• مهدی محمدی
    نویسنده: مهدی محمدی

لپ‌ تاپ‌ ها، یک فناوری گران قیمت هستند. و قابل حمل بودن آنها باعث می‌شود تا به راحتی آسیب ببینند. و یا حتی از بین بروند یا سرقت شوند.

تایل (Tile) شرکتی است که ردیاب‌ هوشمند می‌سازد. و کمپانی اچ‌پی نیز در اوایل سال جاری میلادی همکاری با این شرکت را آغار نمود. که لپ‌‌ تاپ‌ های مجهز به سخت افزار Intel را در صورت سرقت و یا ناپدید شدن بتواند ردیابی کند. اکنون، HP فاش کرده است که این فناوری را در لپ‌‌تاپ‌ های جدید خود استفاده خواهد کرد. هرچند این بار به طرز متفاوتی این پروسه را اجرا می‌کند.

لپ‌‌تاپ‌ های جدید با فناوری Tile شامل مدل های HP EliteBook 800 G8 Series .(EliteBook x360 830، 830، 840 و 850) و ZBook Firefly G8 می شوند.

در سال ۲۰۲۱ این فناوری به‌صورت پیش‌فرض روی آن دسته از لپ‌ تاپ‌ های اچ‌پی که مجهز به پردازنده‌های نسل یازدهم سری تایگر لیک اینتل (Intel Tiger Lake) یا کارت‌های بی‌سیم اینتل هستند، نصب می‌شود.

ال جی، نمایشگرهای OLED شفاف را بر روی دربهای اتوماتیک پیاده می‌کند.

سایت خبری Tom’s Hardware اعلام کرد که لپ‌ تاپ‌ های آینده اچ پی به جای استفاده از راه حل سخت‌افزاری موجود در سری .HP Elite Dragonfly و EliteBook 1000 از یک سیستم ردیابی تایل (Tile) مبتنی بر نرم‌افزار استفاده خواهند کرد.

این لپ‌تاپ‌ها دارای یک ماژول PCIe هستند. البته از نوع دستگاه‌های ردیاب تایل که برای ردیابی کلیدهای گم‌شده یا دیگر وسایل از آن‌ها استفاده می‌شود. 

مدیر عامل شرکت Tile در بیانیه‌ای گفت: “این بار ، فناوری Tile یک راه حل نرم‌افزاری از پیش نصب شده است که به هیچ سخت‌افزار اضافی نیاز ندارد، و دسترسی به آن را بسیار آسان تر می‌کند.”

برای فعال کردن ویژگی‌های ردیابی لپ‌ تاپ، این فناوری باید از طریق برنامه Tile در Windows 10 فعال شود. سپس کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن Tile در تلفن‌همراه برای مکان‌یابی دستگاه گمشده استفاده کنند. حتی اگر در حالت Sleep, Hibernate یا حالت خاموش باشند.

بهترین لپ تاپ های ۲۰۲۰: برترین انتخاب ها برای طراحان گرافیک

اگرچه ردیابی یک لپ‌ تاپ می‌تواند برای بسیاری از افراد و مشاغل پرکاربرد باشد. اما احتمالاً نگرانی‌های بیشتری در مورد این فناوری ایجاد می‌کند که می‌تواند در هر زمان کاربر را ردیابی کند.

انتظار می‌رود لپ‌تاپ‌های جدید HP در ماه جاری روانه بازار شوند. در زمان نزدیک بودن به عرضه این محصول، قیمت آن هم اعلام خواهد شد.