• حسین رازانی
    نویسنده: حسین رازانی

نظر اولیه


TCL 10L یک گوشی همه کاره خوب با قیمت ارزان است. دارای مجموعه دوربینی که می تواند عکس‌های قابل احترامی بگیرد. صفحه نمایش برای پخش مدیا عالی است. صدای بلندگو نیز بد نیست و آن را به یک گوشی عالی برای تماشای فیلم یا بازی تبدیل می کند. در حالی که ایرادات کوچکی در عملکرد وجود دارد. و دستگاه نسبت به تلفن های مارک هایی که مدت طولانی تری در این بازی هستند. زیبایی کمتری دارد. ارزش 10L کاملاً مشخص است و یک رقیب جدید در میان گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی است.

بررسی


TCL 10L ممکن است تولید اصلی این شرکت نباشد(محصول اصلی TCL 10 Pro است). اما این یک قدم اساسی در تلاش TCL برای پیشرفت از تولید گوشی‌های ساده صرفا برای شماره گیری و تماس با تلفن‌های هوشمند تا جدال با مارک‌های شناخته شده است.

TCL سالهاست که از طریق مارک فرعی خود Alcatel گوشی های ارزان تولید می کند. اما در نهایت با تولید محصولات جدید نام خود را در طیف وسیعی از گوشی‌های با کیفیت و متوسط ارائه می دهد. TCL 10L حد وسط بین گوشی‌های آلکاتل و تلفن پرچمدار 10 Pro است. محصولی که طبیعتاً مقرون به صرفه‌تر است و می تواند در دستان بیشتری قرار گیرد.

تلفن‌های ارزان قیمت در سال 2020 با ویژگی‌های بیشتر، دوربین‌های بهتر و سطح صیقلی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته ارائه می شوند. 10L نیز با وجود اینکه کم و بیش یک تلاش اولیه برای TCL است. از این قاعده مستثنی نیست.

صفحه نمایش 6.53 اینچی از ویژگی های برجسته گوشی است. یک صفحه LCD که رنگ های تندتر، کنتراست بهتر و جزئیات واضح تر از برخی از صفحه نمایش های گوشی های هوشمند OLED مشاهده کرده‌ایم. ارائه می دهد. سوراخ کوچک ایجاد شده برای دوربین سلفی و حاشیه‌های نازک، بدنه ی گوشی براق با ترکیب صفحه نمایش. یک بلندگوی چشمگیر (البته انفرادی) و جک هدفون 3.5 میلی متری، این گوشی را به یک انتخاب عالی برای استفاده فیلم و بازی تبدیل می‌کند.

 

بررسی TCL 10L یک محصول اقتصادی

 

طراحی 


به عنوان یکی از اولین تلفن‌های TCL که منتشر شده خوب است که ببینید TCL 10L از بسیاری از گوشی های دیگر با قیمت مشابه کیفیت بالاتری دارد. صفحه نمایش 6.53 اینچی آن برای یک گوشی ارزان قیمت بزرگ است. با این وجود حاشیه‌های آن بسیار نازک است و سوراخ محفظه لنز سلفی در گوشه بالا سمت چپ نسبتا کوچک است. با ضخامت 8.4 میلی متر و 180 گرم، کمی سبک تر و نازک‌تر از تلفن‌های ارزان قیمت مقایسه شده، مانند Moto G Stylus با ضخامت 9.2 میلی متر و 192 گرم وزن.

تلفن با یک قاب آلومینیومی و یک قاب پشت پلاستیکی متراکم احساس زیبایی را القا می کند.  نسبت به تلفن های دیگر ارزان قیمت بودن آن کمتر احساس می شود. در پشت یک آرم کوچک TCL در وسط قرار دارد. یک سنسور اثر انگشت مربع در بالای آن (که به اندازه کافی خوب کار می کند). و در سمت بالا با خط افقی دوربین ها مسدود می شود.

این بلوک شامل سه دوربین و سنسور عمق است که با یک جفت فلاش کنار هم قرار می گیرد. اکثر تلفن ها فقط یک فلاش دارند ، اما TCL دو مورد را در اینجا قرار داده است. تا در هنگام عکسبرداری با فلاش نور بیشتری ایجاد کند. همانطور که گفته شد هنگام فعال کردن چراغ قوه هر دو روشن می شوند، که در واقع روشنایی بیشتری نسبت به گوشی‌های همراه فعلی ایجاد می‌کند.

بررسی TCL 10L یک محصول اقتصادی

صفحه نمایش


همانطور که گفته شد، نمایشگر یکی دیگر از نقاط قوت TCL 10L است که با توجه به اینکه این مارک به صفحه نمایشگرهای تلویزیون و مانیتورهای خود معروف است جای تعجب نخواهد داشت، اما خوب است که ببینید این تخصص در نمایشگرهای بسیار کوچکتر اعمال می شود. صفحه نمایش بزرگ 6.53 اینچی LCD دارای وضوح تصویر Full HD + و 2340 * 1080 است. 

به عبارت ساده، این بهترین LCD است که در طول یک سال گذشته با رقبای قوی در بازار دیده ایم. خط تولید Moto G8 به عنوان مثال وضوح تصویر خود را از HD به Full HD بالاتر برد. اما در آزمایش همزمان تماشای فیلم 4K ، TCL 10L با دیگر رقبای خود فاصله می گیرد.

این موضوع به ویژه در جزئیات واضح در سایه‌ها و مناطق تاریک دیگر نشان داده می شود. چیزی که نمایشگرهای OLED به طور معمول بهتر از صفحه های LCD هستند. صفحات OLED همچنین تمایل به رنگ سبز دارند. که باعث می شود در تماشای ویدیو‌‌‌‌‌ها ومحتوای رسانه‌ای، صفحه نمایش 10L را حتی به صفحه OLED TCL 10 Pro ترجیح دهیم تا پالت رنگ واقعی‎تری داشته باشیم.

10L فاقد سنسور اثر انگشت گران قیمت نسخه Pro در صفحه است. با این وجود کاربران را ملزم می کند به اسکنر سنتی در قسمت پشتی تلفن اعتماد کنند. از طرف دیگر سوراخ متوسط ​​دوربین سلفی مزاحمت خاصی ایجاد نمی‌کند.

بررسی TCL 10L یک محصول اقتصادی

دوربین

TCL 10L مجموعه‌ای چشمگیر از دوربین ها را برای یک گوشی مقرون به صرفه بسته‌بندی می کند. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، لنز اولتراوید 8 مگاپیکسلی و لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی (به علاوه سنسور عمق 2 مگاپیکسلی). دوربین جلوی 16 مگاپیکسلی ، 10L دارای دوربین عریض مجموعه گسترده است و توانایی هر گونه تصویر برداری را دارد.

ممکن است داشتن لنز تله را از دست بدهید. اما وضوح بالای دوربین اصلی امکان بزرگنمایی دیجیتال را به میزان مناسب ارائه می دهد. حسگر عمق وظیفه خود را به خوبی در ایجاد تاری در عکس ها ایجاد می کند.

دوربین اصلی تلفن به خوبی کار می کند و با این حال اگر شما می خواهید حالت “High Pixel” را داشته باشید باید برای عکسبرداری در تنظیمات 48MP را انتخاب کنید (پیش فرض 12MP است)

پیشنهاد ما:

10L در مورد عکاسی در شب خیلی ضعیف نیست. البته به شرطی که حداقل مقداری نور داشته باشد. شرم آور است که تلفن از حالت “Super Night” گران قیمت TCL 10 Pro بهره مند نمی شود. بدون حالت اختصاصی شبانه ، 10L کاملاً به روشنایی خارجی متکی است. گرچه فلاش دوگانه عقب آن نور بسیار بیشتری نسبت به تلفن های دیگر ارائه می دهند (15-20 فوت به جای 5-10 معمول تر). نرم افزار دوربین مناطقی را که با تاریکی پس زمینه روشن می کند به خوبی ادغام نمی کند. آنچه توسط فلاش روشن می شود به وضوح ظاهر می شود، اما همه چیز فراتر از آن در سایه گم می‌شود. از آنجا که نمی‌توانید میزان روشنایی فلاش‌ها را تغییر دهید، ممکن است مجبور شوید کمی فاصله بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که سوژه خود را بیش از حد در معرض نور قرار نمی‌دهید.

دوربین جلوی 16 مگاپیکسلی مناسب است ، رنگ ها و کنتراست مناسبی را به تصویر می کشد. اما در انتخاب جزئیات دقیق مو و چین و چروک یا جزئیات سایه‌ای که دوربین های سلفی سایر تلفن‌ها می‌توانند ضبط کنند، ناکام مانده است. همانطور که گفته شد، حتی بدون سنسور عمق، دوربین سلفی 10L جلوه های عمق مناسبی را ثبت می‌کند. که تمیزتر از عکس‌های جلویی سایر تلفن‌های مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسد.

بررسی TCL 10L یک محصول اقتصادی

کارایی


TCL 10L یک چیپ ست اسنپدراگون 665 و 6 گیگابایت رم را در خود جای داده است. ترکیبی که به نظر ما این گوشی را لایق عنوان همه کاره می کند. از بازی گرفته تا تماشای رسانه ای به میزان مناسب. ما در ابتدا با کمی کندی روبرو شدیم، رابط تاخیر جزئی اما قابل توجهی بین ورودی و پاسخ دارد.

به نظر می رسد یک بروزرسانی نرم افزاری این مشکل را برطرف می کند. اگرچه هنوز گاهی اوقات در عملکردهای سنگین با وقفه مواجه می شود. به عنوان مثال در هنگام بازی Call of Duty: Mobile تلفن به طور محسوسی گرم می شود.

 10L یکی از اولین تلفن هایی است که TCL در محدوده جدید خود عرضه کرده است. یا با توجه به تجربه این شرکت در Alcatel، یکی از اولین تلفن‌ها برای عملکرد بالاتر از گوشی‌های ارزان قیمت است.

10L از اندروید 10 استفاده می کند که حالت شب و سایر نسخه های به روز را با خود به همراه دارد.

پوشش اندرویدی TCL به سبک Spartan ساخته شده است. یک سینی برنامه به دو دسته مختلف تقسیم شده اند که شامل برخی تنظیمات پیشرفته مفید مانند حالت رانندگی و بازی مسدود کردن اعلان‌ها و همچنین توانایی فوق الذکر برای شخصی سازی میانبرهای Smart Key در سمت چپ تلفن است.

با 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی، TCL 10L نسبت به سایر تلفن‌های هم قیمت که با 32 گیگابایت عرضه می‌شوند برتری دارد. اما اگر این برای افرادی که عکس‌های زیادی می گیرند یا برنامه‌های زیادی را بارگیری می کنند، بسیار ناچیز است. فضای ذخیره سازی تا 256 گیگابایت از طریق کارت microSD راه حل مناسبی است.