• حسین رازانی
    نویسنده: حسین رازانی

دوربین جدید EOS R6 کانن تحت الشعاع گرانترین رقیب خود یعنی EOS R5 قرار گرفته است. اما با توجه به مجموعه ویژگی‌های چشمگیر آن، به نظر می‌رسد به محبوب‌ترین دوربین کانن تبدیل شود. این اختلاف بین مهارت‌های بسیار چشمگیر EOS R6 و مشخصات پیشرفته EOS R5 است. که برای یک کاربر معمولی شاید به یک دوربین با ویژگی های بیش از حد نیاز باشد.
به بیان ساده‌تر، EOS R6  اساساً یک R5 مقرون به صرفه‌ است. با وضوح قابل توجهی پایین‌تر و سنسور و قابلیت ضبط فیلم محدودتر، علی رغم اینکه به عنوان یک دوربین قابل قبول طبقه بندی می‌شود. EOS R6 دارای ویژگی‌هایی است که با مدل‌های حرفه‌ای و بسیار گران قیمت Canon رقابت می‌کند. به طوری که EOS R6 اکنون می‌تواند با فوکوس خودکار ردیابی در  Sony Real-Time مطابقت داشته باشد. و گاهی اوقات نیز عملکرد بهتری داشته باشد.

 

بررسی


تصاویر گرفته شده در زیر نور خورشید شفاف به نظر می رسد. و در مقایسه با EOS 6D Mark II در همان شرایط عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. همانطور که گفته شد، کیفیت تصویر هنوز هم خیلی خوب است و عکسبرداری با EOS R6 لذت کامل عکاسی را به کاربر ارائه می‌دهد.  
طراحی ارگونومیک آن، استفاده از آن را در تمام طول روز راحت کرده است. شما می‌توانید با سرعت شاتر تا 2 ثانیه به صورت دستی عکس بگیرید و همچنان تصاویر واضح را بدست آورید. البته این کار منوط به ثابت نگه داشتن دست‌ها هنگام عکسبرداری است.
هنگام فیلمبرداری با کیفیت 4K محدودیت هایی وجود دارد. با این حال کانن به صراحت اعلام کرده که EOS R6 در درجه اول یک دوربین عکسبرداری است.

  R6  قادر به عکسبرداری با 12fps است. شاتر الکترونیکی آن می‌تواند با سرعت عکاسی مداوم 20 فریم بر ثانیه عکاسی کند که با DSLR ورزشی مطابقت دارد. برای عکسبرداری از حیات وحش یا عکاسی ورزشی می‌توانید از فریم‌های بیشتری استفاده کنید. به صورت پیش فرض این دوربین بر پایه استفاده از شاتر الکترونیک قرار گرفته. اما کاربر این اختیار را دارد که بنا به دلخواه خود در هر زمان از شاتر مکانیکی یا الکترونیکی دوربین استفاده نماید.

به طور کلی EOS R6 یک ارتقا گسترده از EOS 6D Mark II است. این عملکردهای چشمگیر، ارزان نیستند و مدل‌های بدون آینه با فریم کامل با وضوح بالاتر با قیمت مشابه در دسترس هستند. این دوربین هم اکنون با قیمت 2،499 دلار به فروش می‌رسد.

 دوربین کانن EOS R6: بررسی، مشخصات و قیمت



مشخصات و ویژگی ها

 

  • سنسور CMOS تمام فریم 20.1MP
  • سیستم IBIS با با قدرت اصلاح 8EV
  • فناوری AF و تشخیص سر و چشم برای تصویربرداری حیوانات در عکاسی حیات وحش


بازار هدف کانن برای EOS R6 جدید “کاربرانی است که بیشتر روی عکاسی متمرکز هستند” و ممکن است بخواهند گاهی اوقات فیلم هم بگیرند. دوربین با ویژگی‌های برتر از EOS 1D X Mark III، با پردازنده آن، به ارث می برد.

جدیدترین موتور تصویربرداری Digic X کانن در کنار سنسور CMOS تمام فریم 20.1 مگاپیکسلی با کمی تغییر در طراحی کار می‌کند. کانن اعلام کرده که “مشابه” مورد استفاده در DSLR اسپرت است. این سنسور بروز، از معماری کانونی خودکار نسل دوم Dual Pixel (به نام Dual Pixel CMOS AF II) استفاده می‌کند.

این امر باعث بهبود فوکوس خودکار تشخیص اختلاف فاز در Live View در R6 شده. همچنین امکان سرعت بیشتر خواندن را هنگام عکسبرداری مداوم و سریع و در حین ضبط فیلم 4K با نرخ فریم بالا فراهم می کند.
به نظر می رسد 20.1MP برای دوربینی که قصد دارد یک دوربین همه جانبه باشد، ناکافی است. اما همه چیز در مورد سرعت قابل توجه و بهبود یافته دوربین کانن R6 است که می‌تواند در هنگام استفاده از شاتر مکانیکی خود، تصاویری با سرعت 12 فریم در ثانیه را ثبت کند. این یک عدد قابل توجه برای دوربینی است که هدف اصلی آن علاقه‌مندان به عکاسی است . اگر این سرعت برای شما کافی نیست، می توانید از شاتر الکترونیکی بهره ببرید. و R6 را با حداکثر سرعت 20 فریم در ثانیه تنظیم کنید که با EOS 1D X Mark III مطابقت دارد.


تعداد پیکسل پایین به معنای پیکسل‌های بزرگتر است. که نتیجه آن حساسیت بهتر نور و نسبت سیگنال به نویز بالاتر است و به EOS R6 محدوده ISO بومی 100-102،400 می دهد که می تواند از هر طرف به ISO 50 و ISO 204،800 گسترش یابد. کانن می گوید تصمیم برای استفاده از سنسور با وضوح پایین نیز به عکاسان کمک می کند تا روند کار خود را مدیریت کنند. تعداد پیکسل پایین به معنای کوچکتر شدن اندازه و افزایش سرعت انتقال است.

 دوربین کانن EOS R6: بررسی، مشخصات و قیمت



پیشنهاد ما:



سیستم فوکوس خودکار دوربین کانن R6 نیز افزایش چشمگیری یافته است. 6،072 نقطه AF قابل انتخاب توسط کاربر وجود دارد که 100٪ فریم را پوشش می دهد. و این یک پیشرفت نسبت به سیستم نقطه AF 5655 EOS R به حساب می‌آید. Canon ادعا می‌کند که R6 دارای “سریعترین AF در جهان برای یک دوربین تمام فریم” است با زمان 0.05 ثانیه. اما سونی با فرمت APS-C Alpha A6400 که سرعت دستیابی آن به 0.02 ثانیه است، Canon را شکست داده است.

این دوربین مانند 1D X Mark III دارای پشتیبانی از فایل HEIF (فرمت تصویر با بازده بالا) است. این بدان معناست که تصاویر با دامنه 10 بیتی RGB برای دامنه دینامیکی وسیع‌تر و دامنه رنگی گرفته می‌شوند. این قالب همچنین از الگوریتم فشرده سازی کارآمدتری استفاده می‌کند که در مقایسه با JPEG های سنتی اطلاعات بسیار بیشتری را ذخیره می‌کند.

از نظر ویدئویی ، R6 به وضوح به R5 نمی رسد. ضبط 4K / 60p بهترین چیزی است که می توانید در دوربین و فقط در فرمت UHD بدست آورید. از نمای DCI برای نماهای بیشتر، شبیه سینما پشتیبانی نمی‌شود. اما همان طور که پیش از این اشاره شد Canon این دوربین را برای فیلمبرداران طراحی نکرده است. همانطور که گفته شد، امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K در حالی که از عرض کامل سنسور استفاده می‌کنید مزیت بزرگی است که R6 نسبت به EOS R و RP دارد.

 

 دوربین کانن EOS R6: بررسی، مشخصات و قیمت



طراحی

  • تصاویر عمقی ، ارگونومیک
  • کنترلر جوی استیک
  • اسلات کارت دوتایی

از نظر فیزیکی، EOS R6 مزیت بزرگی نسبت به همتای خود 6D Mark II DSLR ندارد. این دوربین با وزن 680 گرم (در مقایسه با وزن 765 گرم برای 6D II). با ابعاد 138 میلی متر در 98 میلی متر در 88 میلی متر (در مقابل 144 میلی متر در 111 میلی متر در 75 میلی متر برای 6D II) کمی جمع و جور تر است. و شما هنگام استفاده به سختی تفاوت را حس می‌کنید.

دوربین کانن R6 به لطف خوش دست بودن و ارگونومی آن، برای استفاده طولانی مدت کاملا مناسب است. EOS R6 این امکان را دارد که هنگام خاموش بودن دوربین شاتر را بسته نگه دارد. این موضوع آسیب گرد و غبار را به حداقل می‌رساند. تنظیماتی که می‌توانید در سیستم منو به آن دسترسی داشته باشید.

بدنه از بیشتر جهات به EOS R قدیمی شبیه است اما تفاوت‌های نیز وجود دارد. اصلی ترین مورد بازگشت کنترلر جوی استیک در قسمت پشتی دوربین است. نوار لمسی در پنل عقب EOS R محل اختلاف بسیاری از کاربران بود و خوب است که ببینید دیگر از بین رفته است. جوی استیک به راحتی پیدا می‌شود، بدون اینکه چشم از منظره‌یاب بردارید. اگر علاقه زیادی به عملکرد صفحه لمسی Canon ندارید، می‌توانید از آن برای انتخاب AF استفاده کنید و یا از طریق سیستم منوی دوربین آن را تنظیم کنید.

تفاوت دیگر در تنظیم کنترل عقب، بازگشت دکمه Quick Menu است که در EOS R و RP نیز وجود نداشت. در بیشتر موارد، طراحی کنترل همانند سیستم منو، برای شما بسیار آشنا خواهد بود. برای کسانی که قبلا از یک سیستم متفاوت استفاده کرده‌اند، تنظیمات Canon بسیار آسان است و فقط چند دقیقه زمان، صرف یادگیری آن خواهد شد.

 دوربین کانن EOS R6: بررسی، مشخصات و قیمت




دوربین کانن R6 از منظره‌یاب با وضوح بالا موجود در R5 نیز غافل می‌شود. در عوض یک EVF با 3.69 میلیون نقطه (مطابق با EOS R) خواهید داشت. اگرچه وضوح بالاتر EVF می توانست بسیار عالی باشد، اما در اینجا هیچ جای شکایتی وجود ندارد. نرخ تازه سازی 119.8 فریم در ثانیه به این معنی است که به سختی تفاوت را احساس خواهید کرد.


اگر علاقه‌ای به استفاده از EVF ندارید، می‌توانید در Live View عکس بگیرید. و با استفاده از صفحه لمسی 3 اینچی 1.62 میلیون نقطه ای، تصویر خود را قاب بندی کنید. این صفحه نمایش با زاویه متنوع کمی کوچکتر از نمایشگر EOS R5 است که به لطف حاشیه نازک‌تر، 3.2 اینچ است.

پیشرفت مهم دیگری که دوربین کانن R6 به وجود آورده اسلات کارت‌های دوتایی است که هر دو از فرمت SD UHS-II پشتیبانی می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید همزمان از هر دو اسلات استفاده کنید.

در طرف مقابل اسلات کارت حافظه، سایر پورت‌های مورد نیاز شما قرار دارند. جک هدفون و میکروفون 3.5 میلی متری، پورت USB-C با سرعت 3.1 ، پورت micro HDMI و ترمینال شاتر از راه دور E3 وجود دارد. از پورت USB-C می توان برای شارژ دوربین در حین حرکت استفاده کرد.

هر دو دوربین  R6 و R5 از باتری جدید – LPE-6NH – بهره می‌برند. که نه تنها عمر باتری بهتری را ارائه می دهد که تا حدود 510 عکس را ساپورت می‌کند.



فوکوس خودکار



دوربین کانن R6 همانند دوربین حرفه ای 1D X Mark III و دوربین گران قیمت EOS R5، بسیار سریع و دقیق است و عملکرد فوکوس خودکار بدون شک بهترین کلاس این نوع دوربین است. اگر حیوان یا شخصی که از او عکس می گیرید از دوربین دور شود، R6 بلافاصله اندازه جعبه فوکوس را افزایش داده و در پشت سر موضوع عکاسی شما قفل می‎‎شود. و اگر سوژه دوباره به سمت دوربین برگردد R6 می‌تواند روی چشم‌‌های موضوع قفل شود.


کانن می گوید که تشخیص حیوانات در R6 در حال حاضر فقط برای گربه‌ها، سگ‌ها و پرندگان است. اما این باعث نمی‌شود دوربین روی هر جسمی که چشم یا سر دارد، متمرکز نشود. برای سوژه‌هایی به کوچکی زنبورها، R6 می تواند سر حشره را پیدا کند.
سیستم جدید Dual Pixel CMOS AF II کانن امکان تمرکز بر روی سنسور را فراهم می کند. و به شما امکان می دهد 6،072 نقطه فوکوس خودکار را انتخاب کنید. عددی بالاتر از 5،940 نقطه قابل تعریف توسط کاربر در R5. این نقاط کل قاب افقی و 90٪ عمودی را پوشش می دهد. عددی که بیش از آنچه دوربین‌های سطح متوسط ​​ارائه می‌دهند، است.

6 2

کارایی

  • بهترین IBIS در کلاس تمام فریم
  • سرعت شاتر تا 20fps
  • بهبود عمر باتری



R6 قادر به ضبط تصاویر 5472 در 3648 پیکسل (در مقایسه با اندازه بزرگتر 8192 × 5464 در R5) در پرونده های JPEG یا 14 بیتی RAW است. اما انتخاب قالب ما 10 بیتی HEIF است. برای فیلمبرداری در این قالب ، باید HDR PQ را فعال کنید که JPEG را به HEIF تبدیل کند.
برای مطابقت با سرعت پر شدن حافظه دوربین، مهم است که بدانید R6 دارای حافظه بافر با اندازه ای چشمگیر است. در حالی که بسیاری از موارد به کارت حافظه ای که استفاده می کنید بستگی دارد، این دوربین تقریباً 315 فریم را کنترل می‌کند بدون اینکه حتی به کارت SD UHS-II فکر کنید.

در واقع، شما به راحتی قادر خواهید بود بدون نگرانی از کند شدن دوربین بیش از 1000 تصویر JPEG یا فایل های CR3 RAW فشرده را در کارت UHS-II ذخیره کنید. اگر از RAW فشرده نشده استفاده می‌کنید، فضای بافر به طور قابل توجهی به 240 پرونده متوالی کاهش می یابد. در هر صورت ، این مقدار بیشتر از چیزی است که اکثر مردم به آن احتیاج دارند.

7 3

 

کیفیت تصویر

 

  • ثبت عالی رنگ ها
  • دامنه پویایی در JPEG ها
  • عملکرد خوب ISO


بیشتر کاربران نگران قدرت تفکیک سنسور 20MP هستند.

عکس‌های گرفته شده در یک روز بسیار آفتابی برای داشتن جزئیات و نور مناسب، هنگامی که با EOS 6D Mark II مقایسه می‌شود؛ به وضوح نشان می‌دهد که 26MP دارای جزئیات و بافت بیشتری نسبت به R6 است.

در فرمت عکاسی اگر با HEIF عکس بگیرید، دامنه دینامیکی 10 بیتی R6 به کار می‌افتد و شما می‌توانید دامنه تونال بیشتری را ضبط کنید. بخاطر داشته باشید که پشتیبانی نرم افزاری از HEIF هنوز محدود است. اگرچه فرمت فایل پیش فرض برنامه Apple’s Photos است و می‌توانید تمام HEIF ها را در خود دوربین به JPEG تبدیل کنید.
همچنین متوجه خواهید شد که سنسور 20 مگاپیکسلی دوربین قدرت تفکیک پذیری کافی را دارد تا بتواند برخی از برش‌ها را بدون افت زیاد کیفیت، به شرط ضبط شدن تصویر در ISO پایین، امکان پذیر کند. همانطور که انتظار می‌رفت، برخی از جزئیات را در ISO های بالا از دست خواهید داد. اگرچه فقط در ISO 20،000 بود که ما این مشکل را مشاهده کردیم .

به طور کلی، کانن R6 یک دوربین بسیار توانمند است که تصاویر عالی از خود به جای می‌گذارد. به شرطی که به دنبال چاپ هیچ یک از آن‌ها در اندازه بزرگتر از A3 نباشید.



این دوربین را بخرید اگر..


اگر در حال حاضر از EOS R ، RP یا هر یک از DSLR های کانن استفاده می کنید، R6 چیزی فراتر از یک ارتقا مناسب است. در این دوربین ویژگی هایی را پیدا می کنید که به سختی می توانید در دوربین های دیگر در همان کلاس پیدا کنید.