• رها فهیمی
    نویسنده: رها فهیمی

با توجه به هزینه‌های زیاد گیمینگ در ایران، خرید کنسول و بازی‌های آن‌ها، ما پیشنهاد استفاده از اکانت‌ های ظرفیتی پلی‌ استیشن 4 را به شما می دهیم چرا که همه بازی‌های کنسول پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵، قیمت بالای یک میلیون تومان دارند و با توجه به چنین وضعیتی، یقینا همه نمی‌توانند حتی ماهی یک بار، برای خرید بازی مورد علاقه‌شان هزینه کنند.

این میزان از هزینه بازی‌ها را اگر با حقوق پایه وزارت کار مقایسه کنید، متوجه فاجعه‌ای می‌شوید که تمام گیمرهای ایران، متاسفانه به آن گرفتار شده‌اند. حال ما در این مطلب قصد داریم روشی را بررسی کنیم که این هزینه‌ها را برای شما کاهش داده و امکان تجربه بازی‌های بیشتری را به شما خواهد داد.

بیشتر بخوانید: مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

اکانت‌های اشتراکی که به اکانت‌های ظرفیتی هم در داخل کشور معروف شده‌اند، به عنوان روشی عملی و شناخته شده محسوب می‌شوند که می‌توانید همراه با چند نفر از دوستان خود، اقدام به خرید اکانت یک بازی کرده و به صورت اشتراکی از آن استفاده کنید.

چنین موضوعی سبب می‌شود که هزینه تجربه یک بازی برای شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند. البته روش‌های زیادی وجود دارد، اما اکانت‌های ظرفیتی معمولا جوابگوتر هستند و می‌توانید به راحتی از طریق آن و با فراهم کردن چند دوست که مثل شما گیمر هستند، یک بازی را خریداری کنید.

اکانت‌های ظرفیتی پلی‌ استیشن 4


اکانت‌های ظرفیتی پلی‌ استیشن 4

اکانت‌های ظرفیتی پلی‌ استیشن 4 و همچنین کنسول نسل جدید پلی‌استیشن ۵ ارائه می‌شوند که البته بحث اصلی ما روی کنسول نسل قبل خواهد بود. مطمئنا چنین امکانی در کنسول نسل جدید سونی هم فراهم شده است و به صورت مشابه، می‌توانید از اکانت ظرفیتی استفاده کنید. با اکانت‌های ظرفیتی، می‌توانید بازی‌های PS4 را به اشتراک گذاشته و به صورت قانونی از آن‌ها استفاده کنید.

نیازی به نگرانی از بابت غیر قانونی بودن این اکانت‌ها نیست و شما بدون هیچ گونه استرسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ما قصد داریم که شما را به صورت کامل با این ظرفیت‌ها آشنا کرده و توضیحات تکمیلی راجع به آن‌ها ارائه دهیم. همین ابتدای کار باید عرض کنیم که ظرفیت یک، به نوعی به دور زدن قوانین سونی می‌انجامد، اما ظرفیت‌های دیگر هیچ مشکلی از بابت قانونی بودن ندارند.

ابتدا قصد داریم که یک معرفی برای شما ارائه داده و سپس داستان اصلی کنسول پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ و ظرفیت‌های اشتراکی بازی‌های آن را تشریح کنیم. همان‌طور که می‌دانید، دو روش برای خرید یک بازی پلی‌استیشن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با تمام وسایل و ابزار مورد نیاز استریم

شما می‌توانید به سراغ دیسک فیزیکی آن رفته یا اینکه، به صورت دیجیتالی، اقدام به خرید بازی محبوب خود کنید. شاید شما هم به این نکته واقف باشید که خرید نسخه دیجیتالی به مراتب برای بازیکنان بهتر خواهد بود، چرا که دیگر نیازی نیست که هنگام بازی، سی دی حتما داخل کنسول باشد و بدون مشکل می‌توانید بازی را بدون دیسک اجرا کنید.

این روش خرید، مزایای دیگری هم دارد و آن هم امکان استفاده اشتراکی از بازی است. اگر دو نفر از اعضای یک خانواده که به‌صورت جداگانه زندگی می‌کنند، بخواهند که یک بازی را به صورت همزمان تجربه کنند، یقینا منطقی نخواهد بود که این دو نفر، دو بار یک بازی را خریداری کنند. سونی برای حل این مشکل، اکانت‌های اشتراکی را معرفی کرده است.

بدین ترتیب، کافی است که بازی را به صورت دیجیتالی خریداری کرده و امکان اشتراک گذاری آن را با اعضای دیگر خانواده یا دوستان خود داشته باشید. این در واقع ماهیت شکل گیری اکانت‌های ظرفیتی است و لزوما قرار نیست که استفاده کنندگان از اشتراک، اصلا همدیگر را بشناسند.

اکانت های ظرفیتی پلی استیشن 4

حال شاید بخواهید به طور واضح‌تر با این موضوع آشنا شوید. وقتی که سونی امکان مصرف اشتراکی یک بازی دیجیتالی را برای کاربران خود فراهم می‌کند، بدین معنا است که دو نفر می‌توانند یک اکانت بازی را روی چند پلی‌استیشن (در اینجا، فعلا در مورد پلی‌استیشن ۴ صحبت می‌کنیم) تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ گیمینگ؛ بررسی تخصصی ۱۳ مدل بدون محدودیت بودجه!

شما در این شرایط می‌توانید یک کنسول را به عنوان دستگاه اصلی دارنده اکانت تعیین کرده و بدین ترتیب، بازی را تجربه کنید. در همین راستا، دو نفر به صورت همزمان به بازی مورد نظر دسترسی خواهند داشت. حال قصد داریم که به سراغ توضیح ظرفیت‌های مختلف با استفاده از همین مفهوم بیان شده برویم.


اکانت‌های اشتراکی کنسول پلی استیشن 4

وقتی که شما یک بازی را به صورت دیجیتالی سفارش داده و آن را دریافت می‌کنید، بازی مورد نظر شما در اکانت‌تان ذخیره می‌شود. حال به نظر شما، نمی‌توان اکانتی که شما در آن حضور دارید را در یک کنسول پلی‌استیشن ۴ دیگر هم باز کرد؟

قضیه به همین سادگی است، البته به شرطی که کنسول دومی که اکانت مورد نظر را باز می‌کند، حتما خودش را به عنوان دستگاه اصلی دارنده اکانت معرفی کند. اکانت‌های ظرفیتی با همین مفهوم ساده شکل می‌گیرند و دو نفر به صورت همزمان می‌توانند آن بازی را تجربه کنند. بدین ترتیب هزینه پرداخت شده هم نصف شده و کسی که از ظرفیت طرف دوم استفاده می‌کند، می‌تواند در هزینه پرداخت شده برای بازی، شریک باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های ماشینی اندروید؛ ۳۸ بازی ریسینگ بیادماندنی!

یکی از قابلیت‌های جالب پلی‌استیشن ۴، این است که همین روند برای اکانت پلی‌استیشن پلاس و بازی‌های فیزیکی قابلیت استفاده روی اکانت‌های دیگر هم فراهم شده است و می‌توانید از کنسولی که به عنوان کنسول اصلی اکانت اول شناخته می‌شود، در این شرایط استفاده کنید. کافی است که به تنظیمات کنسول خود رفته و تعیین کنید که این دستگاه به عنوان دارنده اصلی اکانت شناخته می‌شود. با استفاده از این مزیت، می‌توانید بازی را به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار دهید.

این کار فقط یک بار موردنیاز خواهد بود. حال، طرف دوم ماجرا می‌تواند از اکانت طرفی که بازی را به صورت دیجیتالی خریداری کرده است، خارج شده و تمام بازی‌های وی را در اکانت خودش تجربه کند. در چنین سناریویی، طرف دومی که از اکانت خریداری شده طرف اول استفاده می‌کند، ظرفیت ۲ شناخته می‌شود و ارزش و قیمت بیشتری هم دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ گیمینگ؛ بررسی تخصصی ۱۳ مدل بدون محدودیت بودجه!

چرا که هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین می‌تواند از بازی‌های اکانت خود استفاده کند. حال فکر می‌کنید طرف اول چه ظرفیتی خواهد بود؟ بله درست حدس زدید. طرف اول که همیشه باید به صورت آنلاین به اکانت خود متصل بوده و بازی‌های خود را تجربه کند، ظرفیت ۳ حساب می‌شود. به همین راحتی!

بدین ترتیب تمام بازی‌ها و اشتراک پلاس خریداری شده با کنسول شخص اول، به اشتراک گذاشته می‌شود و سایت‌های فروش هم می‌توانند برای هر بازی، یک اکانت مشخص بسازند و ظرفیت‌های مختلف آن را به فروش برسانند. حال می‌توانید دقیق متوجه این ماجرا شوید که چرا وقتی ظرفیت دوم یک اکانت را خریداری می‌کنید، فروشنده از شما می‌خواهد که دستگاه پلی‌استیشن ۴ خود را به عنوان کنسول اصلی اکانت مشخص کنید.

او ابتدا نام کاربری و رمز عبور اکانت مورد نظر را به شما داده و در نهایت، می‌توانید چنین تنظیماتی را در کنسول خود اعمال کنید. قوانینی هم در این سایت‌ها وجود دارد که برای جلوگیری از سواستفاده افراد در نظر گرفته شده است و در این مطلب به آن اشاره نمی‌کنیم.

در نظر داشته باشید که بعد از انجام تنظیمات، می‌بایست از اکانت مورد نظر خارج شوید و با همان اکانت اصلی خودتان اقدام به تجربه بازی کنید. در این شرایط حتی به صورت آفلاین هم می‌توانید به بازی متصل شده و آن‌ها را تجربه کنید. شخصی هم که ظرفیت ۳ بازی را خریداری کرده است، نام کاربری و رمز عبور همین اکانت را دریافت می‌کند و در این شرایط، همیشه باید به صورت آنلاین به اکانت خود متصل باشد و از همین اکانت برای تجربه بازی خود استفاده کند. یقینا با چنین شرایطی هزینه ظرفیت ۳ کمتر از ظرفیت ۲ خواهد بود و کمی دردسر بیشتری را متحمل می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین مانیتور گیمینگ همراه با معرفی ۹ مدل برتر + اصطلاحات رایج

اکانت های ظرفیتی پلی استیشن 4

فروشندگانی در کشور ما فعالیت می‌کنند که از این طریق، بازی‌های پلی‌استیشن ۴ را در اختیار کاربران خود می‌گذارند. آن‌ها به طور مثال، ۶۰ دلار برای یک بازی هزینه صرف می‌کنند و آن را به دو نفر می‌فروشند. بدین ترتیب هزینه تمام شده کاهش پیدا کرده و طرفین ماجرا می‌توانند با دست بازتری اقدام به خریداری آن کنند.

البته امکان فروش به سه نفر هم وجود دارد و می‌توانید در صورت داشتن دوستی که مثل شما یک گیمر حرفه‌ای است، بازی را به صورت اشتراکی خریداری کنید. خودتان هم می‌توانید از طریق گیفت کارت، اقدام به خرید بازی به صورت دیجیتالی کرده و تنظیمات مربوطه را خودتان انجام دهید. در این شرایط نیازی به پرداخت کارمزد به فروشندگان دیگر نخواهید داشت.

همیشه این موضوع مهم و تکنیکی را به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید بازی را به صورت آفلاین و آنلاین و بدون دردسر بازی کنید، حتما باید دوست شما یا طرف دوم، بازی را با اکانت خودش خریداری کرده و آن را در اختیار شما قرار دهد تا شما ظرفیت دوم لقب بگیرید.

این موضوع برای شما مزیت بیشتری خواهد داشت و به نوعی بازی به صورت تمام و کمال و بدون محدودیتی در اختیار شما خواهد بود. در این حالت بهتر است که شما هزینه بیشتری را نسبت به دوست خود متحمل شوید و انصاف را در این زمینه هم رعایت کنید تا در آینده هم امکان خرید مجدد با دوست خود را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع مادربرد کامپیوتر + اصطلاحات رایج و کاربردی

این فرایند به سادگی انجام شده و چند دقیقه بیشتر زمان نخواهد برد. قدم اول، همان خرید گیفت کارت است. در واقع شما دیگر بازی را به صورت ریالی از فروشندگان فیزیکی دریافت نمی‌کنید و مستقیما باید به استور پلی‌استیشن متصل شوید. برای این کار ریال کارساز نیست و باید از طریق گیفت کارت، اکانت خود یا نفر دوم را با دلار شارژ کنید.

با خرید گیفت کارت، می‌توانید آن را با Redeem Codes به اکانت خود یا نفر دوم اضافه کرده و اکانت خود را به اصطلاح شارژ کنید. سپس کافی است که بازی مورد نظر خود را در استور پلی‌استیشن جستجو کرده و گزینه Buy را انتخاب کنید. بازی در این حالت به اکانت مورد نظر اضافه می‌شود و می‌توانید نام کاربری و رمز عبور اکانت خود را در اختیار شخص مقابل خود قرار دهید تا به صورت اشتراکی از آن استفاده کند.

طرف مقابل شما هم می‌تواند بعد از اینکه به اکانت شما وارد شد، به بخش تنظیمات رفته و وارد بخش Account Management شود. در نهایت به گزینه Active as Primary می‌رسید که با انتخاب آن، کنسول موردنظر به دستگاه اصلی اکانت تغییر پیدا خواهد کرد. حال این شخص که ظرفیت دوم لقب گرفته است، می‌تواند از اکانت شما خارج شده و با اکانت خودش به تجربه بازی بپردازد.

همان‌طور که دیگر خوتان هم در این زمینه استاد شده‌اید، این شخص می‌تواند به صورت آفلاین و آنلاین به بازی بپردازد، اما شما تنها به صورت آنلاین می‌توانید از طریق اکانت خود بازی را تجربه کنید. شما ظرفیت سوم هستید و این مزیت را خواهید داشت که هزینه کمتری از نصف برای بازی بپردازید.

حال اگر شما می‌خواهید که به صورت آفلاین و آنلاین بازی را تجربه کنید، همین روال را باید به صورت عکس انجام دهید و خرید بازی با گیفت کارت را به دوست خود محول کنید.

اکانت های ظرفیتی پلی استیشن 4


اکانت ظرفیت ۱

ما سعی کردیم که در ابتدا شما را با اکانت ظرفیت ۲ و ۳ آشنا کنیم که اهمیت بیشتری داشتند. اما همان‌طور که قبلا هم اشاره کوتاهی به آن کردیم، شما می‌توانید بازی ۶۰ دلاری را به صورت یک تیم سه نفره استفاده کنید. نفر سومی که وارد ماجرا می‌شود، صاحب ظرفیت ۱ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4؛ جشنواره‌ای از هیجان و سرعت

اما فکر می‌کنید نقش او این وسط چه خواهد بود؟ آیا می‌دانستید که ظرفیت ۱ کمترین قیمت را بین همه ظرفیت‌ها دارد؟ از همین موضوع می‌توانید حدس بزنید که این ظرفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟ بازهم شما را به چند پاراگراف قبل‌تر ارجاع می‌دهیم، جایی که گفتیم ظرفیتی هم وجود دارد که به نوعی دور زدن سونی محسوب می‌شود و حالا می‌توانیم برچسب غیرقانونی را به آن بچسبانیم.

ظرفیت ۱ درواقع سو استفاده غیرقانونی در قابلیت Share بازی‌های پلی‌استیشن ۴ است. فروشگاه‌ها به همین دلیل هیچگاه این ظرفیت را به صورت تضمین شده به شما ارائه نمی‌کنند و هر مشکلی که برای پلی‌استیش ۴ شما ایجاد شود، مسئولیتش با خود شما خواهد بود.

هنگامی که این اکانت را از فروشگاه مورد نظر خود خریداری می‌کنید، مدت زمان محدودی فرصت دارید که بازی را دانلود کرده و از پس از آن، اتصال اینترنتی خود را به صورت کامل قطع کنید. این موضوع سبب می‌شود که سونی ارتباطش را با کنسول شما از دست داده و متوجه نشود که شما هم به اکانت مورد نظر دسترسی پیدا کرده‌اید. بدین ترتیب دیگر نمی‌تواند لایسنس بازی را چک کند.

ریسک چنین کاری تماما به عهده شما است و ممکن است که با یک اشتباه، کنسول شما بن شود. به محض اتصال کنسول به اینترنت، این امکان وجود دارد که بازی به صورت کامل از اکانت شما حذف شده و حتی عواقب سنگین‌تری مانند مسدود شدن یا همان بن شدن کنسول در انتظارتان باشد.


هزینه اکانت‌های ظرفیتی چگونه محاسبه می‌شود؟

این هزینه‌ها می‌توانست با توجه به قیمت تقریبا ثابت ۶۰ دلاری بازی‌ها، روال ثابتی داشته باشد. اما از آن‌جایی که در کشور ما، نرخ دلار به شدت در حال نوسان است و نمی‌توان یک قیمت مشخص برای آن عنوان کرد، تنها می‌توانیم به صورت نسبی در مورد چنین امری صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: آموزش جامع محاسبه پاور مورد نیاز سیستم + راهنمای خرید پاور

هر فروشگاهی می‌تواند یک سری قیمت مشخص برای این موضوع داشته باشد و ما به این موضوع کاری نداریم. چیزی که مشخص است، این است که تخمین دقیق قیمت‌ها تقریبا غیر ممکن است. اگر یک بازی به ریال، ۶۴۰ هزار تومان قیمت داشته باشد، ۳۳۰ هزار تومان آن به ظرفیت دوم، ۲۵۰ هزار تومان به ظرفیت سوم و ۶۰ هزار تومان هم به ظرفیت اول اختصاص پیدا خواهد کرد.

اکانت های ظرفیتی پلی استیشن 4

با توجه به تغییراتی که در قیمت بازی‌ کنسول وجود دارد و همچنین بالا رفتن قیمت در طی چندین سال گذشته، این نسبت می‌تواند ادامه داشته باشد. به طور مثال، همین موضوع را برای بازی‌های ۲ میلیون تومانی و حتی بیشتر از آن می‌توانید محاسبه کنید.

اگر هم قصد دارید که از اولین گام یعنی خرید گیفت کارت جلو بروید و با یک نفر از دوستان خود وارد این روش را پیاده سازی کنید، می‌توانید به صورت ۶۰ به ۴۰، هزینه ۶۰ دلاری گیفت کارت (هزینه معمول یک بازی پلی‌استیشن ۴) را به صورت ظرفیت دوم و سوم بین خودتان تقسیم کنید.

شما نیز می‌توانید نظرات خود را در این رابطه با ما به اشتراک گذارید. فکر می‌کنید روش خرید اشتراکی بازی‌ها می‌تواند برای گیمرهای ایرانی مناسب باشد؟ آیا این روش شما را مجاب کرده است که از آن استفاده کنید؟ آیا ریسک تهیه ظرفیت ۱ بازی را متحمل می‌شوید؟ اگر این امکان را داشتید، کدام‌یک از ظرفیت‌های ۱، ۲ یا ۳ برای‌تان جذاب‌تر است؟ لطفا دلایل خود را هم در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک گذارید.

اکانت ظرفیتی چیست؟

اکانتی که از فردی به صورت غیرقانونی و هکی به دیگر کاربران فروخته می شود.

اکانت ظرفیت یک چیست؟

یک، اکانتی است که باید کاملا به صورت آفلاین باید استفاده شود. فرد استفاده کننده از این اکانت تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند به شبکه PSN وصل شود و تنها یک بار می‌تواند بازی را دانلود کرده و از آن استفاده کند.

بهترین حالت اکانت ظرفیتی کدام است؟

اکانت ظرفیت دو تمام قابلیت‌های یک اکانت معمولی PSN را دارد. فرد استفاده کننده می‌تواند به صورت آفلاین یا آنلاین بازی کند ولی خطر بن شدن دستگاه شما را دارد.

برای مطالعه مطالب دیگر مجله می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین مقداد آی تی هم با انبوهی از محصولات در اختیار شما خواهد بود.