• حسین رازانی
    نویسنده: حسین رازانی

 

نظر اولیه


پاناسونیک به وضوح از انتقادهایی که به دوربین‌های بدون آینه تمام فریم اصلی وارد شده درس‌ گرفته است. پاناسونیک S5 یک سنسور فول فریم را با بدنه‌ای کوچک اما ارگونومیک ترکیب کرده است. نتیجه این کار دوربینی است که باید طیف وسیعی از سازندگان را به خود جلب کند. با داشتن طیف گسترده‌ای از مشخصات ویدیویی، این یک هیبرید خارق العاده است که ما قطعا آن را به شما توصیه می‌کنیم.

مثبت:


اندازه و وزن کوچک
دامنه خوب کنترل ها
مشخصات فیلم عالی


در برابر

بدون درگاه HDMI با اندازه کامل
لنزهای بزرگ اندازه جمع و جور را تحت تأثیر قرار می‌دهند
فوکوس خودکار بهترین نیست

بررسی پاناسونیک Lumix S5

بررسی


پاناسونیک لومیکس S5 برادر کوچک دوربین‌های بدون آینه فول فریم موجود این شرکت مانند پاناسونیک لومیکس S1 است. با قیمت ارزان‌تر، که بدنه آن بسیار کوچکتر و سبک‌تر از محصولات سری S1 است. در واقع، حتی کوچکتر از پاناسونیک Lumix GH5 است که دارای یک سنسور میکرو چهار سوم است.

در قلب پاناسونیک S5 همان سنسور 24.2 مگاپیکسلی تمام فریم است که قبلاً در S1 دیده‌ایم. بنابراین ما می‌دانیم که این محصول توانایی تولید تصاویر خارق العاده‌ای را دارد. قرار دادن آن در بدنه‌ای که بیشتر به دوربین Micro Four Thirds شباهت دارد بسیار هیجان انگیز است. و از نظر تئوری باید عملکرد کامل فریم را در یک بسته بندی بسیار جمع‌وجور به شما ارائه دهد. آیا واقعیت با وعده های داده شده، مطابقت دارد؟ در اکثر موارد، پاسخ مثبت است.

بررسی پاناسونیک Lumix S5

قیمت و تاریخ عرضه پاناسونیک لومیکس S5

  • لومیکس S5 در تاریخ 2 سپتامبر سال 2020 معرفی شد
  • در حال حاضر فقط برای خرید دوربین با قیمت 1،999 دلار در دسترس است
  • یا با لنز 20-60 میلی متر f / 3.5-5.6 با قیمت 2،299 دلار
  • پاناسونیک S5 در ابتدای سپتامبر 2020 معرفی شد. تاریخ فروش آن در اواخر ماه جاری اعلام شد.

S5 را می توانید با قیمت 1،999 دلار خریداری کنید. که اگر از قبل در سری S سرمایه‌گذاری کرده باشید. به عنوان یک نسخه پشتیبان خوب به دنبال S5 باشید، بسیار منطقی خواهد بود. با این حال، به احتمال زیاد اکثر افراد S5 را با لنز کیت خریداری می‌کنند. که این یک 20-60 میلی متر با فاصله کانونی f / 3.5-5.6 است.

S5 و لنز 20-60 میلی متری را با قیمت 2،299 دلار می توانید تهیه کنید. که این امر آن را به مقرون به صرفه‌ترین دوربین سری S تا کنون تبدیل می‌کند. همچنین آن را در یک براکت قیمتی مشابه سایر مدل‌های بدون آینه تمام فریم از جمله Nikon Z6 ،Canon EOS RP و Sony A7 III قرار می‌دهد.

بررسی پاناسونیک Lumix S5

طراحی و هندلینگ

  • سنسور فول فریم در بدنه ای کوچکتر از Panasonic GH5
  • صفحه‌ای کاملاً واضح و حساس به لمس 1.84 متر
  • تعداد زیادی دکمه دسترسی مستقیم و شماره گیری


یکی از انتقادات اساسی در مورد دوربین‌های اصلی Panasonic Lumix S1 و S1R اندازه و وزن بسیار زیاد آن‌ها بود. پاناسونیک بسیار مشتاق بود که با S5 به این مسئله بپردازد، و قادر به کوچک کردن تمام اجزای اصلی در بدنه‌ای است که کوچکتر و سبک تر از Lumix GH5 است یکی از مدل‌های میکرو چهار سوم آن.

در این مرحله ذکر لنزهای 20-60 میلی متری نیز که به عنوان بخشی از بسته کیت S5 ارائه می‌شود، قابل ذکر است. این یک لنز کوچک و شسته و رفته است. که آن را به یک شریک ایده آل برای S5 تبدیل می‌کند. مشکل این است که لنزهای L Mount دیگر لزوماً کمرنگ نیستند بخصوص در پیشنهادات اختصاصی پاناسونیک. هنوز یک دوربین جدید و کوچکتر می تواند به این معنی باشد که لنزهای کوچک در راه هستند. عضو بودن در اتحاد L Mount به این معنی است که می توانید از S5 با لنزهای Sigma و Leica نیز استفاده کنید که گزینه‌های بیشتری نیز به شما می دهد.

Lumix S5 بسیار شبیه هر دوربین Lumix دیگری است که ممکن است در گذشته استفاده کرده باشید. گرچه این بدان معناست که ممکن است زیبا و جذاب ترین دوربین موجود در بازار نباشد، اما بسیار کاربردی است. دسته چاق آن بسیار راحت در دست قرار می گیرد. در پشت دوربین یک استند دارد تا انگشت شست شما بسیار طبیعی روی آن بنشیند.

4 5

مشخصات و ویژگی ها

  • چشمگیر 24.2MP سنسور فول فریم
  • فیلم داخلی 10 بیتی 4K می گیرد
  • منظره یاب یک امر کاملاً استاندارد OLED 2.36m-dot 0.74x است

Lumix S5 از همان سنسور Lumix S1 قدیمی (و بزرگتر) استفاده می کند که خبر خوبی است. این به این معنی است که شما یک سنسور CMOS تمام فریم 24.2MP دریافت کرده اید که قبلاً در جاهای دیگر عملکرد بسیار خوبی دیده ایم.

Lumix S5 به عنوان یک مدل ارزان تر، به طور طبیعی همسان‌سازی را در جاهای دیگر انجام داده است. یک مثال خوب منظره یاب الکترونیکی است. S1 دارای منظره یاب 5.76 متر نقطه ای است که یکی از بالاترین رزولوشن ها در اطراف است. تعجب آور نیست که یک نسخه کمتر پیشرفته در S5 پیدا کنید. که یک امر OLED با 2.36 متر نقطه است. به صورت جداگانه، این یک منظره یاب عالی است که دید خوبی از صحنه به شما می دهد و بسیار قابل استفاده است. بنابراین، مگر اینکه تصادفاً یک Panasonic S1 یا S1R هم داشته باشید، بعید است از آنچه در اینجا ارائه می شود خیلی ناامید شوید.

یکی دیگر از انتقادات به دوربین‌های اصلی S1 ، فوکوس خودکار آن‌هاست. که می تواند در برخی مواقع کمی کند و غیر قابل پیش بینی باشد. برای S5 ، پاناسونیک ادعا می کند که “الگوریتم را دوباره بازنویسی کرده” و اساساً دوباره شروع شده است. هنوز هم به جای سیستم تشخیص فاز یا ترکیبی که در بسیاری از رقبای آن مشاهده می کنیم. از سیستم تشخیص مبتنی بر کنتراست با فناوری DFD (عمق ناشی از عدم تمرکز) استفاده می کند.

VBcd3av23JQ93uvZqLFAii 1920 80
نمونه عکس گرفته شده با پاناسونیک Lumix S5

کارایی

  • سرعت عکاسی با سرعت 7 فریم در ثانیه برای عابر پیاده. (هرچند می توانید از عکس 4K / 6K استفاده کنید)
  • فوکوس خودکار بهبود یافته از دوربین های قبلی سری S
  • عمر باتری مناسب برای تیراندازان علاقه مندان


اگر به دنبال دوربین عکاسی از ورزش یا اکشن هستید، بعید به نظر می رسد Lumix S5 همان دوربین مورد علاقه شما باشد. این حداکثر سرعت عکسبرداری با انفجار متوسط را حداکثر 7 فریم در ثانیه ارائه می دهد. که اگرچه برای گرفتن اقدام قابل پیش بینی یا لحظه عجیب و غریب بچه ها یا حیوانات خانگی شما در حال دویدن مفید است. اما برای کسانی که عادت به عکسبرداری دارند ، کمی محدود کننده است.

هنوز هم S5 با گزینه های Photo Panasonic’s 4K / 6K کمی جبران می کند. که به شما امکان می‌دهد با سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط کنید و عکس مورد نظر خود را بعداً خارج کنید. با استفاده از گزینه 6K می توانید عکس‌های 18MP را استخراج کنید که برای اکثر سناریوها به اندازه کافی خوب است. اما بعد از آن کمی تلاش می شود تا تصاویر گرفته شده را الک کنید و عکس مورد نظر خود را ذخیره کنید.

کیفیت تصویر و فیلم

  • دارای محدوده ISO 100-51200 (قابل ارتقا تا ISO 50 و ISO 204800)
  • سنسور آزمایش شده و ارائه شده تصاویر عالی را ارائه می‌دهد
  • عملکرد کم نور در فریم کامل در یک بدنه جمع و جور

ما از نظر کیفیت تصویر انتظار شگفتی های زیادی از S5 را نداشتیم. زیرا قبلاً عملکرد سنسور آن را در جای دیگری دیده ایم. و در واقع عملکردی عالی به دست آورد. این قابلیت تولید عکس‌های بسیار دقیق با رنگ های گرم و پر جنب‌و‌جوش در شرایط مختلف را دارد.

آنچه شما اساساً بدست می آورید عملکرد تمام فریم از بدنه Micro Four Thirds است. که به خصوص برای کسانی که دوست دارند در نور کم عکسبرداری مکرر داشته باشند خبر خوبی است. در ISO 6400، به ندرت نویز قابل مشاهده است و هموار سازی تصویر کاملاً تحت کنترل است. اگر از نزدیک بررسی کنید، می‌توانید مناطق کمی لکه دار را مشاهده کنید، در غیر این صورت برداشت کلی عالی است.

tWhYX2W3LKebDBFRH2gCSo 1920 80 2
نمونه عکس گرفته شده با پاناسونیک Lumix S5

آیا باید پاناسونیک Lumix S5 بخریم؟

بخرید؛ اگر…


اگر یک دوربین هیبریدی کامل برای فیلم و عکس می خواهید.

مدت‌هاست که پاناسونیک به اعتبار ویدیویی خود معروف است. و S5 یک دوربین هیبریدی خارق العاده برای کسانی است که می خواهند ترکیبی یکنواخت از تصاویر ثابت و متحرک را ثبت کنند. این دوربین مهارت کامل و توانایی فیلمبرداری S1H را ندارد، اما برای یک دوربین بسیار کوچکتر چشمگیر است. ویدئو با کیفیت 4K / 30p آن را بالاتر از بسیاری از رقبا قرار می‌دهد. در حالی که مشخصات دیگر مانند ضبط V-Log و Dual-Native ISO آن را برای کسانی که فیلم‌های زیادی می‌گیرند بسیار جذاب می‌کند.

اگر یک دوربین فول فریم جمع‌وجور، مناسب سفر، می‌خواهید.

یکی از مهمترین انتقادات به دوربین‌های اصلی سری S، اندازه و وزن زیاد آن‌ها بود. برای شرکتی که پیشگام دوربین‌های کوچک با فرمت Micro Four Thirds بود، این کمی دور از ذهن است. در اینجا با بدنه‌ای که کوچکتر از GH5 مواجه هستیم، که به خوبی و واقعاً مورد توجه قرار گرفته است. و زمانی که آن را با لنزهای کیت 20-60 میلی متری جفت کنید یک دوربین کوچک عالی دارید که برای سفر و عکسبرداری روزمره ایده آل است.

اگر طرفدار سری S هستید و به دوربین دوم کوچکتر نیاز دارید

اگر قبلاً در سری S پاناسونیک سرمایه گذاری کرده اید، S5 بدنه مکمل خوبی است که باید در کیف خود داشته باشید. این در کنار دوربین اصلی جدی تر، برای عکسبرداری‌های مسافرتی و همچنین ایجاد محتوای خارج از کاف و vlogging به خوبی کار می کند.

خریداری نکنید اگر …

اگر می خواهید تصاویر پر سرعت و اکشن بگیرید

با سرعت نسبتاً متوسط ​​7 عکس در ثانیه، این دوربین برای عکسبرداری از حرکات سریع و حیات وحش نیست. اگرچه می‌توانید از حالت خارق العاده 6K Photo Panasonic برای گرفتن 30 فریم در ثانیه و استخراج عکس‌های 18 مگاپیکسلی استفاده کنید، اما این کاملاً مشابه آنچه که شما نیاز دارید نیست.

همچنین باید وقت بگیرید تا در کلیپ‌های خود پیمایش کنید تا عکس های مورد نظر خود را در دوربین استخراج کنید ، که یک لایه اضافی از کار را اضافه می کند.

شما یک فیلمبردار حرفه ای تمام وقت هستید

اگرچه S5 برای فیلم خارق العاده است. اما بیشتر برای کارهای سبک‌تر و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاملاً پاسخگوی خواسته‌های یک متخصص تمام وقت نیست. خوشبختانه پاناسونیک برای کسانی که به ضبط تصویر کامل 6K و 10 بیتی نیاز دارند، دوربین‌های بهتری مانند Lumix S1H در اختیار دارد.

شما یک سیستم کوچک می خواهید که بسیار قابل حمل باشد

پاناسونیک به خوبی S5 را کاهش داده و یک دوربین قابل حمل با اندازه مناسب و مناسب برای سفر تولید کرده است. با این حال ، لنزهای کیت 20-60 میلی متری به کنار ، سایر لنزهای سری S هنوز بسیار بزرگ هستند. ممکن است اپتیک کوچکتری در جای دیگری از L Mount Alliance در دسترس باشد. اما اگر می خواهید دوربین خود را به همراه تعداد زیادی اپتیک مسافرتی بسته بندی کنید، این مورد برای شما مناسب نیست.

 

مقایسه سه میان رده ی موبایل بازار: پیکسل ۴a ، آیفون SE 2020 و Galaxy A51