• حسین رازانی
    نویسنده: حسین رازانی


اپل واچ جدید: سنسورهای بیشتر، یک ارتقاء تدریجی.

نظر اولیه: 


به راحتی می‌توان بحث بروزرسانی خیلی مهم، در اپل واچ‌6 را رد کرد. خواهیم دید که بروزرسانی های انجام شده نیز آنچنان هیجان انگیز نیستند. اگرچه تغییرات در این محصول کم است. اما در بعضی موارد جایگزینی برای واچ 5 است و به طور بالقوه می تواند عمر باتری بهتری نیز ارائه دهد.

  • نکات مثبت:
    • چیپست قوی تر
    • ارتفاع سنج یکپارچه
    • رنگ قرمز جدید
  • در برابر نکات منفی:
    • سنسور اکسیژن خون نیاز به هشدار دارد.
    • ادعایی در مورد دوام بیشتر باتری وجود ندارد.

اپل واچ 6 یک محصول کاملاً غافلگیرکننده است. به این معنا که در ظاهر محصول، تغییر چندانی نسبت به اپل واچ 5 (یا حتی اپل واچ 4) ندارد.

هرچند، به روزرسانی های اصلی مربوط به خود ساعت است. چیپست جدید S6 در قلب این محصول اجازه می دهد تا یک چیپ ست قدرتمندتر، عمر باتری بهتر (از لحاظ تئوری) و یک نمایشگر محصوص اکسیژن خون که به شما امکان دهد تا ببینید در لحظه چه مقدار اکسیژن در خون شما جریان دارد.

ارتفاع سنج نیز، برای بررسی میزان ارتفاع شما در لحظه وجود دارد. حالا صفحه نمایش قادر است زمانی که در معرض نور شدید آفتاب قرار دارید دو و نیم برابر روشن تر شود. بنابراین هرگز در فضای باز اعلانی را از دست نخواهید داد.

 

بررسی اپل واچ 6

 

تاریخ انتشار و قیمت


تاریخ انتشار اپل واچ 6 جمعه ، 18 سپتامبر تعیین شد، و در روز مقرر محصول به بازار عرضه شد.

از نظر قیمت واچ 6 ، قیمت‌ ها از 399 دلار برای نسخه 40 میلی متری شروع می شود، در حالی که نسخه 44 میلی متر از 429 دلار آغاز می‌شود. (این قیمت ها فقط برای نسخهGPS ، بدون اتصال سلولی است.)

اگر یک ساعت LTE می خواهید. قیمت ها از 499 دلار برای مدل 40 میلیمتر و از 529 برای مدل 44 میلی متری شروع می شود.

نظارت و ردیابی میزان بالا بر رفتن اکسیژن خون شما

به روزرسانی کلیدی اپل واچ جدید، سنسور اکسیژن خون است که می تواند میزان اکسیژن در سلول های خونی شما را کنترل کند. و می تواند نشانه ای برای موارد خاص پزشکی باشد. (مثلاً اگر ریه‌های شما آن طور که باید باشد، کار نمی کند) یا شما را از عوامل محیطی آگاه سازد (مثل اینکه به شما می گوید که در ارتفاعات میزان اکسیژنی که مصرف می کنید چگونه است.)

استفاده از اپل واچ 6  به اندازه کافی ساده است. شما برنامه اکسیژن خون را روشن می کنید؛ مچ دست خود را به مدت 15 ثانیه ثابت نگه می دارید و تا پایان شمارش معکوس برنامه منتظر می مانید. و سپس میزان اکسیژن موجود در خون را می خوانید. این برنامه همچنین به شما با پیغامی میزان مناسب خون را نشان می دهد (بین 100 – 95). اما اپل تأکید می کند که این مورد در نتیجه گیری پزشکی استفاده نمی شود. که همین موضوع اعتماد به اطلاعات روی اپل واچ را کاهش می دهد.

نظر اپل در این مورد کاملاً واضح است، این محصول به هیچ وجه همیار شما برای ردیابی بیماری تنفسی (Covid-19) یا حتی بحث مشورت با پزشک ، نیست.

 

بررسی اپل واچ 6

 

IOS 14 و ویژگی های جدید

در سایت اپل اعلام شده که: «اندازه گیری های برنامه اکسیژن خون برای استفاده پزشکی، از جمله خودآزمایی یا مشاوره با پزشک در نظر گرفته نشده است و فقط برای اهداف عمومی تناسب اندام و سلامتی طراحی شده اند. اگر در مورد سلامتی خود سوالی دارید،ب ا یک متخصص پزشکی تماس بگیرید.»

با این حال، میزان دقت  اکسیژن خون اعلام شده خوب است، اما برای اکثر موارد کاملاً بلااستفاده می شود. مگر اینکه به ارتفاع زیادی بروید، یا دلیلی برای نگرانی در مورد تنفس خود داشته باشید. در این صورت احتمالاً پزشک در کنار شماست و حسگر اکسیژن به شما متصل شده است.

به طور خلاصه، احساس می شود که تست های اولیه تا زمان کاهش شوق استفاده از این امکان جدید. معدود دفعاتی است که که از ایت ویژگی استفاده خواهید کرد، مگر اینکه کوهپیمایی کنید.

ارتفاع سنج در آزمایشات اولیه ما بسیار خوب جواب داده است. با توجه به اینکه هنگام دویدن و پایین آمدن از تپه، 15 متر تغییر ارتفاع در نظر گرفته در تست همزمان یک اپل واچ 6 و یک اپل واچ SE هر دو در مورد ارتفاع با یکدیگر هماهنگ عمل کرده اند. که به ما اطمینان بیشتری در مورد صحت اطلاعات این دو محصول می دهد.

طراحی و نمایشگر اپل واچ 6

طراحی ساعت اپل همانند اپل واچ 4 است. با انتخاب 40 میلی متر یا 44 میلی متر برای اندازه های مختلف مچ دست و یک صفحه بزرگتر از صفحه نمایشی که در اپل واچ سری اول تا نسخه ی شماره 3 وجود داشت.

لبه های منحنی، تاچ دیجیتال و دکمه روشن/خاموش همگی  بهترین کارایی را دارند وهنگام چرخاندن یا فشار دادن آنها حس خوبی منتقل می کنند. موتور تاپتیک – موتور کوچکی که هنگام وارد شدن اعلان باعث ایجاد احساس ضربه بر روی مچ دست شما می شود. هنوز هم یکی از بهترین راه ها برای جلب توجه شماست.

یک موضوع از نظر ما قابل ستایش است: اضافه شدن رنگ قرمز، که علاوه بر چشمگیر بودن، پر جنب و جوش است. و پوشش فلزی قرمز کمی مچ دست شما را هیجان انگیز تر می کند.

تعدادی از رنگ های جدید با اپل واچ 6 ارائه شده است. یک رنگ آلومینیومی آبی جدید، همچنین یک نسخه طلایی از نوع فولاد ضد زنگ، یک نوع گرافیت سیاه نیز وجود دارد. با این حال رنگ قرمز گزینه ی مورد علاقه ما است.

 

بررسی اپل واچ 6

 

در رویداد 2020 اپل چه گذشت؟

 

صفحه نمایش تغییر دیگری است که اپل درواچ 6 جدید خود ایجاد کرد. در حالی که این همان فناوری OLED است که سال‌ها دیدیم، اپل از نمایشگر “همیشه روشن” مدل قبلی استفاده می کند. بنابراین فقط لازم است به مچ دست خود نگاه کنید و زمان را ببینید.

این قابلیت را با Apple Watch SE جدید مقایسه کنید. جایی که هنوز برای دیدن زمان باید به مچ دست ضربه بزنید یا کمی دست خود را بچرخانید کنید. با این حال، موضوع مورد ذکر در عمر باتری در Watch 5 تأثیر داشته است. بنابراین امیدواریم که اپل در این زمینه پیشرفت کرده باشد.

چیزی که ما کنجکاو شدیم مربوط به “تقویت روشنایی” شگفت آور اپل است. در شرایط روشن، قرار است نمایشگر اپل واچ 6 تا دو و نیم برابر بیشتر از حالت عادی افزایش یابد و قطعاً در تابش آفتاب می توانیم شاهد نمایش آن باشیم.

این نکته قابل ذکر است که ما همزمان Apple Watch SE را نیز آزمایش می کردیم. با وجود اینکه معتقدیم از فناوری یکسانی برای افزایش روشنایی برخوردار نیستند . اما دو نمایشگر در زیر نور آفتاب یکسان به نظر می رسند.

نتیجه اولیه:

اپل واچ 6 مانند یک افزونه ی کوچک نسبت به اپل واچ 5 احساس می شود. در حالی که مدل سال گذشته نمایشگر “همیشه روشن” را به ارمغان آورد. ارتفاع سنج و سنسور اکسیژن خون موارد جدیدی هستند که اپل واچ 6 ارائه می دهد.

مهمترین دلیل کاهش جذابیت مصحول برای ما این است که حسگر اکسیژن خون به شما هشدارهای منظم حین حرکت را نمی دهد. این موضوع برای افرادی که کمی نگران تنفس خود هستند. و ممکن است ارتباط  بیشتری دردوران شیوع Covid-19 نسبت به افراد معمول داشته باشند. Watch 6 می توانست ارائه دهنده بری اطلاعات مناسب باشد. ولی در حال حاضر به چشم یک کنجکاوی به عنوان یک قابلیت به جای یک مزیت واقعی برای سلامتی دیده می شود.

اپل واچ 6 همچنان مدل برتر قابل پوشیدنی است که می توانید خریداری کنید و اگر باتری آسیب ندیده است. رفتن به این مدل صفحه نمایش “همیشه روشن” را به شما ارائه می دهد که تنها ساعتی که این امکان را در اختیار شما می گذارد اپل واچ 5 است. با این وجود فراتر از گزینه های جذاب جدید رنگی. و پیش نمایش اولیه، هیچ مورد مهم و قابل توجه برای هیجان زده شدن در مقایسه با Watch 5 گذشته پیدا نکرده است.