• حسین رازانی
    نویسنده: حسین رازانی

همیشه با وارد شدن موضوعات جدید و ناشناخته به زندگی انسان‌، باورهای غلط ، جبهه‌گیری، شایعه و موراد این چنینی در مورد موضوعات جدید مطرح می‌شود. دنیای فناوری و تکنولوژی هم یکی از موضوعاتی است که به دلیل اطلاعات کمتر افراد شایعه در مورد آن زیاد است، در ادامه به چند مورد از باورهای غلط که درمورد دنیای فناوری مطرح است می‌پردازیم.

باور غلط 1: آیا مرور صفحات وب در حالت ناشناس شدنی است؟

حالت ناشناس یا مرور خصوصی اطلاعات شما را خصوصی نگه می دارد.
بسیاری از مردم فکر می‌کنند که استفاده از حالت ناشناس یا مرور خصوصی باعث می‌شود که آن‌ها کاملاً ناشناس باشند. باید بگوییم که این موضوع درست نیست! استفاده از این حالت‌ها فقط به این معنی است که تاریخچه کارهایی که شما انجام داده‌اید، ردیابی نخواهد شد. این تنها در صورتی مفید خواهد بود که نخواهید فردی که از سیستم شما استفاده می‌کند ببیند چه کاری را روی لپ‌تاپ خود انجام داده‌اید. در حالی که سایت‌هایی که بازدید می‌کنید و ارائه دهنده خدمات اینترنت شما هنوز به این اطلاعات دسترسی دارند.
حالت ناشناس برای این طراحی شده که هرگونه داده‌های محلی در حافظه مرور وب کنونی را حذف نماید. بدین ترتیب تمام کوکی‌هایی که سایت‌ها به سمت شما می‌فرستند، مسدود یا حذف خواهند شد. همچنین هیچگونه سابقه‌ای از این حافظه کارهایی که انجام داده‌اید در تاریخچه مرور صفحات وب شما ثبت نشده و دیگر ردیاب‌های تحت وب، فایل‌های موقت و نوار ابزارهای ثالث هم از کار می‌افتند.

با وجود باورهای غلط در این زمینه، باید بدانید که حالت‌های مرور محرمانه وب مثل حالت ناشناس فقط روی دستگاه‌های خاصی کار می‌کنند. آن هم روی اطلاعات مربوط به مرورگر روی همان دستگاه. بنابراین مجموعه بزرگی از اطلاعات وجود دارند که حالت ناشناس تأثیری روی آن‌ها نمی‌گذارد.

حالت ناشناس در مرورگرهای مختلف به تدریج دستخوش تغییر می‌شوند. گوگل و موزیلا همیشه راه‌های بهتری برای حفظ محرمانگی و حریم شخصی کاربران پیدا می‌کنند. حتی استفاده از ابزارهای تغییر IP و شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) هم در این راه به کمک شما می‌آیند. با این حال به نظر می‌رسد هیچکس در فضای وب کاملاً پنهان نخواهد بود. و بالاخره اطلاعات مرور وب در جایی ذخیره خواهند شد.

 آیا مرور صفحات وب در حالت ناشناس شدنی است؟

باور غلط 2: استفاده از Wi-Fi باعث سرطان می‌شود؟

Wi-Fi، یک فناوری با استفاده از امواج رادیویی برای پمپاژ اینترنت به داخل و خارج از دستگاه‌های الکترونیکی است. که در مورد خطرات سلامتی که برای انسان، به ویژه سرطان ایجاد می‌کند، مورد سوال قرار گرفته است. تحقیقی که توسط سازمان‌های بهداشت جهانی انجام شده این افسانه ترسناک را از بین برده است.

شدت و دامنه Wi-Fi
اغلب اوقات مردم Wi-Fi را با اشعه مایکروویو خود مقایسه می کنند زیرا در یک محدوده قرار دارند. آن‌ها با گفتن اینکه مایکروویو داغ است و می‌تواند شما را بسوزاند از استدلال خود حمایت می‌کنند. خب، باید در مورد شدت تابش نیز فکر کرد. مایکروویو معمولی خانگی بیش از 600 وات انرژی تولید می‌کند. در مقایسه با آن، یک روتر Wi-Fi بسیار قدرتمند کمتر از 1 وات برق تولید می‌کند که هیچ چیزی نیست.
جدا از شدت، شما باید در مورد قانون مربع معکوس و به دنبال آن تابش موج خطی نیز بدانید. این قانون بیان می کند که شدت تابش با فاصله بین منبع و ناظر کاملاً معکوس است. بنابراین، اگر خیلی به روتر Wi-Fi خود نزدیک باشید، شدت تابش حتی کاهش می‌یابد.

افسانه سرطان وای فای

باورهای غلط 3: خطر استفاده از وسایل الکترونیکی در مبتلایان به صرع!

بیشتر مبتلایان به صرع می‌توانند بدون نگرانی از موبایل، تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری استفاده کنند. در تعداد محدودی از انواع صرع که درصد کمی از مبتلایان به آن‌ها دچار هستند، ممکن است نورهای شدید، چشمک‌زن و جرقه‌ای باعث تشدید و بروز حمله‌های تشنجی شود.
برای کاهش این احتمال رعایت برخی موارد بسیار مفید است مانند:

▫️استفاده از موبایل در چند نوبت زمانی کوتاه
▫️استراحت دادن به چشم بین این نوبت‌ها مانند نگاه کردن به فواصل دور
▫️رعایت فاصله با تلویزیون (سه متر یا بیشتر)
▫️کافی بودن نور اتاق هنگام بازی کامپیوتری
▫️کاهش نور نمایشگر بازی تا کمترین حد ممکن

با توجه به این که نوع تشنج و عوامل تحریک‌کننده از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بهتر است فرد مبتلا به صرع در این زمینه با پزشک خود مشورت نماید.

خطر استفاده از وسایل الکترونیکی در مبتلایان به صرع!
7

باورهای غلط 4: استفاده از تلفن همراه در هواپیما منجر به سقوط خواهد شد!

توجه: این افسانه بسیار بحث برانگیز است. بنابراین، هر دستورالعملی که در داخل هواپیما به شما داده می‌شود، با جدیت دنبال کنید.

احتمالاً هر مسئول پروازی از شما می‌خواهد دستگاه‌های الکترونیکی خود از جمله تلفن همراه را خاموش کنید. در حالی که برخی از مردم معتقدند که ممکن است در سیستم ارتباطی هواپیما تداخل ایجاد کند. قطعا تأثیر این موضوع بسیار کم است. هواپیماهای مدرن با در نظر گرفتن تداخل ساخته می شوند. همچنین یک فناوری برج سلولی در حال پرواز است که قادر به اتصال تلفن های همراه به شبکه هنگام پرواز است.
و مطمئن باشید که تلفن هوشمند شما نمیتواند باعث سقوط هواپیما از 20،000 پایی بشود. این یک حرکت احتیاطی است. باز هم، من به شما توصیه می کنم که هر دستورالعملی را داخل هواپیما دنبال کنید.

باورهای غلط 4:  استفاده از تلفن همراه در هواپیما منجر به سقوط خواهد شد!

پیشنهاد ما:

پردازنده Ryzen 5000؛ بزودی وارد دنیای لپ‌تاپ‌ها خواهد شد!