• رها فهیمی
    نویسنده: رها فهیمی

هنگامی که صحبت از مقایسه بین دو گوشی به میان کشیده می‌شود، معمولا تقابل پرچم‌دارهای اپل و سامسونگ بیشترین طرفدار را دارد. همه می‌خواهیم بدانیم که کدام یک از برندهای اپل و سامسونگ می‌توانند در رقابت با همدیگر برنده باشند.

حال در این مطلب قصد داریم که مقایسه S21 با آیفون ۱۲ را داشته باشیم و ببینیم که کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد. با اینکه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۴ هم در دسترس هستند، اما آیفون ۱۲ به واسطه کاهش قیمت، احتمالا شرایط بهینه‌تری برای خرید دارد. آیفون ۱۲ همراه با نمایشگر اولد روانه بازار شده و پردازنده قدرتمند A14 آن هم صحبتی را باقی نمی‌گذارد.

این گوشی اکنون دوربین ارتقا یافته‌ای داشته و قبلا هم ثابت کرده است که رقیبی قدرتمند برای هر گوشی موجود در بازار است. سامسونگ هم با عرضه سری جدید پرچم‌دار گلکسی S21 خود، می‌تواند سری آیفون ۱۲ را به چالش بکشد.

گلکسی اس ۲۱ یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار است و با آخرین پردازنده اسنپ دراگون ۸۸۸ کوالکام می‌توانید به سراغش بروید. صفحه نمایش آن فوق العاده بوده و با نرخ تازه سازی بالا می‌تواند تجربه نرم و روان در اختیار شما گذارد. برخی از بهترین لنزهای سامسونگ هم در این گوشی استفاده شده است.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲


بررسی و مقایسه S21 با ایفون ۱۲

این مقایسه را می‌توانیم نبردی بزرگ بین دو گوشی با عملکرد بالا بنامیم. برنده نهایی در انتهای این بررسی مشخص خواهد شد و به‌نوعی بین اندروید و iOS هم باید انتخابی داشته باشیم. در هر صورت، هر دو این گوشی‌ها بسیار توانمند بوده و با خرید هر کدام، ضرر نخواهدی کرد.

بنابراین، هر گوشی که بتواند برنده این نبرد باشد، به معنی این نیست که گوشی دوم ارزش خرید ندارد. هر دو دستگاه‌های فوق العاده هستند و به‌نوعی سلیقه هم در این انتخاب می‌تواند تاثیرگذار باشد. حال با ما همراه باشید تا از جمله‌های مختلف و به‌صورت مفصل به بررسی و مقایسه S21 با ایفون ۱۲ بپردازیم.

بیشتر بخوانید: گوشی های سری M و A سامسونگ

قیمت

سامسونگ با سری گران قیمت سال گذشته گلکسی اس ۲۰ درس بزرگی گرفت. حال برای خانواده S21، این شرکت قیمت‌ها را ۲۰۰ دلار کاهش داده است و قیمت پایه این سری از ۷۹۹ دلار شروع می‌شود.

اس ۲۱ پلاس هم از ۹۹۹ دلار شروع شده و S21 اولترا با قیمت ۱۱۹۹ دلار در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. اپل از نظر فنی با آیفون ۱۲ مینی که قیمت آن از ۶۹۹ دلار شروع می‌شود، قیمت پایین‌تری از گلکس اس ۲۱ دارد.

آیفون ۱۲ پایه از ۷۹۹ دلار شروع شده و مدل‌های پرو این سری شامل آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس هم به ترتیب قیمت گذاری ۹۹۹ و ۱۰۹۹ دلاری را تجربه می‌کنند. این‌ها تکمیل کننده هر دو سری هستند و به‌نوعی می‌توانیم آن‌ها را بسیار نزدیک به هم بدانیم.

گلکسی اس ۲۱ و آیفون ۱۲ قیمت بالایی دارند. با این حال، S21 از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی شروع شده و اپل هم تصمیم گرفته است که آیفون ۱۲ خود را حداقل با ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی روانه بازار کند. بر اساس این اطلاعات و مقایسه قمیت، ما فکر می‌:نیم که S21 می‌تواند در زمینه قیمت برنده باشد.

چرا که اختلاف فضای ذخیره سازی هر گونه مزیت قیمتی را که اپل با گزینه ارزان‌تر ایفون ۱۲ مینی کسب کرده بود را از بین می‌برد. از همان ابتدا هم مشخص بود که گوشی‌های آیفون مخصوصا در ایران بیشترین میزان قیمت را دارند و ایفون ۱۲ هم حداقل در این زمینه نمی‌تواند مزیت انتخابی برای کاربران باشد.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲

مقایسه‌ی گلکسی S21 با آیفون ۱۲ از نظر طراحی

با نگاهی به اندازه گیری‌های دقیق، گلکسی اس ۲۱ و ایفون ۱۲ از نظر اندازه و وزن بسیار شبیه به هم هستند. ابعاد گلکسی S21 به ۵.۹۷ در ۲.۸ در ۰.۳۱ اینچ رسیده و وزن معادل ۱۶۹ گرم دارد. در مقایسه، آیفون ۱۲ را هم می‌توانید در ابعاد ۵.۷۸ در ۲.۸۱ در ۰.۲۹ اینچ و وزن ۱۶۴ گرمی دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت گوشی سامسونگ سری S و سری A

تفاوت‌ها در استفاده در دنیای واقعی تقریبا نامحسوس است. طراحی گلکسی S21 شبیه به همان چیزی است که در گلکسی اس ۲۰ دیده بودیم و تنها یک سری اصلاحات روی آن انجام شده است. به‌طور مشابه، ایفون ۱۲ هم شباهت زیادی به نسل‌های قبلی خود دارد.

با این تفاوت که اپل تصمیم گرفته است از لبه‌های گرد صرف نظر کرده و به جای آن به‌سراغ گوشه‌های تیز برود. این به مذاق همه کاربران خوش نمی‌آید و بسته به سلیقه هر فرد، ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشیم. در مقایسه S21 با ایفون بزرگ‌ترین سامسونگ در زمینه طراحی، محفظه دوربین از نوع Contour Cut است که از نظر زیبایی شناسی سه دوربین خود را در بدنه گوشی ادغام می‌کند.

S21 اکنون از سیستم پانچ هول برای نگهداری دوربین جلویی روی نمایشگر استفاده می‌کند که پس از شروع استفاده از گوشی به‌راحتی نادیده گرفته می‌شود. ناچ بزرگ آیفون ۱۲ دقیقا در تضاد با طراحی سامسونگ قرار دارد.

تغییر عمده دیگر در طراحی آیفون ۱۲ چیزی است که احتمالا در ابتدا به آن توجه ندارید. یک صفحه نمایش مجهز به شیلد سرامیکی می‌بینیم که به گونه‌ای طراحی شده است که چهار برابر بیش از آیفون‌های قبلی از گوشی در برابر سقوط محافظت کند.

ایفون 12 در مقابل گلکسی S21 می‌تواند مقاومت بیشتری در برابر ضربه داشته باشد و این حقیقت در تست‌ها نیز اثبات شده است. گلکسی S21 در اولین تست سقوط، مستعد شکستن نشان داده شد. در نهایت مشخص می‌شود که هر دو گوشی شگفتی‌های مهندسی متعددی دارند. استفاده روزانه از آن‌ها بسیار آسان بوده و حس خوبی خاهید داشت. تنها زمینه‌ای که اپل از سامسونگ جلوتر است، مقاومت گوشی در برابر آب است.

هر دو گوشی دارای استاندارد IP68 هستند، اما ایفون ۱۲ می‌تواند تا ۶ متر به مدت ۳۰ دقیقه در برابر آب مقاوم باشد. گلکس اس ۲۱ هم تنها در عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه مقاوم خواهد بود.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲

مقایسه ایفون ۱۲ با سامسونگ S21 از نظر صفحه نمایش

همین ابتدا باید بگوییم که از نمایشگرهای گلکسی اس ۲۱ یا آیفون ۱۲ ناامید نخواهید شد. هر دو صفحه نمایش اولد همراه با رنگ‌های تند و مشکی عمیق را نشان می‌دهند و محدوده روشنایی بالایی هم دارند. از منظر ناظر، نمایشگرهای هر دو گوشی در مقایسه S21 با ایفون تقریبا برابر هستند.

اگر به جزئیات ورد شویم، تفاوت‌ها آشکار می‌شود. اولا، صفحه نمایش ۶.۲ اینچی از نوع داینامیک آمولد سامسونگ، با وضوح ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل همراه شده و کیفیت فول اچ دی به همراه دارد. نرخ تازه سازی تطبیقی هم در این صفحه نمایش به کار رفته است که می‌تواند از ۴۸ هرتز تا ۱۲۰ هرتز متغیر باشد.

بیشتر بخوانید: مقایسه A51 با A71؛ راهنمای انتخاب گوشی سامسونگ

این میزان نرخ تازه سازی برای اسکرول فوق العاده روان و تجربه گیم‌پلی بازی‌ها عالی است. همچنین، در صورت علاقه، می‌توانید در عمر باتری هم صرفه جویی کنید و نرخ تازه سازی گلکسی S21 سامسونگ را روی ۶۰ هرتز قفل کنید.

آیفون ۱۲ هم در مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12 دارای صفحه نمایش ۶.۱ اینچی از نوع سوپر رتینا XDR اولد بوده و وضوح کمی بهتر ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل را ارائه می‌کند. اپل برای سری آیفون ۱۲ خود به دنبال نرخ تازه سازی بالاتر نبوده است و برای اولین بار در سری آیفون ۱۳ خود آن را ارائه داد. بنابراین، متاسفانه باید به ۶۰ هرتز عادت کنید.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲

تاثیر سیستم‌عامل در کیفیت صفحه نمایش

می‌دانیم که سیستم‌عامل iOS در حال حاضر عملکرد نرم و روانی دارد و اندروید هم تا ۱۲۰ فریم ثانیه می‌تواند بهترین نرخ تازه سازی را برای‌تان داشته باشد. این همان تفاوتی است که البته به سختی می‌توانید متوجه‌اش شوید. برای رسیدن به عملکرد فنی بیشتر، می‌توانیم نگاهی به تست‌های آزمایشگاهی هم در مقایسه S21 با ایفون ۱۲ بیندازیم.

گلکسی S21 در تنظیمات طبیعی خود، ۱۰۲.۷ درصد از طیف رنگی sRGB و ۷۷.۴ درصد از DCI-P3 را با امتیاز دقت رنگی ۰.۲۹ برای Dela-E ارائه می‌کند. می‌دانیم که هر چه قدر امتیاز دقت رنگ به صفر نزدیک‌تر باشد، دقت بالاتری دارد. در مقایسه، آیفون ۱۲ هم ۱۱۴.۵ درصد از فضای رنگی sRGB را در کنار ۸۱.۱ درصد از DCI-P3 پشتیبانی می‌کند و امتیاز رنگی مشابه ۰.۲۹ را برای Delta-E دارد.

بیشتر بخوانید: شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟ شما کدامیک را انتخاب می‌کنید؟

بنابراین، نمایشگر آیفون رنگارنگ‌تر است و اگرچه، صفحه نمایش‌ها رنگ‌ها را با دقت یکسانی می‌توانند بازسازی کنند. از نظر روشنایی، گوشی سامسونگ از آیفون ۱۲ پیشی می‌گیرد. گلکسی اس ۲۱ می‌تواند تا ۶۹۱ نیت روشنایی را فراهم کند و آیفون ۱۲ هم در تست‌ها تنها ۵۶۹ نیت روشنایی در بالاترین میزان خود دارد.

هر دو نمایشگر بسیار خوب هستند، اما باید سامسونگ را در این فاکتور برنده اعلام کنیم. نه‌تنها گلکسی اس ۲۱ نرخ تازه سازی بسیار زیباتری دارد، بلکه برای استفاده در فضای باز هم به میزان قابل توجهی روشن‌تر است.

اگر هر دو گوشی را در کنار هم نگاه کنید، این تفاوت‌ها به سختی قابل درک است، اما آزمایش دقیق‌تر ما S21 را محصول بهتری معرفی می‌کند.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲

مقایسه دوربین S21 با ایفون ۱۲

می‌دانیم که هر چهار مدل آیفون ۱۲ دارنده یکی از بهترین گوشی‌های دوربین‌دار هستند که می‌توانید به سراغ‌شان بروید.

صرف نظر از اینکه لنزهای دوگانه پشتی موجود در آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ پایه را انتخاب می‌کنید، یا اینکه به تنظسیمات دوربین سه گانه مدل‌های پرو این سری علاقه‌مند هستید، به‌دلیل اینکه اپل از سخت افزار خاصی برای عکس‌برداری با آیفون استفاده می‌کند، به بالاترین حد کیفیت ممکن دسترسی خواهید داشت.

موتور عصبی قرار گرفته روی تراشه A14 اپل هم بسیاری از ویژگی‌های عکاسی محاسباتی را به همراه دارد و به آیفون ۱۲ کمک می‌کند که عکس‌های برتری را تولید کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه گوشی A32 با گلکسی A51 سامسونگ؛ رقابت بهترین ها

در گلکسی اس ۲۱، سامسونگ همان تنظیمات دوربینی را که سال گذشته‌اش در گلکسی اس ۲۰ استفاده کرده بود، حفظ می‌کند. در واقع، یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی همراه با یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید و یک لنز تله فوتو ۶۴ مگاپیکسلی می‌توانیم داشته باشیم.

این همه ماجرا در مقایسه دوربین S21 با ایفون ۱۲ نیست. گلکسی S21 از چیزی که سامسونگ آن را Space Zoom می‌نامد، سود می‌برد و می‌تواند عکس‌هایی با زوم ۳۰ برابری را در اختیار شما گذارد. این فناوری در دنیای واقعی قابل توجه است و احتمالا باید به‌طور منظم از آن بهره ببرید تا متوجه کاربردش شوید.

می‌بینیم که نبرد سامسونگ گلکسی اس ۲۱ و آیفون ۱۲ تا حد زیادی به دوربین‌ها مربوط می‌شود، چرا که در فاکتورهای دیگر، تقریبا با همدیگر برابر هستند و گوشی هوشمندی که بهترین دوربین را داشته باشد، احتمالا انتخاب نهایی کاربران خواهد بود.

با نگاهی به حداکثر زوم تصاویر، می‌توان فهمید که زوم کامل ۳۰ برابری گلکسی اس ۲۱ حتی اگر کمی دچار نویز باشد، قابل استفاده است. با کاهش مقیاس به ۱۰ برابر، می‌توانید جزئیات بیشتری هم از تصاویر دریافت کنید. زوم حداکثری آیفون ۱۲ هم که توسط نرم افزار پشتیبانی می‌شود، به وضوح نسبت به عکس‌های زوم اس ۲۱ پایین‌تر است.

بیشتر بخوانید:  مقایسه گلکسی A52 با M52؛ جنجال بر سر میان رده های سامسونگ

نه‌تنها قرار نیست سوژه چندان زوم شود، بلکه تلاش‌های اپل در زمینه تثبیت تصویر هم جواب نداده و تصاویر به شدت تار می‌شوند. بسیاری از جزئیات هم به‌خصوص در پیش زمینه از بین می‌روند و باعث می‌شوند که اصلا به سراغ زوم در این گوشی نرویم.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲

عکاسی هیجان‌انگیز

وقتی که به بیرون از منزل بروید، عکاسی خیابانی با هر دوی گوشی‌ها عالی است و البته رویکرد بسیار متفاوتی نسبت به صحنه‌های مختلف دریافت خواهید کرد. عکس‌ها گاهی اوقات در گلکسی S21 می‌توانند جنب و جوش بیشتری داشته باشند و آیفون هم می‌تواند تصاویر را روشن‌تر نشان دهد.

بیشتر بخوانید:  مقایسه گوشی A11 با A10s + کدام مدل اقتصادی سامسونگ را بخرم؟

آیفون ۱۲ به‌طور قابل توجهی عملکرد متفاوتی به همراه دارد و از برخی جهات هم تصاویر را تیره‌تر ثبت می‌کند. این تاری به گونه‌ای است که به زندگی واقعی نزدیک‌تر باشد و به همین دلیل، خیلی از علاقه‌مندان عکس برداری با آیفون ۱۲ را بیشتر ترجیح خواهند داد.

اگر با کمک گلکسی اس ۲۱ از مناظر داخلی عکس برداری کنید، جزئیات کوچک زیادی را دریافت می‌کند. این گوشی همه چیز را گرم‌تر نمایش داده و تصاویر هم صاف‌تر هستند.

عکاسی با آیفون ۱۲ در فضای داخلی حس سردتری دارد. رنگ‌ها پر رنگ‌تر دیده شده و جزئیات هم دقیق‌تر دیده می‌شوند. همه چیز کاملا مشخص است که آیفون ۱۲ می‌تواند برنده آشکاری در این فضای عکس برداری باشد. از طریق عکس برداری با اس ۲۱ سامسونگ، می‌توانید جزئیات واضحی را در پس زمینه از میان پرده‌های شفاف دیده و صحنه‌های گرم و واقعی‌تری را دریافت کنید.

آیفون ۱۲ کمی در چنین فضایی دچار مشکل شده و به سختی می‌تواند جزئیات بالایی را در اختیار شما گذارد. در حالت پرتره، یک الگوی RGB تابشی از سوژه دریافت می‌کنیم که به سیاهی و سفیدی متمایل هستند. عکاسی پرتره با گلکسی اس ۲۱ بسیار خوب هستند و جزئیات زیادی را هم می‌توانید ثبت کنید و حتی اگر کمی بیش از حد نوردهی شده باشد، زیبا دیده می‌شود.

آیفون ۱۲ هم در مقایسه دوربین S21 با ایفون می‌تواند شعاع تاری بیشتری را ارائه کند، اما رنگ‌های سوژه به خوبی به تصویر کشیده می‌شود. ما در این فاکتور نمی‌توانیم یکی از گوشی‌ها را برنده بدانیم. با تست عملکرد در حالت شب هر دو گوشی، می‌بینیم که هر دو می‌توانند به خوبی جزئیات بالایی را از سوژه ثبت کنند.

آیفون ۱۲ همه چیز را‌ به‌طور قابل توجهی روشن‌تر از اس ۲۱ نشان می‌دهد. فارغ از این مسئله، تفاوتی در این حالت عکس برداری وجود ندارد و هر دو برای این مورد قابل استفاده هستند.

بیشتر بخوانید:  مقایسه سری گلکسی S20 و گلکسی S21 سامسونگ؛ سری های بی دردسر

در عکاسی سلفی، گلکسی S21 جزئیات چهره را بهتر نمایش داده و برخی از رنگ‌ها مانند قرمز را نیز عمیق‌تر نمایش می‌دهد. سامسونگ به‌صورت خودکار کمی صورت را صاف می‌کند، اما چندان قابل توجه نیست.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲

جزئیات عکس برداری سلفی

عملکرد آیفون ۱۲ در عکس برداری سلفی کمی تیره‌تر است و احتمالا چندان خوش‌تان نخواهد آمد. خیلی از کاربران برای عکس برداری، S21 را به آیفون ۱۲ ترجیح می‌دهند و مخصوصا اگر به دنبال پست تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی باشید، S21 می‌تواند امکانات بهتری را در اختیار شما گذارد.

بیشتر بخوانید:  مقایسه گلکسی های 2020 سامسونگ، سری نوت 20 در مقابل سری S20 و A51

عملکرد دوربین به شدت به عکس‌هایی که دوست دارید بگیرید، بستگی دارد. گلکسی S21 در زوم عکس‌ها و عکس‌های پرتره عالی است و آیفون هم به خوبی رنگ‌ها و ترکیب بندی را مدیریت می‌کند. در کل این دو گوشی از نظر دوربین عملکرد تقریبا یکسانی دارند و بسته به سلیقه خود می‌توانید یکی را برنده بدانید.

کارایی ایفون 12 در مقابل گلکسی S21

یکی از زمینه‌هایی که گلکسی اس ۲۱ در بالاترین سطح نمی‌تواند به آیفون ۱۲ دست پیدا کند، عملکرد خام است. به بیان ساده‌تر، در مقایسه S21 با ایفون ۱۲ این تراشه A14 است که در جدیدترین آیفون سال ۲۰۲۰ می‌تواند تعیین کننده باشد.

این بهترین پردازنده موبایلی است که در یک گوشی استفاده شده است و تمام تراشه‌های اندرویدی را شکست می‌دهد. گلکسی اس ۲۱ سامسونگ هم از ۸ گیگابایت حافظه رم در کنار اسنپ دراگون ۸۸۸ کوالکام استفاده می‌کند. کوالکام می‌گوید که این تراشه می‌تواند عملکرد کلی را نسبت به اسنپ دراگون ۸۶۵ در حد ۲۵ درصد افزایش دهد.

به‌طور مشابه، پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۶۰ هم سرعت رندر گرافیکی را تا ۳۵ درصد نسبت به تراشه قبلی بهبود بخشیده است.

در تست بنچمارک، گلکسی S21 نمی‌تواند با آیفون ۱۲ برابری کند. به‌عنوان مثال، تراشه A14 اپل در مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12 توانست امنیاز قابل توجه ۳۸۵۹ را در بخش چند هسته‌ای تست Geekbench 5 کسب کند.

گلکسی S21 سامسونگ هم با امتیاز ۳۳۰۲ عملکرد نسبتا خوبی دارد. در تست مربوط به برنامه Adobe Premiere Rush که در آن یک ویدیوی 4K به 1080 تبدیل می‌شود، گلکسی اس ۲۱ تست را در ۱ دقیقه و ۳ ثانیه به پایان می‌رساند و آیفون می‌تواند همین کار مشابه را در ۲۶ ثانیه انجام دهد. بنچمارک‌ها سرنخی از عملکرد کلی را ارائه می‌کنند، اما بیان کننده داستان کامل نیستند.

بیشتر بخوانید: مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی اس ۲۱ اولترا؛ دو غول بازار گوشی

با استفاده از هر دو گوشی به‌صورت همزمان، به سختی می‌توانید تفاوت قابل توجهی در عملکرد تماشا کنید. اما آمار و ارقام می‌گویند که آیفون ۱۲ گوشی برتری است.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲

مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12 از دیدگاه فناوری 5G

می‌دانیم که شاید اکنون زمان خوبی برای تست عملکرد فناوری 5G نیست، چرا که هنوز زیرساخت‌های لازم برای این فناوری تدارک دیده نشده است. به هر حال، در موقعیتی که این پوشش این فناوری وجود داشت، هر دو گوشی را تست کردیم.

بیشتر بخوانید: مقایسه گلکسی بادز سامسونگ و ایرپادز اپل؛ هدفون های بی سیم بی رقابت

در مقایسه S21 با ایفون ۱۲ ما باند پایین را انتخاب کرده و طبق انتظار ما، نتایج همچنان ضعیف اما شگفت انگیز بودند. گلکسی اس ۲۱ اولترا به‌راحتی می‌تواند از نظر سرعت فناوری 5G گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس را شکست دهد، اما در مدل‌های پایه این برتری سامسونگ وجود ندارد.

در تست‌ها هر دو گوشی در یک موقعیت نگه داشته شده و سیگنال هر دو گزارش می‌شود. از یک مدل سیم کارت هم در گوشی‌ها استفاده شده بود.

آیفون توانست میانگین سرعت دانلود ۱۲.۷۴ مگابیت بر ثانیه و گلکسی اس ۲۱ هم میانگین سرعت دانلود ۱۰.۳۴ مگابیت بر ثانیه را ثبت کنند. باز هم می‌گوییم که هیچ کدام از این سرعت‌ها قابل توجه نیستند و همین نشان می‌دهد که فناوری 5G هنوز در ابتدای راه قرار دارد.

اما جالب است که در مقایسه S21 با ایفون ۱۲ این گوشی اپل است که پیروز می‌شود و دیگر برتری مشابه اس ۲۱ اولترا روی آیفون ۱۲ پرو مکس را نمی‌توانیم دریافت کنیم. با صبر چندین ساله و پیاده سازی هر چه بیشتر فناوری 5G در جهان و مخصوصا ایران، بهتر از الان می‌توانیم در مورد این فناوری صحبت کرده و تست‌های خود را انجام دهیم.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲

عملکرد باتری

مانند فناوری 4G قبلی، فناوری 5G اولیه هم اثبات می‌کند که برای باتری اصلا خبر خوبی نیست. این قضیه تعجب‌آور نیست. آیفون‌ها معمولا در تست‌های باتری خوب عمل می‌کنند، اما با همراهی سری آیفون ۱۲، عملکرد همه مدل‌ها به جز آیفون ۱۲ پرو مکس نا امید کننده بوده است.

آیفون ۱۲ با باتری ۲۸۱۵ میلی آمپر ساعتی خود، در زندگی روزمره بسیار کاربردی است و اگر میزان استفاده خود را در حد متوسط نگه دارید، به‌راحتی برای یک روز می‌توانید به آن اعتماد کنید. اما اگر میزان استفاده از گوشی بالا باشد، احتمالا حداقل یک‌بار به شارژر نیاز پیدا می‌کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه A51 با A52؛ یک بررسی برای انتخاب نهایی

در تست باتری انجام یافته به‌کمک باز کردن صفحات وب متعدد با فناوری 5G، میانگین ماندگاری باتری در حدود ۱۰ ساعت برای گوشی‌های هوشمند موجود در بازار است. همین میزان خوب بوده و دوست داشتیم که آیفون ۱۲ حداقل به این میانگین دست پیدا کند.

با این حال، آیفون ۱۲ تنها ۸ ساعت و ۲۵ دقیقه در تست توانست دوام بیاورد. گلکسی اس ۲۱ هم با فعال بودن حالت ۶۰ هرتز، ۹ ساعت و ۵۳ دقیقه دوام آورد. در صورتی که حالت تطبیقی گوشی را فعال کنید، این میزان به ۶.۵ ساعت نا امید کننده کاهش پیدا می‌کند.

گلکسی اس ۲۱ سامسونگ از لحاظ فیزیکی باتری بزرگ‌تری با ظرفیت ۴ هزار میلی آمپر ساعتی دارد، اما سامسونگ اکنون چند نسل از فناوری 5G را تجربه کرده است.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲

عدم ارائه شارژر در جعبه

این در حالی است که آیفون ۱۲ اولین سری 5G اپل است و بنابراین، طبیعی است که از برخی از دستگاه‌های اندرویدی از این لحاظ پایین‌تر باشد. طی اقدامی غافلگیرکننده، در مقایسه S21 با ایفون ۱۲ می‌بینیم که سامسونگ یکی از تصمیمات بحث برانگیز اپل را در مورد آیفون ۱۲ دنبال می‌کند.

درست مانند گوشی‌های اپل، گوشی‌های جدید گلکسی اس ۲۱ هم بدون شارژر در جعبه عرضه می‌شوند که به گفته اپل، برای سالم نگه داشتن محیط زیست اتخاذ شده است. کاربران همچنین کابل‌های USB را در اختیار خواهند داشت و می‌توانید با خریداری داک‌های شارژ سریع، از این امکان هم استفاده کنید. اپل و سامسونگ یقینا خوشحال‌تر خواهند بود که شما با پرداخت هزینه اضافی، مجبور هستید که این شارژرها را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:  مقایسه A31 با A51؛ ارزش خرید کدامیک بیشتر است؟

تست دیگری روی باتری این گوشی‌ها در مقایسه‌ی گلکسی S21 با آیفون ۱۲ انجام شده و آن هم سرعت شارژ ۰ تا ۱۰۰ آن‌ها بود. گلکسی اس ۲۱ سامسونگ در عرض ۳۰ دقیقه توانست به شارژ ۵۵ درصدی برسد و این در حالی است که آیفون ۱۲ در همین زمان به ۳۱ درصد رسید.

شایان ذکر است که در تست‌ها از شارژر بی‌سیم مگ سیف روی داک ۲۰ واتی برای تست شارژ آیفون ۱۲ هم استفاده کردیم و این در حالی است که اس ۲۱ از شارژر ۲۵ واتی استفاده می‌کند. کاملا مشخص است که سامسونگ وضعیت بهتری از نظر باتری و شارژ دارد و می‌توانیم این کمپانی را در این زمینه برنده بدانیم.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲

مقایسه سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12 از نظر نرم افزاری

گلکسی اس ۲۱ همراه با اندروید ۱۱ از پیش نصب شده عرضه می‌شود، اما آپدیت‌های آینده هم راحت‌تر در اختیار این گوشی خواهند بود. سامسونگ سیاست جدیدی را برای پشتیبانی از دستگاه‌های خود با ارائه سه به‌روزرسانی اصلی اندروید اجرایی می‌کند، اما معمولا چند ماه از نسخه‌های گوگل عقب‌تر است.

به‌طور مثال، پرچم‌داران قبلی گلکسی برای دریافت اندروید ۱۱ کند عمل کردند و در حالی بود که گوگل این آپدیت را در سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر کرده بود. البته کاربران آیفون این مشکل را ندارند. چرا که به‌روزرسانی iOS به‌طور همزمان برای همه در دسترس قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: مقایسه گوشی A12 با A21s؛ کدامیک را بخریم؟

این بدان معنی است که آیفون ۱۲ جدیدترین آپدیت نرم‌افزاری iOS 16 را اجرا می‌کند و آپدیت‌های آینده که در پاییز هر سال منتشر می‌شوند را نیز دریافت خواهند کرد.

سامسونگ همراه با گلکسی اس ۲۱ خود، از رابط کاربری One UI 3.1 هم رونمایی کرد. این رابط نشان دهنده تعهد سامسونگ برای ارائه تجربه نرم افزاری بالغ‌تر و منسجم‌تر است که با آن‌چه گوگل و وان پلاس ارائه می‌کنند، تفاوت دارد. تجربه نشان داده است که از بین تمام رابط‌های کاربری بر پایه اندروید، سامسونگ با One UI وضعیت بهتری دارد.

به‌روزرسانی شماره ۳.۱ دارای برخی از ویزگی‌های جدید بوده و می‌توانیم به ادغام Google Discover در صفحه اصلی، سیستم‌های کنترلی جدید دستگاه Google Home، ادغام Duo در برنامه تلفن و موارد دیگر اشاره کنیم. گلکسی اس ۲۱ از همه این امکانات سود خواهد برد.

در مقایسه S21 با ایفون ۱۲ می‌توانیم به iOS 14 ابتدایی هم اشاره کنیم که تا آن زمان بهترین نسخه از سیستم‌عامل موبایل اپل بوده است. این شرکت در این نسخه اوضاع را بهتر کرده و به کاربر امکان می‌دهد که مرورگر پیش فرض و ایمیل خود را انتخاب کند.

همچنین، علاقه‌مندان می‌توانند همه برنامه‌های خود را در App Library جدید قرار دهند، که از جهاتی شباهت زیادی به کشو برنامه‌های اندروید دارد. این بار همه چیز شیک‌تر شده و iOS 16 هم تغییرات بزرگ‌تری دیگری را برای شما به همراه دارد.

تغییرت اعلان‌ها و آپدیت‌هایی روی برنامه‌ها و بهینه سازی مربوط به ویجت‌های صفحه اصلی از جمله این موارد هستند. بنابراین، هر دو سیستم‌عامل عالی هستند و بسته به ترجیحات شخصی خود می‌توانید از بین آن‌ها یکی از را انتخاب کنید.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲

نگاهی به آیفون ۱۳ و گلکسی اس ۲۲

بعد از اتمام مقایسه S21 با ایفون ۱۲ می‌توانیم نگاهی هم به وضعیت آیفون ۱۳ و گلکسی اس ۲۲ بیندازیم. جدیدترین آیفون‌های اپل دارای چندین ارتقا کلیدی هستند که احتمالا شامل صفحه نمایش با نرختازه سازی ۱۲۰ هرتزی برای مدل‌های پرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه گلکسی A52 با A72 + تفاوت اصلی کجاست؟

بهبودهایی در دوربین اولترا واید داشته و حتی ناچ صفحه نمایش هم کوچک‌تر شده است. همچنین، قابلیت‌های دوربین مانند سبک‌های عکاسی و حالت سینمایی هم پیشرفت‌هایی داشته‌اند. این آپدیت‌ها، آیفون ۱۳ را به رقیب جدی‌تری برای گلکسی اس ۲۱ تبدیل می‌کند و مخصوصا وقتی صحبت از عملکرد قدرتمندانه A15 می‌شود، اهمیت ماجرا بیشتر می‌شود.

سامسونگ هم با گلکسی اس ۲۲ هنوز هم شباهت‌هایش با نسخه قبلی را حفظ کرده و آپدیت‌هایی را برای این نسخه داشته است. تا پیش از آن هم سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۳ را با قیمت ۹۹۹ دلاری در بازار دارد و بسیاری از امکانات عالی گلکسی اس ۲۱ را در یک محصول تاشو عالی در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

مقایسه S21 با ایفون ۱۲


سخن آخر

مقایسه S21 با ایفون ۱۲ را می‌توانیم نبردی بسیار نزدیک ارزیابی کنیم. از همان ابتدا کاربران انتظار برتری آیفون ۱۲ نسبت به گلکسی اس ۲۱ را داشتند و حتی متغیرهای زیادی هم در این رابطه شمرده می‌شد. واقعیت این است که هر دو گوشی باور نکردنی ظاهر شده‌اند و شما با خرید هر کدام به یک محصول عالی دست پیدا می‌کنید. با این حال، تنها یک گوشی باید لقب «بهترین» را دریافت کند.

قیمت هر دو گوشی یکسان است، اما با S21، می‌توانید در ازای همین قیمت به بدنه پشتی پلی کربنات و فضای ذخیره سازی بیشتر دست پیدا کنید. صفحه نمایش اس ۲۱ به لطف نرخ تازه سازی بالاتر، کمی بهتر ظاهر می‌شود و در بخش باتری هم عملکرد بهتری دارد.

در همین حال، آیفون ۱۲ از نظر عملکرد و ماومت در برابر آب عالی بوده و در تست‌های دوربین هم می‌تواند اس ۲۱ را شکست دهد. اگرچه، دوربین فاکتورهای مختلفی دارد که در برخی از آن‌ها مانند زوم و عکس برداری سلفی احتمالا از اس ۲۱ سامسونگ پایین‌تر است.

در نهایت، اینکه در مقایسه ایفون ۱۲ با سامسونگ S21 کدام را انتخاب می‌کنید، به ترجیحات شما از اندروید و iOS بستگی دارد. هر دو گوشی گلکسی اس ۲۱ و آیفون ۱۲ دارای دوربین‌های عالی، نمایشگرهای جذاب و پشتیبانی از فناوری 5G هستند. این گوشی‌ها طراحی خوبی هم داشته و به‌راحتی حس خوبی در دستان‌تان خواهند داشت.

شما هم می‌توانید نظرات خود را در این زمینه با ما در میان گذارید. شما از بین گلکسی اس ۲۱ سامسونگ و آیفون ۱۲ اپل کدامیک را برای خرید مناسب‌تر می‌دانید؟ می‌توانید دلایل خود را هم در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذارید.

گلکسی S21 با آیفون ۱۲ از نظر طراحی چه تفاوتی دارند؟

با نگاهی به اندازه گیری‌های دقیق، گلکسی اس ۲۱ و ایفون ۱۲ از نظر اندازه و وزن بسیار شبیه به هم هستند. ابعاد گلکسی S21 به ۵.۹۷ در ۲.۸ در ۰.۳۱ اینچ رسیده و وزن معادل ۱۶۹ گرم دارد. در مقایسه، آیفون ۱۲ را هم می‌توانید در ابعاد ۵.۷۸ در ۲.۸۱ در ۰.۲۹ اینچ و وزن ۱۶۴ گرمی دریافت کنید.

ایفون ۱۲ با سامسونگ S21 از نظر صفحه نمایش چه تفاوتی دارد؟

همین ابتدا باید بگوییم که از نمایشگرهای گلکسی اس ۲۱ یا آیفون ۱۲ ناامید نخواهید شد. هر دو صفحه نمایش اولد همراه با رنگ‌های تند و مشکی عمیق را نشان می‌دهند و محدوده روشنایی بالایی هم دارند. از منظر ناظر، نمایشگرهای هر دو گوشی در مقایسه S21 با ایفون تقریبا برابر هستند.

دوربین S21 با ایفون ۱۲ چه تفاوتی دارند؟

صرف نظر از اینکه لنزهای دوگانه پشتی موجود در آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ پایه را انتخاب می‌کنید، یا اینکه به تنظسیمات دوربین سه گانه مدل‌های پرو این سری علاقه‌مند هستید، به‌دلیل اینکه اپل از سخت افزار خاصی برای عکس‌برداری با آیفون استفاده می‌کند، به بالاترین حد کیفیت ممکن دسترسی خواهید داشت.

شما میتوانید برای خرید و خواندن مقاله های بیشتر به فروشگاه مقداد آی تی و مجله مقداد آی تی مراجعه کنید.