هسته های پردازشی

Stream Processor : عبارت است از مسيرهايي كه بخش عمده اي از دستورات ابلاغي که از سوي سيستم عامل اخذ كرده است را اجرا مي كند .

 

 

هر GPC تراشه فوق از 4 واحد SMM تشکیل شده است. SM یا Streaming Multiprocessor به معنای پردازنده جریانی چندهسته ای است که کمپانی سازنده با نام های مختلفی آنها را در نسل های مختلف کارتهای گرافیک خود نام گذاری می کند و اینبار یک پسوند M دیگر به آن افزوده است. هر SM این تراشه از 4 بخش تشکیل شده است که هر بخش دارای 32 خانه سبز رنگ است. این خانه ها پردازنده های جریانی هستند که در کارت های گرافیک انویدیا، مانند تصویر فوق، با پردازنده های CUDA شناخته می شوند، واحد ALU یا Arithmetic & Logic Unit (به معنای واحد محاسبه و منطق) تنها یکی از اجزا هسته های CUDA می باشد. هر SM این تراشه دارای 128 واحد CUDA است که با درنظر گرفتن اینکه تراشه فوق دارای 4 واحد GPC و در مجموع 16 واحد SM است، در مجموع این تراشه که با کد GM204  شناخته می شود، دارای 2048 هسته CUDA است. واحدهایی که در کنار یکدیگر قدرت پردازشی عظیمی را ایجاد می کنند و قادر به پردازش سنگینترین محاسبات هستند. البته این واحد ها به تنهایی قدرتی ندارند! البته تنها بیشتر بودن این اعداد و ارقام کافی نیست. بهرحال افزایش این واحد تا یک جایی امکان پذیر است. کمپانی های NVIDIA و AMD مرتبا سعی در بهینه سازی معماری تراشه های گرافکی خود هستند. بهینه سازی یک معماری می تواند باعث شود با کاهش ترانزیستورها و کاهش واحد های مخلتف GPU که به کاهش مصرف یک کارت گرافیک و خنک سازی بیشتر آن منجر می شود،  کارت گرافیک قویتری را ساخت!  

 

 

هر کدام از stream processor ها به یک واحد سایه زنیShader Unite وصل است و Shader Uniteها واحدهاي پايه اي هستند كه درون پردازنده گرافيكي قراردارند و بخش عمليات پردازش در داخل آنها صورت مي گيرد و واحدهاي سايه زني همانطور كه از اسم شان پيداست وظيفه تفكيك و ادغام صحيح سايه ها و روشني ها را در تصاوير داراست . واحد هاي سايه زني انواع مختلفي دارند مثل واحد سايه زني پيكسلي و واحد سايه زني راسي . اين دو واحد گرافيكي مهمترين واحدهاي سايه زني هستند . هرچه تعداد واحدهاي سايه زني بيشتر باشد ،سرعت پردازش گرافيكي بالاتر مي رود البته دقيق تراين است كه چنين مقايسه هايي مي بايست در ميان پردازنده هاي گرافيكي از يك خانواده صورت بگيرد ، بعنوان مثال در خانواده ي Geforce 7 . في الواقع واحدهاي سايه زني در Radeon سري 1000 نسبت به واحدهاي سايه زني Geforce سري 7 كارايي متفاوتي دارند؛ بنابراين مقايسه ي تعداد واحد هاي سايه زني ميان اين دو پردازنده ي گرافيكي ، ممكن نتايج قابل استفاده و درستي را در بر نداشته باشد .