• رها فهیمی
    نویسنده: رها فهیمی

دانش‌آموزان، برای اینکه بتوانند عملکرد بهتری در مسائل درسی خود داشته باشند، به یک تبلت نیاز دارند و والدین، می‌توانند چنین نیازی را حس کرده و یک چالش بزرگ را برای فرزند خودشان برطرف کنند. تبلت‌ها برای یادداشت نویسی در کلاس و همچنین پخش فیلم‌های آموزشی کاربرد دارد و در زمینه‌های دیگر نیز می‌تواند مفید باشد. تبلت‌ها قدرت کافی برای تامین تمام نیازهای آموزشی دانش‌آموزان را دارند و حتی می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه خود، یک گزینه مناسب را در بازار برای فرزند خود انتخاب کنید. شاید اگر بخوانیم در این بخش، بهترین تبلت دانش‌آموزان را معرفی کنیم، گلکسی Tab S7 پلاس، اولین گزینه‌ای باشد که به ذهن‌مان می‌رسد.

این تبلت، قیمت کمتری نسبت به آیپد پرو دارد و با پشتیبانی از S Pen و داشتن یک حافظه رم قوی‌تر، می‌تواند عملکرد سریع‌تری را در کنار صفحه نمایش زیبا در اختیار شما قرار دهد. بنابراین، بیایید با بهترین گزینه مدنظرمان، یعنی سامسونگ گلکسی تب S7 Plus شروع کرده و آن را به‌صورت کامل بررسی کنیم. گزینه‌های بعدی هم از راه رسیده و می‌توانید با تحلیل و بررسی آن از دیدگاه‌های مختلف، در نهایت انتخاب خودتان را انجام دهید. در انتخاب بهترین تبلت برای دانش‌آموزان، می‌توانید ابتدا بودجه مورد نظر خود را تعیین کرده و سپس امکانات گزینه‌های نهایی خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی شیائومی؛ رقابتی هیجان انگیزی از سری می، ردمی نوت و پوکو !

بهترین انتخاب از دید کلی

بهترین تبلت دانش آموزشی

نقاط قوت

  • + قلم S Pen
  • + ۸ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • + پشتیبانی از حالت Samsung Dex
  • + ماندگاری باتری ۱۴ ساعته
  • + صفحه نمایش سوپر آمولد ۱۲۰ هرتزی

نقاط ضعف

  • – گران قیمت
  • – اضافه بودن کاور صفحه کلید

اگر به تبلتی نیاز دارید که بتواند از تمامی خواسته‌های شما پشتیبانی کند، نمی‌توانید از سامسونگ گلکسی Tab S7 Plus، گزینه بهتری پیدا کنید. سامسونگ همراه با این محصول، یک قلم S Pen هم در نظر گرفته است و بیشترین بهره‌وری را برای پولی که می‌پردازید، دریافت خواهید کرد. از دیدگاه مشخصات فنی، این تبلت را می‌توانید در دو مدل حافظه رم ۶ یا ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی تهیه کنید. تراشه استفاده شده در آن، اسنپ دراگون ۸۶۵ پلاس است که همراه با گوشی گلکسی اس ۲۰ هم به‌کار رفته است. به‌جز آن، فناوری پیشرفته‌ای در این تبلت نمی‌بینیم، اما به‌لطف حالت Samsung Dex Mode، هنوز هم قدرت و هوشمندی لازم برای کارهای لازم فراهم شده است.

تبلت سامسونگ گلکسی Tab S7 Plus تجربه‌ای شبیه به یک کامپیوتر را به شما خواهد داد. می‌توانید آن را روی میز کاری خود قرار داده و از صفحه نمایش ۱۲.۴ اینچی آن به‌عنوان یک تجربه فوق‌العاده بهره ببرید. این تبلت قابل حمل، کاربردی دوگانه دارد و به‌دلیل ابعاد مناسب صفحه نمایش، نیازی به دستگاه‌های جانبی برای کارهای مدرسه یا دانشگاهی خود نخواهید داشت. باتری این تبلت تا ۱۴ ساعت ماندگاری دارد و می‌توانید در طول روز از آن استفاده کنید.

شما برای قلم S Pen و ویژگی‌های اضافی آن، هیچ هزینه اضافی نمی‌پردازید. اما در عین حال ویژگی‌هایی را داریم که قیمت این محصول را بی‌دلیل بالا برده است. به‌طور مثال، کاور استفاده شده روی صفحه کلید یا صفحه کلید بلوتوثی که دیگر عملا کاربری در کلاس‌های درس ندارد، هزینه‌ای اضافی روی قیمت کلی این تبلت گذاشته‌اند.

  • iPad Air 4 (2020)

بهترین تبلت اپل برای دانش‌آموزان

بهترین تبلت دانش آموزشی

نقاط قوت

  • + طراحی زیبا
  • + صفحه نمایش روشن و عریض
  • + سیستم نرم‌افزاری عالی برای دانش‌آموزان
  • + تراشه سریع با قابلیت اجرای همزمان چند برنامه
  • + تاچ آی‌دی کاربردی

نقاط ضعف

  • – عمر باتری پایین
  • – عدم وجود اسلات کارت حافظه
  • – گران‌بودن مدل ۲۵۶ گیگابایت

وقتی که یک تبلت اندرویدی می‌تواند بهترین انتخاب دانش‌آموزان باشد، به احتمال زیاد،‌ گزینه دوم مربوط به یک تبلت از اپل خواهد رسید. این رتبه لایق آیپد ایر ۴ نسخه ۲۰۲۰ است و می‌تواند همه ویژگی‌های تبلت اندرویدی گلکسی تب را در اختیار شما قرار دهد. اپل همه امکانات لازم را در اختیار شما قرار داده و می‌تواند به‌اندازه آیپد پرو ۲۰۲۱، بزرگ و قدرتمند باشد. این محصول برنامه‌های خلاقانه‌ای داشته و با نصف قیمت آیپد پرو، در اختیار شما قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که بزرگی و قدرت آیپد ایر ۴، در حد و اندازه نامش است و عملکرد چشمگیر آن، با توجه به قیمتش ارزیابی می‌شود.

وزن این تبلت بسیار سبک بوده و طراحی زیبای آن، هر خریداری را جذب می‌کند. بدنه آن باریک بوده و در پنج ترکیب رنگی و بدنه فلزی در اختیار شما قرار می‌گیرد. تاچ آی دی در دکمه پاور تعبیه شده است و دو اسپیکر قدرتمند نیز در بدنه آن مشاهده می‌کنیم. صفحه نمایش آن از نوع LCD بوده و رزولوشن ۲۳۶۰ در ۱۶۴۰ را به شما خواهد داد. این صفحه نمایش ۶۰ هرتزی بوده و در برابر گزینه ۱۲۰ هرتزی گلکسی تب S7 پلاس، حرفی برای گفتن ندارد. البته، سیستم روشنایی آن ۵۰۰ نیت بوده و پوشش ضد انعکاس نور هم در آن به‌کار رفته است.

این تبلت برای استفاده در نور خورشید بسیار مناسب بوده و حتی در اواخر شب نیز دید بهتری به شما خواهد داد. تراشه استفاده شده در آن، A14 Bionic بوده و همان تراشه‌ای است که عملکردی آیفون ۱۲ را به‌همراه داشته است. سرعت عملکرد آن فوق‌العاده بالا بوده و یقینا از اسنپ دراگون ۸۶۵ پلاس پیشی خواهد گرفت. حتی اگر شبکه وای فای مدرسه شما، چندان قابل اعتماد نباشد، می‌توانید از اینترنت داده آن با بیشترین سرعت استفاده کنید.

سیستم‌عامل iPadOS، از جمله ویژگی‌های برتر این تبلت است. به‌طور کلی، برنامه‌های به‌کار رفته در این سیستم‌عامل، عملکرد بهتری از تبلت‌های اندرویدی دارد. شارژ USB-C این تبلت، نقاط ضعف کمتری داشته و می‌توانید مدل‌هایی با حافظه جانبی بیشتر را هم در صورت نیاز، خریداری کنید. البته، این مدل‌ها چندان ارزان‌قیمت نیستند و به‌طور مثال، دل ۲۵۶ گیگابایتی آن، برچسب قیمت غیرمنطقی دارد که یک نقطه ضعف برای آن محسوب می‌شود.

یقینا حافظه ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی، برای هیچ‌کدام از دانش‌آموزان امروزی کافی نیست و ناچارا، باید مدل‌های بهتری را خریداری کنید. همان‌طور که در بسیاری از محصولات اپل می‌بینیم، عمر باتری آن در حد متوسط بوده و در تست‌هایی که ما داشتیم، تنها ۸ ساعت ماندگاری دارد. با این حال، هنوز هم می‌توانیم از آیپد پرو ۴ مدل ۲۰۲۰، به‌عنوان یک گزینه عالی برای دانش‌آموزان و دانشجویان یاد کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ اپل؛ معرفی مک بوک‌های دوست داشتنی برای حرفه‌ای ها!

  • Samsung Galaxy Tab S6 Lite

بهترین تبلت میان‌رده

بهترین تبلت دانش آموزشی

نقاط قوت

  • + طراحی سبک وزن
  • + عمر باتری ۱۲ ساعته
  • + پشتیبانی از حافظه میکرو SD
  • + شامل قلم S Pen

نقاط ضعف

  • – گران قیمت بودن مدل ۵۱۲ گیگابایتی
  • – وجود تنها ۲ اسپیکر

سامسونگ با عرضه تبلت گلکسی Tab S6 Lite خود، تصمیم گرفته است که جایگزین خوبی را برای S5e روانه بازار کند. گلکسی S5e، تا قبل از این، یکی از بهترین تبلت‌های بازار بود و با این تبلت جدید، می‌توانیم شاهد یک جایگزین بسیار بهتر برای باشیم. گلکسی Tab S6 Lite دارای طراحی مشابهی بوده و سبک براقی را همراه با مشخصات بسیار بهتر در اختیار خریداران قرار می‌دهد. بنابراین، هر آن‌چیزی که از یک تبلت سامسونگ انتظار دارید، با این محصول در اختیار شما خواهد بود.

سامسونگ Tab S6 Lite همراه با دوازده ساعت عمر باتری و یک اسلات کارت حافظه ارائه شده است و بسیاری از تبلت‌های بازار، همین دو خصلت بسیار مهم را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. بنابراین، این تبلت برای کارهای کلاسی و دانشگاهی بسیار مناسب بوده و می‌توانید برای ذخیره فایل‌های خود از آن استفاده کنید. این شرکت از S Pen بهینه‌سازی شده برای این محصول استفاده کرده است که طراحی جدیدتر آن، شامل نوک ظریف‌تر و تاخیر زمانی بسیار کمتر نسبت به S Pen های قبلی است. این بهبود حتی از گلکسی تب S6 پایه هم بهتر بوده است. همه این موارد سبب می‌شود که با یک تبلت اندرویدی چشم‌گیر، مملو از امکانات و ویژگی‌های دیگر روبرو باشیم که تقریبا هر کاری را می‌توانید با آن انجام دهید.

تبلت مجهز به یک صفحه نمایش ۱۰.۴ اینچی بوده و البته، تنها ۴ گیگابایت حافظه رم دارد. این مدل، جمع‌و‌جورتر از مدل پایه بوده و برای خواندن یادداشت‌ها و پخش فایل‌های رسانه‌ای نیز عملکردی عالی خواهد داشت، اما کارایی آن در سطح لپ تاپ‌های پرچم‌دار بازار نیست. از آن‌جایی که این دستگاه، کمتر از نصف قیمت S7 پلاس را دارد، انتخاب بسیار بهتری برای دانشجویانی است که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای کمتر، تمامی کارهای خود را روی لپ تاپ خود انجام دهند. شما با همین محصول، نیازهای خود را برطرف می‌کنید و نیازی به صرف هزینه‌های بیشتر نخواهید داشت.

با توجه به اینکه گلکسی Tab S6 Lite، بازار تبلت‌هایی را هدف قرار داده است که در کنار قیمت پایین، امکانات بیشتری داشته باشند، برخی از ویژگی‌های خاص را برای کاهش هزینه، نخواهید داشت. به‌طور مثال، سامسونگ به‌جای چهار اسپیکر که در تبلت‌های اصلی خود قرار داده است، تنها دو مورد برای این محصول در نظر گرفته است. علاوه بر این، اسلات کارت حافظه آن، تنها از کارت‌های ۵۱۲ گیگابایتی پشتیبانی می‌کند و مانند دیگر مدل‌های این سری، امکان ارتقای حافظه تا ۱ ترابایت برای آن فراهم نشده است.

  • Lenovo Chromebook Duet

بهترین تبلت کروم بوک برای دانش‌آموزان

بهترین تبلت دانش آموزشی

نقاط قوت

  • + عمر باتری عالی
  • + صفحه نمایش روشن 1080p
  • + قیمت مقرون‌به‌صرفه
  • + عملکرد عالی صفحه کلید
  • + دریافت آپدیت‌های نرم‌افزاری تا سال ۲۰۲۸

نقاط ضعف

  • – صفحه کلید کوچک
  • – محدودیت‌های نرم‌افزاری سیستم‌عامل کروم
  • – عدم امکان ارتقا حافظه ذخیره‌سازی

کروم‌بوک‌های ۲ در ۱ لنوو، محصول مناسبی برای دانش‌آموزانی است که والدین‌شان، قصد دارند تا فرزندشان در مدرسه، بتواند به‌راحتی از تبلت همراه با صفحه کلید مناسب استفاده کرده و در صورت نیاز آن را جدا کند. این تبلت عملکرد بسیار خوبی دارد و حتی در بازگشت به خوابگاه یا خانه، می‌تواند با اتصال کیبورد، به‌عنوان لپ تاپ از آن استفاده کنید. تبلت لنوو Chromebook Duet یکی از بهترین کروم‌بوک‌های بازار بوده و با داشتن عمر باتری عالی، لوازم جانبی کافی، صفحه نمایش روشن و قیمت بسیار مناسب، چشمان زیادی را در بازار به خود خیره می‌کند و تا حد زیادی برای دانش‌آموزان و دانشجویان مناسب است.

تبلت لنوو Chromebook Duet دارای صفحه نمایش ۱۰.۱ اینچی همراه با ۴۰۰ نیت روشنایی بوده و به‌اندازه کافی، برای استفاده زیر نور مستقیم خورشید مناسب است. باتری آن ۷ هزار میلی آمپر ساعتی بوده و به‌راحتی، می‌تواند چندین روز با استفاده معمولی روشن بماند. اگر هم به‌صورت مداوم از آن استفاده کنید، تا ۱۲ ساعت می‌توانید آن را روشن نگه دارید. این دستگاه با ۴ گیگابایت حافظه رم و پردازنده مدیاتک هلیو P60T در اختیار شما قرار می‌گیرد و بنابراین، نباید چندان روی قدرت آن حساب باز کنید. کروم‌بوک‌هایی مانند Duet، طوری طراحی شده‌اند که بتوانند اکثر برنامه‌های سیستم‌عامل Chrome را بدون استفاده از قدرت زیاد، اجرا کنند.

می‌توانید یک صفحه کلید به آن متصل کرده و در طول کلاس، یادداشت‌‌های خود را در تبلت خود تاید کنید. در کنار آن، می‌توانید اشکال را خودتان نصب کرده و با برنامه‌های چندرسانه‌ای موردعلاقه خود در تایم استراحت همراه شوید. از آن‌جایی که سیستم‌عامل کروم، به‌طور کامل برای هر دو حالت تبلت و لپ تاپ این محصول طراحی شده است، می‌توانید در هر دو زمینه، عملکرد بسیار خوبی را دریافت کنید. برخلاف بسیاری از گزینه‌های دیگر بازار، این محصول فاقد اسلات کارت حافظه است. بنابراین، شما تنها با ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره سازی می‌توانید کار کنید. اگر یادداشت‌ها، تکالیف خانه یا پروژه‌های خلاقانه زیادی دارد که می‌خواهید ذخیره شوند، می‌توانید از فضای ابری استفاده کنید. این فضا بدون محدودیت و بیشتر از حافظه تبلت می‌تواند به شما کمک کند.

اگر می‌خواهید قابلیت حمل تبلت، همچنان وجود داشته باشد و بتوانید آن را به دانشگاه یا مدرسه ببرید، می‌توانید خرید یک کروم‌بوک را مدنظر قرار داده و گزینه‌های دیگر بازار را نیز چک کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ لنوو؛ مجموعه ای کارآمد برای هر سلیقه ای!

  • Samsung Galaxy Tab A7

بهترین تبلت ارزان‌قیمت برای دانش‌آموزان

بهترین تبلت دانش آموزشی

نقاط قوت

  • + طراحی زیبا
  • + عمر باتری عالی
  • + امکان کار با قلم S Pen
  • + رزولوشن عالی صفحه نمایش به نسبت قیمت

نقاط ضعف

  • – عدم ارائه قلم S Pen همراه با تبلت
  • –  سرعت عملکردی نه‌چندان بالا

سامسونگ گلکسی Tab A7 بسیاری از مزایای بهترین تبلت‌های اندرویدی را به شما ارائه می‌دهد. یقینا، بسیاری از دانش‌آموزان آن را دوست خواهند داشت و ارزان بودن آن، دلیلی بر کیفیت پایین‌تر آن نیست. این محصول از یک باتری ۷۰۴۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند که حداقل برای یک روز می‌تواند کافی باشد. به‌علاوه، می‌توانید از شارژر USB-C آن هم استفاده کرده و سرعت بالایی به شارژ دستگاه بدهید.

این محصول از چهار اسپیکر هم استفاده می‌کند که می‌تواند شب‌های مخصوص فیلم شما را رونق بخشد. می‌توانید در خوابگاه جمع شده و با دوستان خود، فیلم و سریال تماشا کنید. وزن آن تنها ۴۷۶ گرم بوده و با صفحه نمایش ۱۰.۴ اینچی در اختیار شما قرار می‌گیرد. وزن این تبلت به‌گونه‌ای است که می‌توانید هنگام یادداشت‌برداری،‌ به‌راحتی آن را نگه داشته و حتی با قلم S Pen نیز کار کنید. البته این قلم را باید به‌صورت جداگانه تهیه کنید و همراه با تبلت در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. مدل‌های قبلی سری A سامسونگ، به‌هیچ عنوان با قلم سازگار نبودند و این یک نکته مثبت برای این محصول است.

حتما می‌دانید که اکثر تبلت‌های مقرون‌به‌صرفه، مانند Fire HD 10 و آیپد، از حاشیه‌های ضخیم و ناهموار استفاده می‌کنند و این در حالی است که گلکسی تب A7، یکنواختی و جذابیت بیشتری به‌عنوان یک تبلت ارزان قیمت برای شما خواهد داشت. به‌ویژه، می‌توانیم به پوشش آلومینیومی آن اشاره کنیم که ارزش بدنه آن را بسیار بالاتر می‌برد. یک پورت USB-C هم در آن وجود دارد و دانش‌آموزان می‌توانند از جک هدفون و اسلات کارت حافظه آن با ظرفیت ۱ ترابایتی استفاده کنند.

تراشه اسنپ دراگون ۶۶۲ و حافظه ۳ گیگابایتی نیز در اختیار شما خواهد بود که البته مشخصا، قدرت چندان زیادی به شما نمی‌دهند. این رنج قیمت، خیلی از امکانات تبلت را از بین برده است و می‌توان چنین وضعیتی را منطقی دانست. دانش‌آموزان نمی‌توانند از اسکنر اثر انگشت سریع، همانند گلکسی تب S پلاس استفاده کنند، اما حداقل، سیستم تشخیص چهره برای باز شدن سریع قفل، در اختیار شما قرار دارد. صفحه نمایش این محصول با رزولوشن ۲۰۰۰ در ۱۲۰۰ پیکسل ارائه شده است و اگرچه وضوح S7 پلاس را به شما ارائه نمی‌دهد، اما در بین نمایشگرهای 1080p کمی پیشرفته به‌نظر می‌رسد.

در واقع، گلکسی تب A7 لایت، به‌وضوح، محصول بهتری نسبت به نسخه پایه آن است و طرفداران می‌توانند از مزایای بهتری نسبت به نسخه قدیمی تبلت به‌همراه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی سامسونگ؛ مناسب‌ترین گوشی از این برند برای شما کدام است؟

  • Amazon Fire HD 10 Plus (2021)

بهترین تبلت آمازون برای دانش‌آموزان

بهترین تبلت دانش آموزشی

نقاط قوت

  • + مشخصات فنی عالی
  • + عملکرد سریع نسبت به قیمت
  • + شارژ بی‌سیم و USB-C
  • + صفحه نمایش هوشمند
  • + بلوتوث و صفحه کلید قابل تنظیم

نقاط ضعف

  • – طراحی زمخت و گزینه‌های نرم‌افزاری محدود
  • – عدم ضد آب بودن

آمازون با بهره‌برداری از تبلت‌های جدید خود در سال ۲۰۲۱، سعی کرده است که تمرکز زیادی روی ویژگی‌هایی مانند صفحه کلید و بلوتوث گذاشته و فضای ذخیره‌سازی بیشتری هم در اختیار شما می‌گذارد. می‌توانید همراه با این تبلت، یک اشتراک مایکروسافت یک ساله هم تهیه کرده و از قابلیت‌های جدید این تبلت لذت ببرید. حدود یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی ابری هم در نسخه لایت این تبلت به شما ارائه می‌شود و می‌توانیم به‌عنوان یک گزینه مناسب برای کروم‌بوک‌های ارزان‌قیمت بازار تلقی کنیم.

شما می‌توانید ۳۰ دلار اضافه‌تر از کروم‌های ۲ در ۱ هزینه کرده و یک Fire HD 10 Plus خریداری کنید. با این تبلت، به‌جای ۳ گیگابایت حافظه رم، ۴ گیگابایت خواهید داشت و حتی شارژ بی‌سیم هم در اختیار شما خواهد بود. از آن‌جایی که این تبلت، قیمت پایینی دارد، توصیه می‌کنیم که حتما به سراغ نسخه پلاس آن رفته و از قابلیت اسکرول و تایپ روان‌تر بهره مند شوید. بدین ترتیب، می‌توانید از تقسیم صفحه هنگام استفاده از چند برنامه استفاده کرده و هنگام کار روی یک پروژه، در بخش دیگری از صفحه، فیلم مورد علاقه خود را هم تماشا کنید.

تبلت Fire HD 10 Plus بسیار کارآمد بوده و حافظه رم اضافی آن واقعا به‌دردبخور دیده می‌شود. اگر داشتن یک صفحه نمایش جذاب و هوشمند برای شما از اولویت برخوردار است، می‌توانید این گزینه را انتخاب کرده و از نمایش اکو تصاویر هم بهره‌مند شوید. در غیر این‌صورت، تبلت Fire HD 10 Plus آمازون، نسبت به نسخه قبلی خود، تغییرات چندانی ندارد. هنوز هم صفحه نمایش آن 1080p بوده و زیبایی چندانی هم ندارد. اندروید ۹ روی آن اجرا می‌شود و شامل پیشرفت‌ها و بهبودهای جدید سیستم‌عامل اندروید نیست و شما دیگر نمی‌توانید به برنامه‌های جدید گوگل‌پلی دسترسی داشته باشید، مگر اینکه آن‌ها را از یک منبع دیگر دانلود کنید.

به‌خاطر اینکه تبلت از سیستم‌عامل اختصاصی آمازون استفاده می‌کند، گزینه‌های محدودی در زمینه استفاده از نرم‌افزارها و بازی‌ها خواهید داشت و این امر می‌تواند شما را اذیت کند. با وجود اینکه گزینه‌های برتر زیادی در بازار وجود دارد، بسیاری از دانش‌آموزان می‌توانند با همین هزینه پایین، یک تبلت مناسب خریداری کرده و بخش بزرگی از نیازهای خود را با آن برطرف کنید. اگر هم دانش‌آموزی در خانه دارید که سن کمتری دارد، می‌توانید مدل Kid Pro این تبلت را خریداری کرده و کنترل بیشتری روی آن داشته باشید. این مدل مخصوص کودکان بوده و اپ‌های سرگرم کننده بیشتری هم در اختیار خواهد داشت. عملکرد آن تقریبا مشابه بوده و صرفا، والدین می‌توانند کنترل بیشتری روی کودک خود داشته باشند.

  • iPad Pro 12.9 (2021)

بهترین تبلت جایگزین لپ تاپ

بهترین تبلت دانش آموزشی

نقاط قوت

  • + نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی
  • + رزولوشن ۲۰۴۸ در ۲۷۳۲
  • + تراشه M1 در سطح کیفیت لپ تاپ
  • + سیستم نرم‌افزاری قدرتمند iPadOS
  • + پشتیبانی از فناوری 5G

نقاط ضعف

  • – گران‌قیمت؛ مخصوصا مدل 5G
  • – صفحه نمایش نه‌چندان خوب مدل ۱۱ اینچی
  • – عمر باتری نه‌چندان کافی

اگر قیمت تبلتی که خریداری می‌کنید،‌ چندان برای‌تان مهم نیست، می‌توانید آیپد پرو ۲۰۲۱ را انتخاب کنید. این محصول بی‌چون و چرا، بهترین تبلت برای دانش‌آموزانی است که می‌خواهند از یک ابزار تجاری و خلاقانه در مدرسه استفاده کنند. این محصول جایگزین بسیار مناسبی برای لپ تاپ بوده و کلا، یک انتخاب پیشرفته‌تر نسبت به تمام گزینه‌های بازار است. قیمت، نکته مهمی در قبال این تبلت است و باید با آن کنار بیایید. قدرت این تبلت بسیار بالا بوده و اگر جزو کسانی هستید که به پردازش قدرتمندی در تبلت نیاز دارید، آیپد پرو همان محصولی است که باید داشته باشید.

اگر استفاده شما از یک تبلت، صرفا برای کارهای اینترنتی و یادداشت‌برداری است، قیمت این تبلت قطعا مناسب شما نخواهد بود. این تبلت به‌طور خاص، برای دانش‌آموزانی مناسب است که به‌طور مرتب، از نرم‌افزاری طراحی و مدل‌سازی استفاده کرده یا دوست دارند که از تبلت به‌عنوان یک لپ تاپ استفاده کنند. صفحه نمایش ۱۲.۹ اینچی مینی LED آن، دارای ۲۵۰۰ نقطه فعال تاریک بوده و رنگ‌های باورنکردنی را برای شما نمایش خواهد داد. به‌علاوه، روشنایی آن در حد ۶۰۰ نیت بوده و برای محتواهای HDR، به ۱۰۰۰ نیت هم قابل افزایش خواهد بود. مجموعه‌ای عالی از برنامه‌های خلاقانه در اختیار شما قرار دارد و به‌واسطه سیستم‌عامل iPadOS می‌توانید از آن استفاده کنید. به‌طور مثال، برنامه‌های مختلف Adobe CC در این تبلت به‌خوبی اجرا می‌شوند.

تراشه M1 سبب شده است که اجرای این برنامه‌ها بدون تاخیر باشد. دوربین سلفی فوق عریض آن ۱۲ مگاپیکسلی بوده و برای تماس ویدیویی خانوادگی یا تماس‌های گروهی کلاسی بسیار مناسب است و حتی می‌توانید بزرگ‌نمایی بهتری هم داشته باشید. اتصال اختیاری 5G هم سبب می‌شود که از تکنولوژی روز دنیا عقب نمانده و از اینترنت پرسرعت استفاده کنید. بنابراین، هیچ مشکلی از بابت اتصال به وای فای در هیچ نقطه‌ای نخواهید داشت. پنل ۱۲۰ هرتزی از نوع TrueMotion همراه با چهار اسپیکر قدرتمند در اختیار شما بوده و می‌توانید، برای بازی‌ها و پخش فیلم از آن استفاده کنید. این قابلیت‌ها برای تایم استراحت دانش‌آموز، بسیار مناسب خواهند بود.

شما می‌توانید از مجیک کیبورد عالی این محصول، برای بهره‌وری بیشتر استفاده کرده یا از قلم برای یادداشت‌برداری و طراحی هم استفاده کنید. هر دوی آن‌ها، کار روی تبلت را لذت‌بخش‌تر خواهند کرد. مشکل واضح آیپد پرو ۲۰۲۱ این است که در حال حاضر، قیمت مدل اصلی آن بسیار بالا بوده و شما برای داشتن مدل ۱۲.۹ اینچی همراه با ابزارهای جانبی حیاتی، ارتقا حافظه ذخیره‌سازی و همچنین پشتیبانی از فناوری 5G، باید بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار هزینه کنید. این هزینه هنگفتی است، اما آیپد پرو، یک تجربه حرفه‌ای برای دانش‌آموزانی به‌همراه خواهد داشت که دوست دارند متفاوت باشند.

  • Lenovo Smart Tab M8

تبلت قدرتمند و قابلیت حمل بالا

بهترین تبلت دانش آموزشی

نقاط قوت

  • + عمر باتری ۱۸ ساعته
  • + اسپیکرهای دالبی
  • + اسلات کارت حافظه
  • + جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری
  • + دارای دستیار گوگل و سیستم هوشمند داک شارژ

نقاط ضعف

  • – شارژ میکرو USB
  • – صفحه نمایش IPS

داشتن یک صفحه نمایش بزرگ که بتواند تمامی یادداشت‌های کلاسی شما را در طول جلسات طولانی، در خود جای دهد، می‌تواند بسیار خوب و هیجان‌انگیز باشد، اما اگر به‌دنبال تبلتی هستید که قدرت مشابهی با کامپیوتر داشته باشد و همزمان قابل حمل باشد، یقینا تنها باید به سراغ اسمارت تب M8 کمپانی لنوو بروید. این محصول با داشتن صفحه نمایش ۸ اینچی خود، به یکی از تبلت‌های ارزان قیمت برای دانش‌آموزان تبدیل شده و قابلیت‌های متفاوتی نسبت به تبلت‌های دیگر بازار دارد.

لنوو اسمارت تب M8 از ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و کارت حافظه جانبی ۱ ترابایتی میکرو SD پشتیبانی می‌کند و همچنین، دارای یک پایه شارژ رایگان است. هنگامی که تبلت را به آن متصل کنید، این محصول همراه با دستیار گوگل، از یک رابط کاربری سفارشی استفاده کرده و در اصل، می‌توانید از آن به‌عنوان گوگل هاب برای مدیریت خانه هوشمند خود استفاده کنید. این قابلیت برای خوابگاه یا آپارتمان نیز مناسب است. بنابراین، اگر دوست دارید که از یک تبلت هوشمند برای پاسخ دادن به سوالات خود استفاده کنید، Smart Tab M8 یک گزینه مناسب و کاربردی است.

شما تنها با صرف هزینه ۱۰۰ دلاری، می‌توانید اسمارت تب ام ۸ را خریداری کنید. البته این هزینه پایین، سبب ایجاد چند نقطه منفی در این محصول نیز می‌شود. به‌عنوان مثال، شما تنها می‌توانید از میکرو USB برای شارژ استفاده کنید و پورت USB-C در آن استفاده نشده است. پنل IPS آن دارای رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ بوده و علیرغم کاربردی بودن، اصلا زیبا نیست. حافظه رم ۲ گیگابایتی آن هم یقینا سرعت خاصی نخواهد داشت. به‌هر حال، دانش‌آموزانی که بودجه کمی داشته و کار چندان خاصی هم قرار نیست که با تبلت خودشان انجام دهند، می‌توانید این گزینه را به‌عنوان اولویت خود مدنظر قرار دهند.

  • Amazon Fire HD 8 (2020)

بهترین تبلت مخصوص استریم و مطالعه

بهترین تبلت دانش آموزشی

نقاط قوت

  • + گزینه‌های رنگی متعدد
  • + پردازنده چهار هسته‌ای
  • + سبک وزن و قابل حمل
  • + طراحی عالی
  • + شارژ USB-C

نقاط ضعف

  • – حافظه رم ۲ گیگابایت
  • – محدودیت‌های نرم‌افزاری Amazon App
  • – حافظه ذخیره‌سازی محدود

تبلت Fire HD 8 هم مانند Fire HD 10، قرار نیست که به‌عنوان یک محصول قدرتمند در بازار شناخته شود. این تبلت برای کسانی مناسب است که بخواهند در طول مسیر، یک فایل PDF را خوانده و نمی‌خواهند که کتاب و جزوه همراه با خود داشته باشند. این تبلت ۱۰ اینچی بسیار ارزان قیمت را می‌توانید تهیه کرده و از حمل کتاب و جزوه‌های سنگین خلاص شوید.

آمازون از یک طراحی جذاب استفاده کرده و همه چیز را به دستیار هوشمند خود می‌سپارد. بنابراین، می‌توانید از دستیار صوتی آن برای ارائه عملکردهای مختلف به تبلت استفاده کنید. این فرمان‌ها شامل گزینه‌هایی است که در Alexa تعریف شده است. شما می‌توانید در طول جلسات کلاسی و دانشگاهی خود، به‌راحتی با این تبلت یادداشت برداری کرده و از آن برای مطالعه استفاده کنید. علاوه بر این، صفحه نمایش ۸ اینچی آن، سبک و قابل حمل بوده و می‌توانید از برنامه داخلی Kindle آن هم برای داشتن چند کتاب تخصصی در داخل تبلت خود استفاده کنید.

از سوی دیگر، این محصول دارای قابلیت اجرای برنامه‌های همزمان بوده و تنها حافظه رم ۲ گیگابایتی آن مشکل‌ساز خواهد بود. متاسفانه، حافظه داخلی آن هم تنها در مدل‌های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی در اختیار شما قرار می‌گیرد و برای ذخیره‌سازی فایل‌های سنگین، تنها باید به کارت حافظه جانبی اعتماد کنید. همچنین، می‌توانید از سیستم‌عامل Fire OS به‌عنوان سیستم‌عامل اختصاصی آمازون هم استفاده کنید که یقینا به‌اندازه اندروید، قدرتمند نبوده و با محدودیت‌های نرم‌افزاری روبرو خواهید شد.

دسترسی سریع به خدمات آمازون و سرویس پخش آن، تنها نقاط مثبتی است که در کنار از دست دادن قابلیت‌های گوگل‌پلی، می‌توانید آن‌ها را داشته باشید.

  • Samsung Galaxy Tab S7 FE

بهترین تبلت دانش آموزی

نقاط قوت

  • + یک بدنه آلومینیومی درجه یک
  • + صفحه نمایشگر TFT با وضوح و کنتراست بالا (HDR10)
  • + پشتیبانی از قلم S-Pen مجهز به دو نقطه‌ی نگهدارنده‌ی مغناطیسی قوی
  • + اسپیکرهای استریو با صدای بسیار واقعی و عالی
  • + عمر باتری بسیار خوب
  • + پشتیبانی از رابط کاربری One UI 3.1 
  • + حالت دسکتاپ بسیار عالی برای کارهای دانش‌آموزی
  • + تکنولوژی 5G

نقاط ضعف

  • – قیمت گران
  • – لوازم جانبی گران‌قیمت
  • – عملکرد نسبتا ضعیف تکنولوژی 5G نسبت به سایر مدل‌ها
  • – محکم نبودن اتصال قلم S-Pen 
  • – فاقد اثر انگشت
  • – صفحه‌ی نمایشگر بدون HRR

شرکت سامسونگ معمولا بعد از تولید یک محصول پرچم‌دار (تبلت یا گوشی)، مدل FE یا (Fan Edition) همان مدل را تولید می‌کند. Fan Edition به معنای امکاناتیست که اکثر طرفداران آن محصول دلشان می‌خواهد که آن‌ها را در مدل جدید داشته باشند. برای مثال، تصور کنید در مدل قبلی Samsung Galaxy Tab S7 برخی امکانات وجود نداشته و طرفداران این محصول علاقه‌ی زیادی به دیدن همان ویژگی‌ها در به‌روزرسانی‌های بعدی دارند. شرکت سامسونگ با بررسی این نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی چنین نکاتی، امکانات جدیدی را برای همان محصول در نظر گرفته و در به‌روزرسان بعد، همان برند را با نام FE یا (Fan Edition) روانه بازار می‌کند. چیزی که می‌توانیم در محصول Samsung Galaxy Tab S7 FE شاهد آن باشیم.  البته لازم به ذکر است که گاهی اوقات ممکن است نسخه FE یک محصول، نقاط ضعفی هم نسبت به ورژن اصلی‌اش داشته باشد و همیشه نسخه‌ی طرفداران، به معنای کامل و بی‌نقص بودن آن نخواهد بود. اما حالا بپردازیم به این که تبلت Samsung Galaxy Tab S7 FE چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؟

بدنه بسیار جذاب و زیبا

جالب است بدانید طراحی ظاهری این تبلت شباهت زیادی به مدل‌های جدید آیپدهای زیبای شرکت اپل دارد. بیشتر کسانی که با محصولات قدیمی شرکت اپل آشنایی دارند، به خوبی می‌دانند که گوشی‌های آیفون از مدل 5 به بعد، طراحی بسیار خارق‌العاده‌ای پیدا کرد. چرا که طراحی دور این گوشی از حالت هلالی تغییر پیدا کرده و زاویه‌دار شد. یعنی ما فقط در چهار ضلع آیفون شاهد گوشه‌های هلالی بودیم و اطراف آن حالت کاملا کلاسیک و بسیار بی‌نظیری داشت. با این که در طراحی آیفون 6 تا 11 مجددا چنین ویژگی در طراحی‌های آیفون حذف شد، اما از آیفون 12 به بعد مجددا طراحی لبه‌های گوشی و آیپدها به همان سبک کلاسیک و جذاب قبلی‌اش بازگشت.

شرکت‌های دیگر نظیر سامسونگ هم در طراحی تبلت‌هایشان از چنین سبک جذابی استفاده کردند. البته این اولین باری نیست که شرکت‌ها دست به تقلید از طراحی خارق‌العاده‌ی شرکت اپل می‌زنند. حالا ما در طراحی تبلت Samsung Galaxy Tab S7 FE می‌توانیم شاهد چنین طراحی بی‌نظیری باشیم. چرا که جنس آلومینیومی تبلت، علاوه بر استحکام بالایی که دارد، ظاهری بسیار جذاب و مدرن به آن می‌بخشد. رنگ‌هایی که شرکت سامسونگ برای این محصول در نظر گرفته بسیار زیبا و چشم‌نواز بوده و کسانی که علاقه‌ی زیادی به سبک‌های مدرن و یا کلاسیک دارند، می‌توانند رنگ مشکی این محصول را انتخاب کنند.

صفحه نمایشگر بزرگ

وقتی که صحبت از تبلت دانش‌آموزی می‌شود، داشتن صفحه‌ی بزرگ اولویت بیشتری برایمان پیدا می‌کند. چرا که وجود یک صفحه‌ی بزرگ می‌‌تواند کمک شایانی در انجام دادن چند کار، به طور همزمان بکند. برای مثال شما می‌توانید در یک طرف صفحه‌، نرم‌افزار Word را باز کرده و مشغول نوشتن تکالیفتان باشید و در صفحه‌ای دیگر فایل صوتی و یا تصویری مربوط به یک مبحث آموزشی را پخش کنید. نکته‌ی جالبی که در مورد این تبلت وجود دارد، امکان یادداشت کردن نکته‌ها توسط قلم مخصوص S-Pen است. چرا که ممکن است تایپ کردن توسط مانیتور تبلت برایمان کار بسیار سختی باشد. اما توسط این قلم، شما می‌توانید با سرعت بسیار بالا تمام مطالبی ضروری‌تان را یادداشت کنید.

این تبلت دارای یک صفحه‌ی 12.4 اینچی بوده که ابعاد کاملا عریض را در اختیار شما قرار خواهد داد. اگر بخواهیم به طور دقیق در مورد اندازه این تبلت صحبت کنیم باید بگوییم که ابعاد آن 284.8×185× 6.3 میلی‌متر است. رزولوشن صفحه‌ی نمایشگر هم 1600×2560 بوده و کیفیت قابل قبولی را برایتان ارائه خواهد داد. چرا که تراکم پیکسلی صفحه‌ی نمایشگر این تبلت 243 پیکسل بر اینچ است. خب، اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم، شما هر چیزی که قرار است از یک صفحه‌ی نمایشگر بزرگ و باکیفیت انتظار داشته باشید را در این تبلت خواهید داشت. در واقع صفحه عریض و بزرگ این تبلت به شما حس کار کردن با یک لپ‌تاپ را خواهد داد! در ادامه به حالت DeX mode هم اشاره خواهیم کرد، که تبلت‌تان را تبدیل به یک لپ‌تاپ کوچک و هیجان‌انگیز خواهد کرد.

پردازشگر مرکزی قابل قبول

زمانی که کامپیوترها برای اولین بار وارد بازار شدند، پردازشگر بسیار ضعیفی داشتند. اما به مرور زمان همه چیز تغییر کرد و پیشرفت در تکنولوژی باعث شد تا شاهد روی کار آمدن پردازشگرهای قوی باشیم. طوری که امروزه همه به دنبال پردازشگرهای چند هسته‌ای و حافظه رم بسیار بالا برای کیس کامپیوترشان می‌گردند. این موضوع دقیقا برای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها هم به وجود آمد. چرا که با روی کار آمدن پردازشگر اسنپ‌دراگون (Snapdragon) تحول عظیمی در پردازش تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها به وجود آمد. طوری که امروزه اکثر مردم به دنبال تلفن‌ّهای همراه و یا تبلت‌هایی برای خرید هستند که چنین پردازشگری را داشته باشد. دقیقا مانند یک پردازشگر 3 هسته‌ای و 7 هسته‌ای در کامپیوترها و تفاوت اساسی آن‌ّها، فقط وجود پردازشگر اسنپ‌دراگون مهم نبوده و نوع آن اهمیت بیشتری دارد. چرا که بسته به نوع آن‌ها سرعت و قدرت پردازش‌شان هم کاملا متفاوت خواهد بود. 

تبلت Samsung Galaxy Tab S7 FE دارای پردازشگر مرکزی 8 هسته‌ای Snapdragon 750G بوده که می‌تواند نیازهای ضروری شما را مثل آب خوردن رفع کند. اگر بخواهیم کاملا صادقانه راجع به پردازشگر تبلت Samsung Galaxy Tab S7 FE صحبت کنیم، باید بگوییم که نباید انتظار پردازش بازی‌های بسیار سنگین و یا کارهای پردازشی حجیم را از آن داشته باشید. برای این کار معمولا پردازشگرهای قوی اسنپ‌دراگون مدل 888 می‌توانند بسیار مناسب باشند. اما نباید در مورد پردازشگر مرکزی تبلت Samsung Galaxy Tab S7 FE هم بسیار بدبینانه قضاوت کرد. چرا که برای کارهای دانش‌آموزی حتی بسیار بالاتر از سطح ایده‌آل بوده و می‌توان تمام کارهای ضروری و مورد نیاز را توسط آن انجام داد.

کیفیت دوربین خوب و قابل قبول

یکی از الزامات تبلت و یا تلفن‌همراه خوب وجود دوربین باکیفیت است. وجود دوربین باکیفیت در تبلت نقش بسیار مهمی دارد. چرا که در تماس‌های تصویری، کلاس‌های آنلاین و کنفرانس‌ّهایی که به شکل غیر حضوری و تصویر برگزار می‌شوند وجود یک دوربین باکیفیت و خوب می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد. به خاطر این که بدون وجود یک دوربین باکیفیت عملا طرف مقابل شما، کیفیت مطلوبی از تصویرتان نخواهد داشت. دوربین اصلی تبلت Samsung Galaxy Tab S7 FE 8 مگاپیکسل و دوربین سلفی آن هم 5 مگاپیکسل است. 

کیفیت فیلم‌برداری این دوربین‌ها 1080p یا همان (Full HD)  است که سرعت 30 فریم بر ثانیه دارد. با این که دوربین این تبلت نسبت به رقیبان خود که سنسور 13 و 8 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی و سلفی دارند، شاید آنچان قوی به نظر نرسد، اما در عمل کیفیت بسیار قابل قبولی داشته و می‌تواند نیازهای عادی و روزمره کاربرانش را به طور کامل رفع کند. در واقع دوربین این تبلت برای استفاده‌های دانش‌آموزی بسیار مناسب بوده و هیچ دست کمی از رقیبان خود ندارد. اما ممکن است برای کسانی که حساب بسیار ویژه‌ای برای عکاسی کردن با این تبلت باز کرده‌اند، گزینه کاملا حرفه‌ای برای عکاسی نباشد. 

حالت DeX mode

چیزی که می‌تواند برتری بی‌نظیری به این تبلت ببخشد، برخورداری از ویژگی خارق‌العاده‌ی حالت DeX mode است. تقریبا در ماه آگوست سال 2019 بود که شرکت سامسونگ از فناوری DeX mode رونمایی کرد. این فناوری امکان تبدیل شدن یک گوشی کوچک به یک کامپیوتر را فراهم می‌کرد. چرا که شما برای داشتن یک کامپیوتر نیاز به کیس، مانیتور، موس و کیبورد دارید. حالا فرض کنید که تلفن همراه هوشمندتان نقش کیس را برایتان ایفا کند. چرا که هم دارای پردازشگر بسیار قوی است و هم حافظه رم، حافظه داخلی و کارت گرافیک دارد. در نتیجه شما فقط نیاز به یک ماوس، کیبورد و صفحه‌ی نمایشگر خواهید داشت تا بتوانید با انتخاب حالت DeX mode تلفن هوشمند بسیار کوچک‌تان را به یک کامپیوتر تبدیل کنید.

حالا در مورد این تبلت، از آنجایی که صفحه‌ی نمایشگر بسیاری بزرگی در اختیارتان قرار دارد، دیگر نیازی به استفاده از یک مانیتور جداگانه نخواهید داشت. بلکه با استفاده از یک ماوس و کیبورد بی‌سیم، می‌توانید تبلت‌تان را تبدیل به یک لپ‌تاپ کوچک بکنید. این موضوع می‌تواند یک استفاده کاملا بی‌نظیر برای دانش‌آموزان باشد. چرا که شما می‌توانید با تبدیل کردن تبلت خود به لپ‌تاپ، سریعا ماوس و کیبورد خود را به آن متصل کرده و تکالیفتان را در آن انجام بدهید. یکی دیگر از استفاده‌های حالت DeX mode تبدیل کردن تبلت به مانیتور مجزا است. مثلا بسیاری از افراد با استفاده از این کار تبلت خود را به یک مانیتور دوم در سیستم‌ خود تبدیل کرده و از آن برای صفحه‌ی دوم جهت ویرایش فیلم و… بهره‌مند می‌شوند. چنین امکان بی‌نظیری موجب شده تا کاربران سامسونگ بتوانند استفاده‌های بسیار زیادی از این حالت هوشمند و بسیار کاربردی بکنند.

کاربرد قلم S-Pen برای دانش‌آموزان

تقریبا هر کاری را می‌توان توسط قلم S-Pen انجام داد! استفاده از چنین قلم هوشمندی می‌تواند برای انجام کارهای درسی بسیار عالی باشد. چرا که شما نیاز به سرعت عمل بسیار بالا برای یادداشت مسائل درسی و یا نوشتن جزوه‌هایتان خواهید داشت. در چنین مواردی، استفاده از قلم S-Pen می‌تواند برایتان بسیار مفید واقع شود. شما می‌توانید با استفاده از این قلم رنگ‌های مختلف و یا قلم‌های متفاوتی را انتخاب کرده و با استفاده از آن‌ها فایل‌های بسیار مفیدی را برای درس‌های مختلفتان ایجاد کنید. یکی از بهترین راه‌ّها برای یادگیری، نوشتن است. چرا که شما با این کار به نوعی، درس‌هایتان را برای خودتان توضیح می‌دهید. با استفاده از قلم S-Pen می‌توانید به بهترین شکل ممکن جزوه‌ّهای مفیدی برای درس‌هایتان بنویسید.

از آنجایی که با استفاده از قلم S-Pen هیچ محدودیتی برایتان وجود نخواهد داشت، می‌توانید برای درس‌هایتان شکل خاصی بکشید و یا از عکس‌های مفید و مرتبط با مسائل درسی‌تان استفاده کنید. اجازه بدهید یک مثال ساده در این باره بزنیم. بیشتر دانشجویان رشته پزشکی در دنیا از این روش برای یادگیری بهتر درس‌هایشان استفاده می‌کنند. مثلا، برای درس آناتومی اعضای بدن را در آنجا ترسیم کرده و یا از عکس‌های آماده برای این کار استفاده می‌کنند. سپس زیر تصاویر توضیحات مرتبط را می‌نویسند و مطالب را به بهترین شکل ممکن یاد می‌گیرند. نکته بسیار جالب راجع به این روش امکان چاپ فایل‌هاییست که توسط شما ایجاد شده است. یعنی شما می‌توانید هم، از تمام فایل‌هایتان خروجی با فرمت‌های مختلف گرفته و آن‌ها را با همکلاسی‌ّهایتان به اشتراک بگذارید و هم فایل‌هایتان را چاپ کرده و به شکل یک جزوه کاملا تمیز و رنگارنگ از آن‌ها استفاده کنید.

  • Apple iPad 10.2 (2021)

بهترین تبلت دانش آموزی

نقاط قوت

  • + صفحه نمایشگر بزرگ 10.2 اینچی (Retina IPS)
  • + مجهز به شیشه‌ی ضدخش
  • + مجهز به قلم (The Apple Pencil)
  • + پردازشگر مرکزی بسیار قوی
  • + اسپیکرهای استریو با کیفیت

نقاط ضعف

  • – عدم پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی
  • – نسخه بلوتوث قدیمی (4.2)
  • – عدم رکورد ویدئو با کیفیت 4K
  • – مقاوم نبودن در برابر آب و یا گرد و غبار
  • – ظرفیت پایین باتری
  • – عدم پشتیبانی از شارژ سریع یا (Fast Charging)

یکی دیگر از بهترین محصولاتی که می‌تواند گزینه خوبی برای دانش‌آموزان باشد، آیپد Apple iPad 10.2 (2021) است. محصولات شرکت اپل با وجود برخی محدودیت‌هایی که برای کاربران ایرانی دارند، همیشه از کیفیت خارق العاده برخوردار بوده‌اند و کاربرانشان را شگفت‌زده کرده‌اند. این محصول هم دقیقا همین ویژگی را دارد. چرا که هم، می‌تواند بهترین گزینه برای دانش‌آموزانی باشد که به دنبال یک وسیله کاربردی و عالی هستند و هم برای سایر افراد مورد استفاده قرار بگیرد. در اینجا به بشی از امکانات بسیار خوب Apple iPad 10.2 (2021) اشاره خواهیم کرد.

صفحه نمایشگر بزرگ

در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم که برای کارهای درسی، برخوردار بودن از یک صفحه‌ی نمایشگر بزرگ، از واجبات به شمار می‌آید. چرا که شما باید صفحه‌ی نمایشگر مناسب و بزرگ برای اجرا کردن چند اپلیکیشن به‌طور همزمان را داشته باشید. از طرفی دیگر برای تایپ کردن و یا نوشتن مطلبی، باید حتما صفحه نمایشگر بزرگ داشته باشید تا بتوانید بدون مشکل کارهای درسی‌تان را انجام بدهید. شما با استفاده از این آیپد جذاب می‌توانید از یک صفحه‌ی نمایشگر 10.2 اینچی بسیار باکیفیت برخوردار شوید. دقت رنگ و وضوح تصویر صفحه نمایشگر Apple iPad 10.2 (2021) بسیار عالی بوده و هیچ جای بحثی را برایمان باقی نمی‌گذارد. شما می‌توانید در این آیپد، به طور هم‌زمان با هم، چند اپلیکیشن را یک‌جا اجرا کنید. مثلا در سمت راست صفحه‌تان‌ یک فایل Word باز کرده و در سمت چپ هم یک فایل PDF جزوه‌ و سپس مشغول تایپ کردن مطالب مهم آن شوید.

حسگر اثر انگشت

به گفته شرکت اپل این آخرین آیپدی است که دارای حسگر اثر انگشت است. البته نمی‌توان به طور دقیق گفت که چنین چیزی مزیت و یا ایراد به شمار می‌آید. به خاطر این که بسیاری از کاربران آیپد و آیفون بر این باورند که پس از همه‌گیری ویروس کرونا، بهترین قفل امنیتی برای این وسیله‌ها، حسگر تشخیص چهره است. چرا که بدون لمس کردن صفحه این کار انجام می‌گیرد. اما اگر بخواهیم منطقی به این قضیه نگاه کنیم، حتی بدون لمس کردن حسگر اثر انگشت، باز هم به ناچار مجبور به دست زدن به صفحه‌ی آیپد خواهیم بود. در نتیجه اگر هدفمان فقط در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی باشد، چنین چیزی نمی‌تواند در سال 2021 یک ایراد محسوب شود.

 از طرفی دیگر بسیاری از طرفداران محصولات اپل، علاقه‌ی زیادی به داشتن حسگر اثر انگشت داشته و طرفدار سنسور تشخیص چهره نیستند. در واقع چنین به نظر می‌رسد که شرکت اپل با در نظر گرفتن چنین چیزی سعی کرده است که همه طرفدارانش را راضی نگه دارد! اما صرف نظر از این موارد، سرعت و تشخیص اثر انگشت این حسگر بسیار عالی بوده و می‌تواند آیپدتان را کاملا ایمن نگه دارد. تنظیم اثر انگشت Apple iPad 10.2 (2021) کار سختی نبوده و با چند ثانیه زمان صرف کردن، به راحتی انجام می‌شود. اما بدون استثنا مدل‌های بعد از این آیپد همگی مجهز به سنسور تشخیص چهره برای باز کردن قفل هستند و دیگر هیچ خبری از حسگر اثر انگشت نیست. در نتیجه اگر علاقه‌ داشتید آیپدتان مجهز به سنسور اثر انگشت باشد، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مدل را خریداری بکنید.

قلم (The Apple Pencil)

با این که توضیح دادیم اکثرا سایر شرکت‌ها، اپل و محصولاتش را به عنوان یک الگو قرار داده و برخی از ویژگی‌هایش را کپی کرده‌اند، اما در مورد قلم هوشمند این موضوع کاملا برعکس است. اولین باری که قلم هوشمند پا به عرصه ظهور در دنیای تکنولوژی گذاشت، توسط شرکت سامسونگ بود. اگر با محصولات سامسونگ آشنا باشید به خوبی می‌دانید که قلم‌های هوشمند از مدل نوت سامسونگ به بعد وارد بازار شد. از آنجایی که استفاده از این قلم، کارایی بسیار زیادی دارد شرکت اپل هم برای آیپدهای خود قلم‌هایی به نام (The Apple Pencil) قرار داد. استفاده از این قلم کاربرد بسیار زیادی دارد و می‌تواند برای دانش‌آموزان، دانشجویان و به خصوص طراحان حرفه‌ای بسیار مناسب باشد.

شما می‌توانید با استفاده از این قلم به جای تایپ کردن مطالب درسی‌تان، تمام موارد را با دست خط خودتان و با سرعت بسیار بالایی بنویسد. سرعت و دقت این قلم بسیار بالا بوده و انگار که روی یک کاغذ در حال نوشتن مطالب‌تان هستید. حتی اگر کف دستتان را روی آیپد قرار بدهید، هیچ چیزی به اشتباه یادداشت و یا کشیده نخواهد شد. این یکی از بهترین امکاناتی است که شرکت اپل در اختیار کاربرانش قرار داده است تا بتوانند بهترین تجربه استفاده از قلم Apple Pencil را داشته باشند. 

امکان استفاده از کیبورد به صورت مجزا

برای این که بخواهید با آیپدتان تایپ کنید، می‌توانید هم از کیبورد لمسی آیپد استفاده کرده و هم از یک سخت‌افزار مجزا بهره‌مند شوید. به عبارت دیگر، شما می‌توانید با متصل کردن یک کیبورد بی‌سیم به آیپدتان بدون کوچک‌ترین مشکلی کار تایپ کردن را انجام بدهید. دقت و سرعت کیبورد بی‌سیم در آیپد Apple iPad 10.2 (2021)، بسیار بالا بوده و استفاده کردن از آن شما را هرگز خسته نخواهد کرد. برای یادداشت یا تایپ کردن مطالب درسی‌تان، می‌توانید به راحتی از این کیبورد استفاده کنید. چرا که با وجود یک کیبورد مجزا احساس خواهید کرد که در حال کار کردن با یک مک‌بوک کوچک هستید. با این که ممکن است تفاوت‌های زیادی میان این دو وجود داشته باشد. اما به عنوان کارهای ساده و عادی، این آیپد می‌تواند برایتان بسیار کارآمد و به دردبخور باشد.

کیفیت صدای مطلوب

آیپد Apple iPad 10.2 (2021) دارای اسپیکرهای بسیار باکیفیت است که صدها را با جزئیات دقیق‌تر پخش می‌کند. بسیاری از دانش‌آموزانی که به خاطر کیفیت نامطلوب صدای تبلتشان قادر به شنیدن مطالب دقیق کلاس‌های آنلاین‌شان نبودند، با استفاده از این آیپد شگفت‌زده شده‌اند. چرا که کیفیت‌ اسپیکرهای این آیپد بسیار عالی بوده و از وضوح صدای بالایی برخوردار است. با اینکه کیفیت هدفون‌های شرکت اپل هم بسیار شگفت‌انگیز است، اما شما برای بهره‌مند شدن از یک صدای باکیفیت نیازی به استفاده کردن از هدفون‌های این شرکت را نخواهید داشت و اسپیکرهای خارق‌العاده‌ی خود آیپد برایتان کافی خواهد بود.

دوربین بسیار باکیفیت و قوی

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بسیار مهم است در تبلت و یا آیپد دانش‌آموزی وجود داشته باشد، دوربین بسیار باکیفیت، به خصوص دوربین سلفی خوب است. چرا که برای بسیاری از کلاس‌های آنلاین شما نیاز به یک دوربین سلفی باکیفیت خواهید داشت. دوربین اصلی این آیپد 8 مگاپیکسل بوده و کیفیت سنسور دوربین سلفی آن هم 12 مگاپیکسل است. لنز دوربین سلفی این آیپد اولترا واید بوده و یک زاویه 122 درجه‌ای را برای دید بهتر تماس‌های تصویری و کلاس‌های آنلاین فراهم می‌کند.

امکان استفاده از هدفون بدون نیاز به آداپتور

تقریبا از آیفون نسل 7 به بعد بود که شرکت اپل تصمیم به تغییر درگاه هدفون محصولاتش گرفت. یعنی دیگر خبری از درگاه مجزای هدفون نبود و تمام کارها فقط از طریق درگاه شارژ که به شکل USB Type-C بود انجام می‌گرفت. این موضوع برای کسانی که هدفون‌های مجزا داشتند کمی عذاب آور بود، چرا که نیاز به وجود یک تبدیل یا آداپتور مخصوص برای تبلت‌ها و مک‌بوک‌های نسل جدید برای استفاده از هدفون بود. اما در این تبلت، با این که محصول 2021 است، یک درگاه هدفون به سبک قدیمی قرار داده شده است که برای استفاده از آن، شما نیازی به خرید آداپتور تبدیل نخواهید داشت. یعنی می‌توانید هدفون را به آیپد تان وصل کرده و از آن استفاده کنید.

  • (2021) Amazon Fire 10 HD

بهترین تبلت دانش آموزی

نقاط قوت

  • + پردازشگر مرکزی قوی نسبت به قیمت محصول
  • + ظرفیت حافظه رم بالا
  • + وجود درگاه USB-C
  • + طراحی زیبای محصول

نقاط ضعف

  • – نداشتن شباهت زیاد به فضای کاربری اندروید
  • – دوربین نسبتا ضعیف
  • – انتخاب محدود در اپلیکیشن‌ها

در بالا به بررسی مدل پلاس آمازون پرداختیم و معرفی مدل (2021) Amazon Fire 10 HD، هم خالی از لطف نیست. با این که آمازون بیشتر به خاطر کتاب‌خوان کیندل، بین طرفدارانش معروف است. اما به نظر می‌رسد که این شرکت از سال 2021 عزم خود را جزم کرده تا تغییرات زیادی در تولید تبلت‌هایش به ایجاد کند. این تبلت نسبت به سایر محصولات موجود در بازار قیمت کمتری داشته و به همین دلیل افراد بیشتری سمت این محصول می‌روند. اما بحث مهمی که در تبلت آمازون وجود دارد، انحصاری سازی این شرکت در طراحی آن است. چرا که شما از همان ابتدا و با تماشای لوگوی آمازون و فضای کاربری آن، متوجه چنین موضوعی می‌شوید.

برای کسانی که با محصولات آمازون و به طور کلی فضای کتاب‌خوان‌ّهای کیندل آشنا هستند، ممکن است فضای کاربری این تبلت چندان عجیب و غریب به نظر نرسد، اما برای دیگران ممکن است کار کردن با تبلت‌های آمازون چندان جذاب نباشد. البته، همان‌طور که گفتیم قیمت این تبلت نسبت به پردازشگر و ظرفیت رم قوی که دارد بسیار قابل قبول بوده و می‌تواند هر کسی را وسوسه بکند که به جای هزینه کردن بالای 500 یا 1000 دلار، تنها با 150 دلار بتوان صاحب یک تبلت باکیفیت شد. اما استفاده از این تبلت می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

صفحه نمایشگر عریض

هر آنچه که شما از یک نمایشگر انتظار داشته باشید، می‌توانید در این تبلت پیدا کنید. چرا که اندازه نمایشگر تبلت آمازون 10.1 اینچ بوده و دست شما را برای انجام تمام کارهای ضروری‌تان باز خواهد گذاشت. یعنی شما می‌توانید از یک صفحه‌ی کاملا عریض و مناسب برای انجام کارهایتان بهره‌مند شوید. رزولوشن صفحه‌ی نمایشگر این تبلت 1920 x1200 پیکسل است. نوع این صفحه‌ی نمایشگر هم از ال‌سی‌دی IPS ساخته شده است و کیفیت کاملا مطلوبی را برایتان تضمین خواهد کرد. 

پردازنده‌ی مرکزی و حافظه رم قوی

یکی دیگر از امکاناتی ما را در مورد این محصول شگفت‌زده می‌کند، وجود یک پردازنده‌ی مرکزی و ظرفیت رم بسیار قابل قبول نسبت به قیمت کمی است که دارد! یعنی بدون شک در محصولات دیگر در این رنج قیمت شما هرگز چنین پردازنده‌ی مرکزی و حافظ رم قابل قبول را پیدا نخواهید کرد. این تبلت دارای تراشه مدیا تک هیلو P60T 12 نانومتری و پردازشگر مرکزی هشت هسته‌ای است که می‌تواد حتی بسیاری از بازی‌های سنگین را به خوبی پردازش کند. از طرفی دیگر، حافظه رم 3 گیگابایتی آن، می‌تواند کار پردازش را بسیار آسان‌تر کند. به طور کلی چنین سیستم پردازشی برای انجام کارهای درسی بسیار عالی بوده و هیچ جای کمبودی را برایتان باقی نخواهد گذاشت.

دوربین و اسپیکر با کیفیت

با این که دوربین این تبلت، چنگی به دل نمی‌زند اما از لحاظ کیفیت پخش صدا در حد بسیار قابل قبولی قرار دارد. به عبارتی دیگر این محصول دارای اسپیکرهای استریو بسیار باکیفیت است که صدا را با وضوح خوبی پخش می‌کند. چنین به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان این تبلت، به جای دوربین با کیفیت، بیشتر تمرکزشان را روی پخش صدای خوب گذاشته‌اند. چرا که دوربین اصلی این تبلت 5 مگاپیکسل بوده و دوربین سلفی آن هم فقط 2 مگاپیکسل است. به هر حال، نمی‌توان از یک تبلت ارزان‌قیمت بیشتر از این انتظار داشت، اما برای کسانی که هیچ استفاده‌ی از دوربین تبلت نمی‌کنند و صرفا آن را برای کارهای درسی خود می‌خواهند، می‌تواند بهترین گزینه مناسب به شمار بیاید. 

سخن‌آخر

همان‌طور که در لیست نهایی ما مشاهده می‌کنید، چندین انتخاب خوب برای خرید تبلت دانش‌آموزی پیش روی شما قرار دارد. برخی از آن‌ها اندرویدی بوده و برخی نیز، تبلت‌های آمازون و اپل هستند. هرکدام از آن‌ها قابلیت‌های متفاوتی دارند، اما به‌نظر، تبلت سامسونگ گلکسی تب S7 پلاس می‌تواند بهترین انتخاب شما با هر نیاز و موقعیتی باشد. این تبلت تمام قدرت مورد نیاز شما را برای انجام تسک‌های چندگانه داشته و بسیار بهتر از گزینه‌های دیگر ظاهر می‌شود.

سامسونگ یک قلم S Pen در جعبه آن قرار داده است و می‌توانید در هر مکان و زمانی از آن استفاده کرده و به ویژگی‌های گسترده قلم دسترسی داشته باشید و با آن یادداشت‌برداری کنید. اگر روکش صفحه کلید سامسونگ را بردارید، می‌توانید از حالت جدید سامسونگ DeX Mode هم استفاده کرده و تجربه‌ای شبیه به کامپیوترهای رومیزی با این تبلت داشته باشید. حتی یک نسخه 5G هم وجود دارد که آن را تبدیل به اولین تبلت اندرویدی می‌کند که مجهز به فناوری اینترنت پرسرعت است. با این تبلت می‌تواند شرایط بهتری در کلاس درس داشته و حتی به‌لطف دیتای پرسرعت آن، نیازی به اتصال وای فای هم نداشته باشید. این تبلت همه شرایط را برای شما تغییر داده و بهترین انتخاب‌تان خواهد بود.

شما نیز می‌توانید نظرات خود را در مورد این مقاله با ما درمیان گذارید. بهترین تبلت دانش‌آموزی از دیدگاه شما کدام است؟ یک تبلت مخصوص دانشگاه یا مدرسه، باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ در بخش کامنت‌ها با ما همراه شوید.

برای مطالعه مقاله‌های بیشتر می‌توانید به مجله مقداد آی تی مراجعه کرده و از محصولات جدید و متنوع فروشگاه هم بازدید کنید.