمدی

مادربردهای MSI پشتیبانی Re-Size BAR را تا پایان سال به مدلهای Z490 ، B460 و H410 ارائه می‌دهد.

MSI در حال آماده‌سازی به روزرسانی جدید BIOS برای فعال کردن. Re-Size BAR در تمام مادربردهای سری 400 اینتل خود است. اکنون تولیدکننده‌های اصلی مادربرد یعنی، MSI و Asus ، تأیید کرده‌اند. که در حال کار بر روی به روزرسانی های BIOS بتا هستند. تا بتوانند در قلب حافظه دسترسی هوشمند AMD بر روی مادربردهای Intel Z490 ، B460 و H410 کار کنند.

از نظر تئوری Re-Size BAR در واقع چیز جدیدی نیست. این بخشی از مشخصات استاندارد PCIe است. اگرچه که AMD زمان حافظه دسترسی هوشمند (SAM) را اعلام نكرد. و در واقع در مقیاس وسیع مورد استفاده قرار نگرفت. اما این ویژگی جدید اجازه می‌دهد. که پردازنده های Ryzen 5000 به VRAM سری RX 6000 و کارت گرافیک در مادربردهای سری 500 دسترسی داشته باشند.

NVIDIA RTX 3060 Ti با قیمت 300 دلار به بازار نزدیک می‌شود!

گرچه این ویژگی جدید در بازار موجود است. اما در تست SAM ما فقط در بیشتر بازی‌ها یک افزایش عملکرد حاشیه‌ای را تجربه کردیم.

اندکی پس از اعلام SAM ، انویدیا ادعا کرد. که با کارت گرافیک‌های خود توانسته عملکرد مشابهی را در آزمایشگاه‌ها بدست آورد. این در واقع نکته مهمی است که در مورد اعلامیه پشتیبانی مادربرد امروزی وجود دارد. در حال حاضر برای استفاده بهینه، شما به کارت گرافیک سری RX 6000 احتیاج دارید. زیرا در حال حاضر هیچ پردازنده گرافیکی دیگری از آن پشتیبانی نمی کند. هرچند انتظار می رود Nvidia در سال جدید میلادی، بروزرسانی اولیه را منتشر کند.

AMD RX 6800 XT و RX 6800 ماه گذشته به بازار عرضه شد و بلافاصله به فروش رفت. بهترین حالت این است که در 8 دسامبر به دنبال RX 6900 XT باشید. اما گمان می‌رود که این GPU با اقبال کمتری از سوی مشتریان مواجه شود.

bios

صرف نظر از این ، MSI قصد دارد. پشتیبانی BIOS مادربرد Z490 از Re-Size BAR را این هفته. و پشتیبانی کامل B460 و H410 را تا پایان ماه منتشر کند.

به طور مشابه ، بروزرسانی‌های AGESA در مادربردهای قدیمی تر. X470 و B450 AM4 نیز عملکرد را فعال کرده‌اند. و در انتظار بروزرسانی BIOS هستند. اگرچه برای فعال کردن آن هنوز به سخت افزار سازگار دیگر – CPU و GPU – نیاز دارید.

در حال حاضر نشان می‌دهد که جدیدترین پردازنده‌های اینتل می‌توانند از این ویژگی پشتیبانی کنند. در حالی که پردازنده‌های قدیمی AMD ، قبل از Ryzen 5000 ، ممکن است. پیش نیاز پشتیبانی دستورالعمل بومی (از طریق CapFrameX) را نداشته باشند. در حال حاضر نمی‌توانیم این موضوع را تأیید یا انکار کنیم. همچنین لازم به ذکر است که AMD تاکنون تنها شرکتی است. که همه مادربردها و پردازنده‌های گرافیکی آخرین نسل خود را با عملکرد گسترده آزمایش می کند. و بنابراین هنوز مشخص نیست. که این محصولات با فعال کردن مجدد چگونه کار می کنند یا چه عملکردی را ارائه می دهند.