• رها فهیمی
    نویسنده: رها فهیمی

فناوری اینترنت 5G در سرتاسر جهان توسعه پیدا کرده است، اما آیا واقعا شما به‌عنوان کاربر گوشی‌های هوشمند، تفاوت چندانی را احساس کرده‌اید؟ اگر جواب شما خیر است، دلایل زیادی برای این موضوع می‌تواند وجود داشته باشد. این فناوری هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد.

شرکت‌های مخابراتی معتبر آمریکایی مانند Verizon و AT&T، این فناوری را وارد سیستم پشتیبانی خود کرده‌اند و نماد 5G در سیم کارت‌های آن‌ها که در گوشی‌های هوشمند پشتیبانی‌کننده از این فناوری جای می‌گیرد، نمایش داده می‌شود. اما بسیاری از کاربران، این‌طور گزارش داده‌اند که تفاوت سرعت چندانی را مشاهده نکرده و همان عملکرد فناوری 4G را تجربه می‌کنند.

چنین موردی را وقتی در کشور پیشرفته‌ای مانند آمریکا شاهد هستیم، در ایران وضعیت بسیار بدتر گزارش می‌شود. فناوری اینترنت 5G هنوز توسط اپراتورهای رسمی داخل کشور، به‌صورت گسترده ارائه نمی‌شود و زیرساخت آن هم در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

بنابراین، حداقل تا چند سال آینده نمی‌توان گفت که این فناوری می‌تواند تغییر خاصی را در سرعت اینترنت داخل کشور ایجاد کند. حال به‌نظر شما مشکل اصلی فناوری 5G در چیست؟ آیا تجربه‌ای که برخی از گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهند، اصلا 5G است؟ پاسخ ما از نظر فنی، مثبت است.


تجربه فناوری 5G تا چه حد واقعی است؟

اینترنت 5G

به‌نظر می‌رسد که فناوری 5G و تجربه 5G، دو چیز کاملا متفاوت از همدیگر هستند و در حال حاضر، در کشورهای توسعه یافته جهان، مانند آمریکا، شما تنها فناوری 5G را خواهید دید و هنوز به مرحله تجربه واقعی آن نرسیده‌اند. در مقایسه، حتی فناوری اینترنت 5G هم درست و حسابی وارد ایران نشده است و هنوز راه درازی برای آن وجود دارد.

همین مورد یک حقیقت آشکار را برای شما تداعی می‌کند و آن‌هم این است که خرید گوشی هوشمند مجهز به فناوری 5G، هیچ سودی حداقل تا دو الی سه سال آینده برای‌تان نخواهد داشت. بنابراین، نباید هزینه اضافی برای آن پرداخت کرده و باید منتظر بمانید که فناوری و زیرساخت‌های لازم آن توسط اپراتورهای مختلف در کشور برقرار شود.

اوضاع یقینا شروع به تغییر خواهد کرد. فناوری 5G ظرفیت بسیار بالایی دارد. اخیرا، کمپانی T-Mobile با نشان دادن سرعت این فناوری جدید نسبت به 4G، به همه کاربران فهماند که تجربه کنونی کاربران عادی اینترنت 5G، آن‌چیزی نیست که بتواند ماهیت اصلی آن را به نمایش گذارد.

بالاخره در مورد سریع‌ترین فناوری اینترنت موبایل صحبت می‌کنیم و این افزایش سرعت و کیفیت باید در حدی باشد که بتوان تغییر نسل را به‌خوبی در آن حس کرد. آزمایش‌های زیادی در پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های آمریکا انجام شده است و همین موضوع نشان می‌دهد که فناوری 5G می‌تواند بازی را به کل تغییر داده و Verizon و AT&T به‌شدت نسبت به آن امیدوار هستند.

فناوری اینترنت 5G؛ اینترنتی برای دهه آینده

اینترنت 5G

5G را می‌توانیم یک سرمایه‌گذاری برای دهه آینده تلقی کنیم. این سرمایه‌گذاری، اینترنت موبایل را تا حد زیادی ارتقا داده و تغییرات عمده زیادی را ایجاد می‌کند.

بعد از سال‌ها گمانه‌زنی در مورد استفاده عمومی از فناوری در اینترنت 5G، حال می‌توانیم امیدوار باشیم که جهان شروع به تغییر کرده است و می‌توانید در همین دهه پیش‌رو، تجربه کاربری رسمی از این فناوری را داشته باشیم. از اولین رونمایی فناوری 5G زمان زیادی می‌گذرد و با نگاهی که به روندی فناوری گذشته، یعنی 4G طی کرده است، می‌توانیم به نتایج جالبی دست پیدا کنیم.

می‌دانیم که اولین گوشی‌های 4G، در ایالات متحده و در سال ۲۰۱۰ روانه بازار شدند.، اما تجربه کاربری واقعی این فناوری، از همان سال شروع نشده و برنامه‌های ویژه این فناوری، تا دو سال آینده کاملا مسکوت بودند. بالاخره و با اپلیکیشن اسنپ چت بود که در سال ۲۰۱۲، شاهد رونمایی رسمی از تجربه کاربری این فناوری بوده و اوبر نیز در سال ۲۰۱۳ به آن اضافه شد.

تماس‌های ویدیویی از طریق شبکه‌های LTE شکل گرفته و از سال ۲۰۱۳، شاهد قدرت گرفتن رسمی فناوری 4G در ایالات متحده بودیم. حال شما می‌توانید همین روند را برای فناوری اینترنت 5G نیز شاهد باشیم. اگر بگوییم گوشی‌های 5G به‌طور رسمی از سال ۲۰۱۹ روانه بازار شده‌اند، حداقل یک الی دو سال زمان نیاز داریم تا این فناوری بتواند شروع رسمی خود را ابتدا در کشورهای توسعه یافته و سپس در کشورهای دیگر اعلام کند.

با انتقال به فناوری سریع‌تر 5G، چالش‌های دیگری هم وجود دارد که باید بررسی شوند. می‌دانیم که فناوری 5G در سه نوع مختلف وجود دارد. آن‌ها پهنای باند پایین (low-band)، پهنای باند متوسط (mid-band) و پهنای باند زیاد (high-band) تقسیم شده است.

البته در آمریکا کمی شرایط متفاوت است و تنها دو پهنای باند کم و زیاد را داریم. همین روند مشخص می‌کند که پهنای باند متوسط، احتمالا بهترین راه برای دریافت این فناوری است و تا زمانی که در ایالات متحده به آن دست پیدا نکنند، می‌توانیم بگوییم که فناوری 5G هنوز به‌صورت رسمی کار خود را شروع نکرده است.

شرکت T-Mobile از پهنای باند متوسط استفاده می‌کند و این واقعا فوق‌العاده است. اما کمپانی‌های دیگر یعنی Verizon و AT&T، مجبور هستند که در سطح دوم فناوری 5G قرار بگیرند و باید منتظر ماند و دید که شرایط به‌ چه شکلی تغییر پیدا خواهد کرد.

بنابراین، می‌توان گفت که جهان در حال آماده‌سازی برای شروع رسمی فناوری 5G بوده و باید انتظار داشته باشیم که برنامه‌های بزرگ‌تری برای فناوری اینترنت 5G در آینده اتفاق خواهند افتاد و این موضوع نه‌تنها در کشور آمریکا، بلکه در کشورهای دیگر نیز توسعه خواهد یافت.

در خوشبینانه‌ترین حالت، سال ۲۰۲۲ برای این منظور تعیین شده است و می‌توانید پروژه‌های بزرگ‌تری را در خلال این سال داشته باشیم. حال در ادامه قصد داریم که از اولین نسل اینترنت موبایل برای شما صحبت کرده و کم کم به سراغ فناوری پیشرفته‌تر 5G برویم. این آشنایی به شما کمک می‌کنید که تحلیل بهتری از انتظارات خود داشته و بتوانید دانش تخصصی خود را نیز در این زمینه افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: باورهای غلط در دنیای فناوری (۱)

نسل‌های قبل فناوری

اینترنت 5G

اول از همه، اگر این‌ روزها زیاد مورد گوشی‌های مجهز به فناوری 5G یا ارائه دهندگان سرویس‌های اینترنتی که از 5G پشتیبانی می‌کنید، می‌شنوید، زیاد به آن‌ها توجه کنید. گوشی‌ها تنها پتانسیل پشتیبانی از این فناوری را فراهم کرده‌اند، اما همان‌طور که گفتیم، تا دو سال آینده این گوشی‌ها عملا کاربردی نداشته و همان فناوری 4G‌ را به شما ارائه می‌دهند.

این حقیقت در مورد ایران بسیار بیشتر است و نباید به این زودی‌ها منتظر این فناوری باشید. مفهومی که این روزها خیلی در مورد آن صحبت می‌شود، تفاوتی است که بین فناوری 5G، 5G E و همچنین 5Ghz وجود دارد. اگر زیاد با چنین عبارت‌هایی روبرو می‌شوید و معنای آن‌ها را نمی‌دانید با ما همراه شوید.

اگر این توضیحات زیاد به گوش‌تان خورده است که فناوری 5G مانند برج‌های موج میلی‌متری است که در هر چراغ وجود دارد، نباید زیاد به آن اعتنا کنید. هر کسی تعریفی از درک خود ارائه داده و آن را با مثال‌هایی در اختیار شما می‌گذارد تا به درک بهتری از آن دست پیدا کنید. تعریف ارائه شده، تنها مربوط به یکی از سه نوع اصلی فناوری 5G است و بقیه موارد را شامل نمی‌شود.

5G به‌معنای نسل جدید فناوری بی‌سیم است. اکثر نسل‌های اینترنت موبایل، از نظر فنی با سرعت انتقال داده‌های خود تعریف شده‌اند. هر کدام توانسته‌اند که روش‌های کدگذاری متفاوتی را از طریق رابط‌های هوایی ارائه کرده و کاری کنند که پیشرفت زیادی نسبت به نسل قبلی ایجاد شود.

آشنایی بیشتر با فناوری 5G

فناوری 5G

حرف G در عبارت «5G» به‌معنای نسل (Generation) فناوری بی‌سیم است. این در حالی است که اکثر نسل‌ها مهم‌ترین مشخصه خودشان را با سرعت تعریف کرده‌اند. 1G یک فناوری سلولار بوده و فناوری‌های 2G مانند GSM، CDMA و TDMA، به‌عنوان اولین نسل از فناوری‌های دیجیتالی سلولار شناخته می‌شوند.

فناوری‌های 3G هم به گزینه‌هایی مانند EVDO، HSPA و UMTS اشاره دارد که سرعت ۲۰۰ کیلوبیت بر ثانیه را به چند مگابیت بر ثانیه رساندند. فناوری‌های 4G نیز به وایمکس و LTE اشاره کرد که جهش بعدی سرعت رو به جلو بود و توانست که سرعت اینترنت را به صدها مگابیت و حتی به چند گیگابیت برساند. این فناوری هنوز هم در حال توسعه بوده و می‌تواند به‌جاهای بهتری هم دست پیدا کنید.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که ما گستره بررسی خود را به جهان ارتباط داده‌ایم و کاری به سرعت 4G‌ داخل کشور خودمان نداریم. فناوری اینترنت 5G هم سه جنبه جدید را به این جدول اضافه می‌کند.

این فناوری کانال‌های بزرگر برای رسیدن به سرعت انتقال داده‌ها، تاخیر کمتر برای بهبود دادن نرخ پاسخگویی و همچنین قابلیت اتصال تعداد دستگاه‌های بیشتر به‌طور همزمان را برا حسگرها و دستگاه‌های هوشمند فراهم کرده است. این فناوری بی ارتباط با فناوری نسل قبل نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی سامسونگ؛ مناسب‌ترین گوشی از این برند برای شما کدام است؟

5G و 4G؛ ارتباطی ناگسستنی!

فناوری 5G

گوشی‌های 5G همه به شبکه 4G و پوشش آن نیاز دارند. در ابتدا، همه شبکه‌های 5G از 4G برای اتصال‌های اولیه خود استفاده می‌کردند و سبب می‌شود که فناوری 5G «غیر مستقل» نامیده شود. هنوز هم چنین روندی وجود دارد و بدون وجود فناوری 4G، آن‌ها عملکرد قابل توجهی از سرعت و کارایی‌شان را از دست می دهند.

بخشی از مشخصات فناوری 5G، به گوشی‌های دارای این فناوری اجازه می‌دهد که از کانال‌های 5G و 4G به‌طور نامحسوس و یکپارچه به‌صورت ترکیبی استفاده کنند. بنابراین، اکثر اتصالاتی که برقرار می‌شود، پیوندی از 5G و 4G بوده و برای مدت زمان طولانی، همین روند هم حفظ خواهد شد. بنابراین، وقتی که می‌گوییم که تجربه کاربری 5G هنوز به مرحله اصلی نرسیده است، در واقع همین است. حتی اگر لوگوی 5G در گوشی شما پدیدار شود، شما در واقع به بستر 4G وصل شده‌اید و نباید اشتباه کنید.

این هم‌زیستی خوبی که بین 5G و 4G وجود دارد، سبب شده است که کمپانی بزرگی مانند AT&T، علاوه زیادی به شبکه کنونی 4G خود داشته باشد. این شرکت مخابراتی، شبکه 4G خود را به «5G Evolution» تغییر نام داده است، چرا که بهبود فناوری 4G را گام مهمی برای فناوری اینترنت 5G خود می‌داند. این کمپانی کاملا به تعریف صحیح 5G دست پیدا کرده است و با روش پیشرفت خوبی می‌تواند این فناوری را در پلتفرم خود برقرار کند.

این عبارت به‌گونه‌ای طراحی شده است که مصرف کنندگانی که کمتر نسبت به فناوری 5G آگاهی دارند، این اشتباه را داشته باشند که 5G Evolution همان 5G است، اما در واقع این‌طور نبوده و نام دیگری از 4G را به شما نشان می‌دهد.

فناوری‌های 2G و 3G به‌زودی از بین خواهند رفت، اما این فناوری 4G است که اتفاقا با قدرت بیشتری به کار خود ادامه داده و سال‌های سال می‌تواند بخش مهمی از فناوری جدید 5G باشد. در ادامه قصد داریم با سه نوع اصلی فناوری 5G که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم بودیم پرداخته و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن را نیز با همدیگر بررسی کنید. این اطلاعات به ما کمک می‌کنند که در آینده درک درستی از روند پیشرفت فناوری داشته باشیم.

پهنای باند کم، متوسط و زیاد فناوری اینترنت 5G

فناوری 5G

فناوری 5G از نظر امواج هوایی، گزینه‌های زیادی را نسبت به 4G‌ در اختیار شرکت‌های مخابراتی می‌گذارد. مهم‌تر از همه، این موج «پهنای باند زیاد» است که تفاوت اصلی را رقم زده و با داشتن امواج کوتاه برد، می‌تواند با فناوری 5G کار کند.

این امواج در گذشته با فناوری 4G کار نمی‌کردند و حال می‌توانیم یک پیشرفت بزرگ نسبت به نسل گذشته شاهد باشیم. 5G می‌تواند با هر فرکانسی کار کرده و سه نوع متفاوت از تجربه 5G را برای شما داشته باشد. این سه نوع، Low، Mid , High نام دارند.

نکته کلیدی که در این باب باید به آن توجه داشته باشیم، این است که فناوری اینترنت 5G در همان کانال‌های رادیویی قدیمی، نمی‌تواند سرعت بیشتری نسبت به 4G داشته باشد. در عوض، مشخصات 5G به گوشی‌های هوشمند این امکان را خواهد داد از کانال‌های بسیار گسترده‌تری در یک طیف وسیع‌تر از فرکانس‌ها استفاده کنند.

اپراتورها و FCC ها این امکان را خواهند داشت که کانال‌های گسترده‌تری را در دسترس مشتریان خود قرار دهند. این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کنند بالاخره پهنای باند لازم در اختیار کاربران باشد. متاسفانه، در این امر کوتاهی‌های زیادی انجام گرفته است و اپراتورها، هنوز نتوانسته‌اند که پهنای باند مورد نیاز فناوری 5G را تامین کنند.

با فناوری 4G، می‌توانید تا هفت کانال ۲۰ مگاهرتزی را با همدیگر ترکیب کرده و در مجموعه، یک طیف ۱۴۰ مگاهرتزی داشته باشید. در بیشتر مواقع، گوشی‌ها از ۶۰ مگاهرتز یا کمتر استفاده می‌کنند. بدین ترتیب، وقتی که در مشخصات فنی گوشی هوشمند خود، عبارت ۶۰ هرتز را می‌بینید، می‌توانید نگاه دقیق‌تر و تخصصی‌تری به این موضوع داشته باشید.

با استفاده از گوشی‌های جدیدی که موفق به پشتیبانی از فناوری اینترنت 5G می‌شوند، این فناوری قرار است که در پهنای باند کم و متوسط در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید دو کانال ۱۰۰ مگاهرتز را برای استفاده از ترکیب ۲۰۰ مگاهرتز ترکیب کنید. چندین کانال ۲۰ مگاهرتز از نوع 4G هم در کنار آن قرار می‌گیرد. در پهنای باند زیاد فناوری 5G، می‌توانید از هشن کانال ۱۰۰ مگاهرتز استفاده کنید، اما اگر امواج در دسترس شما نباشند، سرعتی دریافت نخواهید کرد و عملا این‌کار بیهوده خواهد بود.

حامل‌های این سیگنال‌ها می‌توانند کانال را به‌صورت انعطاف‌پذیر و بین 4G و 5G به اشتراک گذارند. این کار از طریق اشتراک طیف پویا به‌نام DSS انجام می‌شود. DSS می‌تواند دیوارها را بین کانال‌های 4G و 5G متحرک کند. بنابراین، حامل ها می‌توانند کانال‌ها را بین فناوری 4G و 5G، براساس تقاضایی که وارد می‌شود، تقسیم کنند.

این همان چیزی است که Verizon برای استفاده سراسری از فناوری اینترنت 5G، آن را در نظر گرفته است و استفاده می‌کند. هیچ موج جدیدی برای 5G آزاد نمی‌شود و فقط می‌توانید از پهنای باند ایجاد شده توسط 4G استفاده کنید. بنابراین، ما هنوز ندیده‌ایم که DSS فناوری 5G، بتواند عملکرد بهتری نسبت به 4G داشته باشد.

فناوری 5G نوع low-band

فناوری 5G

پهنای باند کم فناوری 5G در فرکانس‌های زیر ۲ گیگاهرتز کار می‌کند. این قدیمی‌ترین فرکانس‌های تلفن همراه و تلویزیون است که فایده چندان زیادی هم نخواهد داشت. آن‌ها فاصله زیادی را طی می‌کنند، اما کانال های گسترده‌ای در اختیار آن‌ها قرار ندارد و بسیاری از آن‌ کانال‌ها برای 4G استفاده می‌شوند.

بنابراین، این پهنای باند برای 5G مناسب نخواهد بود و کند خواهد شد. در حال حاضر، عملکرد low-mid در حد 4G بوده و احساس مشابهی را به شما خواهد داد. عرض کانال‌های 5G با باند کم، از ۵ مگاهرتز برای AT&T تا ۲۰ مگاهرتز برای T-Mobile وجود دارد و چنین موردی در مورد اپراتور‌های داخل کشور، قابل بررسی نیست. بنابراین،‌ می‌توان کاملا دریافت که این پهنای باند، گستردگی چندان نسبت به 4G ندارد.

با پیچیدگی‌های صورت گرفته در این رابطه، گوشی‌های هوشمندی که از سیم کارت‌های AT&T‌ و T-Mobile استفاده می‌کنند، گاهی اوقات آیکون 5G را حتی زمان‌هایی که از آن استفاده نکنید، نمایش می‌دهند و کمی سبب می‌شود که تشخیص این تفاوت بسیار دشوار باشد. محدوده پهنای باند 5G، بین ۲ الی ۱۰ گیگاهرتز است.

بیشتر فرکانس‌های تلفن همراه و وای فای فعلی، فرکانس‌های کمی بالاتر از آن را نیز پوشش می‌دهند. این شبکه‌ها دارای محدوده نسبتا مناسبی از برج‌های خود هستند و اغلب در حدود نیم مایل با آن‌ها فاصله دارند. این فاصله در کشورهای دیگر متفاوت هستند، اما شرایط یکسانی برای آن‌ها برقرار بوده و این‌ها شبکه‌های اصلی کار هستند که بیشتر ترافیک فناوری اینترنت 5G را می‌توانند حمل کنند.

اکثر کشورهای دیگر، حدود ۱۰۰ مگاهرتز را برای هر یک از اپراتورهای خود برای فناوری 5G با پهنای باند متوسط اختصاص داده‌اند. در ایالات متحده، شبکه 5G دارای ظرفیت بالا، توسط T-Mobile ارائه می‌شود و روی کانال‌های حداکثر ۱۰۰ مگاهرتز و روی پهنای باند متوسط اجرا می‌شود. کمپانی‌های Verizon و AT&T، هر دو طیف C-Band را بین ۳.۷ تا ۴ گیگاهرتز خریداری کرده‌اند و از اواخر سال ۲۰۲۱، شروع به فعالیت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی شیائومی؛ رقابتی هیجان انگیزی از سری می، ردمی نوت و پوکو !

فناوری 5G نوع high-band

فناوری 5G

موج 5G پهنای باند بالا یا موج میلی‌متری، واقعا فناوری جدیدی است. تا کنون، این امواج بیشتر در محدوده ۲۰ الی ۱۰۰ گیگاهرتز کار می‌کنند. این امواج، پیش از این برای کاربردهای مصرفی استفاده نمی‌شد. دامنه آن‌ها بسیار کوتاه بوده و آزمایشات ما نیز نشان داده است که فاصله ۸۰۰ پایی تا برج‌ها دارند. اما مقدار زیادی از طیف بلااستفاده آن‌ها در بالا وجود دارد و این بدان معنی است که سرعت‌های بسیار سریع تا ۸۰۰ مگاهرتز را در یک زمان می‌تواند ارائه کند.

سرعت بیش از ۳ گیگابایت بر ثانیه در شبکه پهنای باند بالا در Verion مشاهده شده است و لفظ «شبکه پهنای باند بالا» به آن اختصاص پیدا کرده است. متاسفانه، در سریع‌ترین آزمایش‌هایی که داشته‌ایم، شبکه گوشی‌های همراه در سال ۲۰۲۱، تنها ۳ درصد پوشش را در ایالات مختلف آمریکا داشته‌اند. چنین موضوعی را می‌توانید با کشور ما بررسی کرده و مشاهده کنید که تا چه هنگام می‌توانیم از تجربه کاربری واقعی فناوری اینترنت 5G برخوردار شویم.

کمپانی‌های AT&T و Verizon نیز دارای پهنای باند high-end هستند، آن‌ها معمولا از این فناوری برای نقاط پر تراکم، مانند پردیس‌های کالج و استادیوم‌های فوتبال استفاده می‌کنند تا بتوانند سرعت اینترنت را در یک حد مطلوب نگه دارند.

قبلا از پهنای باند بالا برای پشتیان‌گیری استفاده می‌شد و ایستگاه‌های پایه همراه با لینک‌های اینترنتی از راه دور، می‌توانستند برای این منظور استفاده شوند. اما قبلا چنین موردی برای دستگاه‌های یک مصرف کننده استفاده نمی‌شد، چرا که قدرت پردازش دستی و آنتن‌های مینیاتوری در دسترس نبودند.

سیگنال‌های موج میلی‌متری نیز با فاصله بیشتر از سیگنال‌های فرکانس پایین‌تر از بین می‌روند و حجم بیشتری از داده‌هایی که می‌توانند منتقل کنند، به اتصالات بیشتری نیاز داشته و باید بتوانند از اینترنت با ثبات و پایدار استفاده کنند. بنابراین، هر کدام از اپراتورهای اینترنتی، مجبور هستند که از ایستگاه‌های کوچک‌تر و همراه با قدرت کمتر برای این منظور استفاده کنند.

این قدرت کمتر بدین معنا است که خروجی آن‌ها باید بین ۲ الی ۱۰ وات باشد. ماکروسل‌های قوی‌تری که ۲۰ الی ۴۰ وات می‌توانند خروجی داشته باشند، اصلا برای این منظور مناسب نیستند. بنابراین، شما می‌توانید از این ایستگاه‌های پایه کوچک‌تر برای ارائه سرعت‌های چند گیگابیتی در شبکه‌های موج میلی‌متری استفاده کنید.

به‌دلیل اینکه آن‌ها خروجی بسیار سریع‌تر دارند، امواج هنگام رسیدن به شما برای استفاده، کاملا ضعیف خواهند بود. در بسیاری از کشورهای بزرگ، اپراتورها از سلول‌های کوچک برای افزایش پهنای باند 4G در سال ۲۰۱۷ استفاده می‌کردند. در شهرهای این کشورها، آن‌ها تنها باید یک رادیوی اضافی را به مکان مورد نظر انتقال می‌داده و می‌توانستند که از فناوری 5G استفاده کنند.

با این وجود، در جاهای دیگر، چالش‌های بیشتری وجود دارد. شرکت‌های اپراتور هم‌اکنون این اجازه را در این کشورها کسب کرد‌ه‌اند که از آنتن‌های سلولار کوچک‌تر در هر کدام از محله‌ها استفاده کرده و شبیه‌سازی نسبی برای استفاده از خدمات بهتر اینترنت در این شهرها داشته باشند.

Verizon هم در تلاش بوده است که با بستن قراردادهای جدید، توسعه و تکرار فناوری 5G را بسیار بهتر کرده بتواند پوشش شبکه 5G خود را با پهنای باند بالا افزایش دهد. از جمله این شرکت‌های طرف معامله، Pivotal Commware نام دارد که توانسته است توسعه بسیار خوبی به فناوری جدید 5G داده و با تکرار بیشتر آن در سراسر کشور، قدرت آنتن‌دهی این فناوری را بالا ببرد.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی هواوی؛ از انتظارات تلخ تا واقعیت‌های شیرین!

فناوری 5G چگونه کار می‌کند؟

فناوری 5G

مانند دیگر شبکه‌های سلولار، شبکه‌های 5G از سیستمی خاص که مکانی برای سلول‌های مخصوص این فناوری است، استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند قلمرو خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده و داده‌های رمزگذاری شده را از طریق امواج رادیویی ارسال کنند. هر سایت موجود، می‌تواند به‌عنوان یکی از ستون فقرات فناوری اینترنت 5G عمل کند.

حال این فناوری می‌تواند از طریق اتصال پشتیبان سیمی انجام شده یا اینکه از فناوری بی‌سیم استفاده کند. شبکه‌های 5G از نوعی سیستم رمزگذاری شده به‌نام OFDM استفاده می‌کنند که شباهت زیادی هم به سیستم کدگذاری 4G LTE دارد. رابط هوا در این فناوری، تاخیر بسیار کمتر و انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری نسبت به LTE دارد.

شبکه‌های 5G باید بسیار هوشمندتر از سیستم‌های قبلی باشند، چرا که آن‌ها با سلول‌های بیشتر و کوچک‌تر، می‌توانند اندازه و شکل موج‌ها را تغییر دهند. آن‌ها می‌توانند با چالش‌های بیشتری مقابله کرده و همیشه کیفیت اتصال اینترنتی را در یک حد مطلوب نگه دارند.

با وجود اینکه سلول‌های ماکرو در این سیستم‌ها وجود دارد، کوالکام اعتقاد دارد که فناوری 5G، با استفاده از پهنای باند وسیع‌تر و فناوری‌های آنتن پیشرفته، می‌تواند ظرفیت خود را چهار برابر از سیستم‌های فعلی افزایش دهد و این همان تجربه کاربری شگفت‌انگیزی است که می‌توانیم از 5G انتظار داشته باشیم.

هدف این است که سرعت بسیار بیشتری نسبت به فناوری 4G داشته باشیم و ظرفیت هم در هر بخش بالاتر باشد. در نهایت کاربران انتظار دارند که تاخیر کمتری هم نسبت به 4G در فناوری اینترنت 5G وجود داشته باشد.

استاندارد موردنظری که برای فناوری 5G پیش‌بینی شده است،‌ رسیدن به سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه و تاخیر ۱ میلی‌ثانیه است و در صورت رخ دادن چنین موضوعی، اوضاع اینترنت جهان تا حد زیادی متحول خواهد شد و اتفاقات بسیار جالبی در حوزه تکنولوژی می‌تواند رخ دهد.

مناطق در دسترس فناوری 5G

فناوری 5G

فناوری 5G، هم‌اکنون در وضعیت دسترسی «سراسری» قرار دارد. اگرچه، رویکردهای بسیار متفاوتی از جانب شرکت‌ها وجود دارد و شما تجربه‌های متفاوتی را در مکان‌های مختلف کسب خواهید کرد.

به‌همین دلیل، اینترنت 5G آمریکا تفاوت زیادی با 5G ایران دارد. کمپانی Verizon، از فناوری 5G سراسری با پهنای باند کندتر براساس کانال‌های 4G مشترک و 5G سریع و با پهنای باند بالاتر در بیش از ۶۰ شهر آمریکا استفاده می‌کند که حتی نقشه‌های تحت پوشش آن نیز در اختیار شهروندان آمریکایی قرار گرفته است.

کمپانی بزرگ دیگری به‌نام T-Mobile، در حال حاضر از شبکه 5G با پهنای باند پایین، در سطح کشور آمریکا استفاده می‌کند که نقاط زیادی را نسبت به کمپانی قبلی پوشش داده است. پهنای باند متوسط این فناوری که سریع‌تر است، در اختیار ۱۶۵ میلیون‌ نفر از کاربران آمریکایی قرار گرفته است.

با توجه به پوششی که این اپراتور اعلام کرده است، چند محدوده از پهنای بالا هم وجود دارد که البته به‌روزرسانی چندان خوبی از پوشش آن را نتوانستیم پیدا کنیم و صرفا در همین حد می‌توان گفت که T-Mobile در این زمینه هم به جاهای خوبی دست پیدا کرده است.

اپراتور AT&T، در سراسر ایالات‌های آمریکا از پهنای باند پایین و در گروه‌های مختلف، مانند استادیوم‌ها و پردیس‌های دانشگاهی، از پهنای باند بالا استفاده می‌کند. باند کم را 5G و باند بالا را 5G+ نام‌گذاری کرده‌اند. این شرکت از نقشه‌هایی هم برای نمایش دادن پهنای باند کم ارائه داده است و لیستی از مکان‌هایی که از پهنای باند بالا پشتیبانی می‌کنند هم در سایت خود ارائه داده است.

همین روند را انتظار داریم که در کشور خودمان نیز داشته‌ باشیم. در آینده و با توسعه یافتن فناوری 5G در داخل کشور، اپراتورهای مختلف کشور می‌توانند هر کدام از این سه پهنای باند را برای فناوری 5G مشخص کرده و نقشه‌هایی از نقاط تحت پوشش را در اختیار عموم مردم گذارند. هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم، اما امیدوار هستیم که دو اپراتور مهم کشور، یعنی ایرانسل و همراه اول، بتوانند هم راستا با جهان، چنین کارهایی را انجام دهند.

چه گوشی‌هایی از 5G پشتیبانی می‌کنند؟

فناوری 5G

گوشی‌های 5G بسیاری طی چند سال اخیر در بازار موبایل ارائه شده است. برندهای بزرگی مانند اپل و سامسونگ در این زمینه پیشگام بوده‌اند و شاهد گوشی‌هایی هستیم که در دو نسخه 5G و غیر 5G در اختیار خریداران قرار می‌گیرند. انتظار داریم که گوشی‌های بالای ۳۰۰ دلار، همگی از این فناوری پشتیبانی کنند.

هدف بعدی بازار موبایل، رسیدن به پهنای باند گروه C است. فرکانس‌هایی که توسط اپراتور AT&T و Verizon و در سال آینده معرفی خواهد شد، می‌توانند چنین امکانی را در گوشی‌های هوشمند ایجاد کنند. سری آیفون ۱۲ اول، سری گلکسی S21، گوگل پیکسل ۵ و بسیاری دیگر از گوشی‌هایی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شدند، در صورتی که از سیم کارت‌های AT&T‌ و Verizon استفاده کنند، می‌توانند پهنای باند گروه C را داشته باشند.

پیاده‌سازی فناوری 5G با پهنای باند کم و متوسط، هزینه کمتری نسبت به فناوری 5G با پهنای باند زیاد دارد. بنابراین، بسیاری از گوشی‌های AT&T و Verizon، فاقد پهنای باند بالای 5G هستند. بسیاری از کارشناسان، نظرات متفاوتی نسبت به این موضوع دارند.

یک دیدگاه این است که آن‌ها فناوری پهنای باند بالاتر را بیشتر می‌پسندند و اعتقاد دارند که شرکت‌های اپراتور، باید تعداد زیادی از امواج با پهنای باند بالا را برای مشتریان خود فراهم کنند. این کار نیاز به بی‌پروا بودن اپراتورها دارد. بنابراین، مشخص نیست که این موضوع چه مزیتی را می‌تواند برای اپراتورها به‌همراه داشته باشد.

اگر می‌خواهید که از بهترین رکن فناوری 5G در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کنید، می‌توانید به سراغ وان پلاس ۹ پرو، سری S21 سامسونگ، گلکسی زد فلیپ ۳ و همچنین Galaxy Note 20 Ultra بروید. گلکسی فولد ۳، سری آیفون ۱۲ و پیکسل ۵ هم می‌توانند پهنای باند بالا را در کنار گوشی‌های یاد شده در اختیار شما گذارند.

سایر کشورها، گوشی‌های هوشمند بیشتری همراه با فناوری اینترنت 5G دارند. مدل‌های مختلف گوشی‌های هوآوی، شیائومی، Realme، Oppo و برندهای دیگر هم در این زمینه فعال هستند و می‌توانید به‌طور کلی، از چنین گوشی‌هایی در پهنای باند مختلف 5G استفاده کنید.

البته این گوشی‌ها در آمریکا کاربرد چندانی ندارند، چرا که نمی‌توانند از باندهای فرکانسی اپراتورهای یاد شده پشتیبانی کنند. آن‌ها از سیستم‌های پهنای باند اروپایی و آسیایی استفاده می‌کنند و عملا نمی‌توانند در آمریکا کاربردی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های 5G

آیا فناوری اینترنت 5G ایمن است؟

فناوری 5G

نظریه‌های زیادی در این زمینه ارائه شده و موجب شده است که چنین بحثی در جامعه شکل بگیرد. آن‌دسته از کاربرانی که در دنیا کم هم نیستند، فناوری 5G را به همه چیز ربط داده و حتی آن را مسببی برای سرطان و ویروس کرونا می‌دانند.

آن‌ها به کوچک‌ترین اطلاعات واقعی در قبال فناوری اینترنت 5G دسترسی ندارند و تنها با سوار کردن کاربران دیگر روی یک موج توهمی، سعی می‌کنند که همه را نسبت به این فناوری بدبین کنند. پهنای باند کم و متوسط فناوری 5G، براساس فرکانس‌های رادیویی است که دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و نیازی به ترس از نام آن‌ها نیست. پهنای باند پایین 5G، از باندهای تلویزیونی UHF استفاده می‌کند که از سال ۱۹۵۲ توسط بشر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پهنای باند متوسط هم که توسط Sprint در سال ۲۰۰۷ استفاده شده و بعد از آن نیز توسعه یافت است. قطعات آن برای اولین‌بار، در سال ۱۹۶۳ استفاده شده بود. بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که در مورد فناوری 5G در ایالات متحده آمریکا وجود دارد، در محدوده پهنای باند بالا یا همان موج میلی‌متری فناوری 5G بوده است.

این نوع کوتاه‌برد بوده و به تعداد زیادی سلول کوچک نیاز دارد. بنابراین، زیر ساخت‌های بسیار بیشتری هم برای آن موردنیاز خواهد بود. نکته جالب توجه در این‌جا بوده است که شایعه می‌شود، این نوع از فناوری اینترنت 5G، سلول‌های بند شما را سرخ می‌کند و به‌دلیل قدرتمند بودنشان می‌توانند چنین اشکالی را ایجاد کنند.

این در حالی است که اطلاعات مطرح کنندگان این شایعه درست نبوده است. چرا که این فناوری بسیار ضعیف بوده و توسط برگ‌ها، دیوارها، شیشه‌ها، ماشین‌ها، لباس و پوست مسدود شده و نمی‌تواند از آن‌ها عبور کند. این نکته طنز آمیز ماجرا است و می‌توانیم بقیه موارد مطرح شده برای این فناوری را هم دقیقا در همین حد سطحی بدانیم.

چرا که مطلعین از اوضاع و کسانی که کوچک‌ترین آگاهی به تکنولوژی دارند، از همان ابتدا مطرح شدن چنین مواردی را بی‌پایه و اساس می‌دانند. سطح قدرت بسیار مهم است. بلوتوث و اجاق‌های مایکروویو، با فرکانس‌های یکسانی کار می‌کنند. از آن‌جایی که سیگنال‌های موج میلی‌متری، از نظر فنی، مایکروویو نامیده می‌شوند، برخی از مردم متقاعد شده‌اند که آن‌ها در واقع مایکروویوهایی در اندازه کوچک هستند که می‌توانند ما را بسوزانند.

اما یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید که «کرم شب تاب نمی‌تواند یک مشعل باشد». فناوری 5G نقش همان دم کرم شب را دارد که عملا قدرت چندانی برای این کار ندارد.

مطالعه انجام شده روی mmWave نشان می‌دهد که این طول موج نمی‌تواند به‌خوبی به پوست انسان نفوذ کند و قوی‌ترین تاثیری که فناوری 5G می‌تواند در سطوح پیشرفته بگذارد، گرم کردن نسبی آن است. در سطوحی که از شبکه‌های 5G استفاده می‌شود، هیچ تاثیر محسوسی روی پوست خود احساس نخواهید کرد و این موضوع کاملا بی‌پایه و اساس است.

توطئه دیگری که در مورد فناوری 5G مطرح می‌شود، این است این فناوری تمام اکسیژن را از جو خارج می‌کند. این گونه افراد، احتمالا کوچک‌ترین مطالعه‌ای روی این فناوری نداشته‌اند. این ادعا برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ و توسط یک بریتانیایی مطرح شد. او ادعا داشت که فناوری اینترنت 5G با ۶۰ مگاهرتز کار کرده و تمام اکسیژن هوا را از بین خواهد برد.

حتی جالب است بدانید که بیش از ۱۱۴ هزار امضا در سایت Change.org برای این ادعا جمع‌آوری شده و این افراد درخواست داده بودند که از توسعه این فناوری جلوگیری به‌عمل آید. ۶۰ هزار هرتز، فرکانس بسیار کمتری از هر فرکانس شبکه بی‌سیم است. ما تصور می‌کنیم که آن‌ها در به‌کار بردن «مگاهرتز» و «گیگاهرتز» دچار اشتباه شده‌اند.

هنوز هیچ‌کدام از شبکه‌های 5G از این میزان فرکانس استفاده نمی‌کند. در مورد بحث اکسیژن، شبکه‌ای از دانشمندان روی این موضوع کار کرده و به داده‌هایی دست پیدا کرده‌اند که شبکه 5G را به‌صورت کامل برای سلامت طبیعی انسان بی‌ضرر می‌دانند. بدین ترتیب، مشخص می‌شود که بازهم یک ادعای بی‌پایه و اساس در مورد این شبکه با شکست مفتضحانه روبرو می‌شود.

کاربرد فناوری 5G

فناوری 5G

اکثر نمایش‌هایی که از فناوری 5G در دنیای واقعی مشاهده کرده‌ایم، تنها شامل این مورد می‌شود که کاربران بتوانند فیلم‌های نتفلیکس را با سرعت بیشتری در گوشی‌های هوشمند خود دانلود کنند. یقینا این تنها حسن فناوری 5G نیست و یقینا می‌توانید شبکه‌هایی را در آینده داشته باشیم که برنامه‌های جالب‌تری برای این فناوری داشته باشند.

آقای «پیت لائو» مدیرعامل وان پلاس، در مورد گوشی‌های هوشمندی که از فناوری اینترنت 5G پشتیبانی می‌کنند، اظهار داشت که آن‌ها می‌توانند ذخیره‌سازی داخلی را کم کم کم‌رنگ کنند. هم‌اکنون مسئله حافظه داخلی که به‌صورت فیزیکی در داخل گوشی‌ها قرار داده می‌شود، یک موضوع مهم بوده و کاربران علاقه‌مند به استفاده از فضاهای بیشتر هستند.

دیگر محصولات: گوشی سامسونگ

با ظهور فناوری 5G، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کاربران این گوشی‌ها، اطلاعات خودشان را با سرعت حیرت‌انگیز 5G، در فضای ابری آپلود کرده و علاوه‌بر داشتن فضای چند برابر بیشتر، نیازی هم به قطعه سخت‌افزاری حافظه داخلی در گوشی خود نخواهند داشت. این ایده‌ها در گوشی‌های جدید سامسونگ هم گویا قرار است که عملی شود.

گوشی گلکسی S20 عکس‌های پرحجم ۱۰۸ مگاپیکسلی و ویدیوهای 8K تهیه می‌کند که می‌تواند به‌سرعت، فضای ذخیره سازی گوشی شما را پر کند. یقینا آپلود کردن چنین حجم بزرگی از اطلاعات هم به همان سختی است، اما با ورود 5G، این قضیه فرق خواهد کرد.

در کشور کره جنوبی، آزمایشی هم انجام شده است که امکان چت تصویری با کیفیت بالا همراه با فناوری 5G را به‌خوبی نشان می‌دهد. اتفاقا این قابلیت اهمیت بسیاری هم در فناوری 5G دارد و می‌تواند یکی از کاربردهای اصلی آن باشد.

تغییرات اینترنت خانگی با 5G

فناوری 5G

اینترنت خانگی 5G، می‌تواند یک مزیت بزرگ نسبت به 4G باشد و بزرگ‌ترین نمود آن را ظرفیت بیشتر آن تشکیل می‌دهد. شرکت‌های مخابراتی نمی‌توانند اینترنت خانگی 4G را با یک قیمت رقابتی در برابر ADSL ها ارائه دهند. چرا که ظرفیت کافی در سایت‌های 4G برای استفاده متوسط ۳۴۶ گیگابایتی به‌صورت ماهانه در اکثر خانه‌ها وجود ندارد و چنین انتظاری را نمی‌توان با هزینه پایینی فراهم کرد.

این روند در دوران بیماری همه‌گیر کرونا بیشتر شده است، چرا که مردم بیشتر زمان خود را در خانه سپری می‌کنند و کار در خانه و سرگرمی‌های بیشتر از طریق اینترنت، سبب شده است که مصرف اینترنت نیز بیشتر باشد.

بنابراین، فناوری اینترنت 5G اگر به‌درستی پیاده‌سازی شود، می‌تواند رقابت اینترنت خانگی را در ایالات متحده و کشورهای دیگر افزایش دهد. طبق گزارشی هم که FCC در سال سال ۲۰۱۶ منتشر کرده بود، حدود ۵۱ درصد از شهروندان آمریکایی، فقط از یک دستگاه خانگی برای اینترنت خودشان استفاده می‌کنند و سرعت متوسط ۲۵ مگابیت بر ثانیه یا بالاتر دارند. Verizon یک سرویس اینترنت خانگی 5G نامحدود را هم راه‌اندازی کرده است، اما ثبت نام و استفاده از آن بسیار دشوار است.

راه‌اندازی اینترنت خانگی 5G برای اپراتورها راحت‌تر از نسل قبل و حتی نسبت به خطوط فیبر نوری خانه به خانه است. به‌جای اینکه همه خیابان‌های شهر حفاری شوند، شرکت‌های مخابراتی فقط باید فیبر نوری را هر چند بلوک و در سایت اصلی نصب کرده و سپس به مشتریان خودشان، مودم‌های بی‌سیم بدهند. ما مروری بر سرویس اینترنت خانگی هم داشته‌ایم و متوجه شدیم که فناوری 5G ارائه شده توسط T-Mobile، تاکنون از DSL بهتر بوده است، اما نمی‌تواند به‌اندازه فیبر نوری خوب باشد.

ایده‌های خلاقانه با فناوری 5G

فناوری 5G

فناوری 5G می‌تواند جایی برای طرح ایده‌های خلاقانه‌تر هم باشد. به‌طور مثال، صنعت بازی‌های ویدیویی با فناوری اینترنت 5G و سرعت اینترنت بهتر برای بازی‌های آنلاین، توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد و در آینده می‌توانیم باندهای هوشمندی داشته باشیم که روند بهبودی را در پینگ اینترنت ایجاد کرده و کاربران بیشتری از سرتاسر دنیا می‌توانند بازی آنلاین بدون مشکل پینگ را تجربه کنند.

فناوری 5G حتی راهی برای ارتباط بهتر والدین با نوزادان خود در مسائل پزشکی است. همه این ایده‌ها، نیاز به پهنای باند زیاد، تاخیر کم و جنبه‌های مصرف پایین‌تر و کم‌هزینه‌تر دارد. استارت‌آپ‌های زیادی هم در سرتاسر جهان فعالیت می‌کنند که به این موضوع پرداخته و سعی می‌کنند که برنامه‌های مرتبط با این فناوری را به دنیای تکنولوژی معرفی کنند.

ما دوربین‌های نظارتی بی‌سیم را با وضوح بالا خواهیم داشت و می‌توانیم فیزیوتراپی VR و توسعه صنعت گیمینگ VR را نیز در این زمینه شاهد باشیم. شرکت‌های مخابراتی نقش مهمی را در این زمینه دارند و می‌توانند همه چیز را تا چند سال آینده تغییر دهند. مایکل میلر، نویسنده سرشناس هم اعتقاد دارد که فناوری اینترنت 5G برای مصارف صنعتی، مانند اتوماسیون بنادر دریایی و هدایت ربات‌های صنعتی بسیار مهم خواهد بود.

خودروهای بدون راننده هم می‌توانند به فناوری 5G نیاز داشته باشند. نسل اول خودروهای بدون راننده به‌صورت مستقل کار خواهند کرد، اما نسل‌های آینده، برای ارتقا ایمنی و مدیریت تردد، می‌توانند با سایر خودروها نیز ارتباط برقرار کرده و شاهد جادوهای هوشمند باشیم.

اساسا، همه چیز در جاده می‌توانند با همدیگر ارتباط برقرار کرده و به روان‌سازی ترافیک کمک کنند. برای انجام چنین کاری، باید تاخیرهای بسیار کمی در اینترنت وجود داشته باشد. همه خودروها، از بسته‌های بسیار کوچکی استفاده خواهند کرد که با آن بتوانند اطلاعات را مبادله کنند.

آن‌ها باید هر کاری را به‌صورت فوری انجام داده و اینجاست که تاخیر ۵ میلی ثانیه‌ای 5G مطرح می‌شود. وقتی که بسیاری از داده‌ها، مستقیما بین دو اتومبیل انتقال می‌یابند یا از خودرو به سلول کوچکی در خودروی دیگر می‌رسند، یک میلی‌ثانیه زمان نیاز خواهد بود تا نور حدود ۱۸۶ مایل را طی کند. بنابراین، بیشترین میزان تاخیر همین یک میلی ثانیه بوده و به پردازش زمان خواهد پرداخت.

اتصال همزمان دستگاه‌های بیشتر با 5G

فناوری 5G

جنبه دیگر فناوری 5G این است که دستگاه‌های بیشتری می‌توانند به همدیگر وصل شوند. در حال حاضر، ماژول‌های 4G گران، پر مصرف و دارای برنامه‌های پیچیده خدماتی هستند. بنابراین، بسیاری از اینترنت اشیا با وای فای و سایر فناوری‌های خانگی کار می‌کنند و نمی‌توانند نرخ انتقال داده مناسبی داشته باشند.

حتی بسیاری از دستگاه‌ها هنوز هم با فناوری 2G کار می‌کنند. فناوری 5G به دستگاه‌های کوچک، ارزان و کم مصرف نیاز دارد. بنابراین، بسیاری از اشیا کوچک‌تر و انواع مختلف سنسورهای محیط نیز می‌توانند توانایی اتصال به اینترنت را داشته باشند.

دیگر محصولات: گوشی شیائومی

بزر‌گ‌ترین تغییری که فناوری اینترنت 5G می‌تواند داشته باشد، مربوط به حوزه واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده است. با تبدیل گوشی به دستگاهی که قرار است با هدست‌های VR مورد استفاده قرار گیرد، تاخیر بسیار کم شده و سرعت ثابت 5G می‌تواند امکان توسعه این حوزه‌ها را بیشتر کند.

این توسعه از نظر زمانی انجام شده و احتمالا بازی‌های VR نیز وارد مرحله جدیدی خواهند شد. جنبه‌های کوچک سلولار 5G هم می‌تواند به پوشش داخلی اینترنت در سازمان‌های مختلف نیز کمک کند. چرا که هر روتر خانگی می‌تواند به یک سلول کوچک‌تر تبدیل شده و اینترنت را برای کل فضای سازمان فراهم کند.

اصطلاحات رایج 5G

از دانستنی‌های مهمی که در ارتباط با فناوری 5G باید به‌یاد داشته باشیم، اصطلاحاتی است که بارها ممکن است در طول روز بشنوید. با برخی از این اصطلاحات در مقاله آشنا شده و دانستین که low-band، mid-band و high-band در کنار برخی از اصطلاحات دیگر، چه معنا و مفهومی می‌توانند داشته باشند. حال در ادامه قصد داریم که به نمونه‌های بیشتری اشاره کرده و ببینیم که این سر رشته تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد.

5G NR

فناوری 5G

NR در واقع استاندارد فناوری 5G را نشان می‌دهد و مخفف عبارت New Radio است. این استاندارد، معنا و مفهوم خاصی ندارد و صرفا یک استاندارد تعریف شده برای برخی از شرکت‌ها است که برحسب آن، خدمات وایرلس خودشان را در پایه 5G ارائه می‌کنند.

اپراتورهای زیادی از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند که همگی در آمریکا قرار دارند. این فرایند و استاندارد جدید، به‌تازگی ایجاد شده است و بنابراین، آن دسته از اپراتورهایی که قبل از ظهور 5G فعالیت خود را شروع کرده‌ بودند، بعدها این استاندارد را به پلتفرم خودشان اضافه کردند.

فعالان مهمی که در صنایع مختلف کار می‌کنند، معمولا از همین استاندارد استفاده کرده و مقاله‌ها و اخبار منتشر شده پیرامون آن‌ها، به همین مورد اشاره دارد. شرکت‌های مختلف، برای انجام همکاری دو طرفه، از قوانین تعریف شده در این استاندارد استفاده کرده و بر پایه آن، قرارداد خودشان را ثبت می‌کنند.

Latency

همان‌طور که گفتیم، سرعت مهم‌ترین مسئله در هر نسل از اینترنت همراه است. Latency به تاخیر ایجاد شده بستگی دارد و هرچه‌قدر که این میزان کمتر باشد، سرعت هم در نتیجه بهتر خواهد بود. نوآوری‌های متعددی با کاهش میزان تاخیر در حوزه فناوری انجام شده و به‌همین دلیل، اهمیت بیشتری در این نسل به آن داده خواهد شد.

هرچه‌قدر که تاخیر کمتری وجود داشته باشد، پینگ که همان فاصله زمانی ارسال داده به سرور و دریافت پاسخ آن، بهبود پیدا کرده و می‌توانیم تجربه بهتری در اینترنت داشته باشیم.

شبکه‌های کنونی اینترنت همراه، از تاخیر ۲۰ میلی ثانیه برخوردار هستند. فناوری 5G این تاخیر را قرار است که به یک میلی ثانیه کاهش دهد و این خبر بسیار مهمی برای گیمرهای آنلاینی خواهد بود که همیشه از پینگ شکایت داشته‌اند. فناوری اینترنت 5G می‌تواند نقطه عطفی را در این زمینه ایجاد کرده و امکان ارتباط سریع‌تر با هر سروری را فراهم کند. بدین ترتیب، اکثر مشکلات حل خواهند شد.

البته، فاصله مکانی هم در این زمینه تاثیرگذار است و هرچه قدر که فاصله بین سرور و مشتری بیشتر باشد، احتمالا زمان پاسخ‌گویی زیادتر شده و تاخیر هم نرخ بالاتری خواهد داشت.

Spectrum

اسپکتروم همان طیف موجی است که می‌تواند یک نکته حیاتی در خدمات وایرلس باشد. گوشی‌های هوشمند، به‌طور خودکار این طیف موج را تنظیم کرده و کمک می‌کنند انتقال و دریافت داده با موفقیت انجام شود. اپراتورهای بی‌سیم هم از طیف موج مشخصی برای انتقال داده‌ها در هوا استفاده می‌کنند و این موضوع می‌تواند اهمیت زیادی برای کاربران داشته باشد.

این طیف موج ممکن است که در فناوری نسل جدید، متفاوت از فناوری نسل قدیم باشد. طیف بیشتری برای عرضه 5G موردنیاز است و همه اپراتورها می‌توانند با کار روی این موضوع، کیفیت بهتری از سرعت اینترنت را برای مشتریان خودشان فراهم کنند.

باند یا فرکانس، ارتباط مستقیمی با طیف موج دارد و هرچه‌قدر که باند بیشتری وجود داشته باشد، سرعت اینترنت هم بالا خواهد بود. در همین راستا، پهنای باند کم، متوسط و زیاد برای فناوری 5G تعریف شده است و هرچه‌قدر که به پهنای باند زیاد دسترسی داشته باشیم، حداکثر سرعت اینترنت در اختیار شما قرار گرفته و می‌توانید به فرکانس دامنه بیشتری هم دسترسی داشته باشید.

این موضوع هم‌اکنون در وضعیت خوبی ندارد و با توسعه فناوری، می‌توانیم در آینده شاهد پیشرفت‌های شگرفتی در این زمینه باشیم. اپراتورهای زیادی مانند ورایزن و تی‌موبایل در این زمینه فعالیت کرده و به جاهای خوبی هم دست پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: ویژگی جدید Gmail: پین کردن پیام‌ها امکانپذیر شد

DSS

فناوری 5G

اگر بیاد داشته باشید، در برخی از بخش‌های مقاله، در مورد DSS هم صحبت کردیم. DSS در واقع اشتراک‌گذاری پویای طیف موج است. این مورد به اپراتورها این امکان را می‌دهد که از طیف کنونی 4G برای شبکه نسل جدید شبکه تلفن‌های همراه استفاده کرده و ارتباطات مخابراتی را روی آن پیاده‌سازی کنند.

اگر شما شبکه‌های بی‌سیم را مانند یک آزادراه چند لاین تصور کنید، DSS به اپراتورها این امکان را می‌دهد که هنگام استفاده از نسل‌های ارتباطی، همان خط‌های اختصاص یافته برای 4G را این‌بار برای فناوری 5G اختصاص دهند. این روند به شبکه‌ها کمک می‌کند که زیرساخت‌ها را سریع‌تر برای این فناوری فراهم کرده و بتوانند پیاده‌سازی آن را سریع‌تر کنند.

با DSS، اپراتورهای مهم جهان می‌توانند یک طول موج کافی را در پهنای باند کم و متوسط ایجاد کرده و انواع گوناگونی از اینترنت را برای مشترکین خود فراهم کنند. هم‌اکنون مشکل چندانی با پهنای باند زیاد وجود ندارد، اما پهنای باند کم و متوسط نمی‌توانند طیف موج کافی را داشته باشند.

DSS به اپراتورها اجازه می‌دهد که این نقص را به‌صورت کامل برطرف کرده و آن را با یک فناوری جدیدتر پیاده‌سازی کنند. البته تنها اپراتورهای کمی موفق به این‌کار شده‌اند و تی‌موبایل، اپراتوری بوده است که به بهترین شکل در این زمینه پیشرفت کرده است.

جمع‌بندی

فناوری 5G پیشرفت‌های زیادی در طول این سال‌ها داشته است، اما هنوز هم نمی‌توانیم به‌جرعت بگوییم که دوران 5G شروع شده و 4G به پایان رسیده است. حتی در صورت شروع این نسل از فناوری شبکه‌های تلفن همراه، بازهم 4G نقش مهمی در آن دارد و به دلیل آن در این مقاله پرداخته شد.

فناوری 5G می‌تواند انقلاب بزرگی را در سرعت اینترنت همراه ایجاد کرده و سبب شود که مهندسین خلاق جهان، روش‌های زیادی را برای زندگی بهتر انسان کشف کنند. فناوری 5G هم‌اکنون در کشور آمریکا و دیگر کشورهای جهان توسعه داده شده و اپراتورهای مهمی مانند تی‌موبایل، ورایزن و AT&T در این راستا فعالیت‌های خودشان را ادامه می‌دهند.

در سایر کشورهای جهان مانند ایران، این فناوری در ابتدایی‌ترین حالت ممکن قرار دارد و این قضیه به حدی است که خرید یک گوشی مجهز به فناوری 5G و امید به استفاده از آن با صرف هزینه بیشتر، تا دو الی سه سال آینده ضروری نخواهد بود.

اگر از جمله کاربرانی هستید که هر سال گوشی عوض می‌کنید، خرید یک گوشی 5G را از ذهن خود بیرون کنید. این فناوری هنوز هیچ زیرساخت آن‌چنانی در کشور ندارد و با سیاست‌هایی هم که در کشور پیاده‌سازی می‌شود، نمی‌توانیم به‌صورت قطع در مورد آن صحبت کنیم.

فناوری 5G هنوز از حرف تا عمل فاصله بسیار زیادی دارد و هنوز به آن نقطه سرعتی که انتظار داریم، نرسیده‌ایم. این روند در کل جهان برقرار است و تا زمانی که زیرساخت‌ها به‌صورت کامل فراهم نشود، نمی‌توانیم ادعایی در این زمینه داشته باشیم.

با نگاهی به عملکردی که فناوری 4G در سال ۲۰۱۰ طی کرد، حداقل تا سال ۲۰۲۳ باید صبر کرده و ببینیم که چه اپلیکیشن‌ها و چه طرح‌هایی می‌توانند شروع کننده 5G به‌صورت رسمی باشند و خدماتی را ارائه دهند که کاملا تفاوت آشکار 4G و 5G را به ما نشان دهند.

شما نیز می‌توانید نظرات خود را در رابطه با این فناوری با ما درمیان گذارید. فکر می‌کنید 5G در کشور ما از چه سالی به‌صورت جدی شروع خواهد شد؟ مهم‌ترین ویژگی این نسل ارتباطی را در چه چیز مشاهده کرده مهم‌ترین تفاوت آن نسبت به 4G را در چه فاکتوری می‌بینید؟ می‌توانید نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک گذاشته و با دیگر کاربران هم بحث کنید.

شما میتوانید برای خرید و خواندن مقاله های بیشتر به فروشگاه مقداد آی تی و مجله مقداد آی تی مراجعه کنید.