• رها فهیمی
    نویسنده: رها فهیمی

بدافزار به انواع مختلفی از نرم‌افزارها و ابزارهای مخرب گفته می‌شود که تنها به‌منظور خرابکاری توسعه داده شده است و می‌تواند آسیب فراوانی برای یک سیستم داشته باشد. بدافزارها هدفی جز سواستفاده از دستگاه میزبان نداشته و معمولا برای نابودی یا سرقت داده‌های کاربران به‌کار می‌روند. این برنامه‌ها تنها برای توسعه دهنده آن سودمند هستند. به‌عنوان مثال، سرقت اطلاعات بانکی شما، عملی است که باعث ضرر و زیان‌های مالی شده و کسی که این کار را انجام می‌دهد، سود مالی بزرگی را از آن خود می‌کند. گاهی اوقات، این سود می‌تواند جنبه غیر مالی داشته باشد. به‌طور مثال، شخصی برنامه‌ای را تولید کرده و ویروسی را با آن به سیستم شما وارد می‌کند و آن را از کار می‌اندازد. او با این کار یک خشونت مجازی اعمال کرده است و تنها باعث ضرر رساندن به شما می‌شود و هیچ سود مالی به نفع خودش ندارد.

بنابراین، در کل می‌توان گفت که بدافزارها خطرناک هستند و سناریوهای مختلفی را می‌توانند ایجاد کنند. بهترین راه برای مقابله با بدافزار، استفاده از آنتی ویروس‌هایی است که بتوانند سناریوهای فاجعه‌بار بدافزارها را خنثی کنند. در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد و شما را با خطرات بدافزارها آشنا می‌کنیم.

انواع بدافزارها

بدافزار

بدافزار یک اصلاح گسترده است. بنابراین، به هر اتفاقی بدی که در کامپیوتر شما اتفاق می‌افتد، می‌توانیم از اثرات بدافزارها تلقی کنیم. نرم‌افزارهای زیادی می‌توانند نقش بدافزار را بازی کرده و از اطلاعات شخصی شما سواستفاده کنند. با این حال، زیرمجموعه‌های متفاوتی از بدافزارهای رایج وجود دارد و می‌خواهیم به‌صورت خلاصه به آن‌ها نگاهی بیندازیم. لفظ «ویروس» که قبلا به آن اشاره کردیم، از لحاظ تاریخی، به یکی از رایج‌ترین انواع بدافزارها گفته می‌شود که این روزها کمتر آن را می‌شنویم.

داشتن درک بهتر از اشکال مختلف بدافزارها، می‌تواند به‌عنوان یک دانش پایه به ما کمک کند تا بتوانیم تشخیص درستی روی فعالیت‌هایی که ممکن است منجر به ورود بدافزار به سیستم شود، داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: معرفی نرم افزار تست پایداری کامپیوتر

ویروس

بدافزار

یک ویروس، در یک نرم‌افزار یا فایل جاسازی شده و با اجرای آن، برنامه یا فایل سیستم آلوده می‌شود. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، یک پی‌لود فعال شده و اتفاقات بدی برای کامپیوتر شما اتفاق می‌افتد. ممکن است که شما متوجه آن نشوید و اثرات آن به‌صورت مخفیانه روی کامپیوتر شما تاثیر بگذارند. همه ویروس‌ها به‌صورت مخفیانه برنامه نویسی می‌شوند و کاربران عادی، معمولا دید چندانی نمی‌توانند به آن داشته باشند. ویروس‌ها می‌توانند به فایل‌های بیشتری گسترش پیدا کرده و به کامپیوترهای دیگر هم در صورت انتقال فایل موردنظر، راه پیدا کنند.

این نوع بدافزارها می‌توانند به فایل‌ها و پوشه‌های یک کامپیوتر یا شبکه متصل شده و سپس به آلوده کردن قسمت‌های دیگر بپردازند. ممکن است که بدافزارها در داخل شبکه تکثیر شده و سپس به درایو اصلی راه پیدا کنند. این درایوها می‌توانند به هر کامپیوتر دیگری وصل شده و آن‌ها را نیز آلوده کنند. ویروس‌ها با پاک کردن یا خراب کردن فایل‌ها، سبب آسیب شده و حتی می‌توانند تنظیمات امنیتی کامپیوتر را نیز تغییر دهند.

ابزارهای ترسناک این نوع بدافزار، سعی می‌کنند که هشدارهای زیادی را به سمت شما ارسال کرده و منقلب‌تان کنند. آن‌ها معمولا پیام‌هایی مبنی بر به‌خطر افتادن امنیت دیجیتالی، داشتن بدهی مالیاتی IRS یا ارسال محتوای غیرمجاز در رسانه‌های اجتماعی، به شما ارسال می‌کنند و می‌توانند راهکارهایی را نیز به شما پیشنهاد دهند تا به‌ دام‌تان بیندازند. آن‌ها معمولا یک لینک برای حل کردن این مشکلات، یا یک شماره تماس یا دانلود کردن یک برنامه را به شما پیشنهاد می‌کنند تا بتوانند از ترس شما سو استفاده کرده و سریعا به خواسته خودشان دست پیدا کنند.

این تاکتیک زمانی موثر خواهد بود که بتوانند شما را غافلگیر کنند. اگر بتوانید با ترس خود کنار آمده و تصمیم بهتری بگیرید، تاکتیک‌های بهتری به‌کار خواهید برد و می‌توانید از این خطرات دور شوید.

کرم‌ها

بدافزار

بدافزار دیگری به نام کرم (worm) هم وجود دارد که تقریبا به‌همان شیوه ویروس انتشار می‌یابد و برای پخش شدن خود، از روش انتقال فایل استفاده می‌کند. کرم‌ها خطرناک‌تر از ویروس‌ها هستند، چرا که نیازی به فعال شدن از طریق کاربر ندارند و خود به خود می‌توانند از طریق همان فایل پخش شوند.

تروجان‌ها

تروجان نوع دیگری از بدافزارها هستند که وانمود می‌کنند، قانونی هستند. البته، این نوع بدافزارها به Trojan horse هم معروف هستند و طوری طراحی و برنامه‌نویسی شده‌اند که شبیه یک برنامه مفید عمل کنند. این بدافزارها هنگام اجرا، خرابی بالایی را روی سیستم شما ایجاد می‌کنند و کم کم اثرات ناخوشایند آن در سیستم شما دیده خواهد شد.

تروجان‌ها بیشتر مخفیانه کار می‌کنند و از یک پوشش مانند یک برنامه سالم استفاده می‌کنند تا شما اطلاعاتی از برنامه مخرب پشت آن نداشته باشید. یک مثال ساده در مورد آن، کارت‌های آنلاین هستند که بسیار دوستانه و سرگرم کننده به‌نظر می‌رسند و اشتراک گذاری آن‌ها نیز بسیار ساده است. اما ممکن است همین کارت‌ها نقش ویروس را داشته و تغییراتی را در برنامه‌های مختلف ایجاد کنند. آن‌ها می‌توانند یک سایت خاص را لود کرده یا فایلی را دانلود کنند.

هر یک از این موارد می‌تواند کار را پیچیده کند. مجرمین، امروزه از روش‌هایی استفاده می‌کنند که کار را بسیار پیچیده‌تر کرده است. بدافزارهایی را در طول این سال‌ها دیده‌ایم که بسیار موجه به‌نظر می‌رسند، اما کامپیوتر میزبان را آلوده کرده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. به‌عنوان مثال، در طول همه‌گیری ویروس کرونا، از مردم دعوت شد تا از سایت‌هایی که اطلاعاتی در مورد این ویروس و نحوه درمان آن ارائه می‌دهند، بازدید به‌عمل آورند. در کنار اینکه برخی از این سایت‌ها اطلاعات غلطی به مردم می‌دادند، بسیاری از افراد نیز بدافزارهای زیادی را در این سایت‌ها قرار داده و سوابق مردم را سرقت می‌کردند. از نمونه‌های بزرگ، می‌توانیم به پروژه‌ باج‌افزار دانشگاه یوتا اشاره کنیم که سارقین از طریق آن، پرونده دانشجویان بسیاری را سرقت کرده و توانستند با غیرفعال کردن شبکه کامپیوتری دانشگاه، همه این اطلاعات را افشا کنند.

باج‌افزارها

بدافزار

باج‌افزار (Ransomware) بدتر از تروجان‌ها هستند. این نوع بدافزارها در کامپیوتر شما، از طریق یک فایل یا کد تحت وب‌سایت، منتشر می‌شوند. آن‌ها می‌توانند دستگاه و کل فایل‌های را قفل کنند. باج‌افزارها حالت تهدیدی دارند و در صورتی که مبلغ درخواستی توسعه دهنده این باج‌افزارها را پرداخت نکنید، همه اطلاعات شما را تحت یک مهلت خاص، حذف می‌کنند. توسعه دهنده این بدافزارها، معمولا همه کارهای گرفتن باج از شما را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند.

این نوع بدافزار می‌تواند روی یک دستگاه واقعی یا یک حساب مربوط به شبکه ایجاد شود. پنجره‌های زیادی در این حالت باز شده و ارتباطاتی به شما زده خواهد شد تا شما را از این خطر آگاه کند. باج‌افزارها شما را تشویق می‌کنند که به مشکل ایجاد شده اهمیت داده و با توسعه دهندگان باج‌افزارها همکاری کنند. آن ها معمولا اطلاعات حساب بانکی‌تان را از شما خواسته و می‌توانند دسترسی بیشتر به حساب کاربری یا دستگاه شما داشته باشند. حتی ممکن است که مبالغ درخواست شده زیاد نباشد و بتوانند سریع‌تر شما را ترغیب کنند.

با این حال، بازهم هیچ تضمینی وجود ندارد که کلاهبرداران بعد از اخاذی اول از شما، بار دیگر کلاه‌برداری خودشان را در آینده تکرار نکنند. به‌همین دلیل، همواره پلیس توصیه می‌کند که از همکاری با این چنین افرادی خودداری کرده و هیچ‌گاه مبلغ یا خواسته آن‌ها را انجام ندهید. 

ابزارهای جاسوسی

بدافزار

نرم‌افزارهای جاسوسی که Spyware نامیده می‌شوند، می‌توانند فعالیت‌های شما را ردیابی کرده و به سایت‌هایی که متصل می‌شوید و عباراتی که تایپ می‌کنید، دسترسی کامل داشته باشند. بنابراین، آن‌ها می‌توانند نام کاربری و رمز عبور شما را کنترل کرده و به آن دسترسی داشته باشند. این ابزارها هم می‌توانند خطرناک بوده و بدون اینکه اطلاع داشته باشید، حساب بانکی شما را خالی کنند.

ابزارهای تبلیغاتی

ابزارهای تبلیغاتی یا همان Adware ها، می‌توانند از تبلیغات برای استفاده مخرب از منابع شما بهره ببرند. البته همه این ابزارها هم مخرب نیستند، اما گروه بزرگی از آن‌ها می‌توانند یک شبکه تبلیغاتی ایجاد کرده و کلاهبرداری‌های زیادی را از کاربران انجام دهند. آن‌ها جدیت بیشتری در کار خود دارند و می‌توانند برای جلب قربانی خود، هر کاری را انجام دهند. آن‌ها می‌توانند کار خود را پیچیده کرده و همه چیز را قانونی جلوه دهند تا شما جذب آن‌ها شوید. 

بدافزارها چقدر می‌توانند خطرناک باشند؟

در مورد اینکه بدافزارها چقدر خطرناک هستند، پاسخ کوتاهی وجود دارد و آن هم «بسیار زیاد» است. همان‌طور که اشاره کردیم، برخی از انواع بدافزارها را در جهان تکنولوژی داریم که بسیار بد هستند. باج‌افزارهایی که زندگی دیجیتالی شما را تهدید کرده و به‌طور موثر،‌ می‌توانند لطمات جبران ناپذیری را به شما وارد کنند. هیچ تضمینی هم وجود ندارد که بعد از پرداخت مبلغ درخواستی از جانب شما، توسعه دهنده بدافزار آن را غیرفعال کرده و تمام فایل‌های شما را برگرداند. در این حال، اگر از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه نکرده باشید، واقعا با مشکلی جدی روبرو خواهید شد. به یاد داشته باشید، پشتیبان گیری، از جمله روش‌های موثری است که شما را از لطمات بدافزارها دور نگه می‌دارد.

با این حال، هر نوع بدافزاری به‌طور کلی، یک خبر بد برای شما است. بدافزارها انواع و اقسام آثار منفی را برای کامپیوتر شما خواهند داشت. از جمله آن‌ها می‌توانیم به جاسوسی از طریق وب‌کم، سرقت رمزهای آنلاین یا سایر اطلاعات شما، کند کردن کامپیوتر یا اینترنت، قطع کردن اتصال اینترنتی یا حتی نابود سازی فایل‌های شخصی اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ نرم افزار بنچمارک کارت گرافیک + انواع روش های انجام

بدافزار

بنابراین، نه‌تنها بدافزارها بسیار خطرناک هستند، بلکه سلاح خطرناکی برای نابود کردن فایل‌های شخصی شما خواهند بود.

راهکار مقابله با بدافزارها چیست؟

نکته مشترکی که بین همه انواع بدافزارها وجود دارد، این است که، آن‌ها در صورت آنلاین شدن شما با کامپیوتر، می‌توانند از طریق برنامه یا فایلی که دانلود کرده‌اید، سیستم شما را آلوده سازند. حتی از طریق لینکی، به ایمیل شما دریافت شده و شما با کلیک روی آن، به یک وب سایت وارد شده‌اید هم می‌تواند عاملی برای آلوده کردن کامپیوتر شما باشد. بدیهی است که شما نمی‌توانید آنلاین شدن را برای همیشه بیخیال شوید. تنها نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که در مورد خطرات احتمالی بدافزارها آگاه بوده و همواره اقدامات احتیاطی ساده را هنگام استفاده از کامپیوتر و اینترنت به‌یاد داشته باشید.

توضیح دادن در مورد چگونگی این موارد، خارج از حوصله این مقاله است، اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که از یک برنامه آنتی ویروس خود استفاده کرده و جلوی ورود بدافزارها به کامپیوتر خود را بگیرید. حتی گزینه‌های رایگانی مانند Windows Defender هم وجود دارند که پیشنهاد خوبی برای مقابله با بدافزارها هستند و شما را از بخش بزرگی از خطرات بدافزارها به‌دور نگه می‌دارند. در حال حاضر، این برنامه به‌صورت پیش فرض روی ویندوز ۱۰ وجود دارد و بنابراین، حتی اگر خودتان هم نخواهید یا در نصب آن تنبلی کنید، نیازی به نگرانی نیست؛ چرا که از قبل در ویندوز ۱۰ شما به کار گرفته شده است.

نکته دومی که باید به‌یاد داشته باشید، این است که مراقب لینکی که روی آن کلیک می‌کنید، باشید. اگر لینک خاصی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است که مشکوک به‌نظر می‌رسد، به‌هیچ عنوان روی آن کلیک نکنید. اگر ایمیلی دریافت کرده‌اید که از آن آگاهی نداشته و بازهم تردید دارید، حتی نباید آن ایمیل را باز کنید. اگر باز کردید، مراقب فایل‌های ضمیمه ایمیل بوده و اگر ابهامی در این رابطه دارید،‌ به هیچ عنوان آن‌ها را روی سیستم خود دانلود نکنید. چنین ایمیل‌هایی را به حال خود رها کرده و سعی نکنید که در مورد آن‌ها کنجکاوی به خرج دهید.

بدافزار

هکرها و توسعه دهندگان بدافزارها، معمولا از طریق برچسب‌هایی مانند «فوری»، می‌توانند شما را برای باز کردن ایمیل یا کلیک روی لینک‌های خاص ترغیب کنند. مراقب این موارد باشید و اگر به آن‌ها اطمینان ندارید، هیچگاه روی آن‌ها کلیک کنید. باید فرستنده ایمیل را بررسی کرده و ببینید که منبع آن از چه سمتی است.

در نهایت، همیشه باید نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را در استورهای رسمی دریافت کنید. به‌طور مثال، برنامه‌های کامپیوتر را از مایکروسافت استور برای ویندوز ۱۰ دریافت کنید. برنامه‌های اندروید را از گوگل پلی و برنامه‌های آیفون و آیپد را از اپ‌استور دریافت کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. از هیچ وب سایت یا فروشگاه سوم شخص با ظاهر مشکوک استفاده نکرده و همواره آن‌ها را به چشم منبعی از بدافزارها ببینید که می‌توانند کامپیوتر شما را با مشکل روبرو کنند. با رعایت کردن همین نکات ساده، احتمال در خطر افتادن دستگاه شما به دلیل نفوذ بدافزار کمتر شده و می‌توانید در آینده به شکل ایمن‌تری از آن‌ها استفاده کنید.

تاثیر بدافزارها روی کسب و کارها

بدافزارها می‌توانند روی کسب و کارها و اشخاص نیز تاثیر مخرب بگذارند. هکرها از بدافزارها برای ورود به سیستم‌ها یا شبکه‌های یک سازمان استفاده می‌کنند. از چنین طریقی، آن‌ها می‌توانند به داده‌های ارزشمند دسترسی پیدا کرده و قصد سرقت و فروش چنین اطلاعاتی را داشته باشند. بدافزارها می‌توانند با دسترسی به یک سیستم، آن‌ها را فلج کرده و حملات هدفمندی روی آن‌ها داشته باشند. همین روند سبب می‌شود که سیستم غیر فعال شده و آسیب‌های فنی و مالی بسیاری را به شرکت وارد کند.

برای ایمن ماندن از چنین حملاتی، کسب و کارها باید از یک مجموعه امنیتی کامل در سیستم‌های خود استفاده کنند که شامل جدیدترین ابزارهای محافظت در برابر بدافزارها بوده و همچنین آخرین آپدیت هم روی آن‌ها نصب شده باشد. چنین سیستم‌هایی باید مرتبا به‌روزرسانی شوند، چرا که هکرها می‌توانند اغلب تاکتیک‌های خود را تغییر داده و از ورژن‌های جدید حملات استفاده کنند.

Malware چیست و چه خطراتی دارد؟

بدافزار

Malware یا نرم‌افزارهای مخرب، مطمئنا مانند دیگر بدافزارها خطرناک بوده و در برخی موارد، می‌توانند خطر بیشتری برای سیستم شما داشته باشند. آن‌ها تهدیدی برای بانکداری آنلاین بوده و می‌توانند تمامی داده‌های شما را در فضای آنلاین قفل کنند. شما در چنین شرایطی نمی‌توانید برای همیشه به آن‌ها دسترسی داشته باشید. بنابراین، همیشه مهم است که قبل از کلیک روی لینک‌ها یا دانلود هر فایلی، از آن اطمینان حاصل کرده یا اینکه از یک آنتی ویروس مناسب استفاده کنید.

تعریف بدافزار به بیانی دیگر

بدافزار در واقع به یک اصطلاح گسترده گفته می‌شود که می‌تواند شامل هر نوع نرم‌افزاری باشد که می‌توانند تغییرات غیرمجاز را در دستگاه‌ها یا شبکه شما ایجاد کنند. بدافزارها فعالیت‌های کاربر یا یک سیستم خاص را ردیابی کرده و آن‌ها را ثبت و نگهداری می‌کند. برخی از بدافزارها اقدام به حذف داده‌های کاربران کرده و حتی اجازه می‌دهند که افراد غیرمجاز، بدون اجازه به اطلاعات دستگاه شما دسترسی داشته باشند. برخی از بدافزارها، اطلاعات کاربری و رمز عبور شما را در سطح اینترنت پخش کرده یا اینکه آن را به افراد خاص ارسال می‌کنند.

چنین کارهایی می‌تواند دستگاه یا شبکه شما را غیرفعال کرده و مشکلات جدی برای آن‌ها ایجاد کند. داده‌ها، در برخی از موارد کاملا مشخص نیستند و شما اصلا متوجه نمی‌شوید که دستگاه‌تان در معرض خطر قرار گرفته است. این در حالی است که در پس‌زمینه، اطلاعات شما جمع‌آوری شده و به دیگران فروخته می‌شود. برخی از بدافزارها، ضرر و زیان مالی برای شما دارند و صرفا آزار‌تان می‌دهند. این نوع بدافزارها می‌توانند منابع سیستم را تخلیه کرده و دستگاه‌های شما را کند کنند. در بدترین حالت، آن‌ها می‌توانند سخت‌افزار شما را با خطر روبرو سازند.

بدافزار

بدافزارها ارتباط مستقیمی با امنیت مالی شما دارند و اگر با چنین بدافزارهایی روبرو شوید، احتمالا در خطر بسیار بیشتری نسبت به بدافزارهایی روبرو هستید که تنها سخت‌افزار سیستم شما را با مشکل روبرو می‌کنند. به‌عنوان مثال، کسب و کارهایی که مورد حمله بدافزارها قرار می‌گیرند، هشدارهایی در مورد نقص امنیت، نیاز به تعمیر یا گزارش آسیب را به مقامات مسئول ارسال می‌کنند. آن‌ها می‌توانند شبکه این سیستم‌ها را تغییر داده و مشکلات را شناسایی کنند. بدین ترتیب، شرکت‌ها در چنین حالتی با مواردی مانند نقض امنیت، مواجه شدن با دعاوی احتمالی، جریمه یا جبران خسارت و آسیب به اعتبارشان روبرو می‌شوند. بدافزارها سبب می‌شود که اعتماد کاربران به شرکت لکه‌دار شده و تاثیر بلندمدتی روی وضعیت مالی و مشخصات اعتباری شرکت گذارد.

بدافزارها می‌توانند تاثیرات فردی یا شغلی داشته باشند و به‌طور کلی، آسیب‌پذیری‌های امنیت نرم‌افزارها را در بالاترین جد قرار می‌دهند. در سال‌های اخیر، حملات مخرب زیادی در سرتاسر جهان صورت گرفته است و میلیون‌ها ایمیل، رمز عبور و سایر اطلاعات مالی به سرقت رفته و سپس به فروش گذاشته شده است. بدافزارها، گروهی از کامپیوترهای آلوده را به‌همدیگر متصل کرده و داده‌ها را در چندین لوکیشن ذخیره می‌کنند. این کامپیوترها حتی می‌توانند به شبکه‌های دیگر نیز حمله کنند. با افزایش وابستگی انسان به فناوری، باید درک بهتری از این نوع خطرات داشته و نحوه محافظت از سیستم‌های خود را نیز یاد بگیریم.

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ نرم افزار تست سلامت هارد

محافظت از حریم خصوصی

بدافزار

یکی از مضرات بسیار مهم بدافزارها، به‌خطر افتادن حریم خصوصی است. بدافزارها می‌توانند فایل‌های شخصی شما را دزدیده و از شما اخاذی کنند. به‌همین دلیل، باید هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، به‌همین راحتی، اطلاعات شخصی مانند عکس و فیلم خود را به اشتراک نگذاشته و مسائل امنیتی را به‌صورت کامل مورد بررسی قرار دهید. برای به‌حداقل رساندن خطر سرقت اطلاعات و کلاهبرداری از طریق سرقت هویت، می‌توانید از نقاط دسترسی کلیدی برای اطلاعات شخصی خود استفاده کنید. به‌طور مثال، همیشه تنظیمات حریم خصوصی خود را به‌روز نگه داشته و کاملا روی تنظیم آن کار کنید.

پروفایل‌های بلااستفاده خود را بدون استثنا پاک کرده و جزئیاتی که روی آن‌ها قرار دارد را نیز پاکسازی کنید. اطلاعات تماس خود را تا حد امکان به‌اشتراک نگذاشته و تلاش کنید که اطلاعاتی از محل زندگی، کار یا خانواده خود در این شبکه‌ها به اشتراک نگذارید. همین نکات ساده است که می‌تواند از حریم خصوصی شما محافظت کرده و از بروز اتفاقات ناگوار در آینده جلوگیری کند. این اتفاقات ناگوار می‌توانند برای همیشه زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند و به‌همین دلیل بسیار مهم و حیاتی هستند.

سخن آخر

دانستیم که بدافزارها در جامعه امروزی، زیاد جدی گرفته نمی‌شوند، اما می‌توانند مشکلات بسیار زیادی را برای هر شخص حقیقی یا حقوقی ایجاد کنند. بدافزارها می‌توانند مشکلات فنی و مالی بسیار زیادی را برای سازمان‌ها ایجاد کرده و موجب سرقت اطلاعات کاربران شوند. سرقت اطلاعات، معایب بسیار زیادی داشته و افراد می‌توانند در کنار سواستفاده از چنین اطلاعاتی، آن‌ها را به افراد یا سازمان‌های غیر مجاز بفروشند.

بدافزارها انواع مختلفی دارند و اهداف خاصی را هم دنبال می‌کنند. این اهداف می‌توانند صرفا در جهت خرابکاری بوده یا اینکه ضرر و زیان مالی به افراد و شرکت برسانند. برای جلوگیری از به‌دام افتادن در چنگال بدافزارها، بهتر است که از آنتی ویروس در سیستم خود استفاده کرده و نکات امنیتی ساده را رعایت کنید. این نکات ساده شامل توجه به ایمیل‌ها، لینک‌ها و موارد مشابهی است که هر روز در سطح اینترنت مشاهده می‌کنیم و بهتر است که بدون آگاهی، روی آن‌ها کلیک نکنیم.

برای خواندن مقاله‌های بیشتر، می‌توانید به مجله مقداد آی تی مراجعه کرده و همچنین به فروشگاه هم برای خرید محصولات موردعلاقه خود سر بزنید.