• رها فهیمی
    نویسنده: رها فهیمی

از مقایسه لپ تاپ MateBook 14 و ZenBook 14 متوجه می شویم که نوت بوک‌ها (لپ تاپ‌ها) در این عصر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و بسیاری از کاربران، از نوت برای انجام کارهای خود یا مطالعه در خانه استفاده می‌کنند. شرایط کاملا تغییر پیدا کرده است و همه به دنبال یک دستگاه عالی برای رفع نیازهای خودشان هستند و دوست دارند که پول خود را جایی خرج کنند که ارزشش را داشته باشد.

برای همین منظور، ما قصد داریم که دو لپ تاپ مجهز به پردازنده جدید AMD Ryzen 4000 را با همدیگر مقایسه کرده و ببینیم که خرید آن برای کدام کاربران می‌تواند مناسب باشد. این لپ تاپ‌ها ایسوس ZenBook 14 و هوآوی MateBook 14 نام دارند. با ما همراه باشید تا تحلیل کاملی روی این موضوع داشته و ببینیم که کدام یک از آن‌ها ارزش خرید بیشتری برای شما خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ ایسوس؛ بررسی سری ZenBook تا ROG ،Viva و … در یک نگاه سریع!


طراحی

مقایسه لپ تاپ MateBook 14 و ZenBook 14

اولین فاکتوری که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، طراحی لپ تاپ‌ها است. هر دوی این محصولات، طراحی خوش ساخت و حرفه‌ای دارند و می‌توانند با داشتن یک بدنه فلزی که حس خوبی هنگام لمس کردن دارد، رضایت هر کاربر مبتدی یا حرفه‌ای را جلب کنند. این طراحی بسیار صاف و دوست داشتنی است و هم راستا با بهترین لپ تاپ‌های بازار عمل می‌کنند. البته این لپ تاپ‌ها ظاهر متفاوتی دارند.

میت بوک ۱۴ با رنگ اسپیس خاکستری در اختیار شما قرار می‌گیرد و پوشش منحصربه‌فردی دارد. این در حالی است که ZenBook 14 در رنگ خاکستری عرضه شده است و بدنه آن هم فلزی است. لپ تاپ میت بوک دارای لبه‌های منحنی در طراحی خودش است و لپ تاپ ZenBook 14، با لبه‌های شارپ‌تر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

هر دو لپ تاپ دارای طراحی پایدار و بسیار محکم هستند. میت بوک ۱۴ احساس سفتی بیشتری دارد و از طرف دیگر، ZenBook 14 از لولای نرم موسوم به ErgoLift استفاده می‌کند که در قسمت عقب لپ تاپ جای گرفته است و جریان هوای بهتری را برای محصول فراهم می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که ارگونومی بهتری را از لپ تاپ ZenBook 14 شاهد باشیم که بسیاری از کاربران هم به آن توجه دارند.

لپ تاپ ZenBook 14 از یک صفحه کلید کاملا کوچک دارای نور پس زمینه استفاده می‌کند. این در حالی است که ZenBook 14 از یک صفحه کلید لبه به لبه استفاده می‌کند و کل عرض لپ تاپ را به خود اختصاص می‌دهد. بدین ترتیب فضای بیشتری برای کلیدهای اضافی فراهم خواهد شد؛ اما امکان اشتباه برای کاربرانی که زیاد تایپ می‌کنند هم می‌تواند ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: بررسی لپ تاپ های GP76 GP66 ام اس ای

همچنین، باید بگوییم که هر دو لپ تاپ دارای طراحی صافی بوده و هر دو بزرگ جثه هستند. میت بوک ۱۴ دارای ترک‌پد بلندتری است و ZenBook 14 هم همین المان را به صورت پهن‌تر در اختیار شما قرار می‌دهد. از نظر نور پس زمینه، می‌توانید لپ تاپ ZenBook 14 را بهتر بدانیم، چرا که رنگ‌های روشن‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

لپ تاپ MateBook 14 در حوزه بیومتریک، دارای یک اسکنر اثر انگشت است که دکمه پاور هم در آن تعبیه شده است. این در حالی است که لپ تاپ ZenBook 14 از یک دوربین مادون قرمز سه بعدی همراه با سیستم Windows Hello برای ورود به سیستم تشخیص چهره استفاده می‌کند.

در زمینه وب کم، باید بگوییم که هر دو لپ تاپ از دوربین‌های HD با کیفیت برای این منظور استفاده می‌کنند که البته جایگاه متفاوتی دارند. لپ تاپ ZenBook 14 همانند دیگر لپ تاپ‌های خوب بازار، این وب کم را در حاشیه لپ تاپ قرار داده است.

در میت بوک ۱۴، این دوربین به صورت پاپ آپ به کار برده شده است و بین کلیدهای F6 و F7 قرار دارد. لپ تاپ میت بوک ۱۴ امکان کنترل فیزیکی حریم خصوصی را برای شما فراهم کرده است و می‌توانید دوربینی که بین آن کلیدها قرار گرفته است را به پایین فشار داده و اجازه فیلم برداری غیرمجاز را ندهید.

زاویه پایین‌تر دوربین معمولا مورد پسند کاربران زیادی نبوده است، اما چنین شرایطی در مورد ZenBook 14 صدق نمی‌کند و ایسوس تلاش کرده است که جایگاه دوربین، همچنان کاربردی بوده و مشکلی را برای کاربران ایجاد نکند.

بیشتر بخوانید: مقایسه لپ تاپ لنوو و دل؛ بررسی مدل های برتر بازار

حال نوبت به ابعاد لپ تاپ‌ها می‌رسد. ZenBook 14 دارای ارتفاع ۱.۴۳ سانتی متری، عرض ۳۱.۹ سانتی متری و همچنین ضخامت ۲۱ سانتی متری بوده و وزن آن ۱.۲۲ کیلوگرم است. این لپ تاپ جمع و جورتر از رقیب خود بوده و وزن سبک‌تری هم دارد.

از طرف دیگر، لپ تاپ MateBook 14 هم با ارتفاع ۱.۵۹ سانتی متر، عرض ۳۰.۷۵ سانتی متر و ضخامت ۲۲.۳۸ سانتی متری در اختیار شما قرار می‌گیرد و وزنی بالغ بر ۱.۴۹ کیلوگرم دارد. هر دو لپ تاپ دارای کیفیت ساخت عالی و جذابی هستند، اما اگر بخواهیم یکی از آن‌ها را با در نظر گرفتن طراحی انتخاب کنیم، ما ایسوس ZenBook 14 را انتخاب می‌کنیم.


قابلیت اتصال

مقایسه لپ تاپ MateBook 14 و ZenBook 14

MateBook 14 از دو پورت USB 3.2 Type-A، یک پورت USB-C، جک هدفون ۳.۵ میلی متری و همچنین پورت HDMI استفاده می‌کند. از طرف دیگر، لپ تاپ ZenBook 14 هم دارای دو پورت USB 3.2 Type-C، یک پورت USB 3.2 Type-A، پورت HDMI و کارت خوان میکرو SD است. همچنین باید بگوییم که ایسوس از یک دانگل برای جک هدفون ۳.۵ میلی متری و اترنت هم استفاده می‌کند.

اگر بخواهیم در مورد اتصال بی‌سیم لپ تاپ‌ها صحبت کنیم، لپ تاپ میت بوک ۱۴ دارای سیستم WiFI 802.11 ac، بلوتوث ۵.۰ و قابلیت Huawei Share است که در ترک پد این لپ تاپ تعبیه شده است. لپ تاپ ZenBook 14 ایسوس هم دارای فناوری اتصال بلوتوث ۵/۰، WiFi 802.11 و دیگر موارد مشابهی است که در لپ تاپ هوآوی هم آن‌ها را دیده بودیم. همان‌طور که می‌بینید، در این جنبه هم ایسوس ZenBook 14 عملکرد بهتری دارد و می‌توانید خرید آن را مدنظر داشته باشید.


صفحه نمایش و اسپیکرها

مقایسه لپ تاپ MateBook 14 و ZenBook 14

حال بیایید نگاهی هم به صفحه نمایش و اسپیکرهای لپ تاپ‌ها بیندازیم. لپ تاپ MateBook 14 از یک صفحه نمایش ۱۴ اینچی IPS همراه با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل استفاده می‌کند که چگالی ۱۸۵ پیکسل در هر اینچی را برای کاربران فراهم می‌کند. نسبت ابعاد این صفحه نمایش ۳:۲ است و صفحه بلندتر آن سبب می‌شود که محتوای بیشتری برای تماشا کردن داشته باشید. این لپ تاپ از ۳۰۰ نیت روشنایی و همچنین گستره رنگی ۱۰۰ درصدی sRGB بهره می‌شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه هارد اکسترنال وسترن دیجیتال (WD) و ای دیتا (ADATA)

از طرف دیگر، ما لپ تاپ ایسوس ZenBook 14 را هم داریم که به طور مشابه از صفحه نمایش ۱۴ اینچی IPS استفاده می‌کند و رزولوشن آن، ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل عنوان شده است. این صفحه نمایش دارای چگالی ۱۵۷ پیکسل در هر اینچ است و نسبت ابعاد ۱۶:۹ را برای شما فراهم خواهد کرد. میزان روشنایی این صفحه هم در حد ۲۵۰ نیت است که هم راستا با لپ تاپ‌های دیگر بازار قرار می‌گیرد.

اسپیکرهای این دو لپ تاپ در پایین قرار گرفته‌اند و هنگام تماشای ویدیو یا برقراری تماس ویدیویی از طریق لپ تاپ، صدا را به صورت واضح خواهید شنید. رای ما در این زمینه هوآوی MateBook 14 است و اگر صفحه نمایش یا اسپیکر در اولویت خرید شما قرار دارد، می‌توانید از برتری لپ تاپ هوآوی اطمینان داشته باشید.


پردازنده

مقایسه لپ تاپ MateBook 14 و ZenBook 14

هر دو لپ تاپ از پردازنده AMD Ryzen 4000 Mobile استفاده می‌کنند و عملکردشان هم قابل تایید است. البته سطوح مختلفی از پردازنده‌ها در هر کدام از این لپ تاپ‌ها به کار برده شده است. لپ تاپ MateBook 14 از AMD Ryzen 5 4600H همراه با پردازنده گرافیکی AMD Radeon Graphics استفاده می‌کند و این در حالی است که لپ تاپ ZenBook 14 از AMD Ryzen 7 4700U همراه با پردازنده گرافیکی AMD Radeon Graphics بهره می‌برد.

بیشتر بخوانید: مقایسه لپ تاپ لنوو و دل؛ بررسی مدل های برتر بازار

اولین لپ تاپ دارای سری H 4000 است که برای لپ تاپ هایی با کارایی بسیار بالا طراحی شده است. این در حالی است که سری U مخصوص اولترابوک‌ها بوده و هر دو می‌توانند محاسن خاص خود را داشته باشند.برای اینکه بتوانیم تفاوت در عملکرد این لپ تاپ‌ها را به صورت دقیق متوجه شویم، ابتدا بیایید نگاه به سنجش بنچمارک آن‌ها بیندازیم:

 

Huawei MateBook 14

ASUS ZenBook 14

PC Mark 10 Extended

4097

4199

3DMark

966 (Time Spy)

2,562 (Fire Strike)

1,047 (Time Spy)

2,978 (Fire Strike)

Geekbench 5

1,112 (Single-Core)

5,707 (Multi-Core)

10,509 (OpenCL)

1,129 (Single-Core)

5,523 (Multi-Core)

12,192 (OpenCL)

Cinebench R20

3,092 (CPU)

453 (CPU – Single-Core)

2,659 (CPU)

472 (CPU – Single-Core)

 

براساس امتیازی که مشاهده می‌کنید، می‌توان دریافت که هر دو لپ تاپ در برخی از المان‌های مهم سنجش بنچمارک، پیشرو بوده و ارقام بهتری را ثبت می‌کنند. با این حال، تفاوت چندانی در این زمینه وجود ندارد و یک کاربر عادی، اصلا چنین مواردی را احساس نخواهد کرد. هر دو لپ تاپ عملکرد بسیار خوبی در زمینه پردازنده از خود نشان می‌دهند و می‌توانند کارهای اساسی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

مقایسه لپ تاپ MateBook 14 و ZenBook 14

با این حال، پردازنده Ryzen 5 4600H لپ تاپ MateBook 14 دارای دوازده هسته بوده و در مقایسه با تعداد هشت هسته‌ای پردازنده لپ تاپ ZenBook 14، بالاتر دیده می‌شود. لپ تاپ میت بوک دارای TDP به میزان ۴۰ وات است و در برابر مقدار ۱۵ واتی ZenBook 14 قرار می‌گیرد. همین موضوع، مزیت قابل توجهی در زمینه هسته‌های پردازش تصویر، ویرایش فیلم، انیمیشن‌های سه بعدی و موارد دیگر فراهم می‌کند و سبب می‌شود که MateBook 14 بتواند به عنوان انتخاب اصلی ما از نظر پردازنده لقب بگیرد.


حافظه رم

وقتی که صحبت از حافظه رم می‌شود، MateBook 14 از ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4 استفاده می‌کند و این در حالی است که لپ تاپ ZenBook 14 دارای ۸ گیگابایت حافظه DDR4 است. در این حالت، میت بوک برنده است هر چه قدر که حافظه رم بیشتر باشد، لپ تاپ می‌تواند عهده‌دار تسک‌های چند وظیفه‌ای بیشتری باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ گیمینگ؛ بررسی تخصصی ۱۳ مدل بدون محدودیت بودجه!


حافظه ذخیره سازی

مقایسه لپ تاپ MateBook 14 و ZenBook 14

از نظر میزان ذخیره سازی اطلاعات، هر دو دستگاه از حافظه ۵۱۲ گیگابایتی از نوع SSD استفاده می‌کنند، اما عملکرد متفاوتی را در این زمینه می‌بینیم. لپ تاپ MateBook 14 از SSD سامسونگ استفاده می‌کند که سریع‌تر از هارد SSD کمپانی کینگستون است که در لپ تاپ ZenBook 14 استفاده شده است. بنابراین در این فاکتور هم لپ تاپ میت بوک می‌تواند برنده نهایی ما باشد.


سیستم عامل و ویژگی‌ها

هر دو لپ تاپ از ویندوز ۱۰ نسخه Home استفاده می‌کنند که می‌توانند برنامه‌های متعدد مایکروسافت را به راحتی اجرا کنید. می‌توانید از AMD Radeon Software هم استفاده کرده و به برنامه‌های امنیتی خوبی مانند McAfee هم مجهز باشید. لپ تاپ ZenBook 14 از سیستم نرم افزاری MyAsus برای بررسی بهتر سلامت لپ تاپ استفاده می‌کند و می‌توانید فاکتورهای مختلف را توسط این برنامه تشخیص داده و به عیب یابی بپردازید.

از طرف دیگر، لپ تاپ MateBook 14 هم از PC Manager استفاده می‌کند که برنامه جامع‌تری بوده و می‌تواند برای بررسی سیستم لپ تاپ شما کاربرد داشته باشد. این برنامه قابلیت چک کردن درایوها را داشته و برای حل مشکلات، بهترین گزینه شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ آری یا نه؟

برنامه Huawei Share هم در لپ تاپ میت بوک وجود دارد که امکان انتقال فایل‌ها از گوشی‌های هوشمند هوآوی به این لپ تاپ را فراهم می‌کند. این کار به سادگی با لمس ساده‌ای روی صفحه انجام شده و می‌توانید از قابلیت کولابریشن چند صفحه‌ای برای افزایش بهره وری لپ تاپ هم استفاده کنید. می‌توانید اتصال بی وقفه‌ای بین لپ تاپ و گوشی خود ایجاد کرده و عملیات انتقال فایل را با سرعت و کیفیت بالا داشته باشید. همچنین شما می‌توانید از نرم افزار Nahimic هم برای تغییر تنظیمات لپ تاپ و پروفایل‌های صوتی استفاده کنید.

مقایسه لپ تاپ MateBook 14 و ZenBook 14

به سادگی می‌توان دریافت که لپ تاپ میت بوک ۱۴ دارای ویژگی‌های اضافی بیشتری است و کاربران می‌توانند با گوشی‌های هوشمند هوآوی خود، از امکانات بیشتری برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید: مقایسه هارد اکسترنال وسترن و توشیبا


عمر باتری

لپ تاپ ZenBook 14 به یک باتری ۶۷ وات ساعتی مجهز شده است و این در حالی است که لپ تاپ میت بوک ۱۴ هم از باتری کوچک‌تر ۵۶ وات ساعتی استفاده می‌کند. مشخصا، لپ تاپ ایسوس در این زمینه برنده است و از نظر ظرفیت، می‌تواند سطح بالاتر را داشته باشد.

در تست‌های باتری، ما سعی کردیم که یک فیلم با کیفیت 1080p را با میزان روشنایی ۵۰ درصدی صفحه نمایش و همین میزان صدا اجرا کرده و لپ تاپ را در حالت هواپیما قرار دهیم تا باتری در شرایط بهتری برای تست قرار گیرد. بعد از انجام این آزمایش، لپ تاپ میت بوک توانست که ۱۰ ساعت این فیلم را پخش کرده و لپ تاپ ZenBook 14 هم به میزان ۱۴ ساعت و ۱۲ دقیقه موفق به پخش چنین محتوایی شود. بدین ترتیب کاملا مشخص است که لپ تاپ ایسوس در این زمینه برنده شده و اگر باتری فاکتور مهمی برای شما است، می‌توانید به سراغش بروید.


قیمت

سرانجام به فاکتور مهم قیمت می‌رسیم. لپ تاپ MateBook 14 مشخصا دارای هزینه بالاتری نسبت به ZenBook 14 است. به ازای این هزینه اضافه، میت بوک دارای نمایشگر بهتر، حافظه رم بیشتر، حافظه SSD سریع‌تر و ویژگی‌های نرم افزاری اضافی است و چنین ویژگی‌هایی را در ZenBook 14 نخواهید داشت. با توجه به تفاوتی که در زمینه سخت افزاری و موارد استفاده از آن وجود دارد، می‌توانیم ارزش خرید میت بوک را بالاتر دانسته و خرید آن را به شما توصیه کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی بررسی سرفیس پرو ۸ آخرین شاهکار مایکروسافت


کلام آخر

در مقایسه لپ تاپ MateBook 14 و ZenBook 14 دانستیم که لپ تاپ MateBook 14 در فاکتورهای بیشتری از لپ تاپ ZenBook 14 عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. ZenBook 14 قیمت پایین‌تری دارد، اما اگر قصد دارید که لپ تاپ بهتری با قابلیت‌های بیشتری داشته باشید، حتما باید لپ تاپ هوآوی را انتخاب کنید.

اما اگر هم لپ تاپ کوچک‌تری با عمر باتری بیشتر را ترجیح می‌دهید، می‌توانید به سراغ لپ تاپ ایسوس با هزینه پایین‌تر بروید. وضوح صفحه نمایش در لپ تاپ هوآوی بیشتر خواهد بود و می‌توانید از حافظه رم بیشتر و حافظه ذخیره سازی بالاتر هم استفاده کنید. پردازنده در این لپ تاپ قدرتمندتر بوده و ویژگی‌های برتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. بدین ترتیب این لپ تاپ می‌تواند اجرای بازی را به شکل بهتری در اختیار شما قرار دهد.

تفاوت اساسی در جدول بنچمارک بین لپ تاپ MateBook 14 و ZenBook 14؟

پردازنده Ryzen 5 4600H لپ تاپ MateBook 14 دارای دوازده هسته بوده و در مقایسه با تعداد هشت هسته‌ای پردازنده لپ تاپ ZenBook 14، بالاتر دیده می‌شود.

کدام لپ تاپ ارزش خرید دارد؟ MateBook 14 یا ZenBook 14؟

با توجه به تفاوتی که در زمینه سخت افزاری و موارد استفاده از آن وجود دارد، می‌توانیم ارزش خرید میت بوک را بالاتر دانسته و خرید آن را به شما توصیه کنیم.

لپ تاپ Mate book 14 هوآوی را از کجا بخرم؟

شما می توانید لپ تاپ هوآوی میت بوک 14 را به همراه انواع لپ تاپ ها با بهترین قیمت از فروشگاه آنلاین مقداد آی تی خریداری کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر می‌توانید به مجله مراجعه کرده و برای دیدن محصولات متنوع هم از فروشگاه مقداد آی تی بازدید فرمایید.